2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BostonGurkan:

Dum fråga kanske men behövs hdmi 2.1 och gpu som stödjer det (AMD 6000 och GTX 3000?) för att få VRR, eller är det bara att kombinationen 4k, 120hz och VRR inte funkar med annat än 2.1? Har ett AMD 5700xt just nu och har inga planer på att uppgradera än eller skaffa de nya konsolerna (hade inte ens kunnat om jag velat iofs). Går jag miste om VRR då eller kan jag spela i 4k 60hz med VRR? Beställt en Sony HX90 som troligtvis dyker upp imorgon.

Du torde kunna spela i exempelvis 1440p och VRR med 4X–120 FPS/Hz. Eller ja, 1080p/4X–120 FPS då på en Sony.

Det är dock ett frågetecken vad just 5700XT erbjuder för HDMI VRR. Nvidia GTX 1660x och bättre (turing) klarar det. AMD har Freesync över HDMI men det kräver just Freesync över HDMI på TV:n också

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pentav:

Kