GOG Galaxy 2.0 tillgänglig i öppen beta

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

GOG Galaxy 2.0 tillgänglig i öppen beta

Med GOG Galaxy 2.0 förenas olika spelbutiker i ett gränssnitt, med både spelbibliotek och sociala funktioner.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Skall helt klart testa
Börjar bli extremt trött på alla olika launchers som i tid och otid loggar ut en etc.

Fungerar detta bra, kommer det vara ett riktigt bra move utav GOG

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Jag hade gärna använt deras klient om den verkligen var standalone, men den kräver att originalklienterna är installerade, och drar igång dem när du startar spel, så ser inte riktigt poängen i dagsläget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tanzcentrum, Stuttgart
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag hade gärna använt deras klient om den verkligen var standalone, men den kräver att originalklienterna är installerade, och drar igång dem när du startar spel, så ser inte riktigt poängen i dagsläget.

Precis. Man kommer ändå inte ifrån launcher-bloaten.

Das Haus, det bästa inom House.

| Asus Strix X570-E | Ryzen 3700X | 16GB DDR4 3866mhz CL15 | MSI 1080ti Gaming X | Samsung 970 Evo Plus 1tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 2560x1600 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Oooh, missat detta helt. Använder primärt Steam men även Uplay och Epic sporadiskt samt i framtiden kanske både PS och Xbox så detta är ju underbart om det fungerar bra.

Origin är det bara min Fru som använder men kommer det i framtiden skulle det även vara bra, blizzards skulle också vara skoj då jag ibland vill spela SC eller Overwatch men blir aldrig av då jag inte orkar med att uppdatera. XD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Man måste fortfarande ha samtliga launchers, vilket skämt.
Tappade helt vitsen med programmet * Uninstall *

CPU: 3600 / NH-U12A
GPU: 2070s ~2050Mhz
RAM: 16GB 3200Mhz

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Sjukt meningslöst förutom de som kanske är samlare och vill se alla sina spel i en klient.

Jag startar mina spel från genvägar till spelet ändå.
Så vad för mening har detta programmet? Starta galaxy -> klicka på spel -> startar spelets launcher -> spelet.

Blir längre vägar tom lol.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Okt 2008

Man kan ju lika gärna använda geforce experience i såna fall om man har ett nvidia kort.. får alla spel på samma ställe och kan starta dom där..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Fortfarande inget Linuxstöd från GOG? Trist.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB
MBP 13" Retina 2014 | iPhone 7+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hooden
Registrerad
Aug 2005

Att man måste ha original-launchern installerad är ju ganska givet eftersom de olikas API inte direkt är helt öppna.
Är ju ändå nice att kunna ha det i en launcher och sedan starta det genom den, så tar den hand om uppstart av andra launchern och spelet.

Är väl ingen som förväntande sig att den skulle ersatta alla launchers bara sådär...?

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 1700 @ 3,9GHz | RAM: 2x8GB G.Skill Trident 3200 MHz | GFX: GTX 1080 Ti | OS: Windows 10 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX370UA i7-7500U/8 GB/512 GB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2011

Har använt sedan stängd beta, jag tycker ändå att det är ett steg i rätt riktning. Att kunna se på vilka platformar jag har vilka spel på hjälper när jag har 10+ platformar som används kontinuerligt. Jag slipper råka köpa dubbletter, vilket jag uppskattar.

Att kunna starta spel från andra platformar utan att ha dem instalerad låter inte så verklighetsförankrat i dagsläget.

