Telia mobilt bredband, kundtjänst löste täckningsproblem över telefon?

Permalänk
Medlem

Telia mobilt bredband, kundtjänst löste täckningsproblem över telefon?

Jag är en av de sorgliga människorna som tyvärr sitter fast med mobilt bredband (teleledningen till lägenheten funkar inte som den ska och fiber ligger inte på kartan enligt fastighetsvärden).

Har alltid innan haft helt OK 4G täckning från Telia (4/5 i täckning, 30-40Mbps) med mitt "stationära" modem (Huawei E5186), men idag på eftermiddagen så totaldök det ner till 1/5 i täckning och 3.3Mbps. Startade om modemet några gånger, vänta en timme imellan t.o.m men ingen förbättring.

Kontaktade kundtjänst över chatt och efter en otroligt seg felsökning där jag i princip påpekade ("Har jag redan testat och det funkade inte") på samtliga frågor så påpekade de att de sätter upp en felanmälan, men att de även gjort en uppdatering på mitt abbonemang och att det kan funka om jag startar om modemet efter en liten stund.

Sagt och gjort, väntade en stund och sen startade om. Vipps! 4G täckning, 4/5 i täckning, 28Mbps ner.

Så, det jag helt enkelt undrar (om någon vet) är, exakt VAD kan Telia kundtjänst ha gjort på mitt abbonemang för att förbättra täckningen?!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

I princip är det väl att de läser in ditt abonnemang i mobilnätet och Telias routrar och servrar, från scratch. Det är därför du fick vänta en stund med att starta om din utrustning. Nån form av hängning har troligen hänt med ditt abonnemang någonstans i nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

I princip är det väl att de läser in ditt abonnemang i mobilnätet och Telias routrar och servrar, från scratch. Det är därför du fick vänta en stund med att starta om din utrustning. Nån form av hängning har troligen hänt med ditt abonnemang någonstans i nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Som gör att jag fick 2/5 istället för 4/5 i täckning? Det låter ju helt galet..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd

Supporten kollade nog beläggningen/lasten på din basstation och såg att det var för hög last.
Sen gjorde troligen en reset av ett antal kunder med internetabbonemang.

Problemet för operatören är att kunder lämnar streaming eller ännu värre fildelarjunk igång fast de inte är hemma och då blir lasten på vissa basstationer för hög.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Din router kan ha blivit uppkopplad mot en basstation som ligger längre bort än den vanliga du är uppkopplad mot. Det Telia gjorde var att glömma bort vart i nätet din enhent var.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Båda låter rimliga iofs.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd

Jo det kan vara så att båda är rätt men av egen flerårig erfarenhet så kopplas man inte upp till en annan basstation (om man inte har en riktantenn)

Hursomhelst så ser du troligen "Cell Id" i gränssnittet i din router (har inte koll på en 5186 vart?)
Cell Id är alltså basstationen.

Sen ser då supporten exakt hur det ser ut i en basstation och det kan även vara din uppkoppling som hängt sig med en lägre hastighet eftersom det hela tiden "throttlas" beroende på totallast av samtliga uppkopplade.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y