Permalänk
Medlem

Hoppas de har fixat ram cache latence från 66ns ner mot Intels 39ns ist för att köra ram minnen i 4300MHz

Ring Bus vs Infinity fabric

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Hoppas de har fixat L3 cache latence från 50ns ner mot Intels 20ns ist för att köra ram minnen i 4300MHz

Kan inte minnas att L3 legat så högt någon gång och då var jag ändå så tidigt ute med Ryzen (beställde direkt de släpptes).
Letat runt lite i mina gamla CPU-z-bilder och högsta värdet jag hittat är 11.6ns med BIOS 9920 (Crosshair VI Hero, 1700x, 2x8BG @3466 CL14).

Nu med 4x8GB @ 3400 CL14 är L3 något lägre, 10,1ns.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wowsers:

Glömde bort XFR, här är en liten tabell med potentiella klock och IPC ökningar (om alla andra faktorer än CPU skulle vara samma) för att nå teoretiskt 14.5% högre prestanda

R 1600 XFR (GHz)

R 2600 XFR? (GHz)

Hastighets ökning (%)

IPC ökning (%)

3.7

3.9

5.4

8.6

3.7

4.0

8.1

5.9

3.7

4.1

10.8

3.3

3.7

4.2

13.5

0.9

Känns i mitt tycke som att XFR på 4.0 eller 4.1 GHz låter mest troligt, men kan alltid hända att 2600 kördes 3.9 XFR med snabbare minnen (vilket borde vara en faktor).

Modellbeteckning på läckta Ryzen 2xxx resultatet är "Special_Parts_38/34_N". Ska man gå efter vad som gällt för tidigare modellbeteckningar så borde detta då handla om 3,4 GHz basfrekvens och 3,8 GHz XFR.

Begriper däremot inte hur WCCFTech kommit fram till "Up To 15% Faster in Single Core Tests Compared to Ryzen 5 1600".

Jämför man resultaten med R7-1700X, som har samma basfrekvens och samma XFR frekvens ser man att bortsett från minnestesterna så är det identisk prestanda i Geekbench 4.

Jämför jag med min R5-1600, där jag vet exakt vilket RAM det handlar om, så ser det ut så här när min maskin använder DDR4-2666 @ CL16 (kör normalt högre frekvens, men just denna körning har denna timing). Nu kör mitt system Linux, det verkar vara mer än nog för att ge högre resultat i både single thread men även multithread trots att Ryzen 2xxx CPUn har 8 kärnor mot mina 6 (Linux börjar prestera rätt mycket bättre än Windows i multithread delen när man passerar fyra kärnor, så inte helt oväntat).

Givet dessa resultat ser det väldigt mycket ut som 2xxx och 1xxx serien har i det närmaste identisk IPC.

Finns även en 6C/12T i Geekbench med samma "Myrtle" namn som WCCFTech hade i sin artikel, nämligen denna. Den presterar faktiskt något bättre i multithread jämfört med 8C/16T varianterna (som det finns långt fler resultat för), till i alla fall viss del verkar RAM förklarar detta.

Edit: är ju just 6C/12T som WCCFTech har med i deras artikel. Verkar som man använder DDR4-2666/2933 MT/s minnen, däremot verkar 8C/16T system köra med DDR4-2133 av någon anledning. Ställer man WCCFTech 2600 modellen mot min R5-1600 är det ju väldigt jämt skägg.

Som referens, mitt system med DDR4-2666 vs DDR6-2933 (båda med CL 16, så både högre bandbredd och lägre latens i andra fallet). Skiljer 2-3 % mellan dessa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ryzen 2700X base 3.7 turbo 4.1 +0.1 XFR

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Ryzen 2700X base 3.7 turbo 4.1 +0.1 XFR

Som förväntat. Intel vs AMD kommer för den stora skaran bli en prissättningsfråga.
Även om AMD har bättre prisvänliga nörd-cpuer som Threadripper och Intel med Xeons vinner på entusiastklassen.

wccftech hade en artikel de också: (mindre text/fakta/påståenden, men på engelska)
https://wccftech.com/amd-ryzen-7-2700x-8-core-16-thread-cpu-l...

