Sagan om ringen / The Lord of the Rings kommer till 4K UHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexters:

Sagan om ringen filmerna kommer även att få BIO-Premiär igen som Klassiker och går upp på biograferna i Okt-Nov under nästa år 2021. För er som är sagan om ringen fantaster kanske detta kan vara något att boka in i era kalendrar.

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

Hoppas den kommer på IMAX. Det är så den ska ses.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Förbokat ett Series X, tänkt inhandla 65" LG Oled på BF och får 24 dagar ledigt under jul. Den här boxen kunde inte ha kommit vid en lämpligare tidpunkt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Fan så nu måste man alltså köpa en 4k dolby vision tv och 4k dolby vision blu-ray spelare och dolby atmos ljudsystem.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Sluta jag har redan DVD och Blu-Ray!
Usch har fortfarande ingen UHD läsare varken till dator eller TV :/

2023 släpper dom (säkert) en 8K variant och så får man gråta en skvätt igen

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Jag inväntar Sagan om de Bannlysta i 4K...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad tror ni om LoTR köpt på iTunes, filmerna där brukar ju uppgraderas till 4K utan extra kostnad när det kommer i 4K utgåva. Kommer det gälla även denna gång eller lanseras filmerna som någon egen utgåva?

De kommer nog dyka upp på iTunes i 4K, med utmärkt kvalitet.

Jag för min del är lite gammalmodig, och vill ha klassiker på fysisk media.

Så jag kommer nog köpa 4K utgåvan på blu-ray 4K. 🙂

Permalänk
Medlem

Dom skall alltså scanna och uppskalera res och med HDR + lägga till ett nytt ljudspår.

Har väldigt svårt att se att framförallt Fellowship blir något bra alls. Såg den faktist för en timme sedan på BR så denna artikel var typ som..."är det någon som vet vad jag gör eller". Filmen är bra i sig, men bildkvalitet är inte direkt masterpiece. Däremot ljudet i en del scener. Balrog scenen får mig att höja ljudet på en obehaglig nivå över referens. Samma i nästa film med Battle of Helms deep när han spränger borgen. I bägge scenerna får mina SVS köra sig rejält.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Dom skall alltså scanna och uppskalera res och med HDR + lägga till ett nytt ljudspår.

Har väldigt svårt att se att framförallt Fellowship blir något bra alls. Såg den faktist för en timme sedan på BR så denna artikel var typ som..."är det någon som vet vad jag gör eller". Filmen är bra i sig, men bildkvalitet är inte direkt masterpiece. Däremot ljudet i en del scener. Balrog scenen får mig att höja ljudet på en obehaglig nivå över referens. Samma i nästa film med Battle of Helms deep när han spränger borgen. I bägge scenerna får mina SVS köra sig rejält.

Hmmm. Alla 3 filmer spelades väl in samtidigt, back to back, så bör använt samma kameror och därmed bör grundmaterialet vara samma. Sen kan ju redigeringar skilja sig åt. Men det är väl sånt en remaster ska fixa. Så finns väl inget direkt problem med 1ans bildkvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jag inväntar Sagan om de Bannlysta i 4K...

“Du är för dålig för att kasta sten” HAHA

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av marcusOCZ:

Dom skall alltså scanna och uppskalera res och med HDR + lägga till ett nytt ljudspår.

Just eftersom de scannar om filmerna så lär det se mycket bättre ut än tidigare.

Har som sagt inte sett filmerna men enligt bilderna som finns på Caps-A-Holic att döma så ser det ut som att ordinarie Blu-Rayutgåva använder samma master som den gamla DVD:n, alltså med stor sannolikhet en HDCAM gjord runt 2001-2002. Innan den hamnar på skiva har filmen gått igenom många steg som bit efter bit har försämrat bilden och slutresultatet är ganska tidstypiskt.

Om man idag däremot utgår ifrån källmaterialet i högsta möjliga mån, alltså ett kameranegativ som är färdigklippt efter millennieskiftet, samt bearbetar befintlig CGI för att matcha den nya mastern, så skulle det förmodligen hålla mycket hög kvalité än idag. Det enda jag tror skulle kunna ha en påtaglig negativ åverkan utöver möjligtvis daterad CGI det faktum att filmerna är producerade på Super35 med sfäriska objektiv, som har betydligt lägre upplösning än anamorfisk 35mm-film. Men med tillräckligt långsam råfilm som har exponerats och framkallats väl, samt en bra efterbearbetning, tror jag att många skulle bli förvånade hur bra bildkvalité man realistiskt sett kan få ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Även Xbox One S kan spela upp UHD-BD. Ska också fungera med atmos ljud. Även HDR.

Fast den skalar upp till 4k.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Fast den skalar upp till 4k.

Så först skalar den ner från källan 4k för att sedan skala upp tillbaka till 4k? Låter lite bakvänt, men du får gärna förklara närmare!

Permalänk

Hittills har jag genom åren köpt filmerna på VHS, DVD och extended-versionen på bluray. Kanske är dags att lätta på plånkan igen.

(Jag gillar Tolkien)

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har inte sett dessa filmer än. Lär väl kanske göra det när 4K versionerna kommer då

Blir avis på dig. Inte på grund av att du har filmerna framför dig utan p.g.a. du sluppit offra 10+ timmar av dit liv som jag själv aldrig kommer gå tillbaka. Ett tips, har du inte sett dem ännu så behöver du inte se dem nu heller. Njut av att ha sluppit se dem istället.

Själv förstår jag inte varför man envisas med att släppa extended versioner av något som redan är extremt segt. Jag hade gärna betalt extra för en förkortade version istället
Och så har jag lyckats undvika Hobbit helt (tänk dig själv. Sagan om ringen är ändå 3 rejäla böcker som blivit 3 sega filmer, men Hobbit är en novel som blivit tre långa filmer - vågar inte ens tänka på hur lite som händer i de filmerna)

Hoppas det är OK att saxa från GöteborgsPostens recensioner (Hannes Dükler):

"Hobbit utspelar sig före tiden kring Sagan om Ringen, Bilbo är ännu en ung spoling (kring 50) och ägnar dagarna åt att röka pipa utanför sin håla i Teletubbyland då han en kväll får oväntat besök. Och det är här man ges en föraning om hur Jackson tänkt få 120 sidor av bokförlagan att räcka filmen ut. 13 dvärgar i sällskap med Gandalf dyker oinbjudna upp i en scen som är ungefär fem gånger längre än man bett om: Vi får se 1) i princip varje dvärg knacka på, 2) Bilbo se perplex ut, och 3) dvärgarna en efter en tömma skafferiet på mat och glufsa i sig."

"Med risk för att hitta ett enhörningshuvud i sängen: Ni får ursäkta, men nu är jag så fruktansvärt trött på Gurgalol, Mongo Snorskrävlaren och allt vad de heter – ser jag ännu en dimhöljd Enyaackompanjerad borgruin (”perfekt för den händige”) svarar jag inte för följderna.

Enda trösten är att Peter Jackson inte följer i Twilights och Hunger Games spår och delar upp den avslutande delen i två. Å andra sidan har han vid det här laget gjort totalt åtta timmar film av lite drygt 300 sidor barnbok."

"Den första filmen handlade i huvudsak om hur Bilbo en kväll fick oväntat besök i form av 13 dvärgar skildrat genom en evighetslång, plågsamt jovialisk och närmast Ronja Rövardotter-fryntlig scen som tog flera månader att debriefea sig ur. Därefter följde en skäggig långpromenad där de under ledning av Thorin Ekenskölde i sällskap med Gandalf begav sig för att återta Ensamma Berget från draken Smaug. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Så först skalar den ner från källan 4k för att sedan skala upp tillbaka till 4k? Låter lite bakvänt, men du får gärna förklara närmare!

Sidan jag lästa skrev nog lite konstigt och syftade säkert på att den skalar upp HD-matrial till 4k.

Aja, vill man vara säker på att få bästa kvalitet är det tydligen 4k på skiva som gäller. Särskilt när det kommer till ljudet.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mAster9:

Aja, vill man vara säker på att få bästa kvalitet är det tydligen 4k på skiva som gäller. Särskilt när det kommer till ljudet.

Vad är det som UHD-BD kan erbjuda i ljudväg som traditionell Blu-Ray inte kan?

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Riktigt kul, men undra hur de ska hantera dessa animeringar de gjort, tex trollet i Moria.
Risken finns att det ser ut som när man ser Starwars EP1 slagfältet mellan Gungans och Trade Federation droidsen.
( Men för allas bästa bör ingen se Starwars EP1-3 någonsin igen )

Se svar nedan för förklaring och spekulation

Skrivet av emilakered:

Jadu.. med lite tur finns det material kvar så det är "enkelt" att rendera om med i alla fall högre upplösning. Alternativt, bygga om CGI:n helt som gjordes med till exempel TNG till Blu-ray. Eller.. så ser det bara lite billigt ut.

hehe 😅 kommer med största sannolikhet inte att gå "enkelt" att rendera om. det är brutalt mycket som ingår i en VFX produktion, men om man ser till bara rendera om scenerna så kan jag rada upp en del saker som gör det krångligt.

- Scenfilerna kommer förmodligen att vara från 1999-2003, om dom inte kört någon typ av front porting genom åren. Jag skulle absolut inte vilja försöka rota runt i scenfiler som är snart 20 år gamla, sen så är det inte ens säkert att mjukvaran för dessa finns sparad, eller att nuvarande licenser täcker det spannet. Inga VFX studios jag sett har haft backlog på programvara och licenser från så länge tillbaka(men skall inte säga att det är omöjigt eller att absolut ingen har).

- Alla gamla scener skulle ha renderingspipeline som nästan garanterat inte är supportat i de nya pipelines dom har för deras renderingsfarm. Sen så kräver även alla dom maskinerna render licenser för den mjukvara dom skall rendera med, så om den gamla mjukvaran har en gammal version av renderingsmjukvara av kompatibilitetsskäl så behöver hela farmen licenser för det också.

- Om man renderar om dom gamla filerna i högre upplösning så är det fortfarande inte säkert att källmaterialet var framtidssäkrat, med nog high res modeller, texturer etc. Så det kan möjligtvis skapa inkonsekvens kvalitetsmässigt mellan olika asset delar i högre upplösning.

- Beroende på hur mycket handpåläggning som är gjort i compositing efteråt också där man lägger ihop filmat material med renderat material samt matte painting osv så finns det en hel del som kan behöva ändras där också.
etc.

Jag vet inte exakt hur många VFX shots dom måste bearbeta men om man skall gå efter den här:
Källa för VFX shots
så är det 540 st i första LOTR filmen som sedan dubbleras per film för dom andra 2.
så det är en del att bearbeta om dom skall göra om allt.

Så som jag ser det så skulle det potentiellt kunna vara mycket mindre omständigt att sätta upp nya ljussättningsscener, upres av gamla modeller om dom finns, nya material, texturer och ljussättning osv. (beroende på shot och omfattning det handlar om förstås) än att börja gräva i gamla ljussättnings/renderingsscener. Det är möjligt att det går att rädda en del data från dessa men det kan vara mer möda än det är värt. Kan nog snarare bli att göra om sakerna med samma typ av
kameravinkel, animation timings, matcha ljussättning med mera i många fall.

Sen skall ju sägas att det finns olika delar som kanske kräver mer eller mindre bearbetning, om det t.ex. är flera scener i filmen där det endast är Gollum i bild som är CG så går det ju att norpa "hero asseten" av honom från Hobbit filmerna som man sen kan rendera i flera scener om man vill t.ex. Sen andra scener där det är CG träd som rör sig i bakgrunden eller så så kanske dom får nöja sig med en upscale eller re-render av sämre asset kvalitet, material och så pga tid och fokus.
Allt beror väldigt mycket på hur mycket tid och pengar dom vill spendera på kalaset, samt vad dom har för material att utgå ifrån förstås. Nu tvivlar jag inte en sekund på att Weta har högkvalitativa assets liggandes från dessa filmer, alt. delvis uppdaterade sådana, men det är en del handpåläggning med re-rendering.

Jag skulle dock gissa på en upscale och ny compositing av CG källmaterial(om dom har 2K CG renders vilket jag ser som troligt) och 4k filmat källmaterial. Kanske även delvis ny rendering av vissa delar som t.ex. Gollum som jag nämnde tidigare.
Jag skulle helst vilja se att dom gjorde en fullständig upphottning av allt CG men som håller sig sann till originalmaterialet, nu när om dom håller på att vända upp och ner på allt material för remastern.
Det är dock en lång process med mycket tid och pengar involverat och en massiv insats.
Weta Digital gör grymma grejer och dom som jag träffat som jobbat där är grymt duktiga så jag är väldigt hoppfull att dom kommer göra en bra sak av det här, givet att dom får/fått dom resurser och tid dom behöver.

Skrivet av Nissling:

Nu har jag inte sett någon av LotR-filmerna men en snabb googling visar att åtminstone första filmen är färdigställd med fotokemisk process. Dvs flertalet scener har aldrig genomgått ett digitalt steg i postproduktionen (annat än för offline-redigering i AVID). All CGI kördes också tillbaka på film och skarvades in i det klippta kameranegativet. Den filmen behöver, i så fall, scannas in på nytt och restaureras för att skapa en ny master i 4K. Fördelen då är att alla tidigare orörda scener kommer med stor sannolikhet att se väldigt bra ut tekniskt sett (skärpa, färger, dynamiskt omfång etc), medan CGI-scenerna kommer förmodligen att utmärkas tydligt av den lägre upplösningen vilket blir en flaskhals. En möjlig väg runt är att gå tillbaka till DPX-filerna för just berörda scener och utgå ifrån dig.

Andra och tredje däremot har alltid haft digitala mellankopior för hela filmerna, som är uteslutande i 2K. Här blir valen lite mer begränsade om man inte går igenom allt råmaterial och använder nyscanningar av det som källmaterial för de scener som saknar CGI av något slag, vilka jag kan tänka mig är rätt få till antalet. Med stor sannolikhet kommer de att utgå ifrån de befintliga DPX-filerna och göra jobbet därifrån.

Det går, i en del fall, att rendera om befintlig CGI i högre upplösning och matcha det i en nya master. Vanligtvis går det att göra utan större ändring av modellerna i sig (polygoner, mesh etc) men åldern är en faktor. Gamla modeller, skapade i gammal programvara på gammal hårdvara går inte alltid smärtfritt ihop med ny programvara och ny hårdvara. Dessa filmer är dock från 2000-talet så jag tänker ändå att det nog skulle kunna gå att göra något åt saken, men jag är inte säker. Det är mycket svårare med t.ex. Jurassic Park där man använde gamla Silicon Graphics-system.

Se svar ovan angående rendering av CG material men precis som du säger så är det förmodligen inte smärtfritt att börja rota runt i det där. "dock från 2000-talet" är snart en 20 år sedan och med tanke på att det kan vara omöjligt att öppna någon scen från cirka 6 år sedan från vad jag jobbat med så är jag inte speciellt hoppful angående scenfiler för rendering. Modellfiler däremot kan fungera, samt texturer finns förmodligen. Dessa kan ju dock också vara i varierande format, upplösning och filformatversion.

Formulering
Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vad är det som UHD-BD kan erbjuda i ljudväg som traditionell Blu-Ray inte kan?

Brukar komma med Dolby Atmos, DTS:X. Gäller ju att man har en ordentlig hemmabio också.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"bär av utför" är lite av ett understatement.. Min bestämda åsikt är att Hobbit #2 och #3 är rena skräpet. Så bra källmaterial, så halvhjärtat genomförande. Första filmen klarar sig med nöd och näppe, men den är mil från LOTR-trilogin.

Håller helt med. Känns som att PJ inte hade någon passion alls kvar för Hobbit-trilogin.

LotR 4K ser jag fram emot! Upplösningen på bilden är dock inte det viktigaste för mig, utan 7.1 Atmos ljudet! Mums!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexters:

Sagan om ringen filmerna kommer även att få BIO-Premiär igen som Klassiker och går upp på biograferna i Okt-Nov under nästa år 2021. För er som är sagan om ringen fantaster kanske detta kan vara något att boka in i era kalendrar.

