Id Software: "Skillnaderna mellan Xbox Series X och Series S är besvärliga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tror knappast de sidospår du börjar gå in på är en game changer till fördel för Sony.

Sidospår? Det var exakt det här spåret Cerny tog upp i Road to PS5

Men näe, det är förstås på sikt inte fördel bara för Sony utvecklare. Xbox och nu snart även PC har ju oxå snabb SSD.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot konsoler med SSD och en CPU som inte är väldigt långsam. CPU varit en flaskhals på konsolerna nuvarande generation. Enligt Microsoft är CPU i Xbox Series X upp till fyra gånger snabbare än nuvarande generation, vilket är en massiv skillnad. Bådar gott för framtida spel med stora förbättringar i grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ser fram emot konsoler med SSD och en CPU som inte är väldigt långsam. CPU varit en flaskhals på konsolerna nuvarande generation. Enligt Microsoft är CPU i Xbox Series X upp till fyra gånger snabbare än nuvarande generation, vilket är en massiv skillnad. Bådar gott för framtida spel med stora förbättringar i grunden.

CPU kommer framförallt göra det lättare med hög framerate, och eftersom de är så lika mellan alla konsolerna kommer optimeringar kunna användas ganska generellt dessutom. Vi får se hur detta påverkar konsol-portar också, där finns ju en del att förbättra och en hel del av de nya spelen kommer nog ha högre krav på måmga trådar än tidigare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är många som har konsolen kopplad till en datorskärm, har själv haft mina konsoler kopplade till datorskärmen när jag ska spela vissa typer av spel. Ex Shooters som kräver precision då blir jag mycket bättre när jag sitter nära skärmen än vid tvn trots handkontroll.

Dessutom stöder många 4K-TV-apparater 1440p inte sällan med hög refresh rate. Min Samsung exempelvis tar 1440p i upp till 120Hz med VRR men 4K bara i 60Hz (det ryktas om en uppdatering som ska ge stöd för mer men vi får se). Och det är ju en tydlig förbättring gentemot att köra en 4K-TV i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är inte bara grafiken som påverkas heller, det är möjligt att utvecklarna måste dra ner på t.ex. hur många objekt som är i en scen, hur bra AI:n är, etc. De hamnar då i en situation där de antingen måste släppa ett spel till X som är sämre än det skulle behöva vara, eller släppa ett spel som uppför sig olika på X och S (vilket troligtvis inte skulle fungera om det är ett multiplayer-spel).

Så den vanligaste lösningen kommer troligtvis vara den motsatta som du beskriver, d.v.s. att utveckla för S och sen bara dra upp grafiken för X.

Givetvis, men man måste ju lägga nivån någonstans? Är det bättre att utveckla mot S och få en sämre upplevelse på både S & X?
Worst case får dom väl se till att "allt" skalar? Men vem orkar göra sådana spel? En riktig skitsituation.
Frågan är om även multiplatformspel kommer bli lidande på PS5:an pga detta?

Men det visar ju bara på hur j*vla idiotiskt det är att släppa två maskiner med så pass stor skillnad. Idioti.
MS måste veeerkligen vara sugna på att vinna antal levererade maskiner i nästa generation. Vågar man gissa på att säljstatistik inte kommer delas upp mellan S&X, utan bara ges som "Yeah! Vi sålde 50 mille xbox series".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Givetvis, men man måste ju lägga nivån någonstans? Är det bättre att utveckla mot S och få en sämre upplevelse på både S & X?
Worst case får dom väl se till att "allt" skalar? Men vem orkar göra sådana spel? En riktig skitsituation.
Frågan är om även multiplatformspel kommer bli lidande på PS5:an pga detta?

Men det visar ju bara på hur j*vla idiotiskt det är att släppa två maskiner med så pass stor skillnad. Idioti.
MS måste veeerkligen vara sugna på att vinna antal levererade maskiner i nästa generation. Vågar man gissa på att säljstatistik inte kommer delas upp mellan S&X, utan bara ges som "Yeah! Vi sålde 50 mille xbox series".

Jag tror ni överskattar hur jobbigt det är att stöda två nivåer på grafiken.

De flesta spel släpps till både Windows och XB (och PS) och således behöver de stöda en oändlig mängd konfigurationer. Att sätta två "optimerade" nivåer för XB är inte särskilt komplicerat. Dessutom lär ju alla verktyg underlätta detta nu eller ganska snart, som Apples verktyg gör för IOS-utveckling exempelvis.

