Det kommer vara lika för de flesta molnlagrings-tjänster till minimum-priser - att överföringhastigheterna kommer vara den stora begränsningen.
Det finns anledning till varför Crashplan fick överge sin tjänst för privatpersoner - obegränsad mängd till fast pris och oändlig retension-tid säger sig själv att det kommer att gå åt pipan - speciellt när det satt folk och tankade in camgirl konstant för att se om det tog stopp...
Kan det missbrukas det lilla minsta så är det några som kommer att prova...
---
20 MB/s ger att man föra över runt 200 MB/dygnet eller 1 TB på 5 dagar.
för de flesta med 240 GB SSD på sin hemdator så är backuppen gjord på inom 2 dagar typ
Men skall man backa upp sin NAS med +24TB diskvolym så är det förstås annan sak, och det kommer vara samma problem med alla molntjänster att överföringen är det som tar tid.
Samma sak om man placerar en NAS hos föräldrarna och sedan skall fylla upp denna över Internet (mao speglingen bör man göra hemma först)
Blackblaze har annan molnlagringsttjänst där man betalar per upptagen volym och där kan man sätta sin retensiontid på raderade filerna som man själv vill - man får dock betala för platsen för de 'raderade' filerna upptar tills de slutligen försvinner på riktigt.
Det är också asynkron kostnad beroende om man laddar upp eller hämta tillbaka - för uppladdningen så är det bara platsen man tar som man betalar för medans hämtar man tillbaka så är priset motsvarande 4 månaders lagringstid per GB som hämtas tillbaka - många andra molnlagringttjänster har liknande arrangemang inklusive Amazon.
Den tjänsten kallas för B2 och är liknande som Amazon S3
Duplicati2 kan tex. hantera Blackblazes B2-lagring direkt och då är man inte bunden till 30 dagars retension-tid längre.
Slutligen - molnalgringen är den 3'- kopian och bör vara 'offringsbar' när som helst - man skall alltid ha en motsvarande lagring på egen extern USB-hårddisk och förvaras urkopplad när den inte är under backup/synkning - för det kan skita sig även med molnlagringstjänster - inte att de skulle tappa data, utan strul med betalning (bytt kreditkort och glömt att uppdatera uppgifterna), någon påstår aktiviteter utanför den avtalade nivån och spärrat (har hänt bl.a Microsofts molntjänster - även falsklarmade dito pga. för känsliga övervakningsprogram och användarna har oerhörda svårighet få tillbaka kontrollen över sina filer igen då de hamnar i supportringar som bara skickar kunden runt och utan att åtgärda problemet) mm. och i fallet crashplan när de beslutade att stänga sin tjänst så var det med väldigt kort respit-tid och panik hos alla som hade lagrat och alla började tanka tillbaka, det gick mycket långsamt och många hade inte en chans att få hem alltihop med den låga hastigheten inom respit-tiden innan det stängdes på riktigt.