Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Extern skärm är suddig

Hej!

Jag använder mig av en Dell XPS 9300 13" 4K laptop i jobbet. Köpte mig idag en 27" Samsung CR50 Curved.
Kopplat in skärmen via HDMI kabel till en adapter som ger ett USB-C uttag (Då min Dell enbart har 2 USB-C uttag.

Skärmen går igång direkt och inga konstigheter ännu.
Rekommenderad upplösning på min Samsung är 1920x1080 och på min Dell 3840x2400. Bägge skärmarna kör i sina rekommenderade upplösningar.

Nu till Problemet: Min externa Samsung skärm är extremt suddig i text och ikoner. Jag kan inte läsa av varken Excel eller Word. Video funkar fint. Försökt googla och det verkar vara problem med både Windows 10, skalning m.m.
Skalning på min externa Samsung används 100% (Rekommenderad) Försökt 125% 150% m.m. ingen hjälp. Försökt sänka upplösningen, ingen hjälp. Använt samma upplösning på min Dell & Samsung skärm med samma skalning, ingen hjälp.
Samtliga försök har gjorts och sedan har jag startat om datorn. Även prövat att byta till det andra USB-c uttaget på laptopen.
Varit inne i grafikinställningarna och kikat men kan inte göra någon förändring där som gör det till det bättre.
Kan knappt se vad jag skriver just nu.

Har ni några tips jag kan ta del av?
Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Är skärmen suddig ovasett vilken enhet du kopplar den till? Exempelvis en annan dator?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Är skärmen suddig ovasett vilken enhet du kopplar den till? Exempelvis en annan dator?

Jag provade med min sambos Macbook air via HDMI > Displayport och samma visa där.

Text och ikoner är generellt suddiga och pixlade. Provat Installera skärmens drivrutiner samt uppdaterat mina grafikdrivrutiner likaså. Ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Bilder

Extern Skärm

Dell XPS 13" skärm

Försöker illustrera problemet just med texten.

Richard

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ser skärmens menyer ut ? Är de suddiga är det ju garanterat fel på skärmen men är de skarpa vore det väldigt intressant att kolla om det funkar utan adaptrar på signalkablarna.
Du kan inte koppla in skärmen utan adaptrar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte bara om att din laptop har ungefär fyra gånger högre pixeltäthet jämfört med din nya skärm? Jag tycker inte det ser särskilt fel ut på bilden, bara att skärmen har ganska låg upplösning. 1920x1080 på 27" brukar upplevas som ganska pixligt i normala fall, och jämför du med en 13" 4K-skärm så blir det förstås en rejäl skillnad i pixeltäthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ser skärmens menyer ut ? Är de suddiga är det ju garanterat fel på skärmen men är de skarpa vore det väldigt intressant att kolla om det funkar utan adaptrar på signalkablarna.
Du kan inte koppla in skärmen utan adaptrar ?

Själva Aktivitetsfältet skulle jag säga ser okej ut. Video på tex Twitch ser också bra ut.
Det känns som hela skärmen ej är i fokus, ingen skärpa överhuvudtaget. Det känns generellt som en drivrutin/kablage fråga.
Varit på skärmens meny och pillat också. provat skärpa 50% skärpa 100% ingen skillnad. Kontrast lika så. Provat Freesync av/på.

Provat 2st olika HDMI kablar. en som följde med skärmen samt en guldpläterad en jag hade liggandes hemma.
Känns nästan som att skärmen är inzoomad. i Bildinställningar > Skala & Layout har jag 100% rekommenderad på men det känns som att allt skulle se mycket bättre ut med typ 70-80%.

Har tyvärr ingen enhet som kan kopplas via HDMI direkt till skärmen.
Till min Dell använder jag mig av denna adapter: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/nedis-ad...

Till Macbooken använde jag mig av min adapter jag köpt från apple.

Kan någon av dom vara flaskhalsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det handlar inte bara om att din laptop har ungefär fyra gånger högre pixeltäthet jämfört med din nya skärm? Jag tycker inte det ser särskilt fel ut på bilden, bara att skärmen har ganska låg upplösning. 1920x1080 på 27" brukar upplevas som ganska pixligt i normala fall, och jämför du med en 13" 4K-skärm så blir det förstås en rejäl skillnad i pixeltäthet.

Absolut är dell's skärm av mycket högre kvalité men inte skall väl en 1920x1080 "27 samsung från 2020 leverera denna typ av textkvalité på tex Excel?

Lika så i Outlook & Word

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av liden123:

Själva Aktivitetsfältet skulle jag säga ser okej ut. Video på tex Twitch ser också bra ut.
Det känns som hela skärmen ej är i fokus, ingen skärpa överhuvudtaget. Det känns generellt som en drivrutin/kablage fråga.
Varit på skärmens meny och pillat också. provat skärpa 50% skärpa 100% ingen skillnad. Kontrast lika så. Provat Freesync av/på.

Provat 2st olika HDMI kablar. en som följde med skärmen samt en guldpläterad en jag hade liggandes hemma.
Känns nästan som att skärmen är inzoomad. i Bildinställningar > Skala & Layout har jag 100% rekommenderad på men det känns som att allt skulle se mycket bättre ut med typ 70-80%.

Har tyvärr ingen enhet som kan kopplas via HDMI direkt till skärmen.
Till min Dell använder jag mig av denna adapter: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/nedis-ad...

Till Macbooken använde jag mig av min adapter jag köpt från apple.

Kan någon av dom vara flaskhalsen?

Men jag undrar hur menyerna ser ut, de alstras utan att du blandar in signalöverföringen från datorn. Är de skarp eller lika suddiga som bilden från datorn?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liden123:

Absolut är dell's skärm av mycket högre kvalité men inte skall väl en 1920x1080 "27 samsung från 2020 leverera denna typ av textkvalité på tex Excel?
http://www.bilddump.se/bilder/20201031124253-81.231.246.247.jpg

Lika så i Outlook & Word

Det är tyvärr jättesvårt att bedömma bildkvalité utifrån kamerabilder, men jag kan inte se något som är uppenbart fel där. Jämför t.ex. dessa bilder från Sweclockers guide till bildskärmar:

1920x1080 vid 100% skalning

3840x2160 vid 200% skalning

Men som sagt, det är tyvärr väldigt svårt för oss att avgöra om det är något fel på din skärm eller inte. Det bästa vore att fråga någon som är mer van vid lågupplösta skärmar vad de tycker, men det kanske inte är så önskvärt i dessa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liden123:

Absolut är dell's skärm av mycket högre kvalité men inte skall väl en 1920x1080 "27 samsung från 2020 leverera denna typ av textkvalité på tex Excel?
http://www.bilddump.se/bilder/20201031124253-81.231.246.247.jpg

Lika så i Outlook & Word

tycker det ser normalt ut... testa att köra clear type guiden

// LZ

Permalänk
Bildexpert 📺

När du går från 4K på 13 tum till 1080p på 27 tum har du en 1/4-del av mängden pixlar på yta som är fyra gånger större. Så självklart märks det. Vad blir det 16 ggr fler pixlar på kvadratcentimeter?

Nu är bilden borta men jag hann se dem en kort stund på telefon. Samsung CR50 är dessutom en VA-panel och verkar ha det som är något av Samsungs signum med halva subpixlar som bryter sönder texten ytterligare. Verkade också vara någon form av kantskäpa i bilden och färgblödningar. Vilket kan vara skärmen och Cleartype-inställningen som nämnet. Men också något kameran adderar.

Så vad du ser är inget fel. Utan du är helt enkelt van med något som är bättre. Så nu vet du vad du kan vänta dig av andra skärmar med liknande specifikationer. Och ja, majoriteten användare där ute kör skärmar likt CR50 och har dessa som sin referens för en "normal" skärm.