Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

ahaa, jag förstår vad du menar... jag gillar XP bättre än 7an när det gäller modda o hantera. XP i ny tappning istället för win10.. det skulle vara något. *haha*
Så det med bekvämlighets/vanefaktorn är jag med helt på vad du menar, jag börjar få lite det med LMDE3

okej... det verkar som jag har lite att läsa på angående serverOS val.. Jag har en liten känsla om att jag kommer nog svära mer än femtioelva gånger innan jag lyckas få allt att funka i linux server.. winserver har jag haft 2000,2003 och nu 2008 så jag har nog en deeeel ovanor att bli av med, samt jag kan ju gissa att det är inte GUIstyle att sätta upp en linux server..
Det kommer nog en tråd om det när jag kommer till den punkten.. problemet är att jag har ingen serverhårdvara att labba på så jag kan lära mig hur hotswap i det funkar i linux.. Men det är morgondagens bekymmer..

Supertack för länkar o åsikt.

Skillnaden på Linux för desktop och Linux för server är inte så stor. den stora skillnaden är att de är paketerade med olika ändamål i åtanke. Detta hindrar dig inte från att köra servermjukvara ubuntu desktop eller en desktop manager på ubuntu server etc. under huven är det samma system. Men jag råder dig att sitta och lära känna terminalen, det är då man lär sig som mest.

Skaffa en NUC (eller rpi) installera något headless linux och börja knacka
https://linuxjourney.com/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olle:

Skillnaden på Linux för desktop och Linux för server är inte så stor. den stora skillnaden är att de är paketerade med olika ändamål i åtanke. Detta hindrar dig inte från att köra servermjukvara ubuntu desktop eller en desktop manager på ubuntu server etc. under huven är det samma system. Men jag råder dig att sitta och lära känna terminalen, det är då man lär sig som mest.

Skaffa en NUC (eller rpi) installera något headless linux och börja knacka
https://linuxjourney.com/

okej... men att få med förinstallerade saker för just serverfunktioner är ett plus, då slipper man installera massor o ändra saker i efterhand, så jag kommer nog kika på de som är avsedda för serverändamål först.

*hihi* Tack, men nejtack... jag vill undvika tidiga 90tals eran så mycket jag kan såhär 30år senare *hihi* jag har mina retro datorer om jag får en nostalgitripp vill knacka ms-dos stuk
Så jag utgår ifrån det som är gui-vänligast o sedan får terminalen bli onödigt ont måste för det som inte går att lösa GUIstyle
Jag har lite att läsa på, det är inget som brinner i knutarna nu.. servern får säkerhetsuppdateringar ett år till, så jag har lite tid på mig att göra hemläxan

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Tack, men nejtack... jag vill undvika tidiga 90tals eran så mycket jag kan såhär 30år senare

Det ironiska är att standardinstallationen för Windowsservrar gick över till att vara GUI-lös för flera år sen, så tydligen gjorde vi något rätt på 90-talet (och tidigare). 😆
Enkelt uttryckt: Har du mer än en server sparar du otroligt mycket tid på att scripta skötseln av dem, och då är ett GUI bara i vägen: det skapar större attackyta för en angripare, ökar mängden programvara du måste hålla uppdaterad, och ger servern större grundbelastning (dvs kräver mer resurser för din baslast/blir dyrare i drift).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det ironiska är att standardinstallationen för Windowsservrar gick över till att vara GUI-lös för flera år sen, så tydligen gjorde vi något rätt på 90-talet (och tidigare). 😆
Enkelt uttryckt: Har du mer än en server sparar du otroligt mycket tid på att scripta skötseln av dem, och då är ett GUI bara i vägen: det skapar större attackyta för en angripare, ökar mängden programvara du måste hålla uppdaterad, och ger servern större grundbelastning (dvs kräver mer resurser för din baslast/blir dyrare i drift).

Jasså.. okej, så kanske det är från 2016 o uppåt... 2000server, 2003R2, 2008R2 är GUI...2012R2 verkar vara det oxå, jag dissade den o behöll min 2008. nyare än så har jag inte använt, då jag drog gränsen är nådd 2015 med win10
Jag har bara en server och den är inte publik.. bara VPN åtkomst för vissa tjänster, inte drift o underhåll remote och ingen har fysiskt tillträde.

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Ja för er som spelar o jobbar med grafik osv, så är mitt minne för litet i jämförelse. Men med det jag gör så fungerar det perfekt med win7 och med win8.1 och linux OS är mer resurssnålt än win, så det borde räcka tycker jag.
Problemet inträffar kanske 20gånger på ett år, så det motiverar inte kostnaden att gradera upp alla datorers minne.

Men hur fixar man någon slags komprimering av minnet i linux, så den swappar lika bra som win? och varför är inte det default i linux från början?
Det med att skaffa små skräp ssd till swap på de stationära har jag funderat på som absoluta sista nödlösning om linux inte är kapabelt att hantera swap, men mina bärbara är ju den lösningen körd på, så en lösning på skriva till swap vore ju tusen gånger bättre än att försöka gå runt problemet.
Mer minne löser ju inte det extremt långsamma uppvaknandet från viloläge tyvärr.
Win xp, win7 och win8.1 tar det ca.1minut att återställa från viloläge till jobbar igen.
Linux ca.10minuter
Med samma dator(dualboot) samma mängd öppna program, dokument, filhanterare, o webbläsare.. så att linux är 10gånger långsammare borde ju gå att lösas. om det tar 2-3minuter kan jag leva med, men 10 lixom. *hihi*

Jag får starta en separat tråd om detta istället, så vi inte sabbar den här tråden med off topic

Lägg till zswap.enabled=1 i GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT= raden i /etc/default/grub filen och kör sedan update-grub för att aktivera swapkomprimeringen vid nästa omstart.
dmesg | grep zswap skall ge "zswap: loaded" om det fungerar

För att minska på swappandet lägg till raden vm.swappiness = 10 i filen /etc/sysctl.conf, eller skapa filen om den inte existerar.

Lite märkligt att det tar 10 minuter, det skall det verkligen inte göra. Det är inte så att du har nåt nåt bångstyrigt program som läcker minne eller nåt som fyller din tmpfs.
Är inte helt osannolikt att programmen du använder lägger stora filer i tex /tmp.
Nästa gång det börjar swappa: Testa köra du -h och kolla så dina tmpfs inte är fulla. Dom skall i normalfallet inte innehålla jättemycket.
(allt som är i tmpfs ligger i minnet eller swappen)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Lägg till zswap.enabled=1 i GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT= raden i /etc/default/grub filen och kör sedan update-grub för att aktivera swapkomprimeringen vid nästa omstart.
dmesg | grep zswap skall ge "zswap: loaded" om det fungerar

För att minska på swappandet lägg till raden vm.swappiness = 10 i filen /etc/sysctl.conf, eller skapa filen om den inte existerar.

Lite märkligt att det tar 10 minuter, det skall det verkligen inte göra. Det är inte så att du har nåt nåt bångstyrigt program som läcker minne eller nåt som fyller din tmpfs.
Är inte helt osannolikt att programmen du använder lägger stora filer i tex /tmp.
Nästa gång det börjar swappa: Testa köra du -h och kolla så dina tmpfs inte är fulla. Dom skall i normalfallet inte innehålla jättemycket.
(allt som är i tmpfs ligger i minnet eller swappen)

Tackar, det ska jag kika på så fort jag kan starta om en av mina laptops.
Jag sitter en hel del med research ibland, så det är webbläsaren(FF) som brukar fylla minnet så datorn måste börja swappa, när jag har 6-7fönster öppna med runt 20-30flikar i varje.. det äter upp minnet efter några dagar eller en vecka. *hahaha*
Men annars brukar jag klara mig undan fenomenet.. som jag nämnde, det händer kanske 20gånger på ett år.... swap-partitionen hade jag först bara på lite mer än ram mängden, men det hände en gång att jag inte kunde sätta den i viloläge, så nu mer ligger de på 60GB, o jag har aldrig råkat ut för det igen iallafall.
Jag vet inte vad som är bäst.. swapfil eller swap-partition.. av de jag hört ha åsikter, så säger de partition. Men jag vet inte... win är ju filbaserat som växer vart efter det kan behövas..
-h? swappiness -h eller vad? Jag är kass på terminalen. *hihi*
Men när den börjar swappa så där hårt, så den fryser, då kan jag inte göra något... inte ens flytta muspekaren.. den börjar ju inte swappa förrän ramminnet når 98% o då när det blir en pik så den når 99,8 eller rent av 100 så låser sig allt medans hdd's lampa bara lyser ilsket.. jag skulle vilja att den börjar svappa mjukt i bakgrunden så det inte märks av redan vid 60-70%.. så man aldrig har 90 eller 97% fullt med ramminne.. startar man ett program då, så låser den upp sig en stund medans den ska swappa bort lite.

