Socialdemokraterna föreslår pantsystem för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Det största bidragande problemen tycker jag är att mycket av dagens elektronik är designade för att batterier som blir sämre av sig själva inte ska kunna bytas. Dels utgör det en inbyggd "planned obsolescence" som medför större konsumtion och och dels kan gamla batterier svälla och och läcka eller t.om bli en brandfara om de får ligga eller om de inte laddas ur på rätt sätt. Jag överdriver inte: som en av Google's anledningar till att nyligen förbjuda cryptovaluta-mining på mobiltelefoner var att de skulle kunna belasta batterier på ett sätt som gör dem instabila. (Även om det finns andra anledningar till förbudet så är det ett problem med batterier i mobiltelefoner)

Bäst tycker jag vore om det fanns regler om det måste vara möjligt för konsumenter att ta ut och byta batteri själv, utan lösningsmedel, värme eller plastkilar ("spudgers").
Men jag tror att det skulle vara svårt att få igenom såna regler, för sånt måste ske på minst EU-nivå, och du kan lita på att industrin skulle arbeta hårt för att motverka att det genomfördes.
Det är väl därför som det här förslaget kom: för att det är enklare att få igenom.

Sen vore det dumt att låta reglerna röra just mobiltelefoner och inte all elektronik med batterier.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vi kanske kan slå ihop våra kloka huvuden här på Sweclockers och hjälpa Sossarna?

Får jag betalt för det? :>

Skrivet av Bakgrund:

Precis som med kemikalieskatten och flygskatten, typiskt Sosse-Sverige att lägga skatt på allt som går och lite till och motivera det med miljön. Helt verkningslöst för miljön men det leder iallafall till ökade skatteintäkter. Allt för att bekosta experimentet.

Typiskt också för de som inte förstår orsaken bakom att skrika så högt de kan.

Skrivet av Cenorida:

Men herregud, varför är det ingen som läser artikeln? Vart i all sindar kommer beskattning in i bilden? Ingen som vet vad pant är?

Handlar uppenbarligen om en kombination mellan ignorans samt om ideologiska orsaker. De som gnäller mest är oftast de som står längst från S och därför letar konspirationer.

Skrivet av Hagis2k:

Suck ytterligaren en idiot ide av Sossarna, vi har ju fått avfifter cd/dvd sen på hårddiskar mm mm sen den där miljöskatten på elektronik och nu pantsystem på telefoner. Ja Löfven är helt pantad 4V och 5 dagar sen slipper vi denna dårskap med MILJÖPARTIET som ligger bakom bränsleskatt och de gick ju till val 2014 om att skatten inte skulle höjas...

Man blir rätt trött på denna Regering mer inkompetens tror jag inte har skådats?

Vänta nu lite? Bränsleskatten har funnits i Sverige långt innan MP ens fanns på kartan. Dessutom.. DETTA ÄR INGEN SKATT. Hur svårt ska det vara att läsa artikeln ifråga?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Får jag betalt för det? :>

Du får äran att göra en god insats

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Du får äran att göra en god insats

Men jag kan inte äta äran för en god insats -.-

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar idén för elektronik i allmänhet, fast just specifikt mobiltelefoner tycker jag borde undantas.

Anledningen är att det redan idag går att sälja sin avdankade mobiltelefon för restvärdet, genom sidor som Pantaluren, Envirophone, Phonecash, Mobilpengar, etc. (Det här är ingen rekommendation för något av dessa företag, ni får söka efter omdömen själva innan ni väljer någon aktör.) Det är alltså redan idag lönsamt att återvinna mobiltelefoner, till den grad att vinstdrivande företag betalar pengar till dig för din gamla mobil. Det är också superenkelt att använda sig av. Det är alltså inget som behöver något mer statligt "stöd".

Problemet med ett "stöd" i det här fallet är att jag säkert inte kommer kunna sälja min telefon till ett återvinningsföretag själv och få tillbaka MINA pengar som jag betalat via panten... därför är detta ett helt onödigt dråpslag mot valfriheten, och något som kommer att kosta mig pengar. Jag får välja mellan att antingen panta mobilen och bara få tillbaka mina egna pengar (d.v.s. jag bränner upp restvärdet) eller att sälja mobilen och därmed bränna min pant. (Edit: Efter att ha funderat lite, mobiltelefonåtervinningsföretaget bör ju kunna få tillbaka panten av staten på något sätt och därmed betala den tillbaka till mig, om jag går via dem... det kanske kan funka rätt OK ändå.)

Däremot tycker jag att det inte vore fel med ett statligt stöd och samarbet för marknadsföringen kring detta. Varför inte låta dessa företag annonsera på återvinningscentralerna, t.ex.?

Referens: PC För Alla 2015-12-25: Sälj din gamla mobil - tjäna storkovan!

P.S. För annan elektronik så finns det ju tjänster som Sellpy, som säljer ens gamla prylar åt en, vad det än må bara, mot en provision (som jag antar är rejält hög, aldrig testat.) Poängen är att detta är ett problem som privata sektorn redan löser eller har förutsättningar att lösa, men som kunde må bra av att stimuleras lite. Det kanske alltså inte är en superbra idé för annan elektronik heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Sen vore det dumt att låta reglerna röra just mobiltelefoner och inte all elektronik med batterier.

Kommer givetvis gälla allt elektroniskt och inte bara mobiler.

I själva vallöftet står ju;

Inför mer pant. Pant på mobiltelefoner och andra elektroniska produkter.

https://www.socialdemokraterna.se/aktuellt/2018/nya-forslag-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Får jag betalt för det? :>

Typiskt också för de som inte förstår orsaken bakom att skrika så högt de kan.

Det skulle väl vara SD i så fall. Oberoende så skiftar alla partier idag åsikter varje dag för att locka till sig väljare. Det enda som sällan skiftas är grundpolitiken.

Handlar uppenbarligen om en kombination mellan ignorans samt om ideologiska orsaker. De som gnäller mest är oftast de som står längst från S och därför letar konspirationer.

Vänta nu lite? Bränsleskatten har funnits i Sverige långt innan MP ens fanns på kartan. Dessutom.. DETTA ÄR INGEN SKATT. Hur svårt ska det vara att läsa artikeln ifråga?

Då kan väl du som bättre vetande förklara orsaken istället för att säga att alla andra har fel?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Sedan ska man ju inte glömma bort att det finns något som heter inflation... säg att du betalar 500kr pant för en mobil som du behåller i 2 år. Well, efter 2 år är inte 500kr värda lika mycket som de är idag. Och inte tror du väl att du kommer få någon ränta på panten? Haha, fet chans.

Visst, om staten ger mig 10% ränta på pant-lånet kan det väl gå vägen. För det är ju precis vad det är, ett LÅN av mina SKATTADE pengar till STATEN som jag sedan får tillbaka vid ett senare tillfälle när något visst vilkor är uppfyllt.

OT /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Då kan väl du som bättre vetande förklara orsaken istället för att säga att alla andra har fel?

Pant = Ej skatt. Vi kan ju börja med det. Pant är oftast den summa du lagt på produkten men får tillbaka senare. Ett exempel är den krona extra du betalar på burkar som du sedan får tillbaka när du lämnat in den för pant.

Orsaken bakom denna skatt är inte att få enorma summor pengar. För den summa man eventuellt får är väldigt liten sett till det stora hela utan det är den klassiska socialdemokratiska tanken på att tvinga fram en förändring. Det är här de som gastar oftast har svårt att se hela bilden. De tror att skatt bara är till för att finansiera något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Pant = Ej skatt. Vi kan ju börja med det. Pant är oftast den summa du lagt på produkten men får tillbaka senare. Ett exempel är den krona extra du betalar på burkar som du sedan får tillbaka när du lämnat in den för pant.

Orsaken bakom denna skatt är inte att få enorma summor pengar. För den summa man eventuellt får är väldigt liten sett till det stora hela utan det är den klassiska socialdemokratiska tanken på att tvinga fram en förändring. Det är här de som gastar oftast har svårt att se hela bilden. De tror att skatt bara är till för att finansiera något.

Man ska inte ens behöva lämna pant på en mobiltelefon... Ingen kommer vilja panta den heller såvida panten inte är på flera hundralappar vilket vore orimligt, men sossarna har förvånat förr så vem vet... I praktiken blir det som en skatt eftersom ingen kommer lämna in luren när man uppgraderar. Om systemet införs vore det också på sin plats att få tillbaka kemikalieskatten och eventuellt momsen också. Blir som att leasa en mobiltelefon.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Halebop körde något sådant strax före sommaren. Jag fick 2400kr för min S6 i rabatt på min samsung S9 tack vare det

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Skattebefriad reparation av mobiler hade nog gett mer för miljön, då många bytts ut i onödan. Idag är det inte ens alla som kan byta ut ett batteri i sin mobil.