Sista gången konsolerna verkligen stod ivägen för utvecklingen var ju på slutet av förra generationen, alltså 360/PS3, och då var det ju mycket för att det fanns enheter utan hårddisk som man behövde stöda och således var minnet en stor begränsning. Jag tycker inte att dagens konsoler är i närheten av något sånt, det finns massvis av spel som är sjukt snygga och avancerade på PC med ray tracing och liknande som funkar utmärkt, men med sämre grafik, på XBone och PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

MS måste veeerkligen vara sugna på att vinna antal levererade maskiner i nästa generation.

Det är klart de är det. Desto fler kunder som spenderar pengar inom xbox-världen, desto mer pengar tjänar man. Och huvudsyftet med xbox är att tjäna pengar.

Citat:

Vågar man gissa på att säljstatistik inte kommer delas upp mellan S&X, utan bara ges som "Yeah! Vi sålde 50 mille xbox series".

Så kommer det nog bli, ser ju inte riktigt varför de skulle behöva dela upp försäljningsstatistiken på de 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så kommer det nog bli, ser ju inte riktigt varför de skulle behöva dela upp försäljningsstatistiken på de 2.

För att dom med största sannolikhet, (vilket båda sidor gör), kommer jämföra sig med Sony.
Det är inte orimligt att tro att Series S kommer sälja på pris.

Men men, alla vägar är väl bra, ska bli intressant att se hur Series S får säljet i denna generation att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

För att dom med största sannolikhet, (vilket båda sidor gör), kommer jämföra sig med Sony.

Och? På ena sidan har vi xbox next-gen alternativ, på andra sidan har vi playstation next-gen alternativ. Det är helt naturligt att jämföra på den nivån.

Citat:

Det är inte orimligt att tro att Series S kommer sälja på pris.

Kan kanske t.o.m. var så att det är lite av poängen med Series S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och? På ena sidan har vi xbox next-gen alternativ, på andra sidan har vi playstation next-gen alternativ. Det är helt naturligt att jämföra på den nivån.

Kan kanske t.o.m. var så att det är lite av poängen med Series S?

Jag har väl kanske tagit ut saker i förhand, får återkomma när vi ser vad PS5 digital kostar. Men såvida den inte kommer i närheten av Series S så säger det ju sig självt att det inte är rättvist att jämföra en $299 maskin mot en PS5 rakt av.

Men som sagt, tror MS kan vara nått på spåren. Är man inte intresserad av att få prestanda/4K som PS5/Series X säljs på så är det nog smart att erbjuda Series S.
Inget fel med det, men däremot så står jag fast vid att det inte är att jämföra konsol som konsol när man räknar sälj. Givetvis kommer MS tjäna sälj från folk som köper på pris om Sony inte har nått att kontra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har väl kanske tagit ut saker i förhand, får återkomma när vi ser vad PS5 digital kostar. Men såvida den inte kommer i närheten av Series S så säger det ju sig självt att det inte är rättvist att jämföra en $299 maskin mot en PS5 rakt av.

Men som sagt, tror MS kan vara nått på spåren. Är man inte intresserad av att få prestanda/4K som PS5/Series X säljs på så är det nog smart att erbjuda Series S.
Inget fel med det, men däremot så står jag fast vid att det inte är att jämföra konsol som konsol när man räknar sälj. Givetvis kommer MS tjäna sälj från folk som köper på pris om Sony inte har nått att kontra med.

Jag ser inte varför man ska ha prestanda som en särskiljande parameter för säljstatistik. Säljstatistik är till för att räkna framgång/pengar (typ), inte frames per sec.

Vilka mer märkliga avgränsare ska vi ta till? "Njae, vi kan inte jämföra försäljningen av 5 och X, Playstation har ju mkt större befintligt kundunderlag"? Det blir ju löjligt, det är next-gen xbox vs next-gen playstation, simple as that.

Japp det är en smart idé. De flesta har inte maximal bild/grafikkvalité som prio ett, de vill bara spela spel. Gärna till sånt lågt ingångspris som möjligt.

Permalänk
Lego Master

Vet vi om MS kommer erbjuda sin konsol/Game Pass-bundle här i Sverige? Dvs där du kan betala ett par hundra i månaden, få konsolen och Game Pass, och sen bara behålla konsolen efter 24 månader?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag ser inte varför man ska ha prestanda som en särskiljande parameter för säljstatistik. Säljstatistik är till för att räkna framgång/pengar (typ), inte frames per sec.

Japp det är en smart idé. De flesta har inte maximal bild/grafikkvalité som prio ett, de vill bara spela spel. Gärna till sånt lågt ingångspris som möjligt.

Jag vet inte om det är jag som är helt fel ute här, men min teori är ju att det givetvis blir lättare att sälja om man har något billigare att sälja?
En sak om man räknar pengar, men statistiken när man jämför konkurrenter hittils har ju varit "antal sålda enheter".

Jag säger inte att Sony är bättre här. Dom flashar ju med antal sålda PS4:or, vilket jag anser blir en del orättvist när man släppte PS4 Pro, det blir ju som en 4.5 generation. Givetvis kommer man ha möjlighet att sälja bättre när man släpper en uppdaterad modell i halvtid.

Statistik går att vrida hur man vill

Skrivet av Shudnawz:

Vet vi om MS kommer erbjuda sin konsol/Game Pass-bundle här i Sverige? Dvs där du kan betala ett par hundra i månaden, få konsolen och Game Pass, och sen bara behålla konsolen efter 24 månader?

https://www.gamereactor.se/nyheter/888973/Xbox+All+Access+kom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag vet inte om det är jag som är helt fel ute här, men min teori är ju att det givetvis blir lättare att sälja om man har något billigare att sälja?
En sak om man räknar pengar, men statistiken när man jämför konkurrenter hittils har ju varit "antal sålda enheter"

Fel och fel, mera att det är oklart vad du vill ha ut av säljstatistiken. Vem som har sålt flest TFlops till folket?

Men ja, statistiken har varit antal sålda enheter, desto märkligare att exkludera en del av dem då

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fel och fel, mera att det är oklart vad du vill ha ut av säljstatistiken. Vem som har sålt flest TFlops till folket?

Men ja, statistiken har varit antal sålda enheter, desto märkligare att exkludera en del av dem då

Det enda jag började med, var att det skulle vara intressant att se hur fördelningen av sälj mellan S och X blir.
Jag tycker att det ligger ett värde i att se om generationen säljer på prestanda eller pris.

Utöver det så säger jag även att någon typ av jämförelse mellan Sony och MS tyvärr inte kommer gå att göra, eftersom en aktör har valt att sälja något som inte riktigt går att klassa som "fullvärdig" next-gen, och därav går att sälja väldigt lågt i pris. (Såvida inte Sony tar smällen och kränger PS5 digital för $299).

Förstår du inte det resonemanget får vi acceptera att vi tycker olika
Edit: Vi tycker olika. Det är jag som verkar ha svårt att förklara mig.

Jag anser att det är olika marknadssegment. En series S är nån typ av budgetförfarande av next-gen. Givetvis kommer MS få ett övertag i sälj eftersom det som nu ser ut som att Sony inte kommer ha något i det segmentet att erbjuda.

Därav att det i min mening blir en mer intressant jämförelse mellan blocken att mäta antalet sålda PS5 mot Series X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det enda jag började med, var att det skulle vara intressant att se hur fördelningen av sälj mellan S och X blir.
Jag tycker att det ligger ett värde i att se om generationen säljer på prestanda eller pris.

Utöver det så säger jag även att någon typ av jämförelse mellan Sony och MS tyvärr inte kommer gå att göra, eftersom en aktör har valt att sälja något som inte riktigt går att klassa som "fullvärdig" next-gen, och därav går att sälja väldigt lågt i pris. (Såvida inte Sony tar smällen och kränger PS5 digital för $299).

Förstår du inte det resonemanget får vi acceptera att vi tycker olika
Edit: Vi tycker olika. Det är jag som verkar ha svårt att förklara mig.

Jag förstår vad du menar. Och det fetade hade förstås varit kul att få data på. Oxå.

Håller dock inte med om att man inte kan jämföra Sony med MS. Vi har en next-gen konsolmarknad. Vi har två (ja tre då) olika aktörer med två olika strategier, vilken strategi är den mest lyckade? Som vi mäter mha "antal sålda konsoler", det är klart att man kan göra den jämförelsen.