Jag börjar få lite dåligt samvete att jag trashar den här tråden... jag kanske ska öppna en ny diskussionstråd istället..
sorry till er alla.

En admin får gärna flytta min lilla offtopic diskussion till en annan tråd om denna tråden blir för trashad.. jag vill inte sabba tråden.

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Jasså.. okej, så kanske det är från 2016 o uppåt... 2000server, 2003R2, 2008R2 är GUI...2012R2 verkar vara det oxå, jag dissade den o behöll min 2008. nyare än så har jag inte använt, då jag drog gränsen är nådd 2015 med win10
Jag har bara en server och den är inte publik.. bara VPN åtkomst för vissa tjänster, inte drift o underhåll remote och ingen har fysiskt tillträde.

Helt oviktigt på det stora hela, men jag hade oturen att behöva sätta upp en 2012 R2 från scratch nu i helgen, och standardalternativet är även där en Core-installation, med GUI som ett aktivt val man måste göra under installationen. Men som du säger, funkar det så funkar det; min poäng var mer konstaterandet att det definitivt inte är omodernt att sitta i ett kommandoskal ens på andra sidan häcken.

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Tackar, det ska jag kika på så fort jag kan starta om en av mina laptops.
Jag sitter en hel del med research ibland, så det är webbläsaren(FF) som brukar fylla minnet så datorn måste börja swappa, när jag har 6-7fönster öppna med runt 20-30flikar i varje.. det äter upp minnet efter några dagar eller en vecka. *hahaha*
Men annars brukar jag klara mig undan fenomenet.. som jag nämnde, det händer kanske 20gånger på ett år.... swap-partitionen hade jag först bara på lite mer än ram mängden, men det hände en gång att jag inte kunde sätta den i viloläge, så nu mer ligger de på 60GB, o jag har aldrig råkat ut för det igen iallafall.
Jag vet inte vad som är bäst.. swapfil eller swap-partition.. av de jag hört ha åsikter, så säger de partition. Men jag vet inte... win är ju filbaserat som växer vart efter det kan behövas..
-h? swappiness -h eller vad? Jag är kass på terminalen. *hihi*
Men när den börjar swappa så där hårt, så den fryser, då kan jag inte göra något... inte ens flytta muspekaren.. den börjar ju inte swappa förrän ramminnet når 98% o då när det blir en pik så den når 99,8 eller rent av 100 så låser sig allt medans hdd's lampa bara lyser ilsket.. jag skulle vilja att den börjar svappa mjukt i bakgrunden så det inte märks av redan vid 60-70%.. så man aldrig har 90 eller 97% fullt med ramminne.. startar man ett program då, så låser den upp sig en stund medans den ska swappa bort lite.

Jag börjar få lite dåligt samvete att jag trashar den här tråden... jag kanske ska öppna en ny diskussionstråd istället..
sorry till er alla.

En admin får gärna flytta min lilla offtopic diskussion till en annan tråd om denna tråden blir för trashad.. jag vill inte sabba tråden.

Jo; en grej Linux inte är så bra på än är uppförandet när minnet tar slut. Det finns ett antal sätt att angripa problemet på, och inget av dem är särskilt trevliga. Mitt tips brukar generellt sett vara "tilldela tillräckligt med minne", men rådet "använd inte allt minne" är ungefär lika användbart (eller inte). Man kan trimma in en bra nivå av swappiness, men finns det verkligen inte minne kvar så går datorn som i kall sirap oavsett.

På det glada 90-talet när jag hade mer tid än pengar hade jag snabbknappar för att starta programmet xkill; då kunde man bara klicka på ett fönster som hörde till ett program man ville ha ihjäl snabbt för att återfå minne eller processorcykler. Om det fortfarande finns och funkar så är det en bra "krossa glaset"-funktion när du råkar ut för en sån här situation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Helt oviktigt på det stora hela, men jag hade oturen att behöva sätta upp en 2012 R2 från scratch nu i helgen, och standardalternativet är även där en Core-installation, med GUI som ett aktivt val man måste göra under installationen. Men som du säger, funkar det så funkar det; min poäng var mer konstaterandet att det definitivt inte är omodernt att sitta i ett kommandoskal ens på andra sidan häcken.

Jag vet inte om jag ska gratulera eller beklaga sorgen till helgarbetet. *hihi*
Det är aldrig skojigt att göra något från scratch.. Neee det är nog inte omodernt så.. och jag vet.. ja jag vet att med terminal o kommandoskal kan man göra saker 10gånger fortare om man kan alla kommandon o allt innantill.. då är det otroligt tidseffektivt.. Men att komma till den punkten där man kan allt innantill tar lång tid.. och gör man inte saker med jämna intervaller så glömmer man bort dem.
Precis som med allt här i livet... allt har fördelar o nackdelar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo; en grej Linux inte är så bra på än är uppförandet när minnet tar slut. Det finns ett antal sätt att angripa problemet på, och inget av dem är särskilt trevliga. Mitt tips brukar generellt sett vara "tilldela tillräckligt med minne", men rådet "använd inte allt minne" är ungefär lika användbart (eller inte). Man kan trimma in en bra nivå av swappiness, men finns det verkligen inte minne kvar så går datorn som i kall sirap oavsett.

På det glada 90-talet när jag hade mer tid än pengar hade jag snabbknappar för att starta programmet xkill; då kunde man bara klicka på ett fönster som hörde till ett program man ville ha ihjäl snabbt för att återfå minne eller processorcykler. Om det fortfarande finns och funkar så är det en bra "krossa glaset"-funktion när du råkar ut för en sån här situation.

Jag ska starta en ny tråd om detta med swap, för att inte trasha denna tråden.. så flera av era bra tips o synpunkter kommer jag citera över till den tråden.. jag har suttit o gjort lite research igår och idag.. så just i denna stund kräks datorn.. 94% fullt ramminne och 4,5GB växling.. linux desktop gillar inte mitt sätt att arbeta med datorn. *hahaha*

Permalänk

Lite skrämmande läsning ändå.

"Säkerhet open source-utvecklares lägsta prioritet"
https://techworld.idg.se/2.2524/1.744523/sakerhet-open-source...

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Lite skrämmande läsning ändå.

"Säkerhet open source-utvecklares lägsta prioritet"
https://techworld.idg.se/2.2524/1.744523/sakerhet-open-source...

Som om detta skulle vara unikt för OSS-utvecklare ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Som om detta skulle vara unikt för OSS-utvecklare ...

Kanske inte men folk som gillar OSS och inte själva är utvecklare brukar ju slå sig för bröstet om att många ögon som kan lusläsa koder gör att säkerheten automatiskt är avsevärt högre än sluten källkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Kanske inte men folk som gillar OSS och inte själva är utvecklare brukar ju slå sig för bröstet om att många ögon som kan lusläsa koder gör att säkerheten automatiskt är avsevärt högre än sluten källkod.

Ja, tyvärr så har de ju fått det hela om bakfoten. Vad de faktiskt bör säga är att allt som inte har öppen källkod aldrig kan anses säkert, och att ingen kod någonsin bör anses som helt säker, om man ska ha säkerhet i sitt tänk. OSS kan dock efter granskning anses vara tillräckligt säker.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, tyvärr så har de ju fått det hela om bakfoten. Vad de faktiskt bör säga är att allt som inte har öppen källkod aldrig kan anses säkert, och att ingen kod någonsin bör anses som helt säker, om man ska ha säkerhet i sitt tänk. OSS kan dock efter granskning anses vara tillräckligt säker.

Men problemet är ju att utvecklare inte tycker att säkerhet är speciellt viktigt. Inte minst Linus tycker inte att det är något som bör prioriteras. Det må vara så att sluten kod inte kan betraktas som säker men öppen källkod har inte mycket att säga till om egentligen. Nåja openbsd möjligtvis mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Men problemet är ju att utvecklare inte tycker att säkerhet är speciellt viktigt. Inte minst Linus tycker inte att det är något som bör prioriteras. Det må vara så att sluten kod inte kan betraktas som säker men öppen källkod har inte mycket att säga till om egentligen. Nåja openbsd möjligtvis mm

Ja, det är ett stort problem, men artikeln avslutar det hela rätt så bra:

Citat:

Den trista följden, utöver attacker mot mjukvaran i sig, är att företag som vill använda öppen källkod-komponenter i sina applikationer, varav många själva bidrar till öppen källkod, måste lägga avsevärda resurser på att uppdatera koden, blockera olika komponenter och manuellt nagelfara koden, skriver Dark Reading.

