Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns flera banker som har gratis internetbank. Finns ingen som har gratis bankkort/betalkort för en vanlig vuxen person just nu däremot, men du kan köra gratis kreditkort istället.

Jag ser det mer principiellt.
Det är jämförelsevis gratis för banken att hantera digitala transaktioner jämfört med analoga.
Staten skattesubventionerar bankernas hela affär, samt löser ut dom när dom blir för giriga och tar för stora risker.

Jag tycker att det är fullt rimligt att motprestationen åtminstonde är att vi medborgare får använda våra egna pengar (till räkningar och handel) utan ful-avgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, och detta är väl en konsekvens av att färre bankkontor tar mot kontanter från handlare samt att det är svårare att ta ut kontanter i brist på bankomater/kontor.

Om tillgången på kontanter varit god så tror jag inte att det hade minskat ens i närheten.
Titta på Tyskland, inte direkt ett U-land men där kör man med kontanter överallt.

Samma i Österrike. Kan många gånger vara omöjligt att betala med kort. Saknar Sverige där man kan betala med kort när man går på marknad eller var som. Bryr mig inte åt nåt håll. Inte speciellt jobbigt att ha lite cash på sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

I vilka länder är det vettigt att ta med sig SEK?

I de länder där cash is king så tar jag med mig mitt kreditkort utan avgift för automatuttag och tar ut ur en ATM (dock har ATMer oftast en egen avgift (likt den i förslag))

Skickades från m.sweclockers.com

Valfritt land utanför norden så kommer du längre med SEK än ditt kort, finns alltid något ställe att växla cash mot lokal valuta.

Ditt "utan avgift" gäller bara din bank, inte banken som du tar ut pengar ifrån så det är ju ett dött argument redan innan man börjar.

Sen finns det situationer där ditt kort helt enkelt inte fungerar alls, utan någon som helst förklaring.

Det finns hur många situationer som helst som kort inte fungerar i, så länge de finns så måste kontanter finnas, väldigt enkelt.

Bara i Sverige så stöter man på kortläsare/bankomater som inte fungerar flera gånger per år så är inte helt osannolikt här heller.

Sen så fungerar det alltid att konvertera kontanter oavsett situation/stället du är på, det är ingen garanti för ditt kort/Swish/valfri elektronisk tjänst.

Permalänk
Medlem

Rätt bisarr tråd nu. Den handlade ju ursprungligen om att införa avgifter på bankomater men verkar ha övergått till att avskaffa kontanter helt.

"Qu'ils mangent de la brioche" och så vidare...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Sjukt att stor del av sweclockers inte dels har större integritets intresse, eller har framsikt att förstå när dagen då elunderskott och liknande kriser kommer se till att i princip hela Sverige inte kan utföra en enda transaktion på grund av bristen av kontanter i samhället.

Och jag säger detta som en som i stort sett aldrig använder kontanter nuförtiden, men inbillar mig inte att bankerna inte utnyttjar detta till max.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Rätt bisarr tråd nu. Den handlade ju ursprungligen om att införa avgifter på bankomater men verkar ha övergått till att avskaffa kontanter helt.

"Qu'ils mangent de la brioche" och så vidare...

Dock har ju Bankomat avgiften en viss koppling till kontantlösa samhället. Fritt att diskutera både och.

Passar på lägga in 1 H video från Bankomat:

EDIT: Jag tror jag kollar på den imorgon för lite information. Natt blir det svårt.

