Elbilar - Tråden för intresserade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Blomkungen:

Du försöker väl inte påstå att kyla inte påverkar batterier i elbilar? I såna fall får du gärna förklara varför elbilar bryter mot fysikens lagar.

Det finns säkert de som kan ge ett mer utförligt svar, men tänk på att elbilar ser till att värma batterierna till lämplig temperatur för att de ska fungera optimalt. Det är bland annat temperaturregleringen av elbilsbatterier som gör att de inte slits på samma sätt som batteriet i din telefon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Blomkungen:

@Aktsu: tycker det borde gå väldigt bra att använda. Särskilt då deras tapp på 20% vid 0C matchar det norska vintertestet exakt. Har du något som motbevisar mer än din åsikt får du väldigt gärna länka det och utbilda oss andra.

Du försöker väl inte påstå att kyla inte påverkar batterier i elbilar? I såna fall får du gärna förklara varför elbilar bryter mot fysikens lagar.

Nej det funkar inte bra att använda det på det sättet just för du jämför scenarion med hundratals variabler som alla är olika, de har ju inte ens kört på samma ställe i samma hastighet. Det behöver jag inte visa källa på för det är grundläggande statistik.

Och nej det är inte det jag påstår, men kyla kan inte bryta mot fysikens lagar och trolla bort energi utan den måste spenderas på något. Och det är enkelt att mäta hur mycket energi som spenderas på t.ex. värme och då kommer man fram till att den inte drar speciellt mycket mer bara på grund av kyla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

@alpha: Som du sa, du har inte kört utanför Stockholm för det mesta. Tror du att batterierna håller sig varma och mysiga utan att behöva mer energi även om det är -25 utomhus när du kör?

@Aktsu fast det handlar inte om värme inuti bilen, faktum är att om det är kallt ute kommer batterierna kontinuerligt behöva värmas och det kommer krävas mer energi desto kallare det blir. Det blir smärtsamt tydligt att du inte kört utanför Stockholm då du tror att det blir sämre före desto kallare det blir också, snarare blir det bättre före då det snöar mindre och vägarna blir hårdare vid lägre temperatur.

Flera tusen datapoints kommer också jämna ut mindre skillnader och ge ett ganska realistiskt resultat. Din ståndpunkt innebär dock att all forskning förutom kliniska experiment är värdelösa men det kan du väl ändå inte tycka?

Jag ber dig återigen länka något som motsäger det jag länkat, har gjort det flera gånger men du säger bara att det är fel och beskriver din subjektiva upplevelse som sen universal sanning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Blomkungen:

@Aktsu fast det handlar inte om värme inuti bilen, faktum är att om det är kallt ute kommer batterierna kontinuerligt behöva värmas och det kommer krävas mer energi desto kallare det blir. Det blir smärtsamt tydligt att du inte kört utanför Stockholm då du tror att det blir sämre före desto kallare det blir också, snarare blir det bättre före då det snöar mindre och vägarna blir hårdare vid lägre temperatur.

Batteripaketet är väldigt bra isolerat och värms i de flesta fall av spillvärme från transmissionen så det krävs inte alls speciellt mycket värme för att det skall vara på en okej nivå, kör man motorväg räcker det lätt. Och jag vet inte var du bor men jag har aldrig varit med om att det är torr asfalt utan något på vägen hela vintrarna, det är det iaf inte där jag kört i -25. Det räcker som sagt med blöt väg efter regn för att påverka förbrukningen märkbart så minsta ojämnheter kommer påverka mycket.

Skrivet av Blomkungen:

Flera tusen datapoints kommer också jämna ut mindre skillnader och ge ett ganska realistiskt resultat. Din ståndpunkt innebär dock att all forskning förutom kliniska experiment är värdelösa men det kan du väl ändå inte tycka?

Nej det är inte så det fungerar alls, bara för att du har många tusen datapunkter så kan du inte ta resultatet och ta en av hundratals variabler (där vissa korrelerar kraftigt samt dessutom kommer förklara räckvidd mer än den du valt ut) och hävda att den förklarar hela resultatet (vilket är vad de gjort).

Du har helt enkelt inte länkat en källa som säger något om hur temperatur som ensam variabel påverkar utan den enda slutsats vi kan dra av detta är att folk har fått kortare räckvidd på vintern kontra sommaren, exakt varför detta skett kan vi inte dra en slutsats om baserat på det som presenteras. Att räckvidden är kortare på vintern eller att kyla påverkar motsätter sig nog ingen men att som du (med ”stöd” av din länk) hävda att temperaturen är den enda orsaken kan det inte vara många som tror på.