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

Damn, detta hade varit ett roligt event. Jag var för liten när det begav sig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kokkojambo:

Håller helt med. Känns som att PJ inte hade någon passion alls kvar för Hobbit-trilogin.

LotR 4K ser jag fram emot! Upplösningen på bilden är dock inte det viktigaste för mig, utan 7.1 Atmos ljudet! Mums!

Vill minnas att problemet är mer komplicerat än så, finns dokumentärer på det där jag har för mig att han pratar om att det inte alls fanns tillräckligt med tid för att göra det så bra som han ville ha det och att han är sjukt besviken. Han hoppade ju in sent och ersatte Guillermo del Toro.

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/news/p...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lagerlöf:

Vill minnas att problemet är mer komplicerat än så, finns dokumentärer på det där jag har för mig att han pratar om att det inte alls fanns tillräckligt med tid för att göra det så bra som han ville ha det och att han är sjukt besviken. Han hoppade ju in sent och ersatte Guillermo del Toro.

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/news/p...

Lindsay Ellis (https://www.youtube.com/user/chezapoctube) har en tredelarsserie om Hobbit med, och en del består av intervjuer med några i casten (nån av dvärgarna vill jag minnas). Ger en del intressant bild över hur produktionen skiljde sig från LOTR.

Del 1/2
Del 2/2
Del 3/2

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vill minnas att problemet är mer komplicerat än så, finns dokumentärer på det där jag har för mig att han pratar om att det inte alls fanns tillräckligt med tid för att göra det så bra som han ville ha det och att han är sjukt besviken. Han hoppade ju in sent och ersatte Guillermo del Toro.

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/news/p...

Ja just det. Det har du rätt i.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Det kommer att bli betydligt svårare med den första trilogin som blev analogt inspelad och den sista som är digitalt inspelad och upp till 5K i vissa delar. Som gammalt fan av böckerna så är det ju skillnad mellan fantasi och film men jag tycket Jackson har gjort ett gediget arbete med tanke på olika tiders teknik och resurser.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mAster9:

Brukar komma med Dolby Atmos, DTS:X. Gäller ju att man har en ordentlig hemmabio också.

Går alldeles utmärkt att lagra Dolby Atmos och DTS:X på vanligt Blu-Ray också i förlustfri form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Brukar komma med Dolby Atmos, DTS:X. Gäller ju att man har en ordentlig hemmabio också.

Det är ovanligt att det finns Dolby Atmos eller DTX:X på vanliga blue rays. På UHD skivor är det vanligast faktiskt. Riktig mix.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hur gör de med HDR? Filmerna är ju inte gjorda för det original. Måste ju bli nån form av fejk

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Går alldeles utmärkt att lagra Dolby Atmos och DTS:X på vanligt Blu-Ray också i förlustfri form.

Går är en sak vad utgivarna lägger på skivan du köper är en annan. 4K Blu-ray alt. 4K streaming är det som gäller om man har en 4K-Tv.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Bildexpert 📺

Lite snabbt då

HDR innebär att du har ett dynamisk omfång som motsvarar vad man vetenskapligt fastställt vad ögat kan hantera. SDR och Rec.709 är ett dynamiskt omfång som baseras på vad 60-talets färg-TV de facto klarar av. HDR kan därför rymma magnituder mer bildinformation.

Film som är filmad på kemisk film, likt LOTR-filmerna, innehåller som regel mycket mer information än vad en färg-TV från 60-talet kan återge. Såväl färgomfång som dynamik i form av nyansteckning. Det vi har på Blu-ray idag med LOTR är mastrat för SDR och Rec.709, samt då givetvis 4:2:0-subsamplat. Det vill säga man har redan krympt originalfilmens dynamiska omfång av nyanser och färg REJÄLT för att det ska matcha SDR och de format som förekommer.

Specialeffekter är som regel producerade för det visningmedium som var det primära. För 20 år sedan var det analoga filmkopior (vanligtvis belysta av Xenon-lampor) vilka fortfarande kan rymma ett dynamik- och färgomfång långt mer än vad SDR tillåter. Även om visningskopian är sämre än originalet som följd av den analoga kopieringen är det fortfarande mer än vad färg-TV:n från 60-talet – och därmed SDR/Rec709 faktisk klarar av.