Permalänk
Medlem

Vad kan man förvänta sig att samhället ska ta ansvar för? Folk brukar vara snabba på att lista upp "skola, sjukvård, polis, brandförsvar och militärt försvar". Men den gemensamma ekonomin nämns sällan. Det borde väl vara en självklarhet att det nästan absolut viktigaste för att hålla samman landet är vår gemensamma ekonomi (och rättsväsende)? Är det inte helt skruvat att en femhundring bara är värd något i ungefär varannan butik idag? Upplever det som att var och varannan butik inte ens tar emot den. Det gör ju faktiskt att en kontant peng faktiskt inte har samma värde som en digital och alltså är det inte samma valuta, om de i princip har olika kurs. Det borde vara direkt olagligt att inte acceptera pengar som likvida medel för en betalning, med stränga undantag. Precis som att det inte kan få ligga på kunden att betala "kortavgift" vid korttransaktion kan det inte få kosta att betala med- eller att begära ut kontanter. Om bara solstormar ville slå oss hårt snart så kanske folk skulle begripa bättre än att skena iväg så fullständigt blint in i molnet.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Valfritt land utanför norden så kommer du längre med SEK än ditt kort, finns alltid något ställe att växla cash mot lokal valuta.

Ditt "utan avgift" gäller bara din bank, inte banken som du tar ut pengar ifrån så det är ju ett dött argument redan innan man börjar.

Sen finns det situationer där ditt kort helt enkelt inte fungerar alls, utan någon som helst förklaring.

Det finns hur många situationer som helst som kort inte fungerar i, så länge de finns så måste kontanter finnas, väldigt enkelt.

Bara i Sverige så stöter man på kortläsare/bankomater som inte fungerar flera gånger per år så är inte helt osannolikt här heller.

Sen så fungerar det alltid att konvertera kontanter oavsett situation/stället du är på, det är ingen garanti för ditt kort/Swish/valfri elektronisk tjänst.

Du får betydligt bättre deal av att åka till godtyckligt land och ta ut pengar med kortet än att åka med en bunt SEK-sedlar och växla.

Åker man dessutom till sådana länder där kort inte accepteras så skulle jag inte rekommendera att man åker ned med hela semesterkassan i SEK. Bättre att ta ut pengar var tredje dag eller något (även om det nu skulle vara ett dyrare alternativ (vilket det dock inte är)).

Skrivet av GuuFi:

Ditt "utan avgift" gäller bara din bank, inte banken som du tar ut pengar ifrån så det är ju ett dött argument redan innan man börjar.

Det finns tre olika avgifter vid bankomatuttag utomlands
1. Bankomatens avgift för transaktionen
2. Växlingsavgiften (som du kan välja att antingen bankomaten eller din egen bank sköter. I regel betydligt billigare om din egen bank sköter växlingen)
3. Kortets avgift för att du tar ut med en bankomat.

Med mitt norwegiankort så har jag 3. som 0kr och 2. en ganska låg avgift. Hade tidigare ett coopkort som gav 0kr både på 2. och 3. men det finns tyvärr inte längre.

1. Är tyvärr en avgift som många bankomater tar. Brukar ligga på cirka 30-60 kronor. Dock finns det viss bankomater där det är gratis. Exempelvis i ungern.

Dock även med avgiften som 1. innebär så är det ändå mkt billigare än att växla på växlingskontor.

Och återigen finns det också en säkerhetsaspekt att ta ut lite pengar var 2-3 dag än att åka ned med 50 000 SEK för en eller två veckors semester. Men visst. Folk gör som de vill

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelli:

Utan att lägga nån vikt vid bankomater i sig är det extremt riskabelt ur en samhällssynpunkt att helt eliminera kontanter. Alla som menar att cash "är värdelöst" eller "aldrig används" har tyvärr missat poängen helt: kontanter har ett värde som garanteras av Sveriges riksbank. Denna egenskap är unik och gör att kontanter i någon mån kan operera som betalmedel utanför banksystemet.

Ni som argumenterar för att ta bort kontanter helt, hur skulle betalningar ske i en eventuell krissituation? Vad gör vi om internet eller elnätet ligger nere X antal dagar/veckor/månader? Ska vi börja kånka runt på ädelmetaller igen?

