Permalänk
Medlem

Backblaze erfarenhet?

Hej,

Jag har tidigare kört backup mot Crashplan i några år vilket fungerat bra. Nu när de lagt ner tänkte jag gå över till Backblaze så jag påbörjade en testperiod där.

Totalt säger den att det är ca 700 000 filer / 999,784 MB att backa upp och under testperioden som är 15 dagar så har den backat upp 20,498 / 453,146 MB vilket jag antar är ca 440 GB.

Min lina är 100/100 Mbit/s.

Ska jag tolka det som okay och fortsätta eller bör jag titta efter något annat? Vad är er erfarenhet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Använder deras "personal backup" för $5 per månad. Fungerar bra bortsett från den rätt dåliga hastigheten uppströms, får som max 60Mbps med min 100Mbps-anslutning men när den första backupen väl är gjord spelar det inte så stor roll.

Så länge man är införstådd i begränsningarna med tjänsten är det inga konstigheter. T.ex. sparas bara borttagna filer bara i 30 dagar, om en disk är frånkopplad kommer Backblaze anta att disken är borttagen och ta bort filerna efter 30 dagar givet att man inte kopplar in den inom den tiden igen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det man ska tänka på är att Backblaze tar bort filer från molnlagringen, det är inte en backup i vanlig bemärkelse, utan mer som en synkad molnenhet i stil med Google Drive, Onedrive osv.

Om du tar bort en fil så försvinner den från Backblaze efter 30 dagar.
https://help.backblaze.com/hc/en-us/articles/217666688-What-H...-

Säg t.ex. att du städar bort lite men senare vill ha tillbaks en viktig fil som du tog bort eller skrev över av misstag. Om du kommer på det inom 30 dagar är det ok, men efter 30 dagar är du körd.

Edit: Nu skrev Bakgrund det ovan också, jag refreshade inte innan jag började svara.

Crashplan hade betydligt bättre hantering av filer (evig sparning av borttagna filer om jag inte minns fel), det är synd att de tog bort sin lösning för privatpersoner.

Backblaze har en speedtest för dataöverföring
https://www.backblaze.com/speedtest/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det man ska tänka på är att Backblaze tar bort filer från molnlagringen, det är inte en backup i vanlig bemärkelse, utan mer som en synkad molnenhet i stil med Google Drive, Onedrive osv.

Om du tar bort en fil så försvinner den från Backblaze efter 30 dagar.
https://help.backblaze.com/hc/en-us/articles/217666688-What-H...-

Säg t.ex. att du städar bort lite men senare vill ha tillbaks en viktig fil som du tog bort eller skrev över av misstag. Om du kommer på det inom 30 dagar är det ok, men efter 30 dagar är du körd.

Edit: Nu skrev Bakgrund det ovan också, jag refreshade inte innan jag började svara.

Crashplan hade betydligt bättre hantering av filer (evig sparning av borttagna filer om jag inte minns fel), det är synd att de tog bort sin lösning för privatpersoner.

Backblaze har en speedtest för dataöverföring
https://www.backblaze.com/speedtest/

Detta är ett litet problem som jag ser det.

Jag är på jakt efter ytterligare en backup. Det står mellan extern hdd eller moln.
De moln som verkar populära är tex backblaze, men att dom tar bort filer efter 30 dagar är lurigt. kan ju vara så att filer försvinner på något sätt från datorn som man inte märker.

finns det andra cloud med fritt utrymme som löser detta på annat sätt?

Permalänk
Inaktiv

Haha, med den hastighet (20Mbit/s) som jag får från backblaze (länkat test) skulle det ta ca 266 dagar för mig att föra över all data till deras servrar.
Tror jag håller mig borta från backblaze.

Tack för tråden!

Permalänk
Medlem

Det kommer vara lika för de flesta molnlagrings-tjänster till minimum-priser - att överföringhastigheterna kommer vara den stora begränsningen.

Det finns anledning till varför Crashplan fick överge sin tjänst för privatpersoner - obegränsad mängd till fast pris och oändlig retension-tid säger sig själv att det kommer att gå åt pipan - speciellt när det satt folk och tankade in camgirl konstant för att se om det tog stopp...

Kan det missbrukas det lilla minsta så är det några som kommer att prova...

---

20 MB/s ger att man föra över runt 200 MB/dygnet eller 1 TB på 5 dagar.

för de flesta med 240 GB SSD på sin hemdator så är backuppen gjord på inom 2 dagar typ

Men skall man backa upp sin NAS med +24TB diskvolym så är det förstås annan sak, och det kommer vara samma problem med alla molntjänster att överföringen är det som tar tid.

Samma sak om man placerar en NAS hos föräldrarna och sedan skall fylla upp denna över Internet (mao speglingen bör man göra hemma först)

Blackblaze har annan molnlagringsttjänst där man betalar per upptagen volym och där kan man sätta sin retensiontid på raderade filerna som man själv vill - man får dock betala för platsen för de 'raderade' filerna upptar tills de slutligen försvinner på riktigt.

Det är också asynkron kostnad beroende om man laddar upp eller hämta tillbaka - för uppladdningen så är det bara platsen man tar som man betalar för medans hämtar man tillbaka så är priset motsvarande 4 månaders lagringstid per GB som hämtas tillbaka - många andra molnlagringttjänster har liknande arrangemang inklusive Amazon.

Den tjänsten kallas för B2 och är liknande som Amazon S3

Duplicati2 kan tex. hantera Blackblazes B2-lagring direkt och då är man inte bunden till 30 dagars retension-tid längre.

Slutligen - molnalgringen är den 3'- kopian och bör vara 'offringsbar' när som helst - man skall alltid ha en motsvarande lagring på egen extern USB-hårddisk och förvaras urkopplad när den inte är under backup/synkning - för det kan skita sig även med molnlagringstjänster - inte att de skulle tappa data, utan strul med betalning (bytt kreditkort och glömt att uppdatera uppgifterna), någon påstår aktiviteter utanför den avtalade nivån och spärrat (har hänt bl.a Microsofts molntjänster - även falsklarmade dito pga. för känsliga övervakningsprogram och användarna har oerhörda svårighet få tillbaka kontrollen över sina filer igen då de hamnar i supportringar som bara skickar kunden runt och utan att åtgärda problemet) mm. och i fallet crashplan när de beslutade att stänga sin tjänst så var det med väldigt kort respit-tid och panik hos alla som hade lagrat och alla började tanka tillbaka, det gick mycket långsamt och många hade inte en chans att få hem alltihop med den låga hastigheten inom respit-tiden innan det stängdes på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

20 MB/s ger att man föra över runt 200 MB/dygnet eller 1 TB på 5 dagar.

Intressanta beräkningar

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Ajf*n

Mbit/s skulle det förstås vara

och 200 GB/dygn...