Första bilen, blir galen i denna djungel!

Permalänk
Medlem

Första bilen, blir galen i denna djungel!

Tjena!

Tar körkortet (efter att ha skjutit på det i drygt 10 år) alldeles strax (uppkörning nu i juni) och jag och min sambo tänkte skaffa oss en bil inför det. Tänkte därför fråga er om hjälp då det verkar finnas en del personer som kan mycket om bilar här inne. Har kikat lite på Yaris och Polo från runt 2017.

Exempel på vad jag kikat på; Polo från 2017 90hk med komfortpaket för 114,900. Skulle kosta drygt 1200 per månad med billån där restvärdet var medräknat via Volkswagens egna begagnatförsäljning. Där ingick det ett års garanti.

Förutsättningar/krav:

- Vill testa att äga bil under 1, max 2 år för att få in körvanan efter kortet är taget. Vill därför kunna sälja/lämna tillbaka bilen efter ett år. Leasing är därför inte ett alternativ då det verkar vara minst 2 års kontrakt.

- Bilen måste vara automatväxlad då jag tagit automatkort.

- Inte större än en golf, kommer endast användas för helgturer, storhandling i veckan och hälsa på vänner och släktingar kanske en gång i månaden (max 2-3 timmars bilfärd bort)

- Helst med någon typ av garanti, vill undvika dyra reparationer

- Max pris drygt 120,000

- Med vinterdäck

- Inga direkta krav på utrustning etc. Men "nice-to-haves" är ju parkeringssensor bak, hastighetshållare, och att kunna koppla upp mobilen för att spela musik.

Hör gärna era tankar och idéer här! Väldigt öppen för förslag! Bor i Stockholm så vilken affär som helst inom 5 mil funkar.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Jag kör själv en Yaris Hybrid från 2017 och är väldigt nöjd. Hade en Toyota C-HR innan (än mer nöjd med den pga mer utrustning).
Så hittar du en Yaris för runt din prisklass kan det vara bra då Toyota är bra till ett bra pris. Sällan krångel med dem.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Jag kör själv en Yaris Hybrid från 2017 och är väldigt nöjd. Hade en Toyota C-HR innan (än mer nöjd med den pga mer utrustning).
Så hittar du en Yaris för runt din prisklass kan det vara bra då Toyota är bra till ett bra pris. Sällan krångel med dem.

Skönt att höra! Hur känns den storleksmässigt?

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nikwhatsup:

Skönt att höra! Hur känns den storleksmässigt?

Kör också en Yaris, om än något äldre. Min uppfattning är att den är förvånansvärt rymlig och flexibel.
Man sitter ganska högt (känns det som) och då bilen är relativt kort är fickparkering inte längre någon utmaning (man kan hitta parkeringar där det normalt inte finns )

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad Yaris. Inte roligaste bilen, men svårslagen ekonomiskt och kvalitetsmässigt. Honda Civic är också kanon. Provkör dessa och se vad du gillar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Tjena!
[---]
Hör gärna era tankar och idéer här! Väldigt öppen för förslag! Bor i Stockholm så vilken affär som helst inom 5 mil funkar.

Grattis till ditt eventuella körkort!

Spontant undrar jag om det verkligen är värt att du köper en bil till det ändamål du nämner? Jag körde (innan jag flyttade lite off från stan) uteslutande med poolbilar, typ Sunfleet. Min milkostnad landade under ett år på ungefär 31 kronor inklusive *allt* (däck, reparation, parkering, någon som skiftar hjulen, någon som tvättar den, tvätten, soppa, etc, etc) - och då körde jag allt från V40:s (som nog är närmast det du är ute efter?) till minibussar och skåpbilar.

Särskilt om du bor i Stockholm som har en relativt välutbyggd bilpoolinfrastruktur. För det är inte bara att "tuta och köra" även om man har en ny bil. Många småkostnader som glöms bort, som bidrar till en ganska dyr billig bil (bara att skifta däck betalade jag 700 spänn om året för, utan däckhotell. Sen kanske du måste ta ledigt, om du inte vill göra det själv. Gör du det själv behöver du plats, lite verktyg - en roligare domkraft och ett schysst fälgkors, kanske en kompressor? - etc).

