EA släpper källkoden till Red Alert och Command & Conquer

Permalänk
Melding Plague

EA släpper källkoden till Red Alert och Command & Conquer

I samband med att de båda klassikerna uppdateras satsar utgivaren Electronic Arts på spelmodifikation via öppen källkod.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

which is LAN Play. Earlier this year, we had every intention of including LAN Play in the launch version of the game, but sadly this feature did not make it in time. Unfortunately LAN Play became the key impact of the Covid-19 situation as we realized the challenge of developing / testing a “local area network”

Ehm, vpn?

Permalänk
Hedersmedlem

Skitkul med remastered Red Alert! Kan tänka mig köpa detta. Jag minns när jag var runt 15 och spelade detta med kompisar från skolan över modem. Alltså direkt uppringt mellan våra två datorer och våra egna telefonlinjer, utan att gå över Internet.

Jag vill minnas att vi gjorde lite enklare moddning av hur enheter fungerade genom att mecka i någon konfigfil någonstans. Mer än så moddade vi inte. Ändå skitbra av EA att open sourcea på detta!

Trodde inte att jag någonsin skulle säga "bra gjort" om EA, särskilt inte med deras hantering av C&C och Red Alert-franchisen. Vi får se, de hittar säkert ett sätt att fucka upp det.

Permalänk
Medlem

Coolt, var hittar man koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

which is LAN Play. Earlier this year, we had every intention of including LAN Play in the launch version of the game, but sadly this feature did not make it in time. Unfortunately LAN Play became the key impact of the Covid-19 situation as we realized the challenge of developing / testing a “local area network”

Ehm, vpn?

Inte fullt så enkelt. Jag kan se att det finns praktiska problem här som man hade velat testa och få med, t.ex. viss broadcast som blockas över VPN.

Bättre scenario hade varit om man använde någon form av VDI-lösning så alla kan ansluta hemifrån till ett gäng datorer som är lokalt anslutna.

Permalänk
Medlem

Ett av mina favorit spel ET Wolfenstein, spelet är ifrån 2002 . Det här spelet har man släppt som öppen källkod och det har fått leva vidare. Idag finns en helt ok version som även fungera på moderna datorer.

https://www.etlegacy.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Inte fullt så enkelt. Jag kan se att det finns praktiska problem här som man hade velat testa och få med, t.ex. viss broadcast som blockas över VPN.

Vad för "viss broadcast" skulle det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad för "viss broadcast" skulle det vara?

Exempelvis tillåter vi endast ARP, ingen annan broadcast. Önskar spelet annonsera sig själv, möjligen via UDP, mot subnätets broadcast-adress så droppar vi det.

Självklart går det att arbeta runt, men misstänker att de inte vill riskera blanda in fler faktorer utan att kunna testa det precis så som spelarna hade haft det.

Permalänk
Medlem

Allt med detta projekt är så oerhört "inte EA". De har i princip gjort allt rätt från början fram till nu.

Ska bli fruktansvärt kul att köra lite härligt retro-RTS i sommar. Det var just dessa två spel som fick in mig på PC och spel från början.

Permalänk
Medlem

Härligt! Har starka minnen från dessa spel, hade just skaffat min första PC runt den tiden, blir det bra ska det inhandlas!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag är uppriktigt förvånad. Kan EA göra nåt positivt, really? Ja, det verkar onekligen så.

Ser mycket fram mot detta! Älskade verkligen C&C och Red Alert då det begav sig. RTS var en genre som jag blev nästan helt konsumerad av sen Dune 2 till Amigan kom, hehe. Westwood liksom, vilka hjältar. Chockerande att det nästan är 30 år sedan nu.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Ballt och roligt! Kan man antagligen se fram emot spännande moddar sen

Skrivet av dlq84:

which is LAN Play. Earlier this year, we had every intention of including LAN Play in the launch version of the game, but sadly this feature did not make it in time. Unfortunately LAN Play became the key impact of the Covid-19 situation as we realized the challenge of developing / testing a “local area network”

Ehm, vpn?

Det blir nog väldigt stökigt, de sitter garanterat och arbetar redan via VPN till deras kontor och att använda två VPN-tunnlar samtidigt blir rejält bökigt, både för användarna och att sedan få spelet att fungera. Det känns orimligt att lägga tid på det just nu när spelet har stöd för multiplayer över internet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Allt med detta projekt är så oerhört "inte EA". De har i princip gjort allt rätt från början fram till nu.

Ska bli fruktansvärt kul att köra lite härligt retro-RTS i sommar. Det var just dessa två spel som fick in mig på PC och spel från början.

