"Refurbished", finns sådant i Sverige?

Permalänk
Medlem

"Refurbished", finns sådant i Sverige?

Jag har förstått (från forum/reddit) att det är väldigt vanligt i USA att man köper techprylar "refurbished". Alltså begagnade produkter som sedan har renoverats till nästan nyskick av tillverkaren eller en återförsäljare.

Det är ofta jag läser saker som "Köpte en refurbished Surface Pro för halva priset", där datorn i fråga använts några månader av en kund och sedan har denna av okänd anledning återlämnats, fixats till och ibland (om det är tillverkaren som renoverat produkten) även placerats i en ny originalförpackning.

Samma sak med t.ex. drönare, där DJI säljer renoverade drönare med kraftiga rabatter med garanti från sin egen sida, dock endast i USA.

Finns det här konceptet i Sverige? Ibland ser man ju på Inet och liknande saker som är "återköp från kund, öppnad förpackning", men då verkar det främst handla om öppet köp efter några dagar med i princip oanvända produkter, och därmed också endast några hundralappar i rabatt. Jag är mer ute efter begagnade prylar som renoveras av proffs och säljs till riktigt bra pris (och ofta med ny garanti).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

japp det finns, kommer tyvärr inte ihåg vad den ena sidan hette, men det kan säkert någon fylla i

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Återtillvekning är den svenska termen du söker tror jag.

Om det är vanligt att man gör det med elektronik här i Sverige vet jag inte däremot.

Men vet ju att det tex inom bilindustri osv är extremt lukrativt och att många flitigt gör det och det växer vad jag vet och blir större och större eftersom tillverkarna tjänar massvis på det.

Det är dessutom bra för miljön, kunden sparar pengar OCH får en produkt som är lika bra eller bättre än ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Hulle: Inet har vissa grejor i fyndhörnan som är märkta "Reparerad av tillverkaren", tror inte det är så vanligt i sverige med butiker som enbart säljer refurbished produkter

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Arrowdirect och inrego gör ju en refurb. Dock inte officiella refurbs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det har sålts mängder av refurbished iphones i Sverige. Även Apple säljer dem direkt till kund:
https://www.apple.com/shop/browse/home/specialdeals/iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Hulle: Inet har vissa grejor i fyndhörnan som är märkta "Reparerad av tillverkaren", tror inte det är så vanligt i sverige med butiker som enbart säljer refurbished produkter

3 800 kr... Köpte denna för 2 990 kr på samma butik för några månader sedan, NY.

Sverige har väl en för liten marknad som vanligt, det är lite surt.

Jag vet att stora nätbutiker som Newegg (motsvarar väl typ Komplett/inet här) har väldigt mycket refurbished i USA.

Man vill ju slippa hela grejen med att köra ut till någon håla och köpa en svettig dator på vinst och förlust från Kalle Kallesson och istället klicka hem det med posten, Klarna, garantier och hela köret. Natuligtvis betala lite mer men det ska ju såklart vara betydligt billigare än helt nytt för att det ska vara lönt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Närmaste jag kan tänka på är Inrego.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag säljer mängdvis med Refurbs till mina kunder men inget till privatkunder.

Tror billigteknik kör refurbs och återtagsprodukter.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Det finns par aktörer, bland annat http://www.elgreen.se/sv/ som jag handlat av för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem

Kolla här liksom...

https://www.inet.se/produkt/x108743/amazon-kindle-paperwhite-...

"Återköp från kund, komplett i kartong, en ljus pixel nere till vänster på skärmen"

Så begagnad, MED pixelfel... "Nu 1 299 kr (1 379 kr)". YES! 80 kr rabatt!!

Det exemplet borde vara kanske 499 kr t.ex.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Hulle: håller med, tycker ofta att inet har för lite rabatt på produkter med faktiska funktionsfel eller som blivit reparerade (använde dem mest som exempel på sålda refurbished)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det finns.
Har själv sköpt nån western digital-disk på 4TB för ca 600 spänn ca 4 år sedan från deras europeiska del (de har inte rep-verkstad för det här i varje enskilt land).
Vet att sennheiser har det här också men inte handlat där:
http://outlet.se-shop.de/shops/list.php?category=0&welcome=1&...

Någon närmre koll på alla olika tillverkare har jag däremot inte.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck