Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Nattlorden:

Tycker de flesta produktartiklar är väldigt undanflyende med information för glasögonbärare, tycker det borde vara en hög prioritet att få med oss med glasögon på banan - frågan är om vi inte snudd på är i majoritet av potentiella kunder...

Osäker på om jag förstår kommentaren fullt ut, men se t ex: https://vroptician.com/ https://widmovr.com/ https://vr-lens-lab.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2020
Skrivet av Halldin:

Osäker på om jag förstår kommentaren fullt ut, men se t ex: https://vroptician.com/ https://widmovr.com/ https://vr-lens-lab.com/

Ja, det kan väl vara en idé för de som är ensamma på ett headset, men en familj med tre olika glasögonbärare och en utan - definitivt inte...

Finns bara två vettiga lösningar - antingen gör man dem så de fixar att folk har glasögon, eller så fixar man så att de kan justera för ögonfel med inställda profiler. Det senare vore kanske det bästa - och svåraste.

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Nattlorden:

Ja, det kan väl vara en idé för de som är ensamma på ett headset, men en familj med tre olika glasögonbärare och en utan - definitivt inte...

Finns bara två vettiga lösningar - antingen gör man dem så de fixar att folk har glasögon, eller så fixar man så att de kan justera för ögonfel med inställda profiler. Det senare vore kanske det bästa - och svåraste.

Vilket headset kan man inte ha glasögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2020
Skrivet av Molotov:

Vilket headset kan man inte ha glasögon?

Jag hoppas att du har rätt, men de få ggr jag stött på det på hemmabiomässor och sådant så har det inte gått. Och jag har inga över normalstorlek heller.

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Nattlorden:

Jag hoppas att du har rätt, men de få ggr jag stött på det på hemmabiomässor och sådant så har det inte gått. Och jag har inga över normalstorlek heller.

Till exempelvis Quest skickas det med en distans för glasögon. Det inverkar väl lite på FOV eftersom du kommer lite längre ifrån linserna, men det är i övrigt inga problem för nån annan att ha på sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2020
Skrivet av Halldin:

Till exempelvis Quest skickas det med en distans för glasögon. Det inverkar väl lite på FOV eftersom du kommer lite längre ifrån linserna, men det är i övrigt inga problem för nån annan att ha på sig.

Låter som feldesign med efterhandsfix då.... något så ogenomtänkt vill man ju inte lägga pengar på.

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Nattlorden:

Låter som feldesign med efterhandsfix då.... något så ogenomtänkt vill man ju inte lägga pengar på.

Nja nu är du lite hård.
Jag kunde ha glasögonen utan distansen.
Men jag måste ha distansen oavsett.
Behöver inte använda glasögon i headsetet men mitt näsben tar i kanten av linserna.
För stor näsa och tätt mellan ögonen helt enkelt
Vi är inte alla perfekt skapade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Nattlorden:

Låter som feldesign med efterhandsfix då.... något så ogenomtänkt vill man ju inte lägga pengar på.

Det är väl snarare så att vi alla är skapta olika och i det här fallet är det en låda som ska sättas fast på ditt huvud. Precis som med ett par glasögon, en hjälm eller ett par skor så är egenskaperna väldigt personliga. Distansen skickas med för den som vill/behöver använda den. Finns headset som man kan ställa in i djupled (Rift S, Index) men risken man tar med det är att glasögonen repar linserna om man kommer för nära. Antar att det är hårda bud om man vill dela produkten mellan fyra familjemedlemmar och alla har olika synfel och man samtidigt inte vill acceptera att använda en distans (dock värt att testa om man måste ha glasögonen i VR, ser man hyfsat på typ 2 meter kanske det inte behövs).

Nästa generation förväntas få "varifocal"-linser, jag vet inte om det skulle kunna användas för att korrigera för synfel: https://www.youtube.com/watch?v=P3jaetxAslc#t=2m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

An Update on the Evolution of the Oculus Platform

https://www.oculus.com/blog/an-update-on-the-evolution-of-the...

Kortfattat så slutar Oculus att sälja Oculus Go i år, nästa år kommer utvecklare kunna distribuera appar utan att godkännas i Oculus Store först (antar att det minskar den nyttan med SideQuest).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Facebook Researchers Show The Most Compact VR Optics Yet

https://uploadvr.com/facebook-holographic-vr-glasses/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Facebook Develops AI Supersampling to Boost Rendering Performance for High-resolution VR Headsets
https://www.roadtovr.com/facebook-develops-ai-supersampling-b...