Förnödenheter vi behöver vid kris kommer inte fram om inte betalsystemet är uppe så att leverantörerna kan få betalt. Tänk på att så mycket av det som är i handeln är från utlandet, och kan inte importören/distributören/grossisten få betalt kan inte heller de beställa hem varorna. Generatorer och tillfälliga nät går att sätta upp om bara det är problemet. Och en större störning kommer kanske drabba hela landet till att börja med, men sedan kommer åtminstone delar av näten upp igen, och då kanske man får förflytta sig till ett annat område ett tag, som har fungerande infrastruktur.

Även elektroniska pengar är till viss del uppbackade av Riksbanken, då Riksbanken även ger ut elektroniska pengar. E-kronan är dessutom verklighet innan vi ser någon betydande minskning från dagens ganska låga kontantnivå/användning.

Skrivet av Pyoko:

Inte så bara, jag hade BankID och kunde inte installera Swish för efter kravet på nyare Android och bloat-uppdateringen av Swish fanns det inte tillräckligt med plats på mobilen även utan några andra program installerade.

Efter två ytterligare försök hittade jag en custom ROM som var tillräckligt smal för att få in Swish. Skulle betala hos frisören, Swish fungerade inte, gav ett värdelöst felmeddelande i klass med "Something went wrong." Fick lämna plånboken i pant och gå och hämta ut kontanter istället.

Det är ett väldigt specifikt problem, och du kunde troligen inte installera något annat program heller vid det laget. BankID och Swish har alltid haft samma krav, så du körde möjligen en utdaterad version av bankid som såklart så småningom skulle sluta fungera.

Skrivet av henkiii:

Jag ser det mer principiellt.
Det är jämförelsevis gratis för banken att hantera digitala transaktioner jämfört med analoga.
Staten skattesubventionerar bankernas hela affär, samt löser ut dom när dom blir för giriga och tar för stora risker.

Jag tycker att det är fullt rimligt att motprestationen åtminstonde är att vi medborgare får använda våra egna pengar (till räkningar och handel) utan ful-avgifter.

Konspirationsteorier om hur banksektorn bedrivs betalar inte för Bankomat ABs verksamhet. De får såklart välja, gör tjänsten dyrare överlag så det blir dyrare för dig att betala just räkningar, eller inför en separat avgift för kontantuttag. Tyvärr går det inte att göra så mycket åt att kontanthanteringen blir dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Dock har ju Bankomat avgiften en viss koppling till kontantlösa samhället. Fritt att diskutera både och.

Passar på lägga in 1 H video från Bankomat:
https://www.youtube.com/watch?v=i6RNL0w782s

Visst är det fritt för diskussionen att utvecklas, det är bara hur den har tagit en så extrem ton som jag har svårt för.

Tackar för videon, ska se den vid tillfälle för att få lite förstahandsinformation.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Det har blivit betydligt svårare att besöka Sverige som turist. Eftersom jag inte bor i Sverige, precis som utländska turister, så har jag inget BankID eller swish eller något annat exotiskt. Svenskar verkar tro att alla går runt med swish i fickan, och senast jag besökte Sverige var det helt omöjligt att betala parkering. Visst, Visa är mer eller mindre globalt (fungerade inte när jag var i Ryssland) men tills den dagen då vi har en global betalningsapp kommer ett kontantlöst samhälle att ha en negativ inverkan på turistnäringen.

Själv har jag varken använt kort eller kontanter på länge; mina utgifter brukar dras direkt på lönen så inga banker är inblandade...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Detta beror säkert att vi ett steg närmare kontantlöst samhälle. Alltså verkar inte många använda bankomat längre.

Bankomat kan alltså införa avgift från och med årsskiftet. Bra eller dåligt?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/vQxKLp/gratis-kontant...

Men konstigt när bankomaterna försvinner mer och mer och det samtidigt blir svårare att betala kontant. Och bankerna själva knappast har kontanter längre. Det här är ju ingen naturlig utveckling utan påtvingat. Jag kom på mig själv häromdagen när jag reagerade på att jag för första gången på länge använde en sedel. et är ingenting jag önskat utan hur vårt samhälle är som format mig. Det är obehagligt.