Fast det stora problemet är nog att de vill ha mer skatteintäkter.

Tycker att det här är ett mycket bättre förslag än pant. Kanske även skattelättnader på telefoner som har lösa batterier, skärm som kan bytas till rimlig kostnad osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Man ska inte ens behöva lämna pant på en mobiltelefon... Ingen kommer vilja panta den heller såvida panten inte är på flera hundralappar vilket vore orimligt, men sossarna har förvånat förr så vem vet... I praktiken blir det som en skatt eftersom ingen kommer lämna in luren när man uppgraderar. Om systemet införs vore det också på sin plats att få tillbaka kemikalieskatten och eventuellt momsen också. Blir som att leasa en mobiltelefon.

Nej det blir det fortfarande inte. Vet du ens vad definitionen av skatt är?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skatt

Skrivet av MrPlow:

Halebop körde något sådant strax före sommaren. Jag fick 2400kr för min S6 i rabatt på min samsung S9 tack vare det

Vilket jag ser som en betydligt mer genomförbar sak. Regeringen borde ta sig en titt på detta och se hur de kan utveckla detta. Skattelättnader för företag som sköter detta kanske?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Pant = Ej skatt. Vi kan ju börja med det. Pant är oftast den summa du lagt på produkten men får tillbaka senare. Ett exempel är den krona extra du betalar på burkar som du sedan får tillbaka när du lämnat in den för pant.

Orsaken bakom denna skatt är inte att få enorma summor pengar. För den summa man eventuellt får är väldigt liten sett till det stora hela utan det är den klassiska socialdemokratiska tanken på att tvinga fram en förändring. Det är här de som gastar oftast har svårt att se hela bilden. De tror att skatt bara är till för att finansiera något.

Fast en pantburk har iofs väldigt lågt värde medan en begagnad iphone har väldigt högt värde. Så varför skulle man vilja panta sin telefon om man får mer för att sälja den?

Balansen blir väl när de som orkar sälja tjänar på att sälja medan de som är lite bekväma hellre pantar in dom även om de får en gnutta mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att mobiler utan utbytbart batteri är lagligt är för mig en gåta om man ska tro på "klimathotet". Finns alldeles för stora hål i klimatforskningen för att jag ska ta den på allvar.
Och givetvis handlar det ständigt om höjda- och nya skatter (i detta fall pant).
När kommer skattelättnader på produkter som är skonsamma för miljön, på produkter med lång livslängd och bra garantier?

Klimathotet = Troligt

Klimatpolitiken = Bluff

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Att mobiler utan utbytbart batteri är lagligt är för mig en gåta om man ska tro på "klimathotet". Finns alldeles för stora hål i klimatforskningen för att jag ska ta den på allvar.
Och givetvis handlar det ständigt om höjda- och nya skatter (i detta fall pant).
När kommer skattelättnader på produkter som är skonsamma för miljön, på produkter med lång livslängd och bra garantier?

Klimathotet = Troligt

Klimatpolitiken = Bluff

Pant är fortfarande inte en skatt. Det är en avgift du ger ut för att sedan få tillbaka till 100%.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Att mobiler utan utbytbart batteri är lagligt är för mig en gåta om man ska tro på "klimathotet". Finns alldeles för stora hål i klimatforskningen för att jag ska ta den på allvar.
Och givetvis handlar det ständigt om höjda- och nya skatter (i detta fall pant).
När kommer skattelättnader på produkter som är skonsamma för miljön, på produkter med lång livslängd och bra garantier?

Klimathotet = Troligt

Klimatpolitiken = Bluff

Nej byta batteriet själv kan man "nästan" inte göra, men det går. Däremot inga som helst problem att betala en slant för att få det utbytt hos någon som arbetar med sådant.

Hur många byter sina mobiler på grund av dåligt batteri?

De flesta byter väl sina mobbiler endast för att få den senaste/uppgraderade modellen?

Permalänk
Medlem

Men pantsystem ser jag inga problem med, varför skulle inte det gå att genomföra på samma sätt som flaskor?