Det blir lite konstigt att utesluta S, i så fall kan man lika gärna utesluta 5 med. I jmf med X så har 5 snålat på kretsyta och antal minneskretsar, dvs precis det som MS har gjort med S ijmf med X. Men visst, vill man göra en "fullvärdig next-gen"-jämförelse så bör man utesluta S. Och PS5 DE om det ska vara helt fair då, MS saknar ju trots allt alternativ där. Lite oklar över vad man ska få ut av det datat dock...i vilket sammanhang är det av "nytta" (vi har eg. ingen reell nytta av nån säljdata, därav dubbelfnuttarna) så att säga?

edit: Såg din edit nu. Mmm, "fullvärdig next-gen"/"prestandasegment"-jämförelse som sagt. Ja men då är väl "nyttan" med utdatat, "flest TFlops till folket" som jag sa?

Tror förövrigt Playstation kommer sälja mer än Xbox, trots S.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Det enda jag började med, var att det skulle vara intressant att se hur fördelningen av sälj mellan S och X blir.
Jag tycker att det ligger ett värde i att se om generationen säljer på prestanda eller pris.

Utöver det så säger jag även att någon typ av jämförelse mellan Sony och MS tyvärr inte kommer gå att göra, eftersom en aktör har valt att sälja något som inte riktigt går att klassa som "fullvärdig" next-gen, och därav går att sälja väldigt lågt i pris. (Såvida inte Sony tar smällen och kränger PS5 digital för $299).

Förstår du inte det resonemanget får vi acceptera att vi tycker olika
Edit: Vi tycker olika. Det är jag som verkar ha svårt att förklara mig.

Jag anser att det är olika marknadssegment. En series S är nån typ av budgetförfarande av next-gen. Givetvis kommer MS få ett övertag i sälj eftersom det som nu ser ut som att Sony inte kommer ha något i det segmentet att erbjuda.

Därav att det i min mening blir en mer intressant jämförelse mellan blocken att mäta antalet sålda PS5 mot Series X.

Jag hade gärna sett försäljningssiffror uppdelat på varianterna, men det är ju mer för min nyfikenhet. Spelutvecklare lär också vara intresserade för att avgöra hur mycket krut de ska lägga på respektive version, men de lär ju få statistik automatiskt om hur många som har köpt de olika versionerna av deras spel, genom att se hur många som laddar ner högupplösta texturer och hur många som inte gör det exempelvis om de inte får klara siffror från MS, och det är ju mer relevant för dem än hur många som har köpt respektive hårdvara.

Men pratar vi om vem som "vinner" generationen så är det relevanta förstås hela generationen och XSS hör till denna kommande generation precis lika mycket som XSX eller PS5.

Man kan alltid ha kritik mot hur man delar upp marknader för statistik, är en Ipad en dator exempelvis, eller en Android-telefon? Men hur man än skär korven så att säga så handlar det om intäkter. Om MS (eller Sony) säljer färre konsoler men får mer intäkter från spelförsäljning än de andra så är de nöjda även om de inte "vann". MS har dessutom skiftat fokus från hårdvara till tjänster i denna generation vilket Sony inte har gjort så det är svårt att jämföra hur bra de lyckas med sina helt olika strategier. För oss konsumenter så spelar det mindre roll, jag tror inte att någon köper en konsol för att den har sålt lite bättre än konkurrenten liksom. Kolla på tjänstemodellen, exklusiva spel, kostnad för hårdvara och spel, vilka övriga fördelar den ena ger över den andra, och gör ett val. Eller varför inte köpa båda? Så mycket pengar handlar det inte om egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag svarade lungt och sansat att jag inte bryr mig om prestandakronan och att ’vinna’ den är inte relevant i mina ögon. Det som är relevant att prata om när man pratar om att ’vinna’ en konsolgeneration är inte prestandakronan vanligen utan försäljningen

När du diskuterar prestandan hos en telefon, eller ett Nvidiakort, en Apple-pryl, så kan jag självklart bryta in i dina diskussioner, och säga att det är "fel tävling" att diskutera prestandan, och det viktiga är hur mycket pengar företagen tjänar,

Visste skulle även jag kunna göra så, men knappast smidigt eller något som bidrar till vettigt diskussionsklimat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

CPU kommer framförallt göra det lättare med hög framerate, och eftersom de är så lika mellan alla konsolerna kommer optimeringar kunna användas ganska generellt dessutom. Vi får se hur detta påverkar konsol-portar också, där finns ju en del att förbättra och en hel del av de nya spelen kommer nog ha högre krav på måmga trådar än tidigare

Detta är oviktigt det som du diskuterar av frameraten ovan. Det viktiga är hur aktien kommer gå på börsen.

Capish?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men det visar ju bara på hur j*vla idiotiskt det är att släppa två maskiner med så pass stor skillnad. Idioti.

