Fractal Design Define 7 Compact – en värdig uppföljare till Define C

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define 7 Compact – en värdig uppföljare till Define C

Fractal Design tar plats i testlabbet med uppföljaren till storsäljaren Define C, med påkostade materialval och smarta lösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mnja. Kom med en uppdaterad Meshify-serie istället så kanske jag blir intresserad…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Äntligen! Suttit och refreshat vid varje heltimme här och på deras egna sida sedan 07 imorse

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Äntligen! Som jag har väntat på ett Define-chassi i ett kompakt utförande. Jag använder varken en optisk läsare eller vanliga hårddiskar så detta är väldigt välkommet! Blir detta för mig som nästa chassi i höst!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Märkligt lååågt tempo på Jonas i introt! Blev bättre sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av cyklonen:

Märkligt lååågt tempo på Jonas i introt! Blev bättre sen.

Haha, jag märkte det också i efterhand! Hjärnan måste ha gått ner i viloläge eller något.

Permalänk
Medlem

"Den nya modellen har dock uppgraderats när det kommer till materialval, då panelen nu är tillverkad i borstad aluminium istället för borstad plast, vilket ger ett betydligt bättre kvalitetsintryck."

Äntligen! Gillar även lösningen av toppen! Tycker detta ser riktigt bra ut. frågan är bara om man börjar missa sin målgrupp när man nu börjar komma upp i pris på de flesta modellerna. Kanske lite väl "tråkigt" för prisklassen?

Permalänk
Medlem

Vilken timing. Kollar efter en ersättare av mitt node 202 bygge eftersom det låter som en traktor. Hoppas det kommer en uppdatering av Define Nano också.

Tycker för övrigt att svarta chassin gör sig dåligt på film. När man vill se detaljer m.m. är vitt att föredra om det finns. Om jag får ge lite kritik till redaktionen. (är medveten om att chassit inte finns i vitt. Det är mer av en observation)

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Mnja. Kom med en uppdaterad Meshify-serie istället så kanske jag blir intresserad…

Håller fullständigt med.
Efter Gamers Nexus recension utav Define 7 så saknas bara att de gör en ny utgåva i formen Define 7 Meshify.

Förstår inte varför många chassi tillverkare har en försmak till dålig luft genomströmning.

Permalänk
Medlem

Kommer det någon ny variant av Mini för mATX? Ska nog gå ner till mATX vid nästa datorköp.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av nanne:

Tycker för övrigt att svarta chassin gör sig dåligt på film. När man vill se detaljer m.m. är vitt att föredra om det finns. Om jag får ge lite kritik till redaktionen. (är medveten om att chassit inte finns i vitt. Det är mer av en observation)

Instämmer, vita chassin är extremt mycket lättare att fånga detaljer från på film. Ett bra exempel är recensionen av Pure Base 500. Tror dock att det går att förbättra slutresultatet med svarta modeller. Behöver experimentera med lite mer direkt ljussättning av chassit bara.

Permalänk
Medlem

"Stubben"

Permalänk
Medlem

Oj, det var ett riktigt trevligt chassi! Jag hoppas bara att det kommer mindre versioner också. Deras nya ITX-chassi "Era" var ju lite av en miss, och jag skulle gärna se en värdig uppföljare till Nano S. Fast den här heter Compact så är det ju (med mina mått mätt) ett rätt stort chassi utan några som helst kompromisser.

Gör den här mindre på alla håll så att t.ex. tornkylare upp till 155mm fungerar, så att 2x140mm ryms i fronten och med färdiga fästen för SFX-nätagg så kan det mycket väl bli ett köp för mig.

Tja, alltså... jag är alltså ute efter ett lite mera premium och lite uppdaterat Nano S

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Kommer det någon ny variant av Mini för mATX? Ska nog gå ner till mATX vid nästa datorköp.

Hade jag också vart intresserad av, men verkar som att mATX är på väg bort igen? Vet iaf att NZXT har lagt ner den på deras h-serie pga dålig försäljning. Och phanteks evolv, som började som ett mATX chassi är väl också borta? Blir ju dock ganska liten skillnad i praktiken och är väl därför, nu när ATX-chassin är så kompakta så blir det typ bara 2-3cm skillnad på höjden på en mATX variant.

Permalänk
Medlem

Varför har de nya Fractal 7 chassina så mycket breda metall eller plast-ribbor överallt som hindrar luftflödet? Både dammfiltren och ventilationshål för fläktarna ser överdesignade ut och lär knappast hjälpa kylningen.

Nyfiken på om någon testat skillnaden i kylprestanda mellan ex Define R5 och nya 7 serien?

Vore trevligt om FD lyckades göra ett chassi med dämpmaterial (mot spoltjut och HD ljud osv) men med bättre lösning på luft in/uttag och filter.

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

Krymp det ännu mer för mITX och släpp det i vitt tack

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag deras material känns som billig plåt & tråkig plast som ett kina chassie för 300kr eller liknande men i övrigt så är de ju trevliga.(designmässigt) Lustigt att det inte blev nedslag på ej fläktkontroller eftersom det alltid brukar lyftas fram som positivt.

Är själv totalt ointresserad av mindre chassien finns ej plats för tjocka radiatorer visst i framkant men ej i toppen så om jag skulle köpa chassie själv så skulle det bli phanteks elite eller corsairs största eller fractal 7 xl (alt ett lian li skrivbordschassie) men har ett chassie som är L620xB560xH670 (3 datorer 2 atx & ett mini itx allt vattenkylt 17st 120mm radiator fläktar) så klarar mig & dessutom e toppen 15he platser för rack så totalt e mitt chassie 1500mm i höjd (inklusive hjul) Allt i Aluminium borstad utvändigt & blank invändigt & 35mm alu profiler som stomme

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hade jag också vart intresserad av, men verkar som att mATX är på väg bort igen? Vet iaf att NZXT har lagt ner den på deras h-serie pga dålig försäljning. Och phanteks evolv, som började som ett mATX chassi är väl också borta? Blir ju dock ganska liten skillnad i praktiken och är väl därför, nu när ATX-chassin är så kompakta så blir det typ bara 2-3cm skillnad på höjden på en mATX variant.

Så kan det vara... Men känns så onödigt köpa mATX-kort då om man inte har något chassi som är anpassat för det. Då kan man lika gärna köpa vanligt ATX.

Kanske går på mini-ITX men då är det massa andra utmaningar med ljudnivå och ventilation.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Chassiemarknadens Volvo gör det igen!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Tråkigt att det blivit större.

Hade gärna sett motsatsen, eller samma med smartare lösningar.

Permalänk
Medlem

Stiligt chassi, och mycket bättre pris än vanliga Define 7.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det jag hade velat se är lucka som frontpanel som på mitt Define R4. Då behöver man inte välja mellan sluten front eller meshfront. Jag vill ha sluten front med möjlighet att öppna där det bakom luckan ska finnas ett stort heltäckande fläktfilter. Allt för att luftflödet ska störas så lite som möjligt. Bakom frontpanelen på mitt R4 möts man av ett plastgaller med klickfästen som döljer fläktfiltren. Hade kunnat ta bort plastgallret helt om det inte vore för att fläktfiltret i sig inte är heltäckande vilket skulle innebära att damm smyger sig in på sidorna när plastgallret inte är på plats. Nåt som vore riktigt tungt vore tempstyrd lucka som kan öppnas. Typ som man har i taket på växthuset.
För mig är det här chassit lite för dyrt. För 1300:- vill jag ha tempstyrd lucka. ;p
Annars är det nåt jag hade kunnat tänka mig att köpa för 800:- på rea (utan härdat glas). Men tvivlar på att vi får se det tyvärr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Hoppas att det kommer en Meshify Mini C efterföljare också nu då! Känns som Fractal skjutit sig själv i foten dock, med mönstret de använder för namngivning skulle den i sådanna fall heta Meshify Mini 7 Compact, bara lite lagom förvirrande namn.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det jag hade velat se är lucka som frontpanel som på mitt Define R4. Då behöver man inte välja mellan sluten front eller meshfront. Jag vill ha sluten front med möjlighet att öppna där det bakom luckan ska finnas ett stort heltäckande fläktfilter. Allt för att luftflödet ska störas så lite som möjligt. Bakom frontpanelen på mitt R4 möts man av ett plastgaller med klickfästen som döljer fläktfiltren. Hade kunnat ta bort plastgallret helt om det inte vore för att fläktfiltret i sig inte är heltäckande vilket skulle innebära att damm smyger sig in på sidorna när plastgallret inte är på plats. Nåt som vore riktigt tungt vore tempstyrd lucka som kan öppnas. Typ som man har i taket på växthuset.
För mig är det här chassit lite för dyrt. För 1300:- vill jag ha tempstyrd lucka. ;p
Annars är det nåt jag hade kunnat tänka mig att köpa för 800:- på rea (utan härdat glas). Men tvivlar på att vi får se det tyvärr.

Har själv ett define mini och XLR2 men krävs mycket innan jag funderar på att byta ut dessa.
Samma gäller mitt gamla antec p180 , gör allt jag kräver att den ska klara.

Permalänk
Medlem

Älskat min Define C. Kan tänka mig att flytta över. Med rad i fronten så är det aaaningen för tight att kunna köpa vilket grafikkort man vill. Tror inte ett referens 2080 Ti rymts t.ex.

Ska mäta lite o se om det nya lite större chassit fortfarande är tillräckligt litet för min smak (samt var jag placerat det). Känns det rätt så blir det nog ett köp till slut. Behöver det där universalfästet också då de tagit bort en SSD-plats :S

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har själv ett define mini och XLR2 men krävs mycket innan jag funderar på att byta ut dessa.
Samma gäller mitt gamla antec p180 , gör allt jag kräver att den ska klara.

Jo jag känner likadant. Antar att jag får ha kvar dunderklumpen som står på golvet. Skulle vilja se ett smart chassi med lycka som kan ge både låg ljudnivå eller exemplariskt luftflöde beroende på vad man är ute efter. Jag själv spelar in musik och vill då ha det tyst. Men när jag spelar spel så skadar inte en agressiv fläktkurva och brutalt luftflöde. Inget tränger igenom mina lurar ändå. Men skulle vilja bygga en till burk som kan få stå på skrivbordet för omväxlings skull. En liten, typ max m-atx, som påminner om den här designen, med lucka vettigt pris och aningen mindre. Med andra ord, define C eller mindre med lucka. Menmen... man kan inte få allt tydligen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Ser helt perfekt ut för mig. Hade föredragit vit insida, men det är bara en liten detalj.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk

Typiskt...!
Köpte ett Define 7 för en månad sen eftersom Define C kändes lite gammalt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Avstängd

Väntar fortfarande på en ny nano då suck

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo jag känner likadant. Antar att jag får ha kvar dunderklumpen som står på golvet. Skulle vilja se ett smart chassi med lycka som kan ge både låg ljudnivå eller exemplariskt luftflöde beroende på vad man är ute efter. Jag själv spelar in musik och vill då ha det tyst. Men när jag spelar spel så skadar inte en agressiv fläktkurva och brutalt luftflöde. Inget tränger igenom mina lurar ändå. Men skulle vilja bygga en till burk som kan få stå på skrivbordet för omväxlings skull. En liten, typ max m-atx, som påminner om den här designen, med lucka vettigt pris och aningen mindre. Med andra ord, define C eller mindre med lucka. Menmen... man kan inte få allt tydligen.

Tycker dom gamla lådorna funkar prima, kör ju min 3800x i mitt Define Mini mATX och har en 240MM kylare i fronten push pull och 2 chassi fläktar och allt går via en NZXT fläkt kontroll så cpun pendlar ju mellan 50-60c i spel och gpu 65-70c och den hörs ju inte direkt.
Men kanske skiljer lite om man har en intel på 5Ghz + i dessa lådor
Hade ju varit fräckt med en sån låda fast med en liten display som vissa fläkt kontoller hade förr fast touch och kanske lite annat kul men hade nog kostat massor.