Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många år sen det var jag började köra live sessions på olika Linux, föll för Linux Mint då den mest liknar windows så att övergången till ett annat OS blev lättare.. Sist var det Linux Mint 17.2 som rullade, ett bra tag.. Före det Mint 12 (Tror Jag)

Min gamla HP dog kring jul.. Har nån koll på vilken version av Linux Mint jag bör köra på en såpass gammal burk som Fujitsu Siemens Primergy TX100 S1.. (4Gb ram, 2 diskar i raid) Kopiering av filer går rätt snabbt, men fönster hanteringen, sega släpningar när jag flyttar ett fönster.. Vad beror det på? Grafikkortet? Använder det interna kortet på MB, då det externa var trasigt.. Därför datorn blev utfasad, för att grafikkortet dog.. Testade först Linux Mint 19.1 , men även i 18.3 Finns de där sega tendenserna.. Så har jag inte jätte bra koll på det här med PCIe , de kort jag har liggande passar inte alls i denna burk..

Bussen ser ut så här:
https://i.ebayimg.com/images/g/Bb0AAOSwJhdbl5Ql/s-l1600.jpg
Det döda grafikkortet satt i den översta, blå slot-en..

Att behöva köpa nån burk lockar inte, föredrar att köra Linux på nån burk som inte längre duger på företagen.

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av vilzen:

Vet inte hur många år sen det var jag började köra live sessions på olika Linux, föll för Linux Mint då den mest liknar windows så att övergången till ett annat OS blev lättare.. Sist var det Linux Mint 17.2 som rullade, ett bra tag.. Före det Mint 12 (Tror Jag)

Min gamla HP dog kring jul.. Har nån koll på vilken version av Linux Mint jag bör köra på en såpass gammal burk som Fujitsu Siemens Primergy TX100 S1.. (4Gb ram, 2 diskar i raid) Kopiering av filer går rätt snabbt, men fönster hanteringen, sega släpningar när jag flyttar ett fönster.. Vad beror det på? Grafikkortet? Använder det interna kortet på MB, då det externa var trasigt.. Därför datorn blev utfasad, för att grafikkortet dog.. Testade först Linux Mint 19.1 , men även i 18.3 Finns de där sega tendenserna.. Så har jag inte jätte bra koll på det här med PCIe , de kort jag har liggande passar inte alls i denna burk..

Bussen ser ut så här:
https://i.ebayimg.com/images/g/Bb0AAOSwJhdbl5Ql/s-l1600.jpg
Det döda grafikkortet satt i den översta, blå slot-en..

Att behöva köpa nån burk lockar inte, föredrar att köra Linux på nån burk som inte längre duger på företagen.

Den blå ser ut som en PCI-E 4x port.
Det borde räcka att köpa in det billigaste kortet du hittar.

Om du inte är sugen på att lägga pengar på ett grafikkort kan du alltid testa med Mint 19 Mate istället. Mate är mig veterligen inte GPU-bundet på samma sätt som Cinnamon (det som kommer med standard mint).

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Den blå ser ut som en PCI-E 4x port.
Det borde räcka att köpa in det billigaste kortet du hittar.

Om du inte är sugen på att lägga pengar på ett grafikkort kan du alltid testa med Mint 19 Mate istället. Mate är mig veterligen inte GPU-bundet på samma sätt som Cinnamon (det som kommer med standard mint).

Det är 19.1 Mate jag kör.. Provade nedgradera till 18.3, lite mindre segt men väldigt segt.. Sitter nu med en gammal laptop med liknande ålder, inte lika seg... Föredrar sitta vid en stationär burk.

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Vet inte hur många år sen det var jag började köra live sessions på olika Linux, föll för Linux Mint då den mest liknar windows så att övergången till ett annat OS blev lättare.. Sist var det Linux Mint 17.2 som rullade, ett bra tag.. Före det Mint 12 (Tror Jag)

Min gamla HP dog kring jul.. Har nån koll på vilken version av Linux Mint jag bör köra på en såpass gammal burk som Fujitsu Siemens Primergy TX100 S1.. (4Gb ram, 2 diskar i raid) Kopiering av filer går rätt snabbt, men fönster hanteringen, sega släpningar när jag flyttar ett fönster.. Vad beror det på? Grafikkortet? Använder det interna kortet på MB, då det externa var trasigt.. Därför datorn blev utfasad, för att grafikkortet dog.. Testade först Linux Mint 19.1 , men även i 18.3 Finns de där sega tendenserna.. Så har jag inte jätte bra koll på det här med PCIe , de kort jag har liggande passar inte alls i denna burk..