Man kan väl hoppas, har rätt bra minnen från EA-spel från barndomen, så hoppas på att de kan göra några bra nya minnen igen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig. Fick jaga dessa spel i Prisjakt för några år sedan... Ännu bättre ge fan i varumärket och sälj den till vem som helst så att serien slutar besudlas av er. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Ett av mina favorit spel ET Wolfenstein, spelet är ifrån 2002 . Det här spelet har man släppt som öppen källkod och det har fått leva vidare. Idag finns en helt ok version som även fungera på moderna datorer.

https://www.etlegacy.com/

Fina minnen! Enemy Territory startade mitt online fps intresse, tiden man fortfarande hade 56k modem Upplevelsen va inte det bästa men fortfarande askul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Coolt, var hottar man koden?

Just slide into my DMs and I'll tell you ^_^

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Har de skrivit om motorn från grunden med tanke på att LAN play inte är med vid release?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Härligt! Har starka minnen från dessa spel, hade just skaffat min första PC runt den tiden, blir det bra ska det inhandlas!

Samma här.

Om jag skulle säga vad "mitt första PC-spel" var så är det nog Command och Conquer (Tiberian Dawn).
Hade jättekul med det, och minns att jag fick en shock när Kane avrättade Seth - och sen höll för ögonen varje gång. Sånt är läskigt för en sjuåring.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tänk om WC3 Reforged sköttes såhär... Vilken hjälte som lyckades övertala corporate om detta.
I vilket fall, ska bli kul att köra. Har kört en hel del C&C, till den grad att jag har en gravyr av NOD loggan på min hörlursförstärkare, men jag kom in i serien lite för sent för att verkligen sätta mig in i dessa titlarna. Har kört de lite, men de hade åldrats en del när jag kom dit så ska bli kul med en modernare tappning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Var väl runt 20 men kan tänka mig att det var läskigt för ett 7-åring

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Roligt, men jag tror inte så mycket utvecklingen kommer ske ändå. Folk idag har blivit latare, sysslar mer med nöje. Det var annat på den tiden då man ej hade fast uppkoppling emot internet och satt där med datorn och funderade på vad man skulle göra.

Skrivet av klein:

Ett av mina favorit spel ET Wolfenstein, spelet är ifrån 2002 . Det här spelet har man släppt som öppen källkod och det har fått leva vidare. Idag finns en helt ok version som även fungera på moderna datorer.

https://www.etlegacy.com/

Det spelet borde förbjudas från jordens yta, då det är mer beroende framkallande än heroin.

Permalänk
Medlem

Oj! Hade helt missat att helvetet frusit till is i skuggan av Covid-19 rapporteringen...

Lo and behold, tydligen inte deras första GPL-release heller om man skall tro innehållet på nedan sida.

https://gpl.ea.com/

Dyker C&C titlarna upp där så småningom tro?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Köpte det på Steam direkt!
Mys!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

The Technology of Peace.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Har fastat vid denna sköna låt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

GPL version 3.0 var oväntat val av licens.
Jag trodde de flesta företag undvek GPLv3.

Permalänk
Medlem

Till de som lanar men inte har internet eller vad. 1ms latency till skillnad från 5-20ms? Inget jag saknar i alla fall. På modemtiden var ju kan självklart överlägset

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Till de som lanar men inte har internet eller vad. 1ms latency till skillnad från 5-20ms? Inget jag saknar i alla fall. På modemtiden var ju kan självklart överlägset

Det säkrar spelets överlevnad även om servrarna stängs ned. Se t.ex Supreme Commander Forged Alliance Forever som lever och frodas än idag trots att utvecklarnas studio försvann för ett årtionde sedan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Bättre sent än aldrig. Fick jaga dessa spel i Prisjakt för några år sedan... Ännu bättre ge fan i varumärket och sälj den till vem som helst så att serien slutar besudlas av er. Tack!

Håller inte med dig. CnC Generals var ett skitspel i singleplayer men bra MP, men CnC3 var ett riktigt bra spel, både story och MP. CnC4 spelade jag aldrig MP men Storyn tyckte jag var helt okej. EA har gjort mycket bra genom åren men också mycket dåligt, precis som många andra.

Permalänk

Allting kring detta känns så overkligt fantastiskt från ett konsumentperspektiv. Som att hela detta projekt skulle vara ett internprojekt av några drivna individer som företaget ännu inte fått nys om. GPL3 var väldigt oväntat.

Ett solklart köp, inte minst för att jag växte upp med spelen.

På sent 90-tal drev jag en (för tiden) väldigt populär Red Alert-hemsida. Hjälpte mig att utveckla mitt programmeringsintresse så finns en rak linje mellan Red Alert och mitt yrkesval

Hängde även en hel del i #Sverige (#Sweden?) i Westwood Chat.