För tio år sedan hade jag två banker här i mitt lokala centrum, bägge med kontanter. Sen försvann den ena. Sen la den andra av med kontanter bara för att strax därefter försvinna den med (konstigt när den inte behövdes längre eftersom de inte hade kontanter...). För ett år sedan slutade bankomaten att fungera. Istället för att fixa den togs den bort. Så ser det ut.

Skrivet av Hulle:

Jag använde nog en bankomat för ... 4? 5? 6? år sedan? Inte säker.

Det kontantlösa samhället påverkar mig noll men gör det svårare för skumrasket så varför inte?

/hulle.

Just det där är ju i alla andra länder ett argument åt precis andra hållet: det gör övervakning enklare - alltså är det dåligt. Vad gör du den dag när du inte håller med om vilka som är "skumrask" längre? Eller är i en utsatt grupp och något parti som är emot denna grupp får makten? Tänk bara om typ sd vunnit. Man ryser ju av tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelli:

Utan att lägga nån vikt vid bankomater i sig är det extremt riskabelt ur en samhällssynpunkt att helt eliminera kontanter. Alla som menar att cash "är värdelöst" eller "aldrig används" har tyvärr missat poängen helt: kontanter har ett värde som garanteras av Sveriges riksbank. Denna egenskap är unik och gör att kontanter i någon mån kan operera som betalmedel utanför banksystemet.

Ni som argumenterar för att ta bort kontanter helt, hur skulle betalningar ske i en eventuell krissituation? Vad gör vi om internet eller elnätet ligger nere X antal dagar/veckor/månader? Ska vi börja kånka runt på ädelmetaller igen?

Skrivet av Petterk:

Förnödenheter vi behöver vid kris kommer inte fram om inte betalsystemet är uppe så att leverantörerna kan få betalt. Tänk på att så mycket av det som är i handeln är från utlandet, och kan inte importören/distributören/grossisten få betalt kan inte heller de beställa hem varorna. Generatorer och tillfälliga nät går att sätta upp om bara det är problemet. Och en större störning kommer kanske drabba hela landet till att börja med, men sedan kommer åtminstone delar av näten upp igen, och då kanske man får förflytta sig till ett annat område ett tag, som har fungerande infrastruktur.

Även elektroniska pengar är till viss del uppbackade av Riksbanken, då Riksbanken även ger ut elektroniska pengar. E-kronan är dessutom verklighet innan vi ser någon betydande minskning från dagens ganska låga kontantnivå/användning.

Som jag sade i en tidigare tråd också, fördela alla kontanter i cirkulation lika och det ger dig ca 5800 kr per person. Det går inte att driva runt ekonomin eller ens delar av ekonomin med bara kontanter, det måste tryckas nya i så fall, och vi trycker inte några pengar i Sverige idag. Vi skulle alltså i så fall göra oss beroende av ett tryckeri utomlands för att lösa problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Jag använde nog en bankomat för ... 4? 5? 6? år sedan? Inte säker.

Det kontantlösa samhället påverkar mig noll men gör det svårare för skumrasket så varför inte?

/hulle.

För butiker runt om i Sverige kan inte lita sig på Elektronik och kortterminaler. Jobbar själv i en butik och för någon dag sen hade vi problem med kortterminalen. Som tur hade kunden kontanter för att kunna betala med.

Inte nog med det. Det finns äldre människor som inte använder sig av kort utan endast kontanter.

Små barn som handlar med deras veckopeng.

Anledningen till varför kontanter ska bort är för att staten ska hålla koll på allt och alla.

Jag personligen är emot det fast än att jag knappt använder kontanter

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Det har blivit betydligt svårare att besöka Sverige som turist. Eftersom jag inte bor i Sverige, precis som utländska turister, så har jag inget BankID eller swish eller något annat exotiskt. Svenskar verkar tro att alla går runt med swish i fickan, och senast jag besökte Sverige var det helt omöjligt att betala parkering. Visst, Visa är mer eller mindre globalt (fungerade inte när jag var i Ryssland) men tills den dagen då vi har en global betalningsapp kommer ett kontantlöst samhälle att ha en negativ inverkan på turistnäringen.

