Begagnad iMac 27" i7, hur gammal är "värt" att köpa?

Permalänk

Begagnad iMac 27" i7, hur gammal är "värt" att köpa?

Jag skall köpa en begagnad iMac 27" i7, frågan är hur långt bak i tiden man kan gå vad gäller modell och ändå få "relativt" bra kapacitet. Datorn skall användas inom grafisk design, ej video.
Fokus även på 32GB internminne. Kan man lätt byta till SSD och installera OS på den och även installera en andra disk (HDD) för lagring?

Permalänk
Medlem

Skulle säga 2011 och Sandy Bridge om du kan leva med endast USB2. Annars 2012. Har inte hänt speciellt mycket med IPC senaste 6-7 åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle snarare kolla på vilken version av OSX du måste köra.

Problemet är apple slutar stödja gamla macar och kör du produktionsprogramvara så är det oftast beroende av senaste OSX, och när du sitter med en gammal mac är det GG.

Permalänk
Medlem

Är inte helt lätt att installera SSD eller HDD på dessa imacs, kräver hel en del.

Ram är desto lättare att uppgradera, en skruv och sen kommer man åt utrymmet.

Jag skulle inte köpt äldre än 2011. Det är fortfarande väldigt gamla datorer. Personligen så tycker jag att 5k varianten är mest bang for the bucks idag, ligger på ca 12k begagnat. Är det för mycket pengar så kan man kolla på första generationen av tappered edge imac, som är ganska billiga. Jag har köpt och sålt 4st imac 27tum de senaste 2-3 åren så vill påstå att jag har aningen koll.

Permalänk

Hej,
Jag är tacksam för alla era kommentarer.
Köper 2015 eller nyare, minst 16GB RAM, 4GB GPU.
Troligtvis blir det även Adobe Creative Cloud på det, har ej undersökt OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackBauer:

Hej,
Jag är tacksam för alla era kommentarer.
Köper 2015 eller nyare, minst 16GB RAM, 4GB GPU.
Troligtvis blir det även Adobe Creative Cloud på det, har ej undersökt OS.

Tipsar som sagt att om att inte stirra dig blind på ram som finns monterat. Dessa går att byta ut. Däremot är det ofta så att alla platser är upptagna även om det bara är 8 eller 16gb monterat. Detta går att kontrollera fysiskt samt även i MacOS genom att klicka på äpple längst uppe till vänster, sedan om den här datorn, och sedan minne (tror jag det var).

Om du nu håller på med Adobe, så antar jag att du håller på med media på något sätt. Då är 5K skärmen grym för ditt behov. Riktigt behaglig då det ger gått om arbetsyta.

Permalänk
Skrivet av JackBauer:

Jag skall köpa en begagnad iMac 27" i7, frågan är hur långt bak i tiden man kan gå vad gäller modell och ändå få "relativt" bra kapacitet. Datorn skall användas inom grafisk design, ej video.
Fokus även på 32GB internminne. Kan man lätt byta till SSD och installera OS på den och även installera en andra disk (HDD) för lagring?

Ett par år max skulle jag säga. Det kräver tålamod o pill och skruva isär den och byta HDD, ej rekomenderat. Risk att komponenterna går sönder osv. Det går dock att köra en extern SSD som primär drive men det väldigt mycket långsammare.

Visa signatur

+++8700K 5GHZ+++Z370 ASUS TUF+++BALLISTIX 16 GB DDR4
CORSAIR HYDRO 150i RGB+++RTX 2070+++NZXT H700i
EVGA SUPERNOVA G3 750W GOLD+++SAMSUNG 250GB SSD