OT /mod
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tänker mig mer att det ska finnas pantmaskiner på butiker typ som när du pantar burkar på Ica så kanske det finns en maskin för mobiler..

Tror att naturen skulle må bra av detta slängs på tok för mycket elektronik som säkert nån annan har användning för.

haha jag gillar idén, vem vet vad framtiden kommer med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nej byta batteriet själv kan man "nästan" inte göra, men det går. Däremot inga som helst problem att betala en slant för att få det utbytt hos någon som arbetar med sådant.

Hur många byter sina mobiler på grund av dåligt batteri?

De flesta byter väl sina mobbiler endast för att få den senaste/uppgraderade modellen?

Jag byter mobil när den packat ihop fullständigt. Sitter idag på en oneplus 1. Flera i min omgivning gör desamma. Det är väl en generationsfråga när mobilen i stort blivit en pittförlängare bland ungdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fast en pantburk har iofs väldigt lågt värde medan en begagnad iphone har väldigt högt värde. Så varför skulle man vilja panta sin telefon om man får mer för att sälja den?

Men vart fick du den iden från?
Panten hämtar du hem när du står med mobilen över sophinken.
Fungerar på samma sätt med bilar, inte skrotar du en tre år gammal bil när du köper en ny, eller?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig lämna in min telefon eller sälja vidare den men sen byter jag inte heller för ens min telefon är helt död. Sen får den gå till jobbet på elektronikskrotten som sedan går igenom tuggmaskiner så att det bara finns några små bitar kvar av telefonen

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fast en pantburk har iofs väldigt lågt värde medan en begagnad iphone har väldigt högt värde. Så varför skulle man vilja panta sin telefon om man får mer för att sälja den?

Balansen blir väl när de som orkar sälja tjänar på att sälja medan de som är lite bekväma hellre pantar in dom även om de får en gnutta mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju frågan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Då skulle man kunna ersätta alla nya budgettelefoner men beg topptelefoner som är ett eller två år gamla. Samma med laptop, ta bort alla nya laptops från hyllan med celeron osv och ställ dit beg laptops med typ haswell i5or osv.

Ser nästan dagligen trådar som startas med studenter som behöver en laptop till skolan för att göra lite arbeten på, många av dessa hade klarat sig fint med en beg ultrabook med i5 eller i7a med några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Därav har ex inrego ploppat upp. Deras erbjudanden brukar ju postas relativt frekvent i den sortens trådar du nämner.

Ett litet problem med bärbara och mobiler är att de utsätts mycket för yttre påverkan. De tappas och flyttas etc. Att öppna och stänga en laptops lock sliter. Mobiler tappas och får märken och inland krossade skärmar. Batterier är en färskvara. Så även om prestandan på en iphone 5s kan vara fullt tillräckligt för väldigt många så kan ju batteriet vara kasst och skärmen spräckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Pant är fortfarande inte en skatt. Det är en avgift du ger ut för att sedan få tillbaka till 100%.

Det står inom parentes "i detta fall pant"

Vad tycker du om skattelättnader på kvalitetsprodukter med lång livslängd och bra garantier istället för höja och införa nya miljö- och klimatskatter istället?
Hur ska "Svensson" ha råd med klimatsmarta produkter när det införs avgifter och hittepå-skatter till höger och vänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Det står inom parentes "i detta fall pant"

Vad tycker du om skattelättnader på kvalitetsprodukter med lång livslängd och bra garantier istället för höja och införa nya miljö- och klimatskatter istället?
Hur ska "Svensson" ha råd med klimatsmarta produkter när det införs avgifter och hittepå-skatter till höger och vänster?

Skumt. Konsumtionen ökar hela tiden vilket leder till mer köp men ändå ska folk vara oroliga för att skatter kommer på något sätt att hindra folk? Dags för folk inse att "Svenssons" betalar oberoende om det läggs skatt på saker och ting och att detta är en av orsakerna till att mer skatt läggs på produkter?

Problemet med skattelättnader är att det sällan driver fram utvecklingen. Se bara hur skattelättnader på t.ex. elbilar och cyklar lett till? Eller vad sägs om skattelättnader för mer miljövänlig paketering? Har lett till absolut ingenting.

Oberoende så är detta fortfarande inte en skatt. Spelar ingen roll hur mycket du försöker inbilla dig att det är just det.

Så här står det bokstavligen på Socialdemokraternas hemsida.

Inför mer pant. Pant på mobiltelefoner och andra elektroniska produkter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju frågan.

Panten får väl vara så pass låg att bara defekta telefoner pantas, säg tex 50-100kr. Dock är det märkligt att panten skulle dras av på den nya telefonens kostnad, det innebär ju att de som köper en beg telefon istället för ny ej kan nyttja panten, vilket är lite märligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och det går inte att jämföra med flaskor. För det första, flaskor och burkar är väldigt enhetliga vilket gör det enkelt att sätta ett värde på det. Du har x mängd metall i en 33cl burk, eller x mängd glas i en colaflaska. Och det handlar om låga kostnader i både tillverkning och påläggspris. Och det är också enkelt att hantera återvinningen.

Med telefoner och elektronik så är det oerhört svårt. T.ex vem av politikerna bestämmer värdet på en spräckt Nokia 3310 versus en fullt fungerande iPhone 6+? Där den ena vars pant kommer vara mer värt än rådande marknadspris (vilket kommer skapa en svart marknad för pengatvätt, svart marknad och bedrägeri osv), och den andra kommer bara vara ett ytterligare irriterande påslag på marknaden som fortfarande säljer dessa telefoner nya i butik. Folk är redan irriterade på stölden som kallas "kopieringsskatt" (politiker, det är 2018 nu, inte 1986), vad tror du händer när de dyra telefonerna blir ännu dyrare, och de billiga telefonerna blir orimligt dyra?

Det finns inget vettigt sätt att hantera ett pantsystem för elektronik där du som köpare får tillbaka en rimlig pant. Och det kommer bara kräva en massa extra byråkrati som kommer kosta mer än vad vi får igen av panten, allt så att politikerna kan få känna sig mer progressiva. Sverige är redan duktiga på att återvinna elektronik, och istället för att hålla på med att försöka lösa problem som inte existerar så borde vi fokusera på de riktiga problemen. Eller i alla fall gör det väldigt grovhugget och enkelt, t.ex varje person som lämnar in en telefon - oavsett fabrikat eller årsmodell, får en enkel summa pengar eller ett skatteavdrag, och registrera och reglera detta (för att stävja missbruk och svarthandel) så kommer man få in massor med avlagda telefoner, men att det görs under en kort period för att se intresset. Lite som vapenamnestin men med indirekta pengar som morot. Jag hade lätt lämnat in en hög telefoner om jag får en tusenlapp eller två i skatteåterbäring nästa år. Och detta kunde man applicera på andra saker också. Apple, Samsung, HTC osv i Sverige skulle kunna ha ett "sänkt pris på nästa köp"-system om man lämnade in den gamla telefonen, precis som vissa operatörer har nu (fick min iPhone X ca 30% billigare när jag lämnade in min fullt fungerande iPhone 6+ vid köpet) fast även med gammal och trasig elektronik, och det skulle kunna skötas av företagen direkt.

Bara spontana idéer, men ett enkelt pantsystem liknande burkar och flaskor kommer aldrig gå. För mycket byråkrati, för mycket ojämnheter och politikerna är alldeles för okunniga och handikappade för att styra upp det så att det blir rättvist och inte en total katastrof som det så ofta blir när politiker stoppar fingrarna i maskineriet och tror de ska lösa världens problem med ogenomtänkta tankemissfoster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Panten får väl vara så pass låg att bara defekta telefoner pantas, säg tex 50-100kr. Dock är det märkligt att panten skulle dras av på den nya telefonens kostnad, det innebär ju att de som köper en beg telefon istället för ny ej kan nyttja panten, vilket är lite märligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju bättre än att de kastas rakt av. Sedan hur panten skall gå till verkar inte ens socialdemokraterna veta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju bättre än att de kastas rakt av. Sedan hur panten skall gå till verkar inte ens socialdemokraterna veta.

Jag var nog lite naiv och tog för givet att personer inte kastar telefoner i spotunnan. Men det kanske är mer vanligt förekommande än vad jag trodde.

Det kan vara intressant och veta men det är faktiskt ett hyffsat andrahandsvärde även för trasiga smartphone, det finns en del som köper på sig för att laga och sedan sälja eller bruka.

Så om ni har trasiga telefoner så finns det folk som vill ha dom. Problemet är väl främst om man har lite känslig data lagrad på telefonen som man ej kommer åt att radera.

Skickades från m.sweclockers.com