Själv har jag varken använt kort eller kontanter på länge; mina utgifter brukar dras direkt på lönen så inga banker är inblandade...

Är ett problem för de som driver parkeringarna, men QParks app och konkurrenter fungerar väl med kort? Har du inget kort kan du köpa ett förbetalt betalkort. Så vitt jag förstått är det väldigt ovanligt att kunna betala med Swish när det gäller parkeringar. Finns automat kan du betala med kort, finns app kan du betala med kort. Finns inte de alternativen så ställ dig någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå varför vi inte skulle ha kontanter. Alla använder inte kontanter. Fine. Knappt jag heller. Men det är inte så att svenskafolket skulle tjänat eller fått det bättre som de inte fanns. Bankerna kommer inte sänka räntan eller avgifterna för att kontantanterna avskaffas. I stället lär de höja aktieutdelningen. Jag äger personligen bankaktier men jag ser hellre att vi har kvar våra kontanter än ökad utdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

För butiker runt om i Sverige kan inte lita sig på Elektronik och kortterminaler. Jobbar själv i en butik och för någon dag sen hade vi problem med kortterminalen. Som tur hade kunden kontanter för att kunna betala med.

Inte nog med det. Det finns äldre människor som inte använder sig av kort utan endast kontanter.

Små barn som handlar med deras veckopeng.

Anledningen till varför kontanter ska bort är för att staten ska hålla koll på allt och alla.

Jag personligen är emot det fast än att jag knappt använder kontanter

Varför kommer folk med vilda konspirationsteorier? Helt utan motivering är det vanliga.

Banksekretessen gör att staten inte har insyn i betalsystemen, de har bara insyn vid misstanke om brott, och det är inte staten som driver på utvecklingen. Vill någon se vad jag köper på ICA så får någon beordra ICA att lämna ut uppgifterna de registrerar via kundkortet, då ser de köpen oavsett vilket kort jag använde eller om jag använda kontanter eller pantkvitton för den delen.

Du kan ge småbarn ett förbetalt betalkort, du kan ge en turist ett förbetalt kort o.s.v. Barn kan få eget kort från banken från 7 års ålder. Fler alternativ kommer säkert komma.

Alla äldre som handlar med kontanter i din butik har tagit ut dessa med ett bankkort som är antingen ett Mastercard Maestro eller Visa Electron, och de fungerar för betalningar i din butik också.

Din butik förlitar sig också på elektroniska kassasystem för att kunna hantera köp som betalas med kontanter. Vid strul stänger de säkert ner butiken snarare än att gå över till manuella rutiner. Det går såklart att få fram ett alternativt kassaregister och kortterminal vid större fel att använda medan det ordinarie systemet fixas, om det är något som kan ta lång tid att återställa.

Permalänk
Avstängd

hundar har mer rättigheter i sverige än äldre

Nej kontanter ska finnas kvar punkt. min pappa skulle aldrig klara sig utan kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

Nej kontanter ska finnas kvar punkt. min pappa skulle aldrig klara sig utan kontanter.

Kan han ta ut dem själv?

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag använde nog en bankomat för ... 4? 5? 6? år sedan? Inte säker.

Det kontantlösa samhället påverkar mig noll men gör det svårare för skumrasket så varför inte?

/hulle.

Äldre människor då?, måste vara skönt att bara tänka på sig själv här i livet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Varför kommer folk med vilda konspirationsteorier? Helt utan motivering är det vanliga.

Banksekretessen gör att staten inte har insyn i betalsystemen, de har bara insyn vid misstanke om brott, och det är inte staten som driver på utvecklingen. Vill någon se vad jag köper på ICA så får någon beordra ICA att lämna ut uppgifterna de registrerar via kundkortet, då ser de köpen oavsett vilket kort jag använde eller om jag använda kontanter eller pantkvitton för den delen.

Du kan ge småbarn ett förbetalt betalkort, du kan ge en turist ett förbetalt kort o.s.v. Barn kan få eget kort från banken från 7 års ålder. Fler alternativ kommer säkert komma.

Alla äldre som handlar med kontanter i din butik har tagit ut dessa med ett bankkort som är antingen ett Mastercard Maestro eller Visa Electron, och de fungerar för betalningar i din butik också.

Din butik förlitar sig också på elektroniska kassasystem för att kunna hantera köp som betalas med kontanter. Vid strul stänger de säkert ner butiken snarare än att gå över till manuella rutiner. Det går såklart att få fram ett alternativt kassaregister och kortterminal vid större fel att använda medan det ordinarie systemet fixas, om det är något som kan ta lång tid att återställa.

Och du tror inte banker styrs av staten?.

Det finns äldre som inte använder sig av kort. Som går till banken för att betala räkningar. Som går till banken för att ta ut pengar.

Varför ska små barn behöva gå runt med ett bank kort?. Far/morföräldrarna har nog inte tiden att gå och och köpa ett förbetalt kort.
Turister så som jag växlar pengar för att ha med till resan.

Butiken jag jobbar i förlitar sig självklart på elektronisk kassasystem. Men att kortterminalen ska sluta fungera, eller att den ska ha problem pga teknisk signalfel mellan terminalen och banken är inget vi kan direkt lösa utan det är bara att vänta tills det är åtgärdat av bankens sida.

Det är hur många som helst som är emot att kontanter skall försvinna.
Du anar inte hur mycket detta skulle drabba alla handelsmarknad. Och speciellt små PRIVAT butiker som försöker försörja sig på en butik där man har kunder från åldrar mellan 7-60+, där kunder betalar med kontanter för de LITAR sig inte på elektronik osv osv.

Sen en av anledningarna till varför de vill bli av med kontanter är ju självklart för att för varje kortköp så får banken en del av summan.

Tänk dig hur många kort köp de sker per dag i hela Sverige. Hundratusen tals, om inte miljontals. Fatta hur mycket pengar vi snackar om för både banken och staten

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Och du tror inte banker styrs av staten?.

Det finns äldre som inte använder sig av kort. Som går till banken för att betala räkningar. Som går till banken för att ta ut pengar.

Varför ska små barn behöva gå runt med ett bank kort?. Far/morföräldrarna har nog inte tiden att gå och och köpa ett förbetalt kort.
Turister så som jag växlar pengar för att ha med till resan.

Butiken jag jobbar i förlitar sig självklart på elektronisk kassasystem. Men att kortterminalen ska sluta fungera, eller att den ska ha problem pga teknisk signalfel mellan terminalen och banken är inget vi kan direkt lösa utan det är bara att vänta tills det är åtgärdat av bankens sida.

Det är hur många som helst som är emot att kontanter skall försvinna.
Du anar inte hur mycket detta skulle drabba alla handelsmarknad. Och speciellt små PRIVAT butiker som försöker försörja sig på en butik där man har kunder från åldrar mellan 7-60+, där kunder betalar med kontanter för de LITAR sig inte på elektronik osv osv.

Sen en av anledningarna till varför de vill bli av med kontanter är ju självklart för att för varje kortköp så får banken en del av summan.

Tänk dig hur många kort köp de sker per dag i hela Sverige. Hundratusen tals, om inte miljontals. Fatta hur mycket pengar vi snackar om för både banken och staten

Banker som har de tjänsterna tar så mycket för tjänsterna att alla som har konto tar ut sina kontanter med kort, och ingen betalar räkningarna med hjälp av inbetalningskort över disk.

Skrivet av xZistence:

*
Tänk dig hur många kort köp de sker per dag i hela Sverige. Hundratusen tals, om inte miljontals. Fatta hur mycket pengar vi snackar om för både banken och staten

Det är ingen moms på banktjänster så staten får inte en krona. Det är också inlösnings och kortföretagen som får pengar från transaktionerna, och de behöver inte ha att göra med din bank. Depåföretagen tar betydligt mer när det handlar om att sätta in kontanter.

