Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Man kan fråga sig om de inte bör hålla sitt ord att inte göra så här enligt det gällande 4 år gamla handelsavtalet med Kina, tills det har gått ut, att sen kalla det avgift eller nåt annat gör nog ingen skillnad.

Eh... PostNord har inget avtal med Kina som säger att de ska, eller inte ska, ta moms, och då har rätt till avgift för sitt arbete eller ej. PostNord har dessutom varit ganska tydliga med att de helst inte tar varken avgift, eller moms, därav att det inte skötts ordentligt under många år. Svensk lag säger däremot att PostNord ska ta moms, och får påföra en avgift för att täcka sina kostnader, och eftersom PostNord inte gjort det, fick de skit av alla möjliga företrädare för regering, riksdag och tullverket.
Staten gillar så klart inte att de går miste om miljardbelopp i form av utebliven moms. Så PostNord hade inget annat val än att följa order, och börja sköta momsen. Det riktigt tråkiga i sammanhanget är att man pratar om ett par miljarder i utebliven moms, men den moms som faktiskt blivit inbetald så här långt är i storleksordningen 2.4 miljoner, och ger en totalsumma på under 30 miljoner årligen, så staten som gnuggade händerna av lycka när de kom på att det fanns miljarder att hämta, har inte fått vad de förväntar sig, jag antar att besvikelsen är massiv, men ovanpå det så har PostNord dimensionerat sin verksamhet i Örebro efter flödet av försändelser som de haft tidigare, och om antalet försändelser som hämtas ut gått ned till en tiondel, då innebär det att de har kostnader som inte på något sätt motsvaras av vad de faktiskt kommer hantera, vilket gör det riktigt spännande... På lite sikt skulle man nog gett fan i hela grejen.

Och ännu bättre blir det när man från Tullverkets sida påstår att man ligger i startgroparna för samarbete med Alibabba, Wish osv, för att kunderna ska kunna betala moms direkt via handlarna, och slippa PostNords avgift. Då har man alltså ställt krav på PostNord, som man sedan direkt själva slår undan de ekonomiska förutsättningarna för. Skitsmart. Tur att den svenska delen av PostNord gått med vinst, så att vi slipper skjuta till så mycket pengar för att hålla skitverksamheten underarmarna...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: moms vill vi alla betala så klart men den höga avgiftens storlek är nog mest beräknad utifrån dess importstoppande effekt i kampanjen mot Kina. Dessutom kan jag tro att paket som inte uthämtas antingen säljs eller delas ut till duktig personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh... PostNord har inget avtal med Kina som säger att de ska, eller inte ska, ta moms, och då har rätt till avgift för sitt arbete eller ej. PostNord har dessutom varit ganska tydliga med att de helst inte tar varken avgift, eller moms, därav att det inte skötts ordentligt under många år. Svensk lag säger däremot att PostNord ska ta moms, och får påföra en avgift för att täcka sina kostnader, och eftersom PostNord inte gjort det, fick de skit av alla möjliga företrädare för regering, riksdag och tullverket.
Staten gillar så klart inte att de går miste om miljardbelopp i form av utebliven moms. Så PostNord hade inget annat val än att följa order, och börja sköta momsen. Det riktigt tråkiga i sammanhanget är att man pratar om ett par miljarder i utebliven moms, men den moms som faktiskt blivit inbetald så här långt är i storleksordningen 2.4 miljoner, och ger en totalsumma på under 30 miljoner årligen, så staten som gnuggade händerna av lycka när de kom på att det fanns miljarder att hämta, har inte fått vad de förväntar sig, jag antar att besvikelsen är massiv, men ovanpå det så har PostNord dimensionerat sin verksamhet i Örebro efter flödet av försändelser som de haft tidigare, och om antalet försändelser som hämtas ut gått ned till en tiondel, då innebär det att de har kostnader som inte på något sätt motsvaras av vad de faktiskt kommer hantera, vilket gör det riktigt spännande... På lite sikt skulle man nog gett fan i hela grejen.

Och ännu bättre blir det när man från Tullverkets sida påstår att man ligger i startgroparna för samarbete med Alibabba, Wish osv, för att kunderna ska kunna betala moms direkt via handlarna, och slippa PostNords avgift. Då har man alltså ställt krav på PostNord, som man sedan direkt själva slår undan de ekonomiska förutsättningarna för. Skitsmart. Tur att den svenska delen av PostNord gått med vinst, så att vi slipper skjuta till så mycket pengar för att hålla skitverksamheten underarmarna...

