Permalänk
Medlem

Innehåll i Datorteknik 1A?

Hej!

Jag fick precis mail om att jag har kommit in på datorteknik 1a och funderar lite på vad innehållet är exakt. Är det någon som har gått det och har koll på vad som ingår? Jag blev lite sugen på att tjuvstarta lite med självplugg innan det är dags

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv

https://www.hermods.se/utbildning-tjanster/datorteknik-1a/

Mitt råd är fråga skolan vilken kurslitteratur de rekommenderar för kursen, sedan köp och läs den innan.
Om vi tar det kanske svåraste området Grunderna i OSI-modellen (open systems interconnection) och gällande standarder för datorkommunikation.
Så kan du spendera de närmsta 20 åren på just detta område. Problemet med att då läsa i förhand är att du kommer få läsa så otroligt mycket mer än vad som krävs för att få högsta betyg i kursen, det är inget fel med extra kunskap. Men många av oss har brist på tid och kanske andra ämnen som matematik och språk som man borde prioritera upp.

När jag läste på högskolan så var det ofta t.o.m. där rent betygsmässigt oftast slöseri på tid att lära andra böcker än de läraren rekommenderade. Då frågor på proven berörde nästan alltid enbart sånt som fanns i det material som vi hade blivit tilldelade, om inte så klagade mängder av studenter och försökte överklaga proven etc.

*edit*
Hade det varit programmering 1 och du hade vetat språket så finns det grunder som alla böcker tar med. Men en generell kurs med svindyr läromedel så rekommenderar jag det läromedel som skolan rekommenderar. Ditt närmsta bibliotek skulle i.o.f.s. kunna ha någon bok som går att låna gratis.

Permalänk
Medlem

Datorteknik 1a läste jag i gymnasiet.

Vi gick igenom
Hur man byggde en dator
Komponenterna i en dator (samt skillnader mellan te x SSD o HDD)
Hur man installerade windows på en dator.

Permalänk
Medlem

Behöver du ens en bok? Vad jag kan minnas läste el nyss på komvux vi hade datorkunskap 1a tyckte kursen var rätt enkel du skall kunna bygga en dator felsöka och tex klona en disk var inte så mycket mer

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Läste Datorteknik 1a för ett par år sedan, det var överlag extremt enkelt och ofta väldigt missvisande.

Allt från hur en dator är byggd (delar) till hur prestanda kan avgöras mellan olika delar.
Eller som kursen sa "vilken av maskinerna A eller B är snabbare? Tips: Kolla på mängden RAM och VRAM" eh, jodå.
Även lite genomgång med enkelt nätverk, OSI-modellen, distans och ping och hur det påverkar nätverkshastigheter mm.
Fick även en del frågor och uppgifter om säkerhet och sådant.

Överlag, kan du bygga, installera och använda en dator, samt vet hur du sätter upp ett enklare hemnätverk med en halvdan modern router och kanske några mer avancerade funktioner (VLAN, portforward, DNS) så kommer kursen få dig att somna.

Jag gjorde en uppgift och efter det satt jag och läraren mest och snacka skit resterande 3 veckor av kursen.

edit: Det var så enkelt att jag inte ens har kvar uppgifterna om det i min skolmapp, har dock kvar allt från alla andra kurser.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

Läste Datorteknik 1a för ett par år sedan, det var överlag extremt enkelt och ofta väldigt missvisande.

Allt från hur en dator är byggd (delar) till hur prestanda kan avgöras mellan olika delar.
Eller som kursen sa "vilken av maskinerna A eller B är snabbare? Tips: Kolla på mängden RAM och VRAM" eh, jodå.
Även lite genomgång med enkelt nätverk, OSI-modellen, distans och ping och hur det påverkar nätverkshastigheter mm.
Fick även en del frågor och uppgifter om säkerhet och sådant.

Överlag, kan du bygga, installera och använda en dator, samt vet hur du sätter upp ett enklare hemnätverk med en halvdan modern router och kanske några mer avancerade funktioner (VLAN, portforward, DNS) så kommer kursen få dig att somna.

Jag gjorde en uppgift och efter det satt jag och läraren mest och snacka skit resterande 3 veckor av kursen.

edit: Det var så enkelt att jag inte ens har kvar uppgifterna om det i min skolmapp, har dock kvar allt från alla andra kurser.

Nu läste jag kursen någon gång före Jesus födelse, men din berättelse säger att inte mycket har hänt. Just detta med att man ska lära sig felaktiga svar gör proven svårare svårare och man bör ha rätt studiemedel för att lära sig de svar som läraren önskar.

Till kursens försvar så har jag på senare år gjort internetprov för seniora utvecklare som är precis likadan, man vet att ett svar är fel, men man antar att den som har gjort provet inte har kompetens att förstå det. Så man får svara på det som man tror att den som gjorde provet trodde var rätt.
Jag pratar då inte som åsiktssaker utan frågor som om något går göra och så har man gjort precis detta och det är driftsatt hos kund med besiktningsman som godkände jobbet och allt.

Nå Datorteknik 1A är som sagt ingen kurs man behöver studera i förhand på, lägg tid på andra ämnen.

Permalänk
Medlem

Är det en gymnasiekurs?

Permalänk
Medlem

@Hagis2k
@Estorik
@Elghinnarisa
@anon159643

Det tycker jag låter förskräckligt faktiskt. Flera av kurserna jag faktiskt är intresserad av (Nätverksrelaterade) kräver Datorteknik 1A, så jag kommer inte riktigt undan den här. Jag har tillräckligt god kunskap för att få bra betyg vad gäller PC komponenter, prestanda etc. Däremot så är nätverk och nätverkskoncept ostabilare. Leker lite med advanced tomatoe hemma, vpn och brandväggen i windows men tror inte det leder till något vettigt i betygväg.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HoboCop:

@Hagis2k
@Estorik
@Elghinnarisa
@Johan86c

Det tycker jag låter förskräckligt faktiskt. Flera av kurserna jag faktiskt är intresserad av (Nätverksrelaterade) kräver Datorteknik 1A, så jag kommer inte riktigt undan den här. Jag har tillräckligt god kunskap för att få bra betyg vad gäller PC komponenter, prestanda etc. Däremot så är nätverk och nätverkskoncept ostabilare. Leker lite med advanced tomatoe hemma, vpn och brandväggen i windows men tror inte det leder till något vettigt i betygväg.

Läser du på gymnasiet eller är du klar med detta och har fått gymnasiebetyg, men du ändå i efterhand läser gymnasiekurser? Om det är det senaste att du i efterhand läser gymnasiekurser som jag har sett visa gör, så sluta upp med det och läs på YH/högskola istället.

Vissa tror att YH och gymnasiekurser är ungefär på samma nivå, men jag anser nivåskillnaden är ungefär som mellan gymnasiet och högstadiet.

Det är väldigt låg nivå på gymnasiekurserna, inte därav sagt att någon kan bli extremt duktig genom självstudier. Men att enbart lära sig det man behöver för högsta betyg inom ämnena ger en inte ett skit på arbetsmarknaden.

Mitt generella råd inom gymnasiet är fixa matte och språk, sedan fysik, kemi etc är bra. Därefter har man ett val YH eller högskola, där högskola är mer teoretisk/akademisk utbildning, medan YH mer är rakt på att lära sig använda den teknik som används just nu. Beroende på vilken person man är så är olika val olika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Läser du på gymnasiet eller är du klar med detta och har fått gymnasiebetyg, men du ändå i efterhand läser gymnasiekurser?
Om det är det senaste att du i efterhand läser gymnasiekurser som jag har sett visa gör, så sluta upp med det och läs på YH/högskola istället.

Vissa tror att YH och gymnasiekurser är ungefär på samma nivå, men jag anser nivåskillnaden är ungefär som mellan gymnasiet och högstadiet.

Det är väldigt låg nivå på gymnasiekurserna, inte därav sagt att någon kan bli extremt duktig genom självstudier. Men att enbart lära sig det man behöver för högsta betyg inom ämnena ger en inte ett skit på arbetsmarknaden.

Mitt generella råd inom gymnasiet är fixa matte och språk, sedan fysik, kemi etc är bra. Därefter har man ett val YH eller högskola, där högskola är mer teoretisk/akademisk utbildning, medan YH mer är rakt på att lära sig använda den teknik som används just nu.
Beroende på vilken person man är så är olika val olika bra.

Jag jobbar inom vård & omsorg idag, och har tröttnat på att det finns noll utrymme för karriärsutveckling. Jag har också småbarn och lägger man till ekonomi som en variabel så är högskola svårt att hitta tid till, så för stunden är det gymnasiet som är alternativet

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HoboCop:

Jag jobbar inom vård & omsorg idag, och har tröttnat på att det finns noll utrymme för karriärsutveckling. Jag har också småbarn och lägger man till ekonomi som en variabel så är högskola svårt att hitta tid till, så för stunden är det gymnasiet som är alternativet

Har du ett gymnasiebetyg eller ej? Om du har gymnasiebetyg anser jag att du läsa på alldeles för låg nivå.
Gymnasiekurserna är från början gjorda för ungdomar i runt 16års åldern, vilka spenderar den mesta av deras tid på annat än just skolan, sedan läser de flesta kurser samtidigt.

