Kvalité på EK-pumpar? Vad välja istället?

Permalänk
Medlem

Kvalité på EK-pumpar? Vad välja istället?

Har en EK XRES-pump som varit i drift i 7 månader, och nu är det sopslut med grejorna. Tur i oturen så upptäckte jag läckaget nästan direkt och kunde torka upp vätskan från trägolvet, sämre hade det sannolikt blivit om datorn stått på och golvet fått stå och absorbera vätskan i 5-6h.
Efter en salig blandning av stålspoxy, epoxykitt och butyl senare så är den till synes tät igen, men jag måste såklart byta ut den inom snar framtid.
Såhär vacker är skapelsen nu:

EKs sanna ansikte

Så... nu har jag lärt mig att EK är rent farliga att använda från att ha trott att det var reko grejor.
Frågan lyder då:
Vad skall man ha för märke/modeller istället(i detta fall pump och/eller res)? Jag är helt blind på området och vill inte köpa grisen i säcken igen.

Tack!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+ @ 2,505GHz, ABIT AN7, 512MB TwinMos PC3200@480MHz 2.5-3-3-7, 120GB Hitachi 8MB, 200GB Segate, Chifftec-Dragon

Permalänk

Har du inte garanti på den om du bara haft den i 7 månader?

Jag har inte haft några problem med någon av mina ek pumptoppar.. en har faktiskt gått sen 2012 och den tuffar på ännu.

Permalänk
Medlem

Har kontaktat EK men de vill inte veta av mig.
Pumpen köpte jag från en privat säljare, fast ny i förpackning.

De kanske gjorde bättre pumpar 2012 helt enkelt?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+ @ 2,505GHz, ABIT AN7, 512MB TwinMos PC3200@480MHz 2.5-3-3-7, 120GB Hitachi 8MB, 200GB Segate, Chifftec-Dragon

Permalänk

EK brukar väl ha hyffsad kvalitet vad jag vet?
Jag har använt en Phobya DC12-220 @5v sedan 2012 utan problem (väldigt tyst men svag pump).
(Spec: Starting voltage: 8V and above)

Du kanske har använt loctite på skruvarna? loctite kan få en del plaster att spricka.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Min pump har kört sedan januari 2018. Jag har förvisso inte pump/res kombo, utan separat.
Hade läckage i reservoaren, men det var eget fel då jag drog en av "plastmuttrarna" för hårt. Löste det med epoxy och det blev ganska snyggt.

Däremot har pumpen börjat ge sig, inte läckage utan den orkar inte alltid starta upp. Man får "knacka" lite på den med ett finger så hoppar den igång de gånger den strulat. Kommer köpa ny, kommer välja EK men kommer nog köra på en D5 istället för DDC som jag har idag.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Master of Overkill

Du har bara haft otur saker går sönder

Jag äger 14x D5 och mängder med EK ressar och toppar.

Bara köp ny EK

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Jejk0b:

Min pump har kört sedan januari 2018. Jag har förvisso inte pump/res kombo, utan separat.
Hade läckage i reservoaren, men det var eget fel då jag drog en av "plastmuttrarna" för hårt. Löste det med epoxy och det blev ganska snyggt.

Däremot har pumpen börjat ge sig, inte läckage utan den orkar inte alltid starta upp. Man får "knacka" lite på den med ett finger så hoppar den igång de gånger den strulat. Kommer köpa ny, kommer välja EK men kommer nog köra på en D5 istället för DDC som jag har idag.

Prova att bland in 2-4% glykol. Det gör vatten "halare" och pumpen start lättare.
Alt plocka isär den och gör rent den. Hade inte det problemet med min DCC men om du har fått metall filspån i vattnet så kan den kanske fastna pga magnetism i pumpen (det hände på min tvättmaskin i alla fall). Slutade använda min DCC pga ljud och vibrationer.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Min Laing D5 med manuellt ställbar visphastighet(ej PWM) från 2007? 2008? Den går dag och natt, och det är nu 2020. Där i mellan åren har jag iofs brukat en Laing DDC i en mindre loop. Men i huvudsak så har den där D5an fått rulla på sedan 2010 nånstans.

Bara för att undvika fiffla för mycket med pumpen som är hjärtat i systemet så, hade jag väl hållit den i ett simpelt skick. Bytte topp för något år sedan till en från EK. Thats it. Original kom huset med fasta 1/2" pluggar, vilket krånglade till allt då jag kör 3/8"/10mm ID.

Vad har du mixat in i ditt vatten?

EDIT: Min DDC klibbade fast i en AMD64 loop i landet för länge sedan. Körde vanlig OKQ8s gröna glykol som algvräkare. Må ha blivit lite för stor procentuell mix mellan vatten och glykol. I dunno. Det löste sig en morgon, efter en kokning. D:

Permalänk
Medlem

Låter ändå som att EK är det bästa och att det bara är att köpa en ny sådan. Jag har helt enkelt fått ett riktigt måndagsexemplar.
Tack!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+ @ 2,505GHz, ABIT AN7, 512MB TwinMos PC3200@480MHz 2.5-3-3-7, 120GB Hitachi 8MB, 200GB Segate, Chifftec-Dragon

Permalänk
Medlem

Samma problem med min...
Tillslut var den en klump av epoxi och fick fan ge upp. Inte EK igen för min del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Samma problem med min...
Tillslut var den en klump av epoxi och fick fan ge upp. Inte EK igen för min del...

Intressant, vad valde du istället?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+ @ 2,505GHz, ABIT AN7, 512MB TwinMos PC3200@480MHz 2.5-3-3-7, 120GB Hitachi 8MB, 200GB Segate, Chifftec-Dragon

Permalänk
Medlem

Luft för tillfället, följer denna tråd med intresse