Bussen ser ut så här:
https://i.ebayimg.com/images/g/Bb0AAOSwJhdbl5Ql/s-l1600.jpg
Det döda grafikkortet satt i den översta, blå slot-en..

Att behöva köpa nån burk lockar inte, föredrar att köra Linux på nån burk som inte längre duger på företagen.

Oww, det där är ju server-hårdvara. De brukar inte ha några häftiga integrerade grafikkort precis.
Funkar alldeles utmärkt för CLI men vore direkt opraktiskt för Desktop-GUI i dagsläget.

Det finns ett "hack" som jag vet att folk har tillämpat på de svarta 4x/8x PCI-Express HL- (Half-Length)portarna såsom bilden på moderkortet utger det för att vara.

https://www.reddit.com/r/homelab/comments/5zcjdw/pcie_1x_slot_modification_for_a_server/

Det går nämligen att försiktigt fila (alternativt -med ett vasst blad skära) bort kanten som hindrar fullstora grafikkort från att få plats i den porten.
Sedan skall man kunna använda ett vanligt PCI-Express grafikkort i den porten med halva kontaktytan utstickandes. (även kallat "open-end" på moderna server-moderkort som saknar den platsbiten redan från fabrik)

Dock måste PCI-Express grafikkortet du sätter in ha en extra strömkontakt -för strömförsörjningen- då en 4x/8x port brukar vara specad lägre än 75W -som är det normala Watt-antalet för en fullstor 16x PCI-Express port.

Låter säkert katastrofalt i dina öron och det tyckte jag också först, men just för servrar brukar det vara enda chansen om man vill kunna använda ett vettigt konsumentgrafikkort i kombination med dem.
-Såvida de inte har en riktig 8x/16x s.k. Full-height PCI-Express port då.

Faktum är att även nya server-moderkort idag ofta kommer levererade utan sådan kant på 4x/8x PCI-express portarna (open-end) just p.g.a. flexibiliteten som det innebär samt att det, på marknaden idag, går att hitta grafikkort som drar mycket lägre än 75W alternativt att man som förr letar efter grafikkort som man kan ansluta extern strömförsörjning på.

Det finns ju även en mängd adaptrar för PCI-E 8x -> PCI-E 16x man skulle kunna prova på, men jag är en smula osäker på hur bra de skulle fungera i ditt fall. Oftast riktar dem sig till folk som "minar" och det är inte riktigt samma kategori.
https://www.ebay.com/itm/PCI-E-Express-Adapter-Extender-Cable-8X-to-16X-x8-to-x16-Riser-Card-For-1U-2U-/271112957249

-Nu förutsätter jag att du inte är ute efter något häpnadsväckande i grafikväg, utan snarare något som lämpar sig för Desktop/surfande och filmtittande.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Nu är goda råd helst gratis, för nu har mitt Linux Mint 17.3 Cinnamon börjat krascha tillbaka till fallback mode efter tre olika uppdateringar (shim-signed, dkms, libssh2-1). Jag misstänker att det är shim-signed som ställer till problem, eftersom den uppdateringen ville att jag skulle välja ett lösenord som jag sedan skulle behöva skriva in efter reboot för annars kunde det hända att 'third party proprietary drivers' inte skulle fungera. Jag har skrivit in samma lösenord tidigare för grub-uppdateringar, men precis som då frågade datorn aldrig ens efter ett lösenord förutom det vanliga. Men till skillnad från tidigare ser det nu ut som om den Nvidia-driver jag använder kraschar Cinnamon (baserat på att min skärmupplösning sjunkit till botten). Och jag är inte ens säker på vad varken shim eller grub är för grejer, utan uppdaterar mest utifall att datorn någon gång skulle tycka sig behöva sådana saker.

Jag försökte läsa om vad UEFI secure boot är för något och fick bara en vag uppfattning innan mängden 'lös' information som min hjärna inte kan förankra till något jag förstår blev för mycket innan jag gav upp. Jag hade ju fått uppfattningen att om datorokunniga föräldrar kan använda Linux borde jag också kunna klara mig. Men kanske måste man egentligen gå en högskolekurs i Linux för att veta vad beskrivningarna av uppdateringar faktiskt betyder så att man vet vad ens dator behöver och vad man bara bör strunta i, oavsett de 'säkerhetsnivåer' som visas i uppdateringsprogrammet? Efter fyra år med Linux vet jag fortfarande knappt hur någonting fungerar, för jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Jag hade inte ens en aning om att min Home-partition borde ha tagit upp minst 90% av hårddisken, för det är där allting hamnar. Sådan information såg jag inte till i alla olika instruktioner för hur man skulle installera sitt Linux.

I BIOS står det att jag har Secure Boot, men att det är något slags Windows-alternativ, så det är tydligen inte någonting jag någonsin rört. Och kanske är det därför datorn aldrig frågat efter det temporära lösenord som skulle bekräfta att det är jag som startar datorn och inte något elakt program? Kanske är det helt enkelt så att min Secure Boot inte alls är aktiv och fungerande? Men om det är shim-signed som orsakar mitt nuvarande problem, finns det något sätt att i efterhand berätta för shim-signed att jag är den behörige användaren och att det är okej att använda 'third party proprietary drivers'?

Eller kan jag bara uppdatera drivers och få dem godkända på det viset? Eller är det troligen inte alls shim-signed som ger mig problem? Skulle det hjälpa att uppdatera till Linux Mint 17.3 Rosa? Jag vill helst inte uppdatera för mycket, ifall grejer jag redan har slutar fungera för att de förväntar sig vissa saker som uppdateringar kan råka förändra för mycket. Och att uppdatera från fallback mode kanske innebär problem det också?

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem

Varför skaffar inte Linux sig ett eget musikprogram som MacOS har Garageband... till Windows finns Mixcraft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Nu är goda råd helst gratis, för nu har mitt Linux Mint 17.3 Cinnamon börjat krascha tillbaka till fallback mode efter tre olika uppdateringar (shim-signed, dkms, libssh2-1). Jag misstänker att det är shim-signed som ställer till problem, eftersom den uppdateringen ville att jag skulle välja ett lösenord som jag sedan skulle behöva skriva in efter reboot för annars kunde det hända att 'third party proprietary drivers' inte skulle fungera. Jag har skrivit in samma lösenord tidigare för grub-uppdateringar, men precis som då frågade datorn aldrig ens efter ett lösenord förutom det vanliga. Men till skillnad från tidigare ser det nu ut som om den Nvidia-driver jag använder kraschar Cinnamon (baserat på att min skärmupplösning sjunkit till botten). Och jag är inte ens säker på vad varken shim eller grub är för grejer, utan uppdaterar mest utifall att datorn någon gång skulle tycka sig behöva sådana saker.

Jag försökte läsa om vad UEFI secure boot är för något och fick bara en vag uppfattning innan mängden 'lös' information som min hjärna inte kan förankra till något jag förstår blev för mycket innan jag gav upp. Jag hade ju fått uppfattningen att om datorokunniga föräldrar kan använda Linux borde jag också kunna klara mig. Men kanske måste man egentligen gå en högskolekurs i Linux för att veta vad beskrivningarna av uppdateringar faktiskt betyder så att man vet vad ens dator behöver och vad man bara bör strunta i, oavsett de 'säkerhetsnivåer' som visas i uppdateringsprogrammet? Efter fyra år med Linux vet jag fortfarande knappt hur någonting fungerar, för jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Jag hade inte ens en aning om att min Home-partition borde ha tagit upp minst 90% av hårddisken, för det är där allting hamnar. Sådan information såg jag inte till i alla olika instruktioner för hur man skulle installera sitt Linux.

I BIOS står det att jag har Secure Boot, men att det är något slags Windows-alternativ, så det är tydligen inte någonting jag någonsin rört. Och kanske är det därför datorn aldrig frågat efter det temporära lösenord som skulle bekräfta att det är jag som startar datorn och inte något elakt program? Kanske är det helt enkelt så att min Secure Boot inte alls är aktiv och fungerande? Men om det är shim-signed som orsakar mitt nuvarande problem, finns det något sätt att i efterhand berätta för shim-signed att jag är den behörige användaren och att det är okej att använda 'third party proprietary drivers'?

Eller kan jag bara uppdatera drivers och få dem godkända på det viset? Eller är det troligen inte alls shim-signed som ger mig problem? Skulle det hjälpa att uppdatera till Linux Mint 17.3 Rosa? Jag vill helst inte uppdatera för mycket, ifall grejer jag redan har slutar fungera för att de förväntar sig vissa saker som uppdateringar kan råka förändra för mycket. Och att uppdatera från fallback mode kanske innebär problem det också?

En snabbsökning på "Shim-signed" gav mig detta:
shim-signed: Secure Boot chain-loading bootloader (Microsoft-signed binary)

Aldrig kommit i kontakt med det tidigare men det kan nog ha att göra med det som du skrev i din post om "Secure Boot".

grub är en Linux boot loader, precis som Windows NTLDR eller EFI boot loader, ett uppstartsprogram som ger dig valmöjligheter till att starta olika OS-versioner eller använda olika linuxkärnor vid uppstart. Har du problem nu kanske det funkar bättre om du väljer att starta från ett annat alternativ som visas i boot loadern vid uppstart av datorn.

Generellt för Linux installationer brukar vara att man har:

  1. En root partition (system-partition på c:a ~20-30GB -behövs för det mesta inte mer än c:a 8GB men det skadar inte att ha lite extra) "/"

  2. En s.k. swap partition (växlingsfil ~8GB)

  3. En /home partition (användarpartition med resterande utrymmet eller en helt dedikerad disk)

Detta är ju ett något annorlunda upplägg mot en standard Windows installation där allt hamnar under C:\ där växlingsfilen som standard hanteras av Windows.

Skulle någonting hända med din Linux installation på root-partitionen "/" efter t.ex. en uppdatering och man inte är så kunnig kan man enkelt göra en ominstallation via externt media (CD/DVD/USB).
Man kan då under ominstallationen, vid partitioneringssteget, välja att formatera endast root-partitionen "/" och enbart markera /home till att ha monteringspunkt "/home" även för den nya installatinoen.
OBS! Man formaterar alltså inte /home partitionen, utan återanvänder den redan existerande /home partitionen.
Finns det redan en swap-partition definierad kan man låta den vara orörd vid installation/ominstallation. (swap behöver ej formateras)
-Slutför sedan installationen och du har ett komplett och fungerande system igen där alla dina filer finns kvar då man inte formaterat /home.

Mitt tips till dig vore nog att stänga av Secure Boot om möjligt och testa att köra utan det, UEFI kan du låta vara påslaget, Secure Boot tror jag däremot inte att Linux OS nyttjar normalt sett.
-Nvidia drivers är rätt kända för att paja Linux-installationer emellanåt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Varför skaffar inte Linux sig ett eget musikprogram som MacOS har Garageband... till Windows finns Mixcraft...

Du menar som exempelvis Ardour eller Bitwig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Varför skaffar inte Linux sig ett eget musikprogram som MacOS har Garageband... till Windows finns Mixcraft...

Eget och eget... Finns ju rätt populära, avancerade, plattformsoberoende, workstationprogram för ljudeditering som även stöds på Linux.

T.ex. Ardour http://ardour.org/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Windows är för mig fortfarande 100 gånger mer responsivt och allt går igång utan att behöva meka runt. Skulle jag migrera till Linux så hade jag nog valt Linux Mint eller Cinnamon. Kommer inte ihåg vilket, men något av dom hade vettigt stöd för skalning som andra distributioner jag lekt med saknade.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Windows är för mig fortfarande 100 gånger mer responsivt och allt går igång utan att behöva meka runt. Skulle jag migrera till Linux så hade jag nog valt Linux Mint eller Cinnamon. Kommer inte ihåg vilket, men något av dom hade vettigt stöd för skalning som andra distributioner jag lekt med saknade.

Det är en nackdel med Ubuntus nuvarande DE dessvärre... Hoppas på en fix så småningom.

Jag har hoppat på Arch-tåget. Rullar just nu på en vbox och fungerar hyfsat bra. Några småsaker som jag behöver fixa.
Vågar nog inte byta på jobbdatorn än, men om ett par månader kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Har du problem nu kanske det funkar bättre om du väljer att starta från ett annat alternativ som visas i boot loadern vid uppstart av datorn.

Jo, jag testade "other OS" som var det enda andra alternativet, men det verkade inte göra någon skillnad.

Skrivet av krigelkorren:

Mitt tips till dig vore nog att stänga av Secure Boot om möjligt och testa att köra utan det, UEFI kan du låta vara påslaget, Secure Boot tror jag däremot inte att Linux OS nyttjar normalt sett.
-Nvidia drivers är rätt kända för att paja Linux-installationer emellanåt.

I BIOS får jag ingen möjlighet att stänga av Secure Boot, och jag har inte uppdaterat min Nvidia-driver på väldigt länge, så jag förstår inte varför den skulle orsaka problem nu.

EDIT: Jag har nu läst att för ett ASUS moderkort räknas "other OS" som att man stängt av Secure Boot. Men det hjälper som sagt inte. Uppgraderade även till Linux Mint 17.3 Rosa, som tydligen ska uppdateras ända fram till... 2019!? Men det hjälpte inte heller. Kanske behöver jag installera en ny version av Linux Mint, och den föreslår inte det självmant? Och att ändra drivers verkar inte heller fungera, för Driver Manager finns inte längre tillgänglig under System Tools/Administration. Har inte sett till den sedan Cinnamon fallback mode. Men jag provade just att avinstallera shim boot manager genom Software Manager. Får se om det blir någon bättring.

EDIT2: Blev ingen bättring. Men jag tittade in på Synaptic Package Manager och hittade "dkms", som tydligen behövdes till "shim-signed". Och när jag markerade "dkms" för borttagning fick jag läsa att då behövde ett flertal nvidia-drivers även plockas bort. Så jag antar att det är "dkms" som är skurken som förstört för mig hela dagen.

EDIT3: Det slutade med att jag följde instruktioner för hur jag skulle ladda ner en open-source-version av senaste Nvidia-drivern. Nu verkar datorn fungera som den ska igen, och kanske blir det inga grafik-problem när jag försöker köra ett spel igen. (Jag tror jag testade open-source tidigare, men något blev fel och jag valde då Nvidias egen 384 driver.)

Skrivet av krigelkorren:

-Slutför sedan installationen och du har ett komplett och fungerande system igen där alla dina filer finns kvar då man inte formaterat /home.

Aha. Det vore ju bekvämt. Undrar om det spelar någon roll att min home-partitition är krypterad? Såg det som en bra idé när alternativet dök upp, men i efterhand är jag inte lika säker på att det var en så bra idé, eftersom jag inte vet hur Linux vet hur filerna ska dekrypteras. En ny installation kanske inte vet hur filerna ska dekrypteras? Eller ny dator om man flyttar hårddisken? Jag har i och för sig säkerhetskopierat det mesta till en annan hårddisk, eftersom jag ser en kraschad hårddisk som den största risken. Men jag vet ju inte med någon egentligen säkerhet ifall filerna som kopierats från home-partitionen sparades i krypterat eller dekrypterat format.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Själv förstår jag inte varför Linux inte är större. Jag sitter själv på Linux, och tycker det är skitbra. Tycker jag inte om något i OS:et så är det bara att ändra på det man inte gillar. Finns ju mängder man kan pilla med.

Finns klart nackdelar också. Iaf som ny. Får man något problem så är det grymt svårt att fixa. Bara att installera om då typ. Har hänt mig mååååånga gånger.

Jag gillar't iaf.

Det är det som är grejen med *nix, skit svårt, fattar ingenting, kommer inte ihåg kommandon och till slut ominstallation, men allt har sina fördelar också 😀. Har aldrig lärt mig mer om datorer och system fören jag började pilla med *nix system. Från Mandrake/Mandriva, FreeBSD, Debian, jag vet inte hur många derivat av Debian har jag installerat i mitt liv, men en hel del. Att ställa in Xorg i BSD för att få igång grafiken på en skärm som jag hade inga uppgifter om, shiiiit vad frustrerande. Vi pratar 15+ år sedan, nu är det faktiskt fröjd och bara dra ner nåt distro som passar den burken jag ska ha, slänga in usb, efter 20 minuter så har man ett system som du kan in i det minsta ändra, anpassa, använda helt gratis, och det bästa är att det funkar hur bra som helst från första försöket. Nu testar jag faktiskt Linux Lite, Ubuntu derivat, allt funkade från starten, till och med några kinesiska gamepads jag hade tvivel om, funkade så fort jag kopplade in de 😋. Linux är idag mycket större än det var för 15-20 år sedan, mitt egen åsikt är att den kommer bli ännu större, i många utvecklings länder används enbart Linux i skolorna, för att den tillgodo ser de behov och att den är gratis, fast viktigaste anledningen är att barn faktiskt lär sig hur allt hänger ihop, hur allt fungerar. Fortsätt bara och testa, använd alla distro ni får tag på. Trevlig helg allihopa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Vet inte hur många år sen det var jag började köra live sessions på olika Linux, föll för Linux Mint då den mest liknar windows så att övergången till ett annat OS blev lättare.. Sist var det Linux Mint 17.2 som rullade, ett bra tag.. Före det Mint 12 (Tror Jag)

Min gamla HP dog kring jul.. Har nån koll på vilken version av Linux Mint jag bör köra på en såpass gammal burk som Fujitsu Siemens Primergy TX100 S1.. (4Gb ram, 2 diskar i raid) Kopiering av filer går rätt snabbt, men fönster hanteringen, sega släpningar när jag flyttar ett fönster.. Vad beror det på? Grafikkortet? Använder det interna kortet på MB, då det externa var trasigt.. Därför datorn blev utfasad, för att grafikkortet dog.. Testade först Linux Mint 19.1 , men även i 18.3 Finns de där sega tendenserna.. Så har jag inte jätte bra koll på det här med PCIe , de kort jag har liggande passar inte alls i denna burk..

Bussen ser ut så här:
https://i.ebayimg.com/images/g/Bb0AAOSwJhdbl5Ql/s-l1600.jpg
Det döda grafikkortet satt i den översta, blå slot-en..