Jag rekommenderar skarpt yrkeshögskola i ditt fall, där ett komplett program brukar ta 2år. Och efter dessa 2år så blir man en färdigutbildad person för att börja ett visst arbete.
Några IT utbildningar finns här: https://www.yrkeshogskolan.se/hitta-utbildning/sok/pages/0-1?...

Sedan finns det enskilda kurser att läsa där med.

När man börjar läsa så måste man fråga sig vad är målet med ens utbildning? Alltså vilken typ av jobb vill man ha? En komplett YH utbildning är av skolan anpassad för att matcha den kunskap som arbetsmarknaden efterfrågar. Och de får inte ens ha utbildningar som ej leder till arbete. (jag är ej insatt i hur detta fungerar)

Några av de som jag känner som har läst YH säger dock att man måste bli klar inom en viss tid, på högskola kan man dra mer kurser och examen nästan hur lång tid som helst. På YH har man en viss tid på sig, sedan är det kört att få examen. (Det kanske har med om kursen försvinner) I vilket fall, läser man ett heltidsprogram där så ska man ägna heltid åt utbildningen.

*edit*
Förr i tiden var "självlärd IT duktig" person bra på de flesta arbetsplatser, det var alltid datorstrul överallt. Men trenden går emot allt mer komplexa system, där system ligger på olika servrar som man genom webbläsaren kommer åt.
Så det går emot att man bör kunna mer än bara grundläggande IT om man ska jobba inom området. Och då är ett 2 årigt YH program ett riktigt bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera IT-Läraren. De har samtliga kurser inom nätverk. Blir nog svårt att hitta en YH-utbildning nu när höstterminen precis har börjat, tycker du borde gå klart det du gör nu och sedan söka inför vår eller 2019 höst. Många YH-utbildningar kräver att man har tidigare IT-kurser, och i vissa fall får man en liten sommarintroduktionskurs som du lika gärna kan göra nu när du väl redan blivit antagen.

http://itlararen.se/datorteknik1a.html

Hoppet från datorteknik1a till att senare börja lära sig om olika protokoll, cisco, powershell och linux terminalen mm. kan kännas riktigt stort vid början. Så jag tycker definitivt att intresset borde finnas vid början för att bli en duktig nätverkstekniker, för det är mycket läsandet varje dag för att få allt att sitta i ryggmärgen.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Kan rekommendera IT-Läraren. De har samtliga kurser inom nätverk. Blir nog svårt att hitta en YH-utbildning nu när höstterminen precis har börjat, tycker du borde gå klart det du gör nu och sedan söka inför vår eller 2019 höst. Många YH-utbildningar kräver att man har tidigare IT-kurser, och i vissa fall får man en liten sommarintroduktionskurs som du lika gärna kan göra nu när du väl redan blivit antagen.

http://itlararen.se/datorteknik1a.html

Hoppet från datorteknik1a till att senare börja lära sig om olika protokoll, cisco, powershell och linux terminalen mm. kan kännas riktigt stort vid början. Så jag tycker definitivt att intresset borde finnas vid början för att bli en duktig nätverkstekniker, för det är mycket läsandet varje dag för att få allt att sitta i ryggmärgen.

Just linux terminalen har jag en väldigt grundläggande förståelse för, så där blir hoppet lite mindre, men superlänk! Ska tyvärr till jobbet idag men ska spana in det ikväll.

Tackar!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Jag ska också läsa Datorteknik 1a nu till hösten, loggar du in i Novo så kan du se kursens upplägg redan nu. Man kommer bland annat arbeta en hel del med Raspberry Pi så jag har redan köpt en som jag sitter och leker lite med hemma, detta för att försöka förstå lite i alla fall då jag är helt grön på området.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Medlem

Hej själv har man precis börjar på hermods idag med Datorteknik 1a. det jobbigaste är just nu att man ska i text och med bilder förklara exempel hur man bygger en dator steg för steg så en person som gör det för första gången förstår det.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Skrivet av frans82:

Hej själv har man precis börjar på hermods idag med Datorteknik 1a. det jobbigaste är just nu att man ska i text och med bilder förklara exempel hur man bygger en dator steg för steg så en person som gör det för första gången förstår det.