...och det är där det fina i kråksången med OSS kommer in: att den som vill använda komponenter i sina applikationer och system alls kan uppdatera koden, blockera komponenter och manuellt nagelfara koden, och undersökningen visar vikten av att göra det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Vilka nyhetssidor följer ni för att ha koll på nya roliga program till Linux?

Jag gillar designen på nyhetssidan https://www.omgubuntu.co.uk/ fast jag är nyfiken om det finns bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Vilka nyhetssidor följer ni för att ha koll på nya roliga program till Linux?

Jag gillar designen på nyhetssidan https://www.omgubuntu.co.uk/ fast jag är nyfiken om det finns bättre alternativ?

www.phoronix.com brukar jag titta till ibland

Permalänk
Medlem

Vilka buggar drabbar er för närvarande? : )

https://gitlab.gnome.org/GNOME/mutter/-/issues/1536 är konstant för min maskin, ingen skärmvila tills uppdaterad Mutter. Fix mergad för ett antal veckor sen, får se när kommer till Manjaro.

https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=257730 - Försätter maskin i vila när jag inte använder den, glöms DT igång är openCL MIA till systemet startas om. Försöker minnas att alltid avsluta DT innan.

Color-correction-taben i nvidia-settings har jag inte fått att spara konsekvent, har följt råden i Manjaro-wikin. Den nämner inte color-correction-taben dock och det finns inte jättemycket om det vad jag hittat, förutom ett par andra med vagt liknande problem. Mina ändringar appliceras så fort man startar nvidia-settings, ibland stannar de en session, ibland återställs de till default efter exakt 10 sek oavsett om nvidia-settings kör eller ej. Inget i journalen när det sker.

Distrohoppade lite för en eller två veckor sedan, provade två xfce-distributioner, mx linux och manjaro med xcfe. Av endera anledningen betedde sig båda exakt likadant när jag körde mitt standard funktions-test, del "kan den gå i standby el. hibernate av sig själv och vakna ok?" svaret var att xfce i båda systemen hade både standby och hibernate, inget fungerade (direkt till login eller bara skärm av maskin på). MX har en speciell avbild för "nyare hårdvara", det ville inte starta med den reguljära. Ville testa Solus igen men har inte fått den att boota (den bootar till textprompt med så warpad grafik att det inte går att avgöra vad man skriver eller vad som kommer tillbaka rikitgt) med den här maskinen (B550). Manjaro gnome har bara ett sovläge och det funkar, auto eller ej. (Får bara se till att inte glömma att inaktivera skärmvila).

Har fått nåt slags segmentation fault för Skype preview och nvidia, som gör
: NVRM: GPU at PCI:0000:07:00: GPU-2874e308-e236-ba67-7622-a2b5aae3d678
dec 14 19:38:00 manjaro kernel: NVRM: GPU Board Serial Number:
dec 14 19:38:00 manjaro kernel: NVRM: Xid (PCI:0000:07:00): 8, pid=1607, Channel 00000020
dec 14 19:38:10 manjaro /usr/lib/gdm-x-session[1536]: (WW) NVIDIA: Wait for channel idle timed out.
---
manjaro kernel: audit: type=1701 audit(1607971090.282:130): auid=1000 uid=1000 gid=1000 ses=4 subj==unconfined pid=2033 comm="GpuWatchdog" exe="/usr/share/skypeforlinux/skypeforlinux" sig=11 res=1
dec 14 19:38:13 manjaro /usr/lib/gdm-x-session[1536]: (EE) NVIDIA(GPU-0): WAIT (2, 8, 0x8000, 0x0000f1fc, 0x00005aa8)
dec 14 19:38:20 manjaro /usr/lib/gdm-x-session[1536]: (EE) NVIDIA(GPU-0): WAIT (1, 8, 0x8000, 0x0000f1fc, 0x00005aa8)
dec 14 19:41:01 manjaro kernel: INFO: task Xorg:1536 blocked for more than 122 seconds.

så kör stabil release Skype nu för det är lagom nivå på problemen tills vidare : )

Har i alla fall funnit Timeshift! Ämnar spara då och då och synnerligen just innan uppdateringar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Vilka nyhetssidor följer ni för att ha koll på nya roliga program till Linux?

Jag gillar designen på nyhetssidan https://www.omgubuntu.co.uk/ fast jag är nyfiken om det finns bättre alternativ?

Har också bookmarkat OMG! Ubuntu!, men ger inte mycket för deras nyheter längre.

För att hitta roliga program till Linux, så brukar jag kolla på https://alternativeto.net/platform/linux/ samt söka på YouTube.

Verkar som att jag ofta har helt andra krav på mjukvaror än övriga Linux-användare, då jag inte tål att se program som VLC, LibreOffice, Audacity, GIMP och Kdenlive. Dessa programvaror ser alla ut som lapptäcken och hade fått UX-designers att begå självmord direkt (kanske därför de aldrig fått någon nämnvärd förbättring?).

Istället är det Celluloid, FreeOffice/SoftMaker Office, Ocenaudio, Pixlr E och DaVinci Resolve som gäller för mig. Ett tips är att testa dessa

Sedan funkar väl nära nog alla Electron-appar direkt under Linux?

https://www.electronjs.org/apps

Själv har jag dock bara kört VSCode, Picturama samt Camunda.

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vilka buggar drabbar er för närvarande? : ) .

1. OpenCl fungerar inte om har ett nyare AMD- och ett äldre AMD-grafikkort i datorn. (klagar över fel version av libdrm)

2. Nätverksskrivaren rapporterar låg bläcknivå fast den helt saknar förmåga att rapportera bläcknivå. (Den fungerar som vanligt ändå)

3. Photoshop har problem med att visa verktygsmenyer i Cinnamon-skrivbordsmiljön.

4. Ibland måste jag starta World Of Tanks två gånger.

Permalänk

Enda buggen som stör mig just nu är uppväckning från sömnläge. Nvidia drivrutiner ballar ur och öppna applikationers fönster blir ibland svarta osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Vilka nyhetssidor följer ni för att ha koll på nya roliga program till Linux?

Jag gillar designen på nyhetssidan https://www.omgubuntu.co.uk/ fast jag är nyfiken om det finns bättre alternativ?

Jag brukar surfa in på bland annat https://itsfoss.com/

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vilka buggar drabbar er för närvarande? : )

Inga buggar alls vad jag känner till, utan konfigurationen ovan rullar på löjligt bra för mig. Däremot hade jag inte samma tur med Ubuntu 20.04, vilket är skälet till att jag ligger kvar på 18.04.5 LTS.

Permalänk
Medlem

Kör mest linux på mina servrar nu, ingen desktop kvar för tillfället. Jag önskar innerligt att desktopen skulle växa mer och mogna, men det är för mycket bök just nu med allt jag vill få igång. Bara en sån sak som att få nvidia-drivarna att funka efter kernel-uppdatering kan ju driva en till vansinne. (Ja, jag vill köra nvidia, bland annat på grund av nvenc som amd saknar i varenda pryl dom säljer.)

För mycket buggar avsaknad av saker för stt kunna nämna alla 😄
Vill köra Linux enbart, men så länge jag är beroende av Windoes för en del saker så får jag fortsätta med det.
Asstörigt att det bara fokuseras på Windows o mac. Lycka till att köra Linux om du har Handelsbanken och ska försöka hämta ett mobilt bankid. Då måste du logga in med sladd med deras säkerhetsdosa och installera både drivrutiner och bankid. Guess what, inget av det finns till Linux. Sjukt störigt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kört min Intel NUC på clear Linux ett bra tag men aldrig testat WiFi. Flyttade den idag för att använda den huvudsakligen för att ha den i 3d-printer hörnan och upptäckte dem absolut fånigaste saken- Clear Linux, en distro gjord av Intel, har inte drivers paketerade för Intels WiFi kort som sitter i Intels egenbyggda NUC. Hade strul med att installera via usb och vart till slut rage quit med en snabb w10 install. Kanske lika bra då jag kan behöva repetierhost på den ändå. Kört Ubuntu på samma NUC tidigare där WiFi drivers utan problem gled in. Men ändå, Wtf?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Kört min Intel NUC på clear Linux ett bra tag men aldrig testat WiFi. Flyttade den idag för att använda den huvudsakligen för att ha den i 3d-printer hörnan och upptäckte dem absolut fånigaste saken- Clear Linux, en distro gjord av Intel, har inte drivers paketerade för Intels WiFi kort som sitter i Intels egenbyggda NUC. Hade strul med att installera via usb och vart till slut rage quit med en snabb w10 install. Kanske lika bra då jag kan behöva repetierhost på den ändå. Kört Ubuntu på samma NUC tidigare där WiFi drivers utan problem gled in. Men ändå, Wtf?

Haha stabilt. Fail av Intel 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert

Kör Ubuntu 20.04 LTS på en dator och allt funkar bra utom en liten detalj...

Ibland när jag försöker spela upp okomprimerade .mov-filer (oftast i 720x576/50i) i VLC så hänger sig i princip allt. Kan flytta på musen men det är det enda: Allt annat är låst och får bara bukt på problemet genom att starta om datorn helt. Alla codecs som inte är okomprimerade (FFV1, ProRes, DNxHD, H.264 etc) fungerar i samtliga upplösningar, bildfrekvenser och containers som jag har testat med utan några som helst problem. Har heller inga problem med övriga programvaror jag använder på datorn utan allt flyter på som det ska.

Datorn i fråga har en i7-10700k med 2x8GB DDR4 och ett GT 1030 (använder nVidias egna drivers). Tror att moderkortet är ett Gigabyte B460 HD3. Känns mer som att det är något mjukvarufel dock, eller att jag har missat någon viktig inställning. Någon som har en idé? Förslag på vettiga, smidiga mediaspelare mottages också givetvis.

Var f.ö. uteslutande Ubuntu-användare och lite andra Linux distros i ca 2½ år under min ungdom men på slutet var jag inte intresserad nog för att engagera mig med det. Gick tillbaks till Windows som fortfarande är mitt primära val även om jag 2018 fick upp ögonen för macOS. Efter att ha byggt en ny Linuxdator kan jag ändock verkligen förstå tjusningen i det trots att Ubuntu är så anpassat för desktopanvändare som det kan bli. Om jag inte spelade själv hade jag solklart satsat på det istället för Windows, eller kikat runt efter andra distros.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Kör Ubuntu 20.04 LTS på en dator och allt funkar bra utom en liten detalj...

Ibland när jag försöker spela upp okomprimerade .mov-filer (oftast i 720x576/50i) i VLC så hänger sig i princip allt. Kan flytta på musen men det är det enda: Allt annat är låst och får bara bukt på problemet genom att starta om datorn helt. Alla codecs som inte är okomprimerade (FFV1, ProRes, DNxHD, H.264 etc) fungerar i samtliga upplösningar, bildfrekvenser och containers som jag har testat med utan några som helst problem. Har heller inga problem med övriga programvaror jag använder på datorn utan allt flyter på som det ska.

Datorn i fråga har en i7-10700k med 2x8GB DDR4 och ett GT 1030 (använder nVidias egna drivers). Tror att moderkortet är ett Gigabyte B460 HD3. Känns mer som att det är något mjukvarufel dock, eller att jag har missat någon viktig inställning. Någon som har en idé? Förslag på vettiga, smidiga mediaspelare mottages också givetvis.

Var f.ö. uteslutande Ubuntu-användare och lite andra Linux distros i ca 2½ år under min ungdom men på slutet var jag inte intresserad nog för att engagera mig med det. Gick tillbaks till Windows som fortfarande är mitt primära val även om jag 2018 fick upp ögonen för macOS. Efter att ha byggt en ny Linuxdator kan jag ändock verkligen förstå tjusningen i det trots att Ubuntu är så anpassat för desktopanvändare som det kan bli. Om jag inte spelade själv hade jag solklart satsat på det istället för Windows, eller kikat runt efter andra distros.

Vlc funkar likadant hos mig i Linux, på alla datorer jag testat. Det hänger sig, startar inte om man startat det en gång tidigare, låser datorn o.s.v. Svårt att få igång hårdvarudekodning via nvidia-grafikkortrt överlag i Linux, även med VLC även om det går för det mesta. Inget av dessa problem existerar i Windows. Likaså hårdvarudekodning av filmklipp i webläsaren (netflix, youtube m.m.) är pain att överhuvudtaget på igång i linux men som man inte ens behöver reflektera över i Windows. Det bara funkar.

By the way, varför kör du ett B460 moderkort till en 10700k? Det är väl lite som att sätta en strypsnara på din cpu, no offence 😄

Edit: Jag låter extemt kritisk till Linux här nu, men i själva verket vill jag (och har kört linux länge) köra linux på desktop, men uppenbarligen saknas det en hel del fortfarande.. Jag hoppas man kommer dit nån gång, då kommer jag byta. Men då behöver linux vara supportat på ett helt annat sätt än idag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

@Nissling
Smplayer spelar jag filmer med.