Citat:

“To reduce the rendering cost for high-resolution displays, our method works from an input image that has 16 times fewer pixels than the desired output. For example, if the target display has a resolution of 3840×2160, then our network starts with a 960×540 input image rendered by game engines, and upsamples it to the target display resolution as a post-process in real-time.”
If all of this sounds familiar, that’s because it’s a similar concept to Nvidia’s Deep Learning Super Sampling (DLSS), which is currently only available on its RTX GPUs.

Facebook researchers say that methods like DLSS however either introduces “obvious visual artifacts into the upsampled images, especially at upsampling ratios higher than 2 × 2, or rely on proprietary technologies and/or hardware that may be unavailable on all platforms.”

Facebook’s Prototype Photoreal Avatars Now Have Realistic Eyes
https://uploadvr.com/frl-codec-avatars-new-eyes/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010

MRTV har gjort en kort "through the lens" video på Varjos kommande VR2. Ser fantastiskt ut, även om det aldrig är tänkt för konsumenter.

https://www.youtube.com/watch?v=t2AFW-93slY

Det är en scen från en finsk matbutik, ser ut som verkligheten när man glömt glasögonen.

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Och

En sleten laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Report – New Oculus Headset Enters Production This Month

https://uploadvr.com/new-oculus-headset-production/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Inte orkat kolla på den förrän idag, men det presenteras en hel del intressant om framtida displayteknologi i denna videon:

Tillhörande artikel: https://uploadvr.com/douglas-lanman-facebook-imaging/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

https://uploadvr.com/oculus-quest-2-twitter-leak/

Apparent Leak: A New Oculus Quest?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Oculus Quest 2 Leaker Shows Possible New Lenses, Hints ’15 Sept’

https://uploadvr.com/oculus-quest-2/

Edit: Ytterligare info/bilder här https://www.roadtovr.com/oculus-quest-2-leak-photo-walkingcat...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

En till på linserna: https://mobile.twitter.com/h0x0d/status/1286792059152523265

Man kan se siffran 2 mellan linserna, samt att det finns ett visst utrymme för linserna att röra sig så det finns en viss möjlighet att det blir någon form av IPD-justering ändå. Formen på linserna skvallrar även om en högre FOV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Halldin:

En till på linserna: https://mobile.twitter.com/h0x0d/status/1286792059152523265

Man kan se siffran 2 mellan linserna, samt att det finns ett visst utrymme för linserna att röra sig så det finns en viss möjlighet att det blir någon form av IPD-justering ändå. Formen på linserna skvallrar även om en högre FOV.

Mycket läckor nu.
Undra om det inte kommer nå officiellt uttalande snart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Ännu en presentation om framtida displaytekniker, pratas bland annat om HDR och projektion: https://www.spiedigitallibrary.org/conference-proceedings-of-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Sources: New Oculus Quest Has Adjustable Lenses For IPD

https://uploadvr.com/new-oculus-quest-ipd/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Frostpoint Is A New Multiplayer AAA VR Shooter From inXile, Creators Of Wasteland And Mage’s Tale

https://uploadvr.com/frostpoint-vr-shooter-inxile/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Facebook’s Display Research Lead: Varifocal Half-Dome 3 ‘Almost Ready For Prime Time’

https://uploadvr.com/half-dome-3-prime-time/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Valve Patent Application Revealed For A Wireless VR System

https://uploadvr.com/valve-wireless-vr-patent/

Citat:

We confirmed recently that Valve continues to explore wireless VR possibilities but this patent application offers one of the most interesting looks yet into the ideas being explored by the maker of the Index headset and SteamVR Tracking system.

Asus Z87-Deluxe | Intel Core i7 4770K 3,5GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming OC 8GB | 16GB DDR3 1600MHz | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Noctua NH-U14S | 3 x Noctua NF-A14 ULN | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4 | Eizo Foris FS2333 | Logitech G303 Daedalus Apex | Cougar 200K DE | Oculus Rift CV1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Analysis: Steam Hangs on to VR Surge Four Months After ‘Half-Life: Alyx Launch’

https://www.roadtovr.com/steam-survey-vr-headset-growth-augus...

” To put this into perspective, Steam users with connected VR headsets are about twice as common as those using Linux, and a little more than half as common as those using MacOS.”