Försäljningsmässigt räknar jag inte med någon rusning, även om många kanske köper en ny dator när Nvida Ampere kommer. Skillnaden nu och förra året, var att det inte fanns någon billig ny cpu för nördar att köpa som klarade av någon belastning att tala på. Nu i år finns redan det, men det handlar bara om att man kan få en marginellt bättre cpu.

Permalänk
Medlem

Ryzen Master

Har kommit en ny AMD Ryzen Master som tilltalar mig då dom har ett creator mode samt ett game mode + 2 egna inställningar ,dom ligger inte på latsidan när det gäller förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har kommit en ny AMD Ryzen Master som tilltalar mig då dom har ett creator mode samt ett game mode + 2 egna inställningar ,dom ligger inte på latsidan när det gäller förbättringar.

Vad gör gamemode? Har du testat skillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Bara att ladda ner och testa programet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

@ClintBeastwood: Bara att ladda ner och testa programet

Hade gärna gjort det men har inte tillgång till datorn förrän tisdag/onsdag och ditt inlägg gjorde mig nyfiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Jag kör på creator mode, spelar inte men creator mode ligger på 3,7 GHZ på alla kärnor med en coretemp på 40 grader i idle

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna länk är visad innan i tråden, men klart intressant med RyZen Pstate Overclocking, method, calculation and Calculator.
https://hardforum.com/threads/ryzen-pstate-overclocking-metho...

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på den påstådda 10% ökningen i prestanda som 12LP ska ha över 14LPP. Kan detta helt enkelt vara anledningen till att inte släppa en 1800X? 1700X Har max boost med XFR på 3.9GHz, det krävs ca 11.5% ökad klockhastighet för att nå den läkta hastigheten av 4.35GHz som 2700X ska ha. I detta fall skulle jag tycka att det låter lite dåligt gjort, speciellt då TDP ska vara 10W högre (fast detta kanske är mer pga XFR 2.0 och Precision Boost 2.0 som ska utnyttja kärnorna hårdare i multitrådade saker?).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Provar igen då jag inte fått något gehör i varken min egna tråd eller någon annanstans på forumet.

Jag sitter idag på en 1500X, med OC 3.9Ghz.
Eftersom Ryzen 2 står för dörren, antar jag att priserna på de första Ryzenproccesorerna kommer sjunka.

Känns mer framtidssäkert att byta till en kraftigare processor.

Till frågan: Är det värt att byta upp sig till en 1700X/1800X för gaming?
Vad får jag för utbytet av processor?

Använder datorn till gaming och surfande.
Ligger på stabila 90-100 fps i PUBG.
Dator enligt nedan.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

[quote postid="17325742" userid="176768" name="Juus1"]
Provar igen då jag inte fått något gehör i varken min egna tråd eller någon annanstans på forumet.

Jag sitter idag på en 1500X, med OC 3.9Ghz.
Eftersom Ryzen 2 står för dörren, antar jag att priserna på de första Ryzenproccesorerna kommer sjunka.

Känns mer framtidssäkert att byta till en kraftigare processor.

Till frågan: Är det värt att byta upp sig till en 1700X/1800X för gaming?
Vad får jag för utbytet av processor?

Använder datorn till gaming och surfande.
Ligger på stabila 90-100 fps i PUBG.
Dator enligt nedan.

kör du minimalt med program program i bakgrunden så är din CPU du har idag mer än ok för spel i 99% av fallen. Så mitt är att inte byta utan att vänta in Ryzen 3 eller 4 ( alltså vänta med uppgradering 1-2 år)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

[quote postid="17325742" userid="176768" name="Juus1"]
Provar igen då jag inte fått något gehör i varken min egna tråd eller någon annanstans på forumet.

Jag sitter idag på en 1500X, med OC 3.9Ghz.
Eftersom Ryzen 2 står för dörren, antar jag att priserna på de första Ryzenproccesorerna kommer sjunka.

Känns mer framtidssäkert att byta till en kraftigare processor.

Till frågan: Är det värt att byta upp sig till en 1700X/1800X för gaming?
Vad får jag för utbytet av processor?

Använder datorn till gaming och surfande.
Ligger på stabila 90-100 fps i PUBG.
Dator enligt nedan.

kör du minimalt med program program i bakgrunden så är din CPU du har idag mer än ok för spel i 99% av fallen. Så mitt är att inte byta utan att vänta in Ryzen 3 eller 4 ( alltså vänta med uppgradering 1-2 år)

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte fråga mig i alla fall. Jag har inte ens lyckas få ihop pengar till min första Ryzen Men lite borde det väl påverka då det är fler kärnor/trådar. typ jämnare framerate?? har ingen aning om jag har rätt eller fel

Edit:
Seseses fel att jag trodde det va han som behövde hjälp Trasig citering kan bli förvirrande

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Provar igen då jag inte fått något gehör i varken min egna tråd eller någon annanstans på forumet.

Jag sitter idag på en 1500X, med OC 3.9Ghz.
Eftersom Ryzen 2 står för dörren, antar jag att priserna på de första Ryzenproccesorerna kommer sjunka.

Känns mer framtidssäkert att byta till en kraftigare processor.

Till frågan: Är det värt att byta upp sig till en 1700X/1800X för gaming?
Vad får jag för utbytet av processor?

Använder datorn till gaming och surfande.
Ligger på stabila 90-100 fps i PUBG.
Dator enligt nedan.

//C

Fractal Design C Mini l Asus Prime B350M-A l Ryzen 1500X @ 3.9GHz l Corsair Vengeance LPX 2x8Gb l GTX 1070Ti FE

Beror på hur mycket du vill spendera (och hur bråttom det är), en 2600X kommer nog vara ungefär samma pris som en 1700 är idag (2600kr, passande summa), 2700X kommer nog kosta kring 4000kr.

Jag tror inte att 1800X/1700X kommer sjunka så mycket mer i pris, den har redan sjunkit nästan 2000 respektive 1000 kr från förra året (typ 40 och 25 procent), sedan ska instegsprisen för 2000 serien vara lägre totalt jämfört med vad 1000 serien hade.

För att vara säker borde du helt enkelt vänta tills processorerna släpps så kan du avväga vad och om du vill köpa eller vänta på nästa generation.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

[quote postid="17325742" userid="176768" name="Juus1"]
Provar igen då jag inte fått något gehör i varken min egna tråd eller någon annanstans på forumet.

Jag sitter idag på en 1500X, med OC 3.9Ghz.
Eftersom Ryzen 2 står för dörren, antar jag att priserna på de första Ryzenproccesorerna kommer sjunka.

Känns mer framtidssäkert att byta till en kraftigare processor.

Till frågan: Är det värt att byta upp sig till en 1700X/1800X för gaming?
Vad får jag för utbytet av processor?

Använder datorn till gaming och surfande.
Ligger på stabila 90-100 fps i PUBG.
Dator enligt nedan.

kör du minimalt med program program i bakgrunden så är din CPU du har idag mer än ok för spel i 99% av fallen. Så mitt är att inte byta utan att vänta in Ryzen 3 eller 4 ( alltså vänta med uppgradering 1-2 år)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AMD-FX:

Du kan inte fråga mig i alla fall. Jag har inte ens lyckas få ihop pengar till min första Ryzen Men lite borde det väl påverka då det är fler kärnor/trådar. typ jämnare framerate?? har ingen aning om jag har rätt eller fel

Edit:
Seseses fel att jag trodde det va han som behövde hjälp Trasig citering kan bli förvirrande

Skrivet av wowsers:

Beror på hur mycket du vill spendera (och hur bråttom det är), en 2600X kommer nog vara ungefär samma pris som en 1700 är idag (2600kr, passande summa), 2700X kommer nog kosta kring 4000kr.