Självklart handlar detta inte om moms utan om fraktavgift, detta finns det avtal om som Kina har med typ hela världen.
Det är ett gammalt avtal som var till grund för att få igång Kinas handel för länge sedan och som ingen har gjort något för att ändra på.
Frågan är bara om det postnord gör är ett brott mot det avtalet eller inte.
Bara för att dom kallar det för en hanteringsavgift fråntar det inte faktumet att det är en fraktavgift.
Momsen kan vi betala till tullverket själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Självklart handlar detta inte om moms utan om fraktavgift, detta finns det avtal om som Kina har med typ hela världen.

Du menar bortsett från att det här är en fullständig ekonomisk katastrof för PostNord, som inte på vilkors vis får in pengar så det täcker kostnaderna man har i relation till det här?

Skrivet av Johnnymann:

Momsen kan vi betala till tullverket själva.

Det "kan" vi möjligen, det går att debattera, eftersom jag har närmare 4 månaders försändelser med obetald moms liggande, som jag har försökt få Tullverket att agera på, och som de inte ens har några svar på hur de vill hantera, men i realiteten är det PostNords ansvar, och de är skyldiga, på precis samma sätt som alla andra speditörer, att hantera momsen. De har tidigare inte skött sitt åtagande, och fått skäll för det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Petterk: Ja men om paketet ser ut att komma från Grekland så går det rakt igenom

Har redan behandlats ovan. Vilket land som det först landar inom är helt irrelevant utan det är landet som varan ursprungligen är såld ifrån som bestämmer om det ska beläggas avgift eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du menar bortsett från att det här är en fullständig ekonomisk katastrof för PostNord, som inte på vilkors vis får in pengar så det täcker kostnaderna man har i relation till det här?

Det "kan" vi möjligen, det går att debattera, eftersom jag har närmare 4 månaders försändelser med obetald moms liggande, som jag har försökt få Tullverket att agera på, och som de inte ens har några svar på hur de vill hantera, men i realiteten är det PostNords ansvar, och de är skyldiga, på precis samma sätt som alla andra speditörer, att hantera momsen. De har tidigare inte skött sitt åtagande, och fått skäll för det.

Då får man ju gå rätt väg och kräva omförhandling av det gamla avtalet istället för att bryta mot det och införa egna avgifter.

Permalänk
Skrivet av Lobocut:

Då får man ju gå rätt väg och kräva omförhandling av det gamla avtalet istället för att bryta mot det och införa egna avgifter.

Postnord bryter inte mot avtalet, i alla fall inte i detta avseende. Avtalet säger att man får ta ut en avgift för att lämna in en försändelse för förtullning. Däremot får man inte ta ut en avgift på 75 kr om en kompis till dig skulle skicka dig ett vykort från semestern i Kina, men det gör man inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Man sänkte avgiften. Kina har också speditionsavgifter och dessutom moms på alla postorderförsändelser. Det finns ingen anledning till att vi skulle särbehandla de i det här avseendet, särskilt inte om vi inte får något i utbyte.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Avgiften är dock inte för att presentera det till tullen, utan för hanteringen att förtulla/tullklarera försändelsen. Det är ju bara det där att det ska vara en avgift som täcker vad det kostar, som såklart inte betyder så mycket, men som fortfarande betyder att du knappast kan ta en lägre avgift. Nu är de väl uppe i 550 anställda som de anställt för att jobba med det. Kan du kinesiska kan du försöka kolla upp vad avgiften för importdeklarationen blir hos China Post och CPEL/EMS Är inte säker på att det finns någon universell nivå dock, då sånt ofta sköts via ombud i Kina och det finns regionala skillnader inom landet. Kan dock garantera att det inte blir några 10 kr som vissa förslår att vi ska ta ut här, eller att det är någon smidig process.

Permalänk
Medlem

Märkte att Fyndiq jobbat runt administrationsavgiften och skapat en ny tjänst, "Fyndiq Superbilligt". http://fyndiq.com/fyndiq-superbilligt/

Har ni andra tips på siter som undgår postnords administrationsavgift?

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

En fråga som kanske varit uppe förut.

Vad händer om jag inte betalar avgiften för mitt paket? Blir det en straffavgift?

Det känns lagom kul att betala närmare hundralappen för ett par billiga solglasögon som jag beställde för två månader sedan.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Skrivet av Derix:

Vad händer om jag inte betalar avgiften för mitt paket? Blir det en straffavgift?

Om du inte betalar inom några veckor, skickas paketet tillbaka till avsändaren. I så fall slipper du betala. Inget skickas till inkasso eller kronofogden.

Permalänk

Någon som kan svara på om jag tex köper en produkt från kina finns det en chans att jag slinker igenom avgiften? Är det en billig produkt kan jag ju bara skita i att hämta ut den om jag får en avgift?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Inaktiv

2st xiaomi lurar anlänt, inga extra avgifter, beställt från EU lagret, kostnad ca 110sek mer per lur och 14dagars levtid, finns som sagt omvägar som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Någon som kan svara på om jag tex köper en produkt från kina finns det en chans att jag slinker igenom avgiften?

Det finns en chans. Den verkar vara ungefär som för 10-15 år sedan, då det var lite 50/50 om man fick moms & avgift, och avsevärt mindre än för ett par månader sedan då i princip allt klarade sig utan avgift.

Skrivet av freddechr:

Är det en billig produkt kan jag ju bara skita i att hämta ut den om jag får en avgift?

Visst. Försändelsen ska då gå i retur, och du slipper både moms och avgift. För att inte svenskar ska bli portade som kunder överallt, så är det rimligt att man inte ger sig på säljaren och kräver omleverans, eller pengarna tillbaka, men det säger ju sig själv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

När det gäller momsen så tror jag att alla berörda parter insåg att köpen skulle minska drastiskt och därmed också den inkommande momsen. Men ska man tänka något steg längre lär det innebära att man har mer pengar att spendera inom landet, vilket i teorin bör generera högre momsintäkter inom landet. Om man sedan startar samarbeten med utländska säljkanaler för momshantering så kommer ju momsen då att plockas in direkt vilket lär ge bättre utslag på momsintäkterna än nuvarande omvägen via postnord.

Samma sak gällande dimensioneringen av hanteringsapparaten, alla lär varit medvetna om att volymerna kommer att minska kraftigt och man har högst troligen dimensionerat för att hantera en stor mängd paket nu i början för att sedan kunna skala ner verksamheten är flödet minskar. Om inte annat så lär det vara en av orsakerna till att folk klagar på att paketen blir liggande länge hos postnord i nuläget, troligen så har man valt att börja med en aningen underdimensionerad apparat då man är medveten om att när man väl betat av paketen som kommer nu i övergångsperioden så kommer det att lugna ner sig ordentligt. Gissningsvis så är även avgiften tänkt att täcka kostnaderna för paket som går i retur och även kostnaderna för att skala upp/ner verksamheten.

Permalänk
Medlem

Nån som har förslag på produkter från typ Ali man kan beställa....pissbilligt, skrymmande och fri frakt?
Typ 2 kubikmeter frigolit packningsmaterial för 0.01 dollar e.dyl som man kan beställa och sedan måste lagerhållas ett tag av postnord.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

När man handlar från eBay, Amazon etc. så betalar man ju deras moms, som man egentligen inte ska. Sen ska Sverige också ha en moms, så man betalar dubbel moms. Hur får man tillbaka den momsen man betala från eBay...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Märkte att Fyndiq jobbat runt administrationsavgiften och skapat en ny tjänst, "Fyndiq Superbilligt". http://fyndiq.com/fyndiq-superbilligt/

Har ni andra tips på siter som undgår postnords administrationsavgift?

Laddade ned appen för att få reda på mer om tjänsten men blev inte imponerad. Priserna ser till en början billiga ut men sedan tillkommer fraktkostnad. Tittade t.ex. på ett mobilskal som kostar 2$ på aliexpress, detta fanns för 20kr i appen men då skulle frakten landa på över 30kr. Skulle jag köpt samma skal av en svensk ÅF så skulle det bli 70kr men då tar det också betydligt kortare tid för frakten.

Känns riktigt dåligt att behöva köpa samma skal som kostar 2$ från Kina för 70kr av en svensk ÅF bara för postnords avgift på 75kr som är helt oskälig för en sådan produkt. Får väl bli så att jag beställer två skal från aliexpress och ber säljaren att deklarera dem som en gåva, ifall de inte slinker igenom så tjänar jag ändå på att betala avgiften istället för att köpa hos svensk ÅF.

Edit: Hur köper ni mobilskal nu när postnord infört avgiften?

Permalänk
Medlem

@Frispel: Då den gamla paketterminalen i Örebro i princip är full så är det inte överdimensionerat. När det gäller momsen så är den nog inte så beroende av mängden paket/brev, men man får ju tänka på att många lite dyrare varor redan smet från momsen genom olika upplägg. Sen verkar det som folk beställt en mängd billiga varor just för att PostNord skulle skärpa hanteringen, fler än vanligt alltså. Dels kommer flödet börja återställa sig till det mer normala, dels kommer folk börja tänka på att moms och avgifter tillkommer och dels kommer kunder begära att grejerna slås ihop till en försändelse.

Efter sommaren bör också deras nya sorteringsmaskin vara levererad och uppe, den ersätter en del av den manuella hantering de måste ha nu. Anställningsmässigt går det nog ner något även om volymen går upp mot 100 000 brev om dagen igen. Blir ju många frakthalsar när de gör något som är nytt för dem, PostNord går i praktiken från att deklarera några tusen av paketen till tiotusentals om dagen. De måste utveckla nya stödsystem, utbilda sin nya personal och hela köret. Givetvis sånt som skulle vara på plats redan.

Givetvis så är det heller inte särskilt attraktivt att beställa just nu om du är medveten om väntetiderna och inkörningsproblemen hos PostNord. Tror vi kan glömma att det kommer lägga sig på en mycket lägre nivå när det stabiliserats sig och tycker det är onödigt med konspirationsteorierna om att det skulle vara syftet till skärpningen. Backteman ska man akta sig för att ta seriöst, det är bara ibland det han säger baserar sig på verkligheten och han har nog ingen operativ insyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Edit: Hur köper ni mobilskal nu när postnord infört avgiften?

Jag köper ett skydd till telefonen när jag köper den. Det är alltså en gång var tredje år eller så. Och då oftast i samma butik och vid samma tillfälle då jag köper själva telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av nicoX:

När man handlar från eBay, Amazon etc. så betalar man ju deras moms, som man egentligen inte ska. Sen ska Sverige också ha en moms, så man betalar dubbel moms. Hur får man tillbaka den momsen man betala från eBay...?

Du har missuppfattat hur det funkar.

I USA är det standard att butiker visar priset exklusive oms. Omsen läggs istället på i kassan. Handlar du på Amazon.com visas priserna alltså exklusive amerikansk oms och det är först om du anger att varorna ska levereras till en adress i USA som amerikansk oms läggs på. Amerikansk skattelagstiftning är dock krånglig, så i vissa fall ska ingen oms betalas. Ingen amerikansk oms läggs heller på om varorna ska levereras till något annat land än USA.

I Japan anges priserna ofta inklusive moms (men ibland ser man priser exklusive moms). Handlar du på Amazon.co.jp visas priserna alltså inklusive japansk moms. Du ska dock inte betala japansk moms om varorna skickas till utlandet, så momsen dras av i kassan genom att priset sjunker efter att du angivit utländsk leveransadress.

Amazon kan säga att du ska förbetala importskatt. Det betyder att Amazon skickar varorna så att speditören ber Amazon att betala svensk moms och eventuell tull istället för att be dig att betala detta. Det belopp du förbetalat till Amazon används av Amazon för att betala moms+tull till speditören. Speditörens avgift (t.ex. Postnords avgift på 75 kr) finns i detta fall inbakad i Amazons fraktkostnad. Visar det sig att du betalat för lite till Amazon, får Amazon ta smällen och betala resten ur egen ficka. Har du betalat för mycket till Amazon, får du tillbaka mellanskillnaden efter två månader. I tisdags fick jag till exempel e-post om att jag betalat 201 yen (c:a 15 kr) för mycket till Amazon och att detta belopp skulle återbetalas. Pengarna borde dyka upp på mitt konto någon gång i nästa vecka. 15 kr är förstås en obetydlig summa.

Du betalar alltså inte någon "dubbel moms" om du betalar moms till Amazon. Ebay verkar funka på samma sätt, men eventuellt låter man bli att göra en uppföljning för att jämföra debiterat belopp med faktiskt belopp.

Permalänk
Medlem

Som nån sa, så har vissa personer på sistone beställt en massa mängder saker från ut-EU för att aktivera postnords hanteringsavgift. Jag kan tro att det är Postnord själva som har beställt in dessa tusentals billiga, nästan gratis, saker för att säga till folket 'kolla, vi får in för mycket, så nu ska vi minsann ta ut en ordentlig avgift och ni ska inte kunna säga nåt emot det'.

Det är dessutom Postnord själva som onödigt har åsamkat sig den här så kallade hanteringsavgiftskostnaden genom att anställa 550 personer bara för att kolla på små kronorspaket när det finns bättre och billigare sätt att få in momsen på.

Det finns de som säger att det blir bättre för Sverige om vi inte spenderar våra pengar på saker från utomlands, okej åk aldrig på semester, isolera oss 100% från omvärlden och då kommer heller inga rika miljonär-turister hit från tex Kina och ingen köper från oss heller. Det ser ut som att ett handelskrig håller på att starta från omvärlden (USA, EU med flera) mot Kina och det kan slå tillbaka mot oss men jag inser att detta kan leda till ett bättre omförhandlat handelsavtal mellan oss och Kina, så jag håller tummarna.

Permalänk
Medlem

Speditionsavgifter har inget med handelsavtal att göra, de regleras av Världspostkonventionen och den följer vi. Dessutom kan Sverige inte ens förhandla med Kina på handelsområdet, då vi ingår i EUs tullunion. Sen kommer det heller inte ses som några handelshinder heller. Tröttsamt med massor strunt som ska diskuteras. Konspirationsteorier finns det säkert andra forum för.

Permalänk
Medlem

Speditionsavgiften var från början så hög som 125 kr, inte särskilt handelsfredligt, och vi kunder gnällde ner storleken på den.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett mobilskal på AliExpress 14e Mars. Fick det redan igår faktiskt. Och utan någon avgift till och med!

Permalänk
Skrivet av frer8833:

Det är dessutom Postnord själva som onödigt har åsamkat sig den här så kallade hanteringsavgiftskostnaden genom att anställa 550 personer bara för att kolla på små kronorspaket när det finns bättre och billigare sätt att få in momsen på.

Struntprat. Det är Tullverket som bestämmer hur en importdeklaration ser ut och det är Riksdagen (under Carl Bildts regering) som beslutat att moms ska tas ut från första kronan.

Skulle inte Tullverket kunna förenkla importdeklarationen om det rör sig om struntsummor? Ingen lär ändå kolla igenom tusen importdeklarationer där någon får betala en krona i moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

...
Skulle inte Tullverket kunna förenkla importdeklarationen om det rör sig om struntsummor? Ingen lär ändå kolla igenom tusen importdeklarationer där någon får betala en krona i moms.

PostNord gör säkert enligt det förenklade förfarandet, problemet de har just nu är att de inte får in uppgifterna till Tullverket och sina egna system. Det är däremot krav på att använda exportdeklarationen som underlag (därför den fotas) och den är inte elektronisk från Kina. Sen är inte poängen att driva in skatt utan att ge samma spelregler som för de handlare inom landet. Att skapa specialsystem för små värden uppmanar bara säljare att skriva ner värdet också, och det löser ingenting i längden. De som vill komma undan lite billigare kan skicka DDP.

Sen som sagt, skickar du en vara för 30 kr till Kina så är det ett helvete att tullklarera där, minimum är att du betalar på en hemsida och skickar in kopia av ditt ID-kort. Finns ingen anledning att göra det enklare än det är för kineser att ta emot något (de har också extra tullar på många varor).

Permalänk
Medlem

@Petterk: vad har du för belägg för att det är så svårt att tulldeklarera i Kina? Jag kollade nyss på Kinas importregel-webbsida, och där står inget om speditionsavgift eller ID-krav etc. Det står 9% tulltaxa + 11% moms och många områden i Kina är undantagna från importavgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@Petterk: vad har du för belägg för att det är så svårt att tulldeklarera i Kina? Jag kollade nyss på Kinas importregel-webbsida, och där står inget om speditionsavgift eller ID-krav etc. Det står 9% tulltaxa + 11% moms och många områden i Kina är undantagna från importavgifter.

Nu räkna jag inte in Hongkong och Macao. Momsen i fastlandet är 17 % för övrigt.

Speditionsavgifterna i Kina beror på vilken speditör det är, vilken provins det gäller och också ofta värdet på försändelsen. Kina-EMS kräver att du skicka in kopior på ditt ID-kort åtminstone. Sen kan du använda oberoende ombud också. Edit: SF kräver också kopia på ID-kort och hänvisar till att det är lag.

Sedan är det ganska nyligen som Kina tog bort tröskelvärdet på postorderförsändelser, så då är det inte direkt dags för oss att införa tröskelvärden (som EU ändå tar bort 2021).