Asus VivoBook
/ 14" / i5-8250U / 16GB DDR4 2666MHz / 256GB M.2 SSD / MX150 2GB /

M-ATX burk
/ CM Q500L / i7 4790k @ 4.8GHz / Hyper X 16GB DDR3 1600MHz / Corsair RM750 /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vimmerby
Registrerad
Feb 2005

som jag väntat

Ghost S1 Large Top,Intel 9900K@4.8,Kraken X62,Z390 Phantom Gaming-ITX,32 GB GSKILL LED@CL16 3705,Nvidia 2080ti, Samsung 970 EVO 1TBx2 Raid0, Dell UP3218K,HP OMEN 35

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019

Även om man måste ha alla launchers endå så tycker jag det är trevligt att ha det samla färre tryck och färre launchers man måste leta efter vart man har dem på skrivbordet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Mar 2009

Jag gillar idén men man kan lika gärna importera spel till Steam biblioteket OCH samtidigt få en fungerande chat

i7 6700K | Asus 2080 Ti Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Corsair Crystal 280x | Asus ROG Delta | ACER XB271HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av CymbalCrasher:

Det är ju detta som är deras mål men som det ser ut idag så har den bara officiellt stöd av Microsoft. Jag har ju läst att dom har haft diskussioner med bl.a. Epic så jag hoppas att dom också får ett officiellt stöd och att det inte bara var för chat funktionen...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av sniglom:

Fortfarande inget Linuxstöd från GOG? Trist.

Läste rätt nyligen att det är planerat nu efter 2.0 releasen. Men man vet ju hur det brukar låta 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har för många prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av -ronz:

Jag gillar idén men man kan lika gärna importera spel till Steam biblioteket OCH samtidigt få en fungerande chat

Jovisst. Dock så plockar galaxy 2.0 in dina spel per klient istället för att behöva lägga till spelen ett och ett. Då jag har typ 400 spel utanför Steam har det liksom inte varit aktuellt att lägga in dem manuellt de senaste decennierna. Plus att i galaxy kan du se alla (ok, buggar finns, så de flesta) spel du inte har installerade också. Sedan så jobbar de på att få en fungerande multiklient chat down the road. Det är ju som sagt fortfarande inte än färdig produkt.

Har använt den i ett par månader och även om den saknar vissa saker som bl.a. Playnite gör bättre, som gamepad-kompatibelt fullskärmsläge för mediadatorn så har jag gått över till galaxy helt för att det fungerar generellt bättre i dagligt användande. Startar alla klienter minimerat med datorn som det är, så när jag startar ett spel från gog så startar det bara... även om vissa plattformar är mer transparenta än andra

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av -ronz:

Fungerar verkligen det där idag? Har för mig att Origin/Uplay/Battle.net/Xbox blivit allt jobbigare med att tillåta import av spel till Steam.

AMD Ryzen 7 3800X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | MSI 2080Ti Gaming X Trio | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design Define S | Acer X34A | Corsair Strafe RGB MX Silent | Corsair Ironclaw RGB | HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Jag är sugen på detta, men GOG har tyvärr tagit lite löjlig ställning angående integrationerna. Där de å ena sidan hävdar att GOG Galaxy ska förena spelklienterna, så har de å andra sidan ingen support för någon av de integrationer som gör allt möjligt eftersom de är utvecklade av "tredje part".

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

https://imgur.com/a/lD67IkU

så helt värdelös med andra ord

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Cuna:

https://imgur.com/a/lD67IkU

så helt värdelös med andra ord

"Helt" är ett starkt ord. Men visst.

Använder du bara Steam? Då har du ingen användning av Galaxy 2.0
Har du så få spel att du har koll på alla även om de ligger i olika launchers? Eller så få att de kan läggas till steam ett och ett? Du har du mindre användning för Galaxy 2.0
Har du inget intresse av att enkelt se en överblick av samtliga spelt du har, även på (vissa) konsoller? Meh. Glöm det då.

MEN.

Om du som jag har flera hundra spel, över flera olika platformar, då är det förbannat nice att kunna se dem på ett ställe.
Om du som jag redan använde GOG Galaxy så får du dessutom funktionaliteten utan att ladda ner ytterligare en launcher (har själv använt bl.a. Playnite för denna funktionalitet tidigare)
OM du som jag redan startar alla launchers med datorn, så kan du se och starta samtliga spel från ett ställe med Galaxy 2.0 utan att behöva se (I alla fall vissa av) launchern de egentligen startas i. Dock får du som vanligt tillhörande launchers overlay och chat när du väl är i spelet. Och då är Galaxy 2.0 ganska trevligt.

Det är ett organisationsverktyg, det kan inte ersätta andra launchers så länge de inte gör ett officiellt samarbete. DRM förhindrar detta (ironiskt nog då GOG är en av de få aktörerna som inte har några förhinder att köra deras spel från vart du vill). Jag skulle dock inte klassa det som värdelöst av någon grad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
De sju haven
Registrerad
Okt 2015

Finns ju redan om man lägger använder till dem som skrivbordsikoner eller startmenyn i windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av DaDavidov:

Har använt sedan stängd beta, jag tycker ändå att det är ett steg i rätt riktning. Att kunna se på vilka platformar jag har vilka spel på hjälper när jag har 10+ platformar som används kontinuerligt. Jag slipper råka köpa dubbletter, vilket jag uppskattar.

Att kunna starta spel från andra platformar utan att ha dem instalerad låter inte så verklighetsförankrat i dagsläget.

Jisses. 10+ plattformar?

Jag använder steam, origin, uplay och epic. Tyckte det var många.

Vilka använder du för att komma upp till fler än 10?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Nasso:

Jisses. 10+ plattformar?

dom andra 6 som jultomten säljer, du vet...
dom ingen pratar om... du vet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Nivity:

Sjukt meningslöst förutom de som kanske är samlare och vill se alla sina spel i en klient.

Jag startar mina spel från genvägar till spelet ändå.
Så vad för mening har detta programmet? Starta galaxy -> klicka på spel -> startar spelets launcher -> spelet.

Blir längre vägar tom lol.

Det kan man tycka men med tanke på att Valve nyligen bestämde sig för att fullständigt förstöra sitt UI och således också UX kommer jag definitivt att pröva. Förstår inte varför man väljer att ta bort funktioner som themes för att istället försöka efterlikna Epics bloatware trash. Tänkte högre om Valve...

"Past, present, and future are as one to me"
3700X//1080TI//32GB-3600mHz-CL16
Envy13//8250U//ManjaroKDE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Nasso:

Jisses. 10+ plattformar?

Vet inte, men så svårt är det inte att komma på 10. Steam, Origin, Uplay, Epic, GOG, battle.net, Microsoft Store, Bethesda, Rockstar, Discord.

För den som undrar så går de (och fler) att integrera med hjälp av community plugis, en ordentlig lista kan hittas här:

https://github.com/mixaill/awesome-gog-galaxy

Vissa går att hitta via sökfunktion inifrån Galaxy 2.0 i senaste versionen, men inte alla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004

Jag förvånas över förvåningen av att man fortfarande måste ha alla launchers installerade. Det är för mig självklart att företagen inte släpper på kraven för sina launchers och att ha ett av företagen att kringgå dessa på mindre korrekt väg skulle av uppenbara skäl sluta illa rent legalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Räcker ju med att man har 2 olika launchers , tex GOG och Steam för att det ska bli lite smidigare, speciellt om man har svårt att komma ihåg vart man köpte vad. Så även om jag känner att det är lite onödigt, så måste jag ju erkänna att det finns en nytta. Iallafall om man har några GOG spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Gillar idén, ska testa det. Detta borde ju uppmuntra folk att använda sidor såsom isthereanydeal.com för att köpa spelet där det är billigast, och sedan lista allt i sin favoritklient (om detta blir framgångsrikt lär ju även övriga klienter börja med detta).

CPU: Intel i7 3770K @4.1GHz | Moderkaka: Asus P8Z77-V PRO | GPU: Asus GTX980 Strix 4GB | RAM: 32GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 | Fotonkanon: Asus Swift PG278Q | Agg: Corsair AX-760 Platinum | NAND-blixt: Samsung 850 Pro 1TB | Skönskrivare: Filco Majestouch-2 TKL @cherrymxbrown | Äjm: Deathadder Elite | Ljud: usb->dac Woo Audio Wa7->amp Arcam rHead->AKG K712 Pro/Sennheiser HD600