Permalänk
Inaktiv

Primärt så är kontanter den enda källan för riskfria centralbankspengar för befolkningen. Varför bankerna inte vill hantera kontanter är rätt naturligt. Affärsbankerna kan skapa pengar genom fordran, läs Basel 3. Så när du lånar pengar så skapar banken defakto de. Visst finns det kapitaltäckningskrav och sånt. Det här är anledningen varför Riksbanken utreder E-kronan. Faktum är att jag tror att SEK i kontanter är körd som betalningsmedel och därför så rekommenderar jag att ni sparar i Euro eller dylikt. Förtroendet för kontanter minskar, dels för att det inte finns någon lag som reglerar att handlarna måste ta emot kontanter. Dels så misstänkliggörs användningen av kontanter där du har bevisbördan att det inte är svarta pengar du har. Ni som är för det kontantfria samhället måste förstå att den dagen det sker en bankrun så kommer inte alla kunna få ut sina pengar eller att staten bestämmer sig för en haircut för alla som har fler än 2 miljoner på banken. Privata bankpengar har alltid en inbyggd kreditrisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

närmare 10-15 år sedan jag tog ut cash.
blir riktigt facepalm varje gång en äldre ger mig cash när båda har swish, why?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Förnödenheter vi behöver vid kris kommer inte fram om inte betalsystemet är uppe så att leverantörerna kan få betalt. Tänk på att så mycket av det som är i handeln är från utlandet, och kan inte importören/distributören/grossisten få betalt kan inte heller de beställa hem varorna. Generatorer och tillfälliga nät går att sätta upp om bara det är problemet. Och en större störning kommer kanske drabba hela landet till att börja med, men sedan kommer åtminstone delar av näten upp igen, och då kanske man får förflytta sig till ett annat område ett tag, som har fungerande infrastruktur.

Även elektroniska pengar är till viss del uppbackade av Riksbanken, då Riksbanken även ger ut elektroniska pengar. E-kronan är dessutom verklighet innan vi ser någon betydande minskning från dagens ganska låga kontantnivå/användning.

Det är ett väldigt specifikt problem, och du kunde troligen inte installera något annat program heller vid det laget. BankID och Swish har alltid haft samma krav, så du körde möjligen en utdaterad version av bankid som såklart så småningom skulle sluta fungera.

Konspirationsteorier om hur banksektorn bedrivs betalar inte för Bankomat ABs verksamhet. De får såklart välja, gör tjänsten dyrare överlag så det blir dyrare för dig att betala just räkningar, eller inför en separat avgift för kontantuttag. Tyvärr går det inte att göra så mycket åt att kontanthanteringen blir dyrare.

Banklicensen får ett tillägg för kravet att hantera kontanter utan att ta betalt av kunderna. Just risken med det kontantfria samhället är att det funkar så länge alla tror på systemet. Kontanthantering är ska inte vara frivilligt utan ska vara ett krav för att bankerna överhuvudtaget ska få bedriva verksamhet i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hurrai:

närmare 10-15 år sedan jag tog ut cash.
blir riktigt facepalm varje gång en äldre ger mig cash när båda har swish, why?

För kontanter är det enda säkra. Får banken för sig att du inte är schysst och fryser dina tillgångar så har du egentligen bara en fordran till banken. Med kontanter har du makten att gå runt systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon2110: ja, tur att jag är en ärlig person

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Kommer inte sakna kontanter den dagen det är borta, har inte använt självmant kontanter på flera år.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skanepiraten:

Kommer inte sakna kontanter den dagen det är borta, har inte använt självmant kontanter på flera år.

Mycket tragiskt du sabbar för alla andra.

Permalänk
Inaktiv

De vill ha e-pengar och el-fordon.
Tänk om något utomstående slår ut elen, då stannar allt.