Jag håller på med precis samma uppgift, fasiken inte enkelt att förklara så att någon annan förstår när jag knappt kan bygga en dator själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellalive:

Jag håller på med precis samma uppgift, fasiken inte enkelt att förklara så att någon annan förstår när jag knappt kan bygga en dator själv.

Om jag kommer ihåg korrekt löste jag den uppgiften back in the days genom att faktiskt bygga en dator och fota varje steg och sedan skriva utifrån det. Gjorde det hela mycket lättare att beskriva. Det utgår ju dock i att man har en dator man kan sätta ihop.

Permalänk
Medlem

Problemet jag ser här är att jag har just inte har någon gammal dator hemma som ligger och skräpar var på tippen för några månader sedan och slängde alla gamla datorer.

Man får kämpa vidare hoppas det blir roligare uppgifter längre fram.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem

Hur går det för er vad tycker ni om utbildningen?

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem

Finns det någon som kan ge mig lite hopp här tro? Är två veckor in i Datorteknik 1a, och känner verkligen att jag tagit mig vatten över huvudet. Läser via Hermods på distans.

Är inte helt oduglig på datorer, men Linux och denna jäkla raspberry får mig att stressa ur. Blir kursen lättare? Klarade ni den enkelt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av guspat:

Finns det någon som kan ge mig lite hopp här tro? Är två veckor in i Datorteknik 1a, och känner verkligen att jag tagit mig vatten över huvudet. Läser via Hermods på distans.

Är inte helt oduglig på datorer, men Linux och denna jäkla raspberry får mig att stressa ur. Blir kursen lättare? Klarade ni den enkelt?

Skickades från m.sweclockers.com

Läste också Datorteknik 1A på Hermods.
Den blir inte lättare, det är en ren jävla Linux kurs med den där förbannade skit "datorn" du inte kommer ha någon alls användning för senare.

Senast jag satt med Linux var 10 år sedan och vissa grejer satt kvar, men det var en ren pina att ta sig igenom.
Jag satsade inte högt, jag ägnade kanske 2 tim åt varje del och la inte alls mycket energi.

Mitt råd är att läsa dokumentationen som han skickar med i varje del.
Jag ägnade aldrig någon tid för att försöka förstå vad varje kommando gjorde, utan jag kopierade rakt av bara.

Det värsta med kursen var nog att man var tvungen och se en film om Linus Torvald och reflektera över den.
Seriöst, vad f*n har det med "Datorsystems uppbyggnad, komponenter och kringutrustningar." och göra?

Varför väljer man och ha Linux som bas med en sån kurs? Hur många % av den "vanliga användaren" sitter med Linux?? 1?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Läste också Datorteknik 1A på Hermods.
Den blir inte lättare, det är en ren jävla Linux kurs med den där förbannade skit "datorn" du inte kommer ha någon alls användning för senare.

Senast jag satt med Linux var 10 år sedan och vissa grejer satt kvar, men det var en ren pina att ta sig igenom.
Jag satsade inte högt, jag ägnade kanske 2 tim åt varje del och la inte alls mycket energi.

Mitt råd är att läsa dokumentationen som han skickar med i varje del.
Jag ägnade aldrig någon tid för att försöka förstå vad varje kommando gjorde, utan jag kopierade rakt av bara.

Det värsta med kursen var nog att man var tvungen och se en film om Linus Torvald och reflektera över den.
Seriöst, vad f*n har det med "Datorsystems uppbyggnad, komponenter och kringutrustningar." och göra?

Varför väljer man och ha Linux som bas med en sån kurs? Hur många % av den "vanliga användaren" sitter med Linux?? 1?

Det jag är mest orolig för är ju själva slutprovet - alltså det muntliga. Att i textform ordbajsa sig igenom lite uppgifter och prov har jag gjort hela mitt liv, men ett MUNTLIGT prov på linux, rasberry osv... jag lär inte ha en chans. Jobbar dessutom heltid mellan 10-20, vilket lämnar lite tid och ork för detta krångel.

Permalänk
Medlem

https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laropla...

Där har du allt du behöver veta förutom kurslitteraturen (varierar från skola till skola) och hur kursen faktiskt läggs upp av läraren. Som du kan se är det väldigt öppet för utformning från lärarens perspektiv, så det bästa är att kontakta skolan och i förlängningen den enskilda läraren om du har mer specifika funderingar än vad som står i läroplanen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8