Har du ett intresse av bilar (att skjuta på körkortstagandet i 10 år skvallrar kanske inte om ett fantastiskt intresse) så ska du absolut göra det du känner för.

Bara mina 50 ören.

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Man sitter ganska högt (känns det som)

Skulle säga att man sitter ca 1dm~ lägre i en Yaris än många andra bilar i samma klass. Men mycket skönare än många jag provar (är 184cm~).
Tyngdpunkten är lägre, vilket är skönt i kurvor för många bilar i den klassen känns det som att de ska välta i en cirkulationsplats eller när man drar en U-sväng.

Lagt omkring 20000 mil i olika yaris från 2013/2014/2018 genom jobbet och lika mycket i andra små bilar.
En yaris är helt klart en bil jag hade kunnat köpa. Största felet imo är att den inte är en kombi.

Skrivet av zyberzero:

Många småkostnader som glöms bort, som bidrar till en ganska dyr billig bil (bara att skifta däck betalade jag 700 spänn om året för, utan däckhotell. Sen kanske du måste ta ledigt, om du inte vill göra det själv. Gör du det själv behöver du plats, lite verktyg - en roligare domkraft och ett schysst fälgkors, kanske en kompressor? - etc).

En kompressor är ju väldigt overkill om man bara har en bil. Tar max 30min att skifta alla däck med ett fälgkors och är bra övning för när man får punktering. Med lite rutin får man ner tiden närmare 20min även med den ruttna domkraften som ofta ingår i en bil.

Dock helt klart gott om dolda eller oväntade kostnader i att äga bil. Jag har inte ens lån på min bil (den är 20år gammal nu) och den kostar mer per månad än vad OP har räknat för sin. Totalt kring 4k i månaden kostar den att äga och köra när allt är räknat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ett lite ovanligare alternativ jmf med Yaris men dock minst lika bra. Honda Jazz en liten stor (liten på utsidan men stor inuti) bil och som ligger i toppen hos bilbesiktningen med minst fel. Min mamma köpte en splitterny 2009 som aldrig haft något fel alls hittills.

https://www.blocket.se/annons/halland/honda_jazz_1_3_comfort_aut_3100_mil_motorvarm/90001108

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Köp tyskt.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Toyota är oftast ett väldigt bra val aldrig några strul alls med våran gamla 05 yaris nu blev den krockad tyvär nu kör vi verso s fuinkar bra med. Men även toyota kommer strula med all el och finnesser. Tänk på att ska du ha en diesel så bör du ha några mil helst annars sätter du igen partikelfiltret som är svin dyrt på dem flesta bilarna

Jag kör bmw idag men kommer köpa en yaris 05a igen då dem är väldigt driftsäkra å drar lite men visst dem är rätt tråkiga jämfört med bmwn men men

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om Kia Ceed eller Kia Ceed SW (SW=kombi=ryggsäck) Jag har tidigare kört mååånga mil med en sådan och den bara tuffade och gick. Eftersom Kia har 7 års garanti oavsett antal ägare (om man servar den hos dem) är det ett hyfsat tryggt köp. Andrahandsvärdet blir också bättre tack vare garantin. Nackdelen är att bilen är lite bullrig, speciellt på grov asfalt. Jag vet inte om nyaste årsmodellerna är bättre på detta. Min hade ett problem med någon sensor i tändningslåset i början, låset fattade inte att man plockat ut nyckeln så centrallåset funkade inte ibland. Detta fixade Kia utan kostnad och tjafs. I övrigt bytte jag bromsklossar och skivor en gång men det kan man förstå eftersom jag körde mer än 20 000 mil med bilen.

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihopa! Verkar som att jag är ute och kikar rätt iaf. Kia verkar ju toppen med garantin, hittade en Kia Rio 2017 för 129000 som var superfin. Ska nog kika på den i veckan!

Skrivet av zyberzero:

Grattis till ditt eventuella körkort!

Spontant undrar jag om det verkligen är värt att du köper en bil till det ändamål du nämner? Jag körde (innan jag flyttade lite off från stan) uteslutande med poolbilar, typ Sunfleet. Min milkostnad landade under ett år på ungefär 31 kronor inklusive *allt* (däck, reparation, parkering, någon som skiftar hjulen, någon som tvättar den, tvätten, soppa, etc, etc) - och då körde jag allt från V40:s (som nog är närmast det du är ute efter?) till minibussar och skåpbilar.