Att behöva köpa nån burk lockar inte, föredrar att köra Linux på nån burk som inte längre duger på företagen.

XFCE borde funka bra på äldre burkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar Cronguru-sidan på internetnet, har cron:at pythonjobb för läsa Dallas Onewire-monterade kataloger med värden från luftfukt/tempsensorer i växttält med aji och rocoto, på raspberry som varit otroligt driftssäker, stoppar i postgresdb med datafoldern på första externa usb-minnet jag såg, tror jag, "Imageon 512 MB", hursomhelst exporterar jag en gång i v jsonklumpar med mätvärdena som backup, ämnar hämta till Solus-datorn som är huvudmaskin och i sin tur har backup ordnad till externt medium, spände knogarna och körde "cron -e" ..ja, visst flera dists numer som svarar "y u cron" så systemctl list-timers --all ger:

NEXT LEFT LAST PASSED UNIT ACTIVATES Sat 2019-02-16 10:15:00 CET 13h left n/a n/a Json_sftp_fetchers.timer Json_sftp_fetchers.service

Schemaläggning med systemd är kanske inte helt transparent som cron , ska bli kul att se hur går och sen skala upp lite

För gaming funkar Proton biff med de få jag provat, heja Steam!

Heja Solus!*

Heja att slippa "Windows 10 är en tjänst. Nu tänker vi starta om din enhet" och en defender som är svårdödad och plottriga lite knasiga systempaneler.

*Är det i särklass mest genomarbetade, inkl intuitiva, snygga, välöversatta, okomplicerade Linux jag haft och den här gången fastnade.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ville testa Ubuntu av ideologiska själ, så köpte mig en laptop med 14.04 förinstallerat när jag köpte en ny. Trivs mycket bra med det nu, allt som jag behöver för skola och vardagssurf etc fungerar utan större problem. Stationära kör win 7 nu men skall uppdateras till win10 när tid finnes. Kan inte överge microsoft än pga att jag vill kunna spela samt köra CAD mjukvara, men insett att jag lägger mindre och mindre tid på spel (Steam säger att jag senast startade wolfenstien i juni), så har börjat titta på en till SSD för att dualboota och låta windows bli ett dedikerat spel/CAD OS. 95 % av min tid borde jag kunna köra Linux.

Är det någon som har tips på dist att köra? Bra för en nybörjare som kommer vara relativt beroende av att datorn fungerar utan allt för mycket krångel? Funderar om jag skall köra annat än ubuntu pga integritetsjäl, men man kanske är lite väl paranoid då. Jag satt och läste lite om fönsterhanterare/GUI. Tyckte KDE (om det hette så) såg läckert ut, hur gör man för att ta hem sådana, är det bara att installera som vilket paket som helst?

KDE kan du installera som vanlig paket ja, du väljer bara KDE på inloggning skärmen nästa gång du startar om.
Denna har jag kört nu i typ nån vecka, har faktiskt inte haft några problem alls, använder den som media burk/webbserver/ftp server/spelemulator. Kostar ingenting och testa, bokstavligt 😀
https://www.linuxliteos.com/

Permalänk
Medlem

Från Windows skedulerare till linux:

Om nu systemd ersätter cron i flera distros så tänkte jag bara nämna att den här guiden https://jeetblogs.org/post/scheduling-jobs-with-systemd/ fungerade bäst för mig, med jobb som körs med min användare ist för root, vilket är bra ibland, ex när nyckelkontakt redan etablerad med sftp/ssh med en personlig användare.

Har din linuxdistro cron så är https://crontab.guru/#5_0_*_8_* praktisk.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vad är bästa sättet att få root till olika foldrar? Gärna så GUI-vänligt som möjligt för en nobb som mig själv. Sitter och meckar med Fedora 29 i VM och ville installera ett ikon-tema men tydligen har gksu blivit deprecierat och installera nautilus-admin verkar inte heller fungera :/

Permalänk
Medlem

@pålis:

Enklast "gui metoden" är att öppna en terminal och köra kommandon så du öppnar till filhanterare med adminrättigheter.
I många distar idag, b.la alla debian baserade, så gör man saker med sudo kommandot. Som exempel, om du har nautilus som filhanterare så kör du

sudo nautilus

eller om du har thunar så kör du

sudo thunar

Likaså oavsett vilken filhanterare du har. Men kommande för adminrättigher kan skilja beroende på disten eller vad den härstammar ifrån/är baserad på. Det får du helt enkelt googla fram, jag har inte dom alla i huvudet.

MEN tänk på och glöm inte att du har admin rättigheter. Du kan ställa till riktigt mycket skada om du tabbar dig och plockar bort/redigerar fel saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@mrazster: Hade inte ens tänkt på att bara launcha nautilus med sudo men tyvärr funkar det inte att använda sudo för att öppna GUI:s i Wayland. Man ska tydligen endast använda pkexec men det kräver att man har en PolicyKit-fil installerad för varje specifikt program och såklart har varken Nautilus eller gedit det som standard. Tillslut pallade jag inte så loggade bara ut ur Wayland och in i Xorg där det funkar att launcha GUI med sudo. Hade dock varit bra att veta hur man gör under Wayland för att flytta/editera filer med root.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

@pålis:

Enklast "gui metoden" är att öppna en terminal och köra kommandon så du öppnar till filhanterare med adminrättigheter.
I många distar idag, b.la alla debian baserade, så gör man saker med sudo kommandot. Som exempel, om du har nautilus som filhanterare så kör du

sudo nautilus

eller om du har thunar så kör du

sudo thunar

Likaså oavsett vilken filhanterare du har. Men kommande för adminrättigher kan skilja beroende på disten eller vad den härstammar ifrån/är baserad på. Det får du helt enkelt googla fram, jag har inte dom alla i huvudet.

MEN tänk på och glöm inte att du har admin rättigheter. Du kan ställa till riktigt mycket skada om du tabbar dig och plockar bort/redigerar fel saker.

Helt löjligt att behöva gå via terminalen för något sådant enkelt. Kan du inte bara högeeklicka på önskad mapp och välja "Öppna som administratör"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NodCommander:

Helt löjligt att behöva gå via terminalen för något sådant enkelt. Kan du inte bara högeeklicka på önskad mapp och välja "Öppna som administratör"?

Skickades från m.sweclockers.com

Terminalen är löjligt enkel, ser inte riktigt problemet där.

I gnome versionen av Manjaro har jag för mig man kan göra det out of box.
Om inte så finns det extensions för att göra det du vill i Nautilus.

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2018/02/open-as-admin-nau...

Permalänk
Medlem

@pålis: Du kan lägga in ikonteman i din hemkatalog under ~/.icons

Annars är det ett terminal kommando för att flytta katalogen dit du vill om du har sudo.

sudo mv ikon-tema-katalog /usr/share/icons

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Helt löjligt att behöva gå via terminalen för något sådant enkelt. Kan du inte bara högeeklicka på önskad mapp och välja "Öppna som administratör"?

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo det var ungefär min upplevelse av det hela, vet att jag gjort så förut. Men såklart måste man numer in och gräva i terminalen.

Skrivet av huttala:

Terminalen är löjligt enkel, ser inte riktigt problemet där.

I gnome versionen av Manjaro har jag för mig man kan göra det out of box.
Om inte så finns det extensions för att göra det du vill i Nautilus.

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2018/02/open-as-admin-nau...

Nej, researcha terminal-kommandon för att kunna flytta ett ikon-tema är inte löjligt enkelt för mig. Dålig människa som jag är så föredrar jag GUI, det borde åtminstone vara ett standard-alternativ. Sitter på Fedora 29 och det funkar definitivt inte OOB. Som sagt, har provat att installera nautilus-admin men det funkar inte under Wayland såsom jag förstått det. Best practice verkar vara 'pkexec' men det går inte utan att lägga in en viss fil i nautilus-foldern (vilket i sig kräver root), inte särskilt intuitivt. Förstår att root är farligt etc. men hade varit trevligt med ett GUI-alternativ för dom som är medvetna om risken.

Skrivet av Lembritt:

@pålis: Du kan lägga in ikonteman i din hemkatalog under ~/.icons

Annars är det ett terminal kommando för att flytta katalogen dit du vill om du har sudo.

sudo mv ikon-tema-katalog /usr/share/icons

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Helt löjligt att behöva gå via terminalen för något sådant enkelt. Kan du inte bara högeeklicka på önskad mapp och välja "Öppna som administratör"?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan man, om alternativet finns där, vilket det inte gör i alla filhanterare i alla distar, som standard.
Det finns både svåra och enkla metoder att lägga dit funktionen själv så den finns för framtida behov.

Men vill man inte krångla med det så ser jag ingen enklare metod än att ta det via terminalen.
Har du något enklare sätt att göra det på, om det inte finns som alternativ från början i filhanteraren, så får du gärna dela med dig. Jag tar gladeligen emot konstruktiv kritik. Men att anklaga någon för att vara löjlig när man kommer med idéer verkligen varken hjälpande eller konstruktivt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Vad är bästa sättet att få root till olika foldrar? Gärna så GUI-vänligt som möjligt för en nobb som mig själv. Sitter och meckar med Fedora 29 i VM och ville installera ett ikon-tema men tydligen har gksu blivit deprecierat och installera nautilus-admin verkar inte heller fungera :/

OK...du skrev inte ut att du körde wayland så jag bara antog att du körde xorg, eftersom dom flesta gör det.
Eller åtminstone dom flesta jag känner som kör linux. använder xorg.

Sedan kan jag tycka, för mina behov så är håller wayland tillbaka mer än det ger, i dagsläget.
Detta är ett exempel på det. Men det ändrar sig säkert med tiden.
Hur funkar wayland för dig annars, nöjd med i övrigt ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

OK...du skrev inte ut att du körde wayland så jag bara antog att du körde xorg, eftersom dom flesta gör det.
Eller åtminstone dom flesta jag känner som kör linux. använder xorg.

Sedan kan jag tycka, för mina behov så är håller wayland tillbaka mer än det ger, i dagsläget.
Detta är ett exempel på det. Men det ändrar sig säkert med tiden.
Hur funkar wayland för dig annars, nöjd med i övrigt ?

Wayland kommer som standard i Fedora 29. Kan inte direkt kommentera så mycket om Wayland då jag endast använt det i nån vecka på en VM. Däremot, när jag kört Ubuntu som main-OS (med Xorg) så har det alltid varit en jävla massa hassle med multi-monitor setup, screen-tearing och skumheter. Vet däremot inte om det är specifikt problem med Xorg eller något annat.

Gällande att inte kunna öppna GUI med sudo så kan jag förstå om det är någon anledning till att man vill byta till pkexec eller whatever men då kan man fan se till att det finns något alternativ. I min erfarenhet så är hela grejen med root alltid en hassle när jag ska börja syssla med linux och alla devs och inbitna linux-användare tenderar vara överdrivet rädda att tillåta det. Jag förstår att det kan förstöra datorn men man borde åtminstone kunna aktivt få ta det alternativet via GUI ist. för att gräva djupt i kommando-rollodexet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Gällande att inte kunna öppna GUI med sudo så kan jag förstå om det är någon anledning till att man vill byta till pkexec eller whatever men då kan man fan se till att det finns något alternativ. I min erfarenhet så är hela grejen med root alltid en hassle när jag ska börja syssla med linux och alla devs och inbitna linux-användare tenderar vara överdrivet rädda att tillåta det. Jag förstår att det kan förstöra datorn men man borde åtminstone kunna aktivt få ta det alternativet via GUI ist. för att gräva djupt i kommando-rollodexet

Kan inte annat än hålla med gällande adminrättigheterna.
För mig så har en av dom starkare anledningarna med linux alltid varit firheten och möjligheten att ha full kontroll.
Men det känns som det börjar smyga sig in att man försöker sätta begräsningar lite och här och där.
T.e.x så har ju KDE och satt den begräsningen..det går inte köra Dolphin eller någon av deras textredigerar med sudo.
I just KDE så har jag dom senaste åren haft "pcmanfm" och "leafpad" installerat. Dom tar i stort sett inga som helst systemresurser i anspråk och man kan köra sudo på dom får att få admin.

Jag förstår vad det är dom försöker uppnå med begräsningar i admin/root användandet.
Men jag tycker fortfarande att det ska vara upp till var och ens egen skyldighet och ansvar att lära sig hantera det.
Det kommer antagligen svida och vara obekvämt dom första gångerna man är oförsiktig, men man lär ju inte göra om det.
Som så mycket annat i livet !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@mrazster:
Nu minns jag inte vilken det var som jag körde, Kate eller Kwrite.
Men man kan öppna filer, redigera och sedan när man ska spara får man skriva in sitt lösenord.

Tidigare har jag kört nano med sudo i terminalen, men att det funkar så här i GUI är riktigt smidigt.
Tror det var en slump att jag provade, så vet inte om det här är en ny funktion i just den dist man kör.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Terminalen är löjligt enkel, ser inte riktigt problemet där.

I gnome versionen av Manjaro har jag för mig man kan göra det out of box.
Om inte så finns det extensions för att göra det du vill i Nautilus.

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2018/02/open-as-admin-nau...

Om man inte ser problemet med terminalen så förstår man nog inte varför inte Linux används på persondatorer mera. Ja, den är väldigt kraftfull, men nej den är inte alls intuitiv eller användarvänlig för gemene man.

Så länge terminalen är ett krav så kommer inte Linux/Ubuntu/etc bli något för hemanvändare som inte är entusiaster. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841