För moderna tider har man digitala projektorer och arbetar mot DCI-standard. Detta är ett format med 12 bitars icke-komprimerat färgdjup och den färgrymd som kallas P3. DCI är (förstås) anpassat efter den analoga filmens krav och ger alltså mycket mer omfång än vad man kan få ut med Rec.709, 8 bit och 4:2:0 på Blu-ray.

Moderna digital filmkameror har det dynamik- och färgomfång de är byggda med, vilket också är mycket större än SDR-omfånget.

Med Ultra HD och HDR på konsumentformat får man tillgång till 10 bitar (12 bitar med Dolby Vision) och HDR samt en teoretisk rec.2020-färgrymd. 4K-upplösningen är fortfarande 4:2:0-subsamplad med det innebär också att kvantiteterna av färginformationen är mycket närmare de ursprungliga formaten jämfört med Blu-ray. Det större färgomfånget med Ultra HD kan också täcka in det färgomfång som den analoga originalfilmen har, snarare än att dämpa färgerna för att passa 60-talets färg-TV.

HDR och PQ-tonkurvan är också tillräckligt omfattande för att rymma i princip alla existerande filmtonkurvor. Istället för att man får en SDR-gammakurva som är ungefär "gör ditt bästa med de sämsta förutsättningar", kan den som mastrar för Ultra HD få med den tonkaraktär som finns på originalfilmen. Något som inte möjligt med Blu-ray/Rec.709. Med HDR kan den som mastrar direkt styra över tonkaraktären i filmen.

HDR kan utan problem rymma SDR-omfånget. Därför fungerar Dolby Vision så smidigt på en TV idag när du kör en och samma signal där DV-algoritmerna behåller det rätta SDR-omfånget när du tittar på SDR, kör HDR10 när det är HDR10 och adderar dynamiken med Dolby Vision-mastrat material. Utan att du måste växla om signal och byta inställningar i TV:n.

4K är egentligen mindre intressant i sig självt. Fördelen med 4K ligger mer i kvantifieringsnivåerna, likt i möjligheten att få till mer av originalfilmkaraktären med exempelvis filmkorn. Nu är 4K inte tillräckligt för det alla gånger, utan det är mer något som 8K kan svara på.

Så...
Analog film: det färg- och dynamikomfång som originalfilmen har. Som för 35 mm som regel är mycket stor.
DCI: digital biografstandard. Skapad för att svara mot kvaliteten hos analoga filmkopior
SDR/Rec.709: den digitala standard som är formad efter hur färg-TV på 60-talet fungerar. Snävt omfång av färg och dynamik. Detta är basen för Blu-ray.
HDR/Ultra HD: konsumentformat med ett omfång som kan svara mot DCI-standard och hur film mastras för biografer

Med andra ord: en ny inskanning av de 20 år gamla originalfilmerna och mastring mot UHD Blu-ray och HDR innebär att man kan få filmens karaktär så som den visades på bio för 20 år sedan – fast utan problemen med slitna och varierande analoga kopior. Man kan få den karaktär som Peter Jackson med flera en gång skapade filmerna för. Detta har man aldrig kunnat få tidigare med Blu-ray.

Sedan kan ju förstås någon borka till allt i mastringsprocessen och dra för hårt i något reglage. Men det är ju inte formatets fel.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shudnawz:

Mailat CDON och frågade rakt ut varför de väljer att ta dubbla priset, och länkade till amazon.de.
Får se vad dom säger, om ens något. Fuckers.

Svar från CDON nu:

Citat:

Tack för ditt mejl.

Det är olika utgåvor som antagligen som slåpps i olika stora kvantiteter vilket oftast påverkar priset. Vi kan dessvärre i nuläget inte matcha det tyska priset.

Önskar dig en fin dag!

Till det dubbla? Far åt helvete. Det är ändå 2020, marknaden online är så global den nånsin varit. Dags att komma in i matchen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield