Permalänk
Medlem

i7 10th gen eller Ryzen 4000?

Hej!

Jag är ute efter en 13"-14" laptop med bra prestanda, för 13.000-18.000 kr.

Har t.ex. tittat på en HP Spectre x360:
https://www.inet.se/produkt/1964319/hp-spectre-x360-13-3-i7-1...

Frågan är om jag skall slå till på en dator med i7 10th gen som HP:n ovan, eller vänta in en laptop med AMD Ryzen 4000.

Vad tror ni om prestanda och prissättning på AMD:n när den kommer? Är det värt att vänta? Blir laptopen billigare med samma prestanda, eller blir det bättre prestanda till samma pris?

Permalänk
Medlem

Visst Ryzen 4000 kommer att ha bättre inbyggd grafik, men du tänker nog inte spela spel på datorn.
I slutändan handlar det mer om hur bra byggd datorn är och om den klarar värmen från en high-end cpu
eller om de bara satt in den för att det ska se bra ut. Kommer Ryzen i någon av de bättre modellerna?

https://www.notebookcheck.net/HP-Spectre-x360-13-aw0013dx-Con...
The HP laptop falls flat on its face when it comes to exploiting the most performance possible out of the Ice Lake processor. The fluctuating CPU clock rates, GPU clock rates, fan noise, power consumption, and frame rates when gaming are poor representations of what Intel Ice Lake is capable of.

Den sågningen betyder inte att datorn är dålig, de bästa laptoparna med intel brukade vara underklockade
ULV-processorer med låg frekvens. Visserligen sämre prestanda men överlägsen ljudnivå och batteritid.
Det är precis samma sak nu, men både Intel och AMD skrämmer väl loss olika Turbolägen även i sådana här minidatorer som inte är gjorda för det.

Lägger till en AMD 3700U för referens
https://www.notebookcheck.net/HP-Envy-x360-13-Convertible-Rev...
One of the biggest disadvantages of the HP Envy x360 13 is the significantly throttled AMD APU under load. But those who are not dependent on a constant high performance are well-served with the AMD Ryzen 7 3700U.

*EDIT*
Nu släpptes info om Ryzen 4000,
det verkar väldigt förtroendeingivande att AMD skryter om att benchmarks körs energieffektivt och inte bara prestanda i lab-miljö.
https://www.sweclockers.com/artikel/29284-amd-ryzen-4000-seri...
Dessutom ska man få justera nivå själv genom windows:
https://www.notebookcheck.net/AMD-details-Ryzen-4000-battery-...

Så intel har 4 kärnor och thunderbolt, men AMD har 8 kärnor på 7 nm - återstår att se om de kommer att slå sig in i bärbara i premiumsegmentet.

Permalänk
Medlem

Följer denna tråden med spänning.

Visa signatur

Tja tja bloggen

Permalänk
Avstängd

ACER Swift 3 (SF314-42-R073) NX.HSEEC.001 14" FHD Ryzen 7 4700U/16GB DDR4/1TB SSD/Int/W10 silver
finns att köpas i andra EU länder och kostar ca 900 euro

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sali2003:

ACER Swift 3 (SF314-42-R073) NX.HSEEC.001 14" FHD Ryzen 7 4700U/16GB DDR4/1TB SSD/Int/W10 silver
finns att köpas i andra EU länder och kostar ca 900 euro

Känner du till några andra laptops med Ryzen 4000 serien?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Jag tror Asus och Lenovo ska hänga med

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Känner du till några andra laptops med Ryzen 4000 serien?

Lenovo släpper snart AMD-versionen av Yoga slim 7 med Ryzen 4000 och freesync, intressant nog. Intelversionen med ice lake och thunderbolt finns redan att beställa.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem

4800U gör ner i7-1065G7 fullständigt i fysiktest
https://www.notebookcheck.net/AMD-Ryzen-7-4800U-in-Lenovo-Yog...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Verkar ju som om AMD 4000 generellt också erbjuder längre batteritid vilket kan vara ett plus för vissa användare dock självklart beroende av storlek på batteri vilket varierar på laptop modell. Även i gaminglaptops så verkar ju laptops med AMD 4000 kunna nå dryg 8 timmars batteri tid (dock under lätt användning). TUF har någon variant med 90Wh batteri samt Zephyrus G14 serien har väl vass batteritid.

Permalänk
Medlem

AMD finns endast för grafikkort upp till RTX 2060. Allt över det är Intel. Ett annat problem är att många tillverkare stoppat in AMD i sina tunnaste datorer, ex. Asus G14. Detta gör dem högljudda som speldatorer.

Är inget av ovan applicerbart på ditt köp så kör på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

AMD finns endast för grafikkort upp till RTX 2060. Allt över det är Intel. Ett annat problem är att många tillverkare stoppat in AMD i sina tunnaste datorer, ex. Asus G14. Detta gör dem högljudda som speldatorer.

Är inget av ovan applicerbart på ditt köp så kör på AMD.

Finns det egentligen vettiga gaminglaptops med Intel som inte är föör feta med bra batteritid, i så fall vilka?

Ja, jo, verkar som om både AMD 3000 och AMD 4000 serien för laptops går varma under belastning men det kan också bero på som du skriver att det blir problem i de tunna bärbara datorerna.

Permalänk
Hedersmedlem

AMD:s Ryzen 4000-processorer är bättre än Intels motsvarigheter. Bättre prestanda per watt och bättre prestanda.

Grejen är dock att när du köper en laptop så köper du en hel dator, inte bara processorn. Du köper tangentbord, mus, batteri, kylsystem, grafik, byggkvalité, etc etc.

Om en dator är bra eller dålig beror på väldigt många andra faktorer än vilken CPU som sitter i. En bra laptop med Intel-processor kan alltså vara trevligare att använda sammantaget än en dålig laptop med AMD-processor.

När du köper din bärbara dator är det alltså viktigt att du ser till helheten, även om en Ryzen 4000-processor ger bättre förutsättningar till en bättre helhet än en Intel så är det inte självklart att det blir så, eller ens att en dator utformad som du vill ha den ens finns med Ryzen.

Permalänk
Medlem

@makatech: Min 3700X (desktop) får noctuan att varva upp, sensorn reagerar snabbare än värmen hinner röra sig genom värmespridaren och ut i flänsen... Monterat två gånger för jag var säker på att något blivit fel första!
Så känner mig kluven till det i en laptop, men de andra nya datorerna på jobbet verkar bete sig likadant med intel inside

Är dags att byta ut min med nu och jag får välja modell själv (thinkpad), väntar in nya T14 serien och funderar fram och tillbaka

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tangentbord:

@makatech: Min 3700X (desktop) får noctuan att varva upp, sensorn reagerar snabbare än värmen hinner röra sig genom värmespridaren och ut i flänsen... Monterat två gånger för jag var säker på att något blivit fel första!

Har du inte gjort det än så kan du enkelt justera fläktkurvan för fläktarna som kyler processorn och slippa detta beteende. Även de minsta flänsarna har tillräcklig termisk massa för att hantera de små värmespikar som får fläktarna att spinna upp i tid och otid.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tangentbord:

Så känner mig kluven till det i en laptop, men de andra nya datorerna på jobbet verkar bete sig likadant med intel inside

Är dags att byta ut min med nu och jag får välja modell själv (thinkpad), väntar in nya T14 serien och funderar fram och tillbaka

Det du beskriver har ju som sagt inget att göra med märke på CPU. Fläktstyrningen sitter inte ens i CPU:n utan på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Hur som helst, jag ska köpa en laptop till dottern som kommer använda den till Högskola/Universitetsstudier. "Problemet" är att hon spelar inte så ofta men önskar att den ändå är ok att spela med så det lutar väl åt någon form av gaminglaptop.

Utmaningen för mig ligger i att hitta en gaminglaptop som dels inte är fööör tung men som också har bra batteritid. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om ifall det är AMD eller Intel som CPU men det verkar som om AMD ofta har bättre batteritid än Intel?

Permalänk
Medlem

@twit @pv2b fick göra det, men den hoppar betydligt högre än min 3570k gjorde! Känner mig fortfarande inte helt okej med att den går upp till 70 grader och vänder

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Hur som helst, jag ska köpa en laptop till dottern som kommer använda den till Högskola/Universitetsstudier. "Problemet" är att hon spelar inte så ofta men önskar att den ändå är ok att spela med så det lutar väl åt någon form av gaminglaptop.

Utmaningen för mig ligger i att hitta en gaminglaptop som dels inte är fööör tung men som också har bra batteritid. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om ifall det är AMD eller Intel som CPU men det verkar som om AMD ofta har bättre batteritid än Intel?

Mjaä intel är väl fortfarande bäst på att idla medan amd är effektivare vid belastning. Så det beror på hur datorn används.

Siffrorna AMD visade själva var ju ganska jämna vid blandad användning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Mjaä intel är väl fortfarande bäst på att idla medan amd är effektivare vid belastning. Så det beror på hur datorn används.

Siffrorna AMD visade själva var ju ganska jämna vid blandad användning.

Syftar du på batteritid nu eller något annat?

Menar du att Intel ger bättre batteritid om man inte gör så mycket med datorn (lätt användning) medan AMD är mera energieffektiv under tryck, vänligen förtydliga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Syftar du på batteritid nu eller något annat?

Menar du att Intel ger bättre batteritid om man inte gör så mycket med datorn (lätt användning) medan AMD är mera energieffektiv under tryck, vänligen förtydliga?

Ja, precis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av i92_lus:

Hej!

Jag är ute efter en 13"-14" laptop med bra prestanda, för 13.000-18.000 kr.

Har t.ex. tittat på en HP Spectre x360:
https://www.inet.se/produkt/1964319/hp-spectre-x360-13-3-i7-1...

Frågan är om jag skall slå till på en dator med i7 10th gen som HP:n ovan, eller vänta in en laptop med AMD Ryzen 4000.

Vad tror ni om prestanda och prissättning på AMD:n när den kommer? Är det värt att vänta? Blir laptopen billigare med samma prestanda, eller blir det bättre prestanda till samma pris?

Jag köpte Spectren med exakt den konfigurationen med tanken att få en liten och smidig dator men som då och då kan användas för att spela på. Den var riktigt trevlig som liten dator men tyvärr så tyckte jag inte att Iris Plus riktigt dög för något spelande. Svårt att acceptera 30 fps när man är van vid runt 100. Så jag skickade tillbaks den och har nog kommit fram till att man blir tvungen att välja om gaming eller smidighet är viktigast om man vill landa runt 15k i pris.

Zephyrus 14 ser riktigt trevlig ut men är orolig över fläktljudet om det sker även under låg load.

Permalänk
Medlem

Tack, mycket intressant, visste inte! Ska se om det går att hitta gaminglaptops med Intel som har bra batteritid under lightload. Tror tex att mycket populära Acer Helios 300 enbart räcker runt 4 timmar med Wifi vilket jag tycker är väl lite. Jag bryr mig nämligen mer om batteritid än om det är AMD eller Intel just nu, däremot ska det vara en gaming laptop även om det inte behöver vara värsting modellerna. Skulle det inte vara en gamling/power laptop tror jag mitt sökande skulle vara betydligt enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Jag köpte Spectren med exakt den konfigurationen med tanken att få en liten och smidig dator men som då och då kan användas för att spela på. Den var riktigt trevlig som liten dator men tyvärr så tyckte jag inte att Iris Plus riktigt dög för något spelande. Svårt att acceptera 30 fps när man är van vid runt 100. Så jag skickade tillbaks den och har nog kommit fram till att man blir tvungen att välja om gaming eller smidighet är viktigast om man vill landa runt 15k i pris.

Zephyrus 14 ser riktigt trevlig ut men är orolig över fläktljudet om det sker även under låg load.

Är det bekräftat att Zephyrus G14 är en högljudd rackare även under låg load?

Permalänk
Medlem

Smart jämförelse , Amd med 8 kärnor och intel med 4 kärnor. kom tillbaka med rätt kärnantal när batteritid ska räknas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anton studs:

Smart jämförelse , Amd med 8 kärnor och intel med 4 kärnor. kom tillbaka med rätt kärnantal när batteritid ska räknas

Det är som sagt AMDs egen jämförelse, så den är uppenbarligen relevant för dem.

Vad menar du vore en bättre jämförelse, utifrån vad som finns idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är det bekräftat att Zephyrus G14 är en högljudd rackare även under låg load?

Beklagar, var kanske inte helt rätt uttryckt. Baserade det på följande video där man tydligt hör fläktljudet även vid silent mode (Web browsing/Watching videos) vilket måste räknas som låg load.

https://www.youtube.com/watch?v=0Pv31hTI0Vg

Att fläkten alls går igång vid browsning och kolla video tycker jag känns oerhört märkligt och i synnerhet om de nu har en inställning som de kallar silent mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Beklagar, var kanske inte helt rätt uttryckt. Baserade det på följande video där man tydligt hör fläktljudet även vid silent mode (Web browsing/Watching videos) vilket måste räknas som låg load.

https://www.youtube.com/watch?v=0Pv31hTI0Vg

Att fläkten alls går igång vid browsning och kolla video tycker jag känns oerhört märkligt och i synnerhet om de nu har en inställning som de kallar silent mode.

Ja, ett intressant ämne och lite klurigt. Håller så klart med om att man inte vill att den ska vara för högljudd vid låg load. Många gaminglaptops verkar dock vara ganska högljudda vid load vilket tydligt märks i denna video också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är som sagt AMDs egen jämförelse, så den är uppenbarligen relevant för dem.

Vad menar du vore en bättre jämförelse, utifrån vad som finns idag?

Det vote smartare att jämföra intels åttakärmiga vilket har gjorts hos alla youtubers, tycker att det vart en miss hos Amd med denna jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Det vote smartare att jämföra intels åttakärmiga vilket har gjorts hos alla youtubers, tycker att det vart en miss hos Amd med denna jämförelse

Jag tror nog AMD presenterar de tester där de framstår i bäst dager som de bara kan, dvs så mycket till deras fördel som möjligt. Vad du tycker tror jag de inte bryr sig en gnutta om tbo, och så brutala PR-missar görs helt enkelt inte (så länge inte marknadsföringsavdelningen rökt på både det och det andra på arbetstid dvs).

Hade AMD haft en åttakärnig modell som var klart bättre än Intels så hade det självfallet tagit in den i information- och marknadsföringsmaterialet istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag tror nog AMD presenterar de tester där de framstår i bäst dager som de bara kan, dvs så mycket till deras fördel som möjligt. Vad du tycker tror jag de inte bryr sig en gnutta om tbo, och så brutala PR-missar görs helt enkelt inte (så länge inte marknadsföringsavdelningen rökt på både det och det andra på arbetstid dvs).

Hade AMD haft en åttakärnig modell som var klart bättre än Intels så hade det självfallet tagit in den i information- och marknadsföringsmaterialet istället.

Någon har rökt på eller använt gammalt materiel

https://www.youtube.com/watch?v=cyFFCTwG-sI&t=256s

https://www.youtube.com/watch?v=ooz7ozw-lpo&t=1014s