Som PS4 och PS4 Pro menar du då?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror ni överskattar hur jobbigt det är att stöda två nivåer på grafiken.

De flesta spel släpps till både Windows och XB (och PS) och således behöver de stöda en oändlig mängd konfigurationer. Att sätta två "optimerade" nivåer för XB är inte särskilt komplicerat. Dessutom lär ju alla verktyg underlätta detta nu eller ganska snart, som Apples verktyg gör för IOS-utveckling exempelvis.

Sista gången konsolerna verkligen stod ivägen för utvecklingen var ju på slutet av förra generationen, alltså 360/PS3, och då var det ju mycket för att det fanns enheter utan hårddisk som man behövde stöda och således var minnet en stor begränsning. Jag tycker inte att dagens konsoler är i närheten av något sånt, det finns massvis av spel som är sjukt snygga och avancerade på PC med ray tracing och liknande som funkar utmärkt, men med sämre grafik, på XBone och PS4.

Helt klart. Att det är liknande API:er mellan XBox och Direct X på Windows underlättar mycket, och är nog mer avgörande för utvecklare.

Här är ju en nackdel för Sony med sina egna special-API som ingen annan använder.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har väl kanske tagit ut saker i förhand, får återkomma när vi ser vad PS5 digital kostar. Men såvida den inte kommer i närheten av Series S så säger det ju sig självt att det inte är rättvist att jämföra en $299 maskin mot en PS5 rakt av.

Men som sagt, tror MS kan vara nått på spåren. Är man inte intresserad av att få prestanda/4K som PS5/Series X säljs på så är det nog smart att erbjuda Series S.
Inget fel med det, men däremot så står jag fast vid att det inte är att jämföra konsol som konsol när man räknar sälj. Givetvis kommer MS tjäna sälj från folk som köper på pris om Sony inte har nått att kontra med.

Det viktiga för Microsoft är inte vilken konsol de säljer. Eller att de alls säljer någon konsol för den delen.

Det viktiga för de är att du har någon form av hårdvara som kan köra deras spel och tjänster. Då är du en potentiellt bra kund att sälja till.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Helt klart. Att det är liknande API:er mellan XBox och Direct X på Windows underlättar mycket, och är nog mer avgörande för utvecklare.

Här är ju en nackdel för Sony med sina egna special-API som ingen annan använder.

Jo det är absolut en möjlighet (eller risk). Samtidigt så är Sonys API:er väldigt lika DirectX vad jag förstår, i alla fall var de det på PS4, så det är inte så stora skillnader i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är absolut en möjlighet (eller risk). Samtidigt så är Sonys API:er väldigt lika DirectX vad jag förstår, i alla fall var de det på PS4, så det är inte så stora skillnader i praktiken.

De är väl liknande på så sätt som DirectX 12 är liknade Vulkan. Löser ungefär samma saker på ungefär samma sätt, men är ändå distinkt olika API:er.

En orsak till att spel med DX 12 är lite besvärligare att porta till tex. Linux, än de spel som görs med Vulkan (som finns till både Windows och Linux).

På samma sätt så har jag pratat med spelutvecklare som säger att de tycker det underlättar, och är större andel gemensam kodbas, mellan spel som kör på både Xbox och PC med Windows.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

De är väl liknande på så sätt som DirectX 12 är liknade Vulkan. Löser ungefär samma saker på ungefär samma sätt, men är ändå distinkt olika API:er.

En orsak till att spel med DX 12 är lite besvärligare att porta till tex. Linux, än de spel som görs med Vulkan (som finns till både Windows och Linux).

På samma sätt så har jag pratat med spelutvecklare som säger att de tycker det underlättar, och är större andel gemensam kodbas, mellan spel som kör på både Xbox och PC med Windows.

Nja, min uppfattning är att det är mycket närmare DirectX än så. Sony fick lite skit för att de påstod att PS4 stödde DX11.2 (har jag för mig att det var) när de förstås inte stödde en proprietär MS-teknologi, men vad de menade var att de har implementerat väldigt liknande API:er med i princip all funktionalitet som dock bygger på OpenGL i botten.

Spelutvecklare verkar tycka det är jobbigare med helt andra saker som att konsolerna kräver att man sparar savegames på helt olika sätt som dessutom är skilt från PC, krav på achievements och sånt snarare än att porta spellogik och grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, min uppfattning är att det är mycket närmare DirectX än så. Sony fick lite skit för att de påstod att PS4 stödde DX11.2 (har jag för mig att det var) när de förstås inte stödde en proprietär MS-teknologi, men vad de menade var att de har implementerat väldigt liknande API:er med i princip all funktionalitet som dock bygger på OpenGL i botten.