Hade de gjort en regressionsanalys på det hela hade vi kunnat prata om temperaturens påverkan (eftersom vi då hade vetat lite om vilka variabler som korrelerar, förklaringsgrad osv) men det har de inte gjort här. Om du inte kan förstå hur det skiljer sig från faktiska statistiska undersökningar (som forskningen grundar sig i) så får du helt enkelt läsa lite matematisk statistik.

Men nu är vi rätt långt ifrån topic så vi kanske helt enkelt får ”agree to disagree”.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Blomkungen:

@alpha: Som du sa, du har inte kört utanför Stockholm för det mesta. Tror du att batterierna håller sig varma och mysiga utan att behöva mer energi även om det är -25 utomhus när du kör?

Jag kör mestadels i Stockholm och Svealand, ibland till västkusten. Om det skulle uppstå problem vid just -25 C så har jag inte egen erfarenhet av det - därav min notis om vilken typ av vinter jag har erfarenhet av att köra i.

Det är säkert en del som "läst på Internet" att elbilar inte fungerar på vintern. Poängen med mitt inlägg var främst att dela med mig av mina erfarenheter av den typen av vinter som de flesta läsarna här faktiskt upplever. Det går självklart att hitta förutsättningar som inte jag personligen har testat och det finns säkerligen andra som mer än gärna delar med sig av just sina erfarenheter.

Ja, batteriet blir varmt även på vintern. Batteriet blir varmt när det används och det är inget konstigt med det - så fungerar i princip alla batterier. Dessutom - när man förvärmer bilen så värms även batteriet.

Det scenario jag beskrev med mycket korta körningar belyser just att det går åt mer energi att värma bilen (både kupén och batteriet) och hur mycket kortare räckvidden blir.

Återigen, vid långkörningar är detta ett mindre problem eftersom motorvägskörning håller batteriet varmt, även om det tar en stund innan batteriet uppnår optimal temperatur. Vad är då problemet med att köra medan batteriet ännu inte har uppnått optimal temperatur?
1) Regenereringen (ta till vara på bromsenergi) blir svagare. Det är främst användbart vid statskörning, inte på motorvägar.
2) Om man kör en elbil med kraftiga motorer kommer man också märka att man inte kan få ut maximal motoreffekt direkt, utan då får man köra en stund först. Vid många minusgrader och vinterväglag kör man dock försiktigt i allmänhet så det är sällan ett problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av bio2tech:

Finns det nån Model Y att kolla på i Stockholmsområdet eller väntar alla på att produktionen ska starta i Europa?

Det finns tydligen en i Göteborg nu, importerad av Volvo.

Skrivet av bio2tech:

Kan ju hoppas på lite sänkta priser. Men jag tar nog hellre att vi blir av med corona om jag kunde välja.

Självklart - det gäller nog oss alla.

/M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Mighty Mic:

Det finns tydligen en i Göteborg nu, importerad av Volvo.

Självklart - det gäller nog oss alla.

/M

Lite långt till Göteborg för nåt som inte är aktuellt än på länge för mig.
Kul att det är Volvo som köpt in den. Kan gissa att de kommer plocka isär den i småbitar, men det skulle vara roligare om det är nån på företaget som ska ha den som tjänstebil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Volkswagen Trio på Meb plattformen som jag tror vanliga konsumenter kommer köpa 2021.

Skoda Enyaq, Vw ID4 & Audi E-tron Q4.

Tror ni att Tesla Modell Y, kommer väljas före dessa ?

Ska bli spännande & se prisskillnaderna mellan dessa med liknande utrustning & batteri.

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 3700x, Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av bio2tech:

Lite långt till Göteborg för nåt som inte är aktuellt än på länge för mig.
Kul att det är Volvo som köpt in den. Kan gissa att de kommer plocka isär den i småbitar, men det skulle vara roligare om det är nån på företaget som ska ha den som tjänstebil.

Tanken är inte helt långsökt faktiskt. Minns när Stephen Elop var CEO hos Nokia, han ville inte att Nokias anställda skulle ha Nokiatelefoner utan ha andra mobiler istället, så att de anställda fick intryck och idéer av andra.

NO MAAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Anonymous FTW:

Tanken är inte helt långsökt faktiskt. Minns när Stephen Elop var CEO hos Nokia, han ville inte att Nokias anställda skulle ha Nokiatelefoner utan ha andra mobiler istället, så att de anställda fick intryck och idéer av andra.

Ni tänker rätt men ändå fel. Det finns inte i universum att nån kommer ha den som tjänstebil, men den kommer garanterat köras av väldigt många.
Har jobbat själv med reverse engineering och benchmarking för fordonsindustrin både hemma och nere i europa, vi gjorde bland annat gen 1 Model S analysen åt VAG tidigt 2014 (slutsatsen var att bilen kanske inte är 100% mogen nu, men kan bli oerhört farlig om några år, titta vem som fick rätt såhär i efterhand... Och VAG bara pissade bort tiden).
OEM:erna själva köper gärna in bilar som ett internt benchmarkingteam får köra några veckor och skriva analys på, sedan brukar det gå ut till nyckelpersoner som har ansvar för helfordonsegenskaper som körbarhet som får köra bilen.
Ofta har man sedan kvar den för att alla små grupper ska kunna boka tid med den och kika på hur de gjort med motsvarande funktioner som man själv håller på med. Detta är intressant för i princip alla. Allt som man gör som ingenjör är byggt på avvägningar och att få kika på hur en konkurrent prioriterat och löst ett problem är väldigt givande. Särskilt om det är en best in class konkurrent som Tesla.
Den bilen lär leva kvar några år, plocka isär i atomer kommer förmodligen underleverantörer göra. Det finns ett par större företag i europa som sysslar oerhört ingående med detta. Allt ifrån analys av strategier för energianvändning och körbarhet, det var mer vår grej, till företag som pysslar bara med tillverkningstekniska och cost engineering analyser.
FEV, AVL, Ricardo pysslar mest med helfordonsnivå och egenskaper, A2MAC1 är mig veterligen nummer ett på mer teardowns och benchmarking av form, material, vikt, osv på ren hårdvara.

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Sedan kommer Nissan Ariya 15 Juli premiär på internet.
Utmanare i samma segment som Vw trio & Tesla modell Y + Bmw ix3 känns som väldigt populärt modell område.
https://alltomelbil.se/nissan-paminner-en-vecka-kvar-till-pre...

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 3700x, Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Bmw Ix3 är tydligen beställbar och tillverkas i Kina.

Kollar man video så ser man att det bygger på en fossil grundplatta som Polestar 2 när man ser batteripacket uppbyggnad & att man använder kardantunneln till batteri utrymme.

Jag själv föredrar Elektrisk plattform med platt golv byggt från grunden som en Elbil istället för att använda en gammal existerande fossil grundplatta så man måste anpassa bilen efter grundplattan.

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 3700x, Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av crumpets:

Ni tänker rätt men ändå fel. Det finns inte i universum att nån kommer ha den som tjänstebil, men den kommer garanterat köras av väldigt många.
Har jobbat själv med reverse engineering och benchmarking för fordonsindustrin både hemma och nere i europa, vi gjorde bland annat gen 1 Model S analysen åt VAG tidigt 2014 (slutsatsen var att bilen kanske inte är 100% mogen nu, men kan bli oerhört farlig om några år, titta vem som fick rätt såhär i efterhand... Och VAG bara pissade bort tiden).
OEM:erna själva köper gärna in bilar som ett internt benchmarkingteam får köra några veckor och skriva analys på, sedan brukar det gå ut till nyckelpersoner som har ansvar för helfordonsegenskaper som körbarhet som får köra bilen.
Ofta har man sedan kvar den för att alla små grupper ska kunna boka tid med den och kika på hur de gjort med motsvarande funktioner som man själv håller på med. Detta är intressant för i princip alla. Allt som man gör som ingenjör är byggt på avvägningar och att få kika på hur en konkurrent prioriterat och löst ett problem är väldigt givande. Särskilt om det är en best in class konkurrent som Tesla.
Den bilen lär leva kvar några år, plocka isär i atomer kommer förmodligen underleverantörer göra. Det finns ett par större företag i europa som sysslar oerhört ingående med detta. Allt ifrån analys av strategier för energianvändning och körbarhet, det var mer vår grej, till företag som pysslar bara med tillverkningstekniska och cost engineering analyser.
FEV, AVL, Ricardo pysslar mest med helfordonsnivå och egenskaper, A2MAC1 är mig veterligen nummer ett på mer teardowns och benchmarking av form, material, vikt, osv på ren hårdvara.

Jag besökte avdelningen "Konkurrentbilar" för rätt många år sedan. Det var kanske 2000-2002 eller så, och jag tror de höll på att konstruera C30 för de hade en A3:a där i småbitar. Så Volvo gör i alla fall ganska mycket sådana här analyser internt. Sen hade de säkerligen fler exemplar som hårdtestades på provbana och så innan demontering, men den jag såg var helt ny. Underleverantörer vet jag inte, men många bygger ju motsvarande delar till konkurrenterna också så de behöver kanske inte analysera så mycket.