Särskilt om du bor i Stockholm som har en relativt välutbyggd bilpoolinfrastruktur. För det är inte bara att "tuta och köra" även om man har en ny bil. Många småkostnader som glöms bort, som bidrar till en ganska dyr billig bil (bara att skifta däck betalade jag 700 spänn om året för, utan däckhotell. Sen kanske du måste ta ledigt, om du inte vill göra det själv. Gör du det själv behöver du plats, lite verktyg - en roligare domkraft och ett schysst fälgkors, kanske en kompressor? - etc).

Har du ett intresse av bilar (att skjuta på körkortstagandet i 10 år skvallrar kanske inte om ett fantastiskt intresse) så ska du absolut göra det du känner för.

Bara mina 50 ören.

/Zyber

Tack! Förstår helt din poäng här. Men när jag jämfört M (före detta Sunfleet) mot att äga en bil och med flexibiliteten som faktor (Extremt svårt att få tag på bil med kort varsel innanför tullarna) så har månadskostnaden faktiskt blivit liknande (även med försäkring etc). T.ex. så kommer sambon använda bilen för att åka till sin hemort över helger kanske en gång i månaden, och bara det går på dryga 1500.

Ser det som värda pengar att lägga för friheten, särskilt denna sommar... Mycket möjligt att bilen säljs om ett år och att jag använder bilpool efter, men då har jag iaf testat.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Skoda Fabia -17 för 90k. Då inkluderades även vinterdäck och 3 års fri service om man tog det med deras finansiering. Ingen jätterolig bil kanske men gör sitt jobb mer än väl. Använder den till de användarmålen du själv beskrev. Drar ca 5-5.3L/100km och har en årlig skatt på ynka 360kr/år.

Utrustning den har som är najs:
Apple Carplay/Andoid Auto
Backsensorer
Backstartshjälp
Farthållare
Automatisk AC.

Lite surt dock att golfbagen knappt går in i bagageluckan

Grattis till kommande körkortet föresten!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@nikwhatsup:

Som Nordhnet skrev så känns den betydligt rymligare än man kan tro. Är stabil på vägen och gör det den ska.
Full tank, ca 30l, kostar rynt 450kr och håller Drygt 50mil. Så är en bra och billig bil.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Särskilt om du bor i Stockholm som har en relativt välutbyggd bilpoolinfrastruktur. För det är inte bara att "tuta och köra" även om man har en ny bil. Många småkostnader som glöms bort, som bidrar till en ganska dyr billig bil (bara att skifta däck betalade jag 700 spänn om året för, utan däckhotell. Sen kanske du måste ta ledigt, om du inte vill göra det själv. Gör du det själv behöver du plats, lite verktyg - en roligare domkraft och ett schysst fälgkors, kanske en kompressor? - etc).

bytt mina däck sedan länge, även när jag bodde i lägenhet. bara byta på gatan. tar max en halvtimme. nu när jag är äldre har jag köpt mig en el mutterpickadoll och en bättre domkraft.
köpte nya sommardäck till frugans lilla toyota iq och böt däcken på ca 10 minuter om inte mindre. den är så liten att den lyfter utt båda däcken samtidigt så det är nästan lite fusk.
min bil som är en peugeot 107 (samma som yago eller c1) är extremt billig i drift. 5 år nu utan reperationer eller strul. bara lite vanlig service som inte kostar många kronor. ingen sportbil så man kan köpa billig olja och billigt filter.

med allt inräknat per månad, även bensinen så är den billigare än ett sl kort för mig. det är en gammal -06 med 13 tusen mil på mätaren. fick den för ett väldigt förmånligt pris på 15 tusen kronor och är den dyraste bil jag köpt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Har en Kia Ceed SW GT-Line -16. Bortsett från bullret (vägljud) så tycker jag det är en trevlig bil för pengarna. Finns som bensin eller diesel, med eller utan automatlåda. Ryms i budgeten din, och har 7 års garanti.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Köpte bil idag! Blev en Polo från 2017 1.2L automat i fantastiskt fin blå metallicfärg och lite mer utrustning än i de andra bilarna jag hittat. Hämtar ut den på tisdag tack för hjälpen allihopa!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk

Gratulerar.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1