Jag tror inte att 1800X/1700X kommer sjunka så mycket mer i pris, den har redan sjunkit nästan 2000kr från förra året (typ 40%), sedan ska instegsprisen för 2000 serien vara lägre totalt jämfört med vad 1000 serien hade.

För att vara säker borde du helt enkelt vänta tills processorerna släpps så kan du avväga vad och om du vill köpa eller vänta på nästa generation.

Tack för hjälpen, bättre att invänta nästa serie då.
Får ha is i magen.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Det är 100% säkert att 2700X når 4.3GHz nominell boost, dvs utan XFR2/PB "overdrive":

Med tanke på att den övre gränsen för TDP har satts lite högre så får Zen's AVFS mer svängrum och jag misstänker därför att vi kommer få se mer än 100MHz högre XFR-frekvens. 4.5GHz skulle inte vara konstigt här. 2700X är knappast top-bin heller, så med 2800X eller motsvarande Threadripper så ökas den nominella boostfrekvensen ytterligare och därfmed taket för XFR. 4.5-4.6GHz nås som jag tidigare skrev.

Ang övriga förbättringar så nämnde jag även cache och minneskontrollern vilket också stämmer. Vi ser i samma RAM-frekvens bättre accesstider till samtliga cachenivåer. Lägre latens mellan CCX-block och en starkare minneskontroller med också något förbättrad latens.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Det är 100% säkert att 2700X når 4.3GHz nominell boost, dvs utan XFR2/PB "overdrive":

https://i.imgur.com/GCkOt7F.jpg

Med tanke på att den övre gränsen för TDP har satts lite högre så får Zen's AVFS mer svängrum och jag misstänker därför att vi kommer få se mer än 100MHz högre XFR-frekvens. 4.5GHz skulle inte vara konstigt här. 2700X är knappast top-bin heller, så med 2800X eller motsvarande Threadripper så ökas den nominella boostfrekvensen ytterligare och därfmed taket för XFR. 4.5-4.6GHz nås som jag tidigare skrev.

Ang övriga förbättringar så nämnde jag även cache och minneskontrollern vilket också stämmer. Vi ser i samma RAM-frekvens bättre accesstider till samtliga cachenivåer. Lägre latens mellan CCX-block och en starkare minneskontroller med också något förbättrad latens.

Ska bli intressant och se hur högt man kan komma på alla kärnor. dagens varierar runt 3.8-4.2ghz. Ska även bli intressant att se hur alla små förbättringar ändrar läget vid samma frekvens.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Enigma:

Det är 100% säkert att 2700X når 4.3GHz nominell boost, dvs utan XFR2/PB "overdrive":

https://i.imgur.com/GCkOt7F.jpg

Med tanke på att den övre gränsen för TDP har satts lite högre så får Zen's AVFS mer svängrum och jag misstänker därför att vi kommer få se mer än 100MHz högre XFR-frekvens. 4.5GHz skulle inte vara konstigt här. 2700X är knappast top-bin heller, så med 2800X eller motsvarande Threadripper så ökas den nominella boostfrekvensen ytterligare och därfmed taket för XFR. 4.5-4.6GHz nås som jag tidigare skrev.

Ang övriga förbättringar så nämnde jag även cache och minneskontrollern vilket också stämmer. Vi ser i samma RAM-frekvens bättre accesstider till samtliga cachenivåer. Lägre latens mellan CCX-block och en starkare minneskontroller med också något förbättrad latens.

Hoppas på 4,5 - 4,6. Min högst oprofessionella kill-gissning är 4,4. Vid 4,6 så är "risken" överhängande att min gamla Devils Canyon blir pensionerad

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Asus släppte ett nytt bios för en vecka sedan. Jag har inte sett någon nämna det i tråden men det är möjligt att jag missat det.

Citat:

Version 3806 2018/03/27

PRIME B350-PLUS BIOS 3806
Improve system performance

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Det är 100% säkert att 2700X når 4.3GHz nominell boost, dvs utan XFR2/PB "overdrive":

https://i.imgur.com/GCkOt7F.jpg

Med tanke på att den övre gränsen för TDP har satts lite högre så får Zen's AVFS mer svängrum och jag misstänker därför att vi kommer få se mer än 100MHz högre XFR-frekvens. 4.5GHz skulle inte vara konstigt här. 2700X är knappast top-bin heller, så med 2800X eller motsvarande Threadripper så ökas den nominella boostfrekvensen ytterligare och därfmed taket för XFR. 4.5-4.6GHz nås som jag tidigare skrev.

Ang övriga förbättringar så nämnde jag även cache och minneskontrollern vilket också stämmer. Vi ser i samma RAM-frekvens bättre accesstider till samtliga cachenivåer. Lägre latens mellan CCX-block och en starkare minneskontroller med också något förbättrad latens.

Vi får se om XFR 2 faktiskt kommer att öka max frekvensen, så som jag förstod illustrationerna hitills ska XFR 2 och "precision boost overdrive" bara öka frekvensen för flera kärnor upp till något maximalt läge (max boost vid bra kylning troligen).

Så det låter mer som att genomsnittsfrekvensen kommer bli högre istället för själva max frekvensen.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Vi får se om XFR 2 faktiskt kommer att öka max frekvensen, så som jag förstod illustrationerna hitills ska XFR 2 och "precision boost overdrive" bara öka frekvensen för flera kärnor upp till något maximalt läge (max boost vid bra kylning troligen).
https://overclock3d.net/gfx/articles/2018/03/07071112793l.jpg
Så det låter mer som att genomsnittsfrekvensen kommer bli högre istället för själva max frekvensen.

Slidern du länka till är inte officiell.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Slidern du länka till är inte officiell.

Kanske inte men det finns definitivt mer data som pekar på att det faktiskt stämmer. T.ex. från 2700U:
(bild funkade ej normalt)
Eller denna liknande slide:

Dessa är iofs bara på precision boost, men med tanke på att killen som lyckades få tag i en 2700X tidigt "bara" fick upp processorn i 4.3 GHz på alla kärnor (med en H90 så faktiskt riktigt hyffsat bra) känns det som att XFR inte kommer klara av att hjälpa till. Bara att de har lyckats trycka upp den praktiska hastighetsgränsen för kislet med ungefär 10%, alltså inte något mirakel.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Kanske inte men det finns definitivt mer data som pekar på att det faktiskt stämmer. T.ex. från 2700U:
(bild funkade ej normalt)
Eller denna liknande slide:
https://www.pcgamesn.com/sites/default/files/Precision%20Boost%202.jpg

Dessa är iofs bara på precision boost, men med tanke på att killen som lyckades få tag i en 2700X tidigt "bara" fick upp processorn i 4.3 GHz på alla kärnor (med en H90 så faktiskt riktigt hyffsat bra) känns det som att XFR inte kommer klara av att hjälpa till. Bara att de har lyckats trycka upp den praktiska hastighetsgränsen för kislet med ungefär 10%, alltså inte något mirakel.

Ett exemplar som inte är top-bin och når 4.3GHz på alla kärnor är rätt bra. XFR och andra sidan och i dessutom förbättrad version är för att öka frekvens på specifika 1-2 kärnor. Med hjälp utav AVFS och algoritmer så vet Zen's SMI exakt vilka kärnor som klarar detta och under vilka omständigheter, därför når dom högre än om du försöker hitta en maxfrekvens för alla kärnor. T.ex alla 1800X klarar 4.1GHz XFR, men knappast 4.1GHz på alla kärnor.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ett exemplar som inte är top-bin och når 4.3GHz på alla kärnor är rätt bra. XFR och andra sidan och i dessutom förbättrad version är för att öka frekvens på specifika 1-2 kärnor. Med hjälp utav AVFS och algoritmer så vet Zen's SMI exakt vilka kärnor som klarar detta och under vilka omständigheter, därför når dom högre än om du försöker hitta en maxfrekvens för alla kärnor. T.ex alla 1800X klarar 4.1GHz XFR, men knappast 4.1GHz på alla kärnor.

Inte top-bin? Källa på det? Du upprepar detta utan någon som helst källa när alla uppgifter pekar på motsatsen. 4,3GHz är nog den frekvensen man kan räkna med med viss spridning uppåt för fina exemplar. Lite som 4GHz är den gränsen för 1800X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inte top-bin? Källa på det? Du upprepar detta utan någon som helst källa när alla uppgifter pekar på motsatsen. 4,3GHz är nog den frekvensen man kan räkna med med viss spridning uppåt för fina exemplar. Lite som 4GHz är den gränsen för 1800X.

Top bin for första ryzen sparades till threadripper, ingen anledning att AMD ändrat på detta till 2000 serien men nu kan man också mena att exemplaret som klockats inte heller var just top bin och att guld ex kan nå högre ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Top bin for första ryzen sparades till threadripper, ingen anledning att AMD ändrat på detta till 2000 serien

Skickades från m.sweclockers.com

Fast Threadripper är lite irrelevant när man talar om vad man kan förvänta sig av den vanliga 2000-serien på AM4. Så om det kommer komma en Threadripper på 50-100MHz extra så påverkar inte det vad man kan förvänta sig av 2700X. Man kan inte försvara varför en överklockning "bara" går till 4,3GHz med det argumentet eftersom det inte innebär att det kommer högre binnade kretsar till AM4. Det är samma situation som med 1800X, vilket är top-bin på AM4.
Oavsett definition så är ju inte 2700X mer eller mindre top-bin än 1800X var. 2700X är top-bin för Pinnacle Ridge på AM4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast Threadripper är lite irrelevant när man talar om vad man kan förvänta sig av den vanliga 2000-serien på AM4. Så om det kommer komma en Threadripper på 50-100MHz extra så påverkar inte det vad man kan förvänta sig av 2700X. Man kan inte försvara varför en överklockning "bara" går till 4,3GHz med det argumentet eftersom det inte innebär att det kommer högre binnade kretsar till AM4. Det är samma situation som med 1800X, vilket är top-bin på AM4.
Oavsett definition så är ju inte 2700X mer eller mindre top-bin än 1800X var. 2700X är top-bin för Pinnacle Ridge på AM4.

Fast det är fortfarande samma kisel, exakt samma kisel... Sen kvarstår att exet som testats inte behöver vara något guld ex och vi vet heller inte hur det var klockat så att dra stora växlar på det känns rätt korkat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast det är fortfarande samma kisel, exakt samma kisel... Sen kvarstår att exet som testats inte behöver vara något guld ex och vi vet heller inte hur det var klockat så att dra stora växlar på det känns rätt korkat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vet jag väl. Huruvida det är samma kisel eller inte är irrelevant för mitt argument. Högsta binningen till AM4 kommer med 2700X. Så vi kan inte försvara överklockningen inför potentiella köpare med att det finns en högre binning.
Enigma har gjort klart att han menar att 2800X är top-bin vid tidigare tillfälle. Fast det är ju inte ovanligt att han börjar slira på vad han menade med sina profetior när sanningen börjat bli för uppenbar när tiden haft sin gång. Så jag förväntar mig att han ska börja påstå att han menat något annat när det börjar gå upp för honom att 2800X inte kommer.