Intressant att Sony kopierar API:er i Direct X, eller iaf. försöker. De kommer ju då alltid att hamna på efterkälken, och bara reagera på den utveckling och framtida inriktning som Microsoft driver.

Klar maktfördel för Microsoft där då, och Sony kommer ju då hela tiden vara ohjälpligen lite efter med både API:er och utvecklingsverktyg som skall stödja dessa.

Hur som helst, oavsett hur bra Sony försöker härma Microsoft, så blir det ju ändå säkerligen större skillnader i implementation när den skall mappas till annat underliggande kod och gränssnitt som Open GL. Kanske tom. risk för en viss liten form av prestandaförlust.

Skrivet av snajk:

Spelutvecklare verkar tycka det är jobbigare med helt andra saker som att konsolerna kräver att man sparar savegames på helt olika sätt som dessutom är skilt från PC, krav på achievements och sånt snarare än att porta spellogik och grafik.

Jo, det finns mycket som spelutvecklare måste hantera i skillnader mellan olika plattformar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Här är ju en nackdel för Sony med sina egna special-API som ingen annan använder.

Efter 7 år med PS4 så känns det inte som om den nackdelen visat sig i praktiken.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ipac: Mark Cerny pekade ju specifikt på att PS4 utformades för att vara enkel att använda för utvecklare, både vad det gäller hårdvaran och utvecklarverktygen, så jag misstänker att båda plattformarna har varit smidiga att utveckla för. Skillnader i kapacitet mellan OG-Xbox One, One X, PS4 och PS4 Pro har nog varit betydligt större bekymmer än olika API:er.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Helt klart. Att det är liknande API:er mellan XBox och Direct X på Windows underlättar mycket, och är nog mer avgörande för utvecklare.

Här är ju en nackdel för Sony med sina egna special-API som ingen annan använder.

Har ingen hands-on erfarenhet av PS4 programmering, men de presentationer jag sett beskriver shader-delen (kallas PlayStation Shader Language, PSSL) som PS4 som HLSL med en del PS4-specifikation saker adderat på toppen.

Största problemet att stödja både DX11/DX12/OpenGL/Vulkan är inte skillnader i APIet på "host" sidan, d.v.s. det som kör på CPUn. Den jobbiga delen, framförallt då mängden kod där ökar hela tiden och är den klart mest prestandakritiska därmed dyraste att utveckla, är shaders.

PS3 använde en variant av OpenGL ES, medan PS4 verkar använda ett API som Sony själva designat som @snajk redan nämnt verkar ligga rätt nära DX11 på ett funktionell plan (vet inte hur lika det ser ut i kod, hittar inga konkreta exempel).

Just skillnader i shader-språket har varit ett problem tidigare. Men här fanns även ett annat problem, som när det löstest som en bieffekt även löste problemen med skillnader i HLSL (som DX använder) och GLSL (som OpenGL och Vulkan använder).

Problemet tidigare var att shaders kompilerades ändå från källkod ner till GPU-specifik kod. Det är i praktiken omöjligt att få ett helt konsekvent beteende över alla olika implementationer då tolkning av kod på den nivån ofta är tvetydigt. Det har också varit ett problem i praktiken, lösningen man valt i DX, OpenGL, Vulkan och även OpenCL och SyCL är att i stället göra en binärspecifikation i en intermediärt binärt format ungefär som CIL för .NET och Java-byte-kod för Java.

Finns nu kompilatorer som tar HLSL och kompilerar till SPIR-V som är binärformatet som OpenGL/Vulkan använder. DX motsvarighet till SPIR-V kallas DXIL, både bygger på samma grundläggande teknik, LLVM.

Det löser inte alla problem, men det har gjort en av de mer utmanade problemen i att stödja både DX12 och Vulkan långt mindre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har väl kanske tagit ut saker i förhand, får återkomma när vi ser vad PS5 digital kostar. Men såvida den inte kommer i närheten av Series S så säger det ju sig självt att det inte är rättvist att jämföra en $299 maskin mot en PS5 rakt av.

Series S kostar samma som PSX gjorde, Ps5 kostar som Saturn gjorde. Och dom jämfördes. Tycker man ska jämföra totalt antal sålda maskiner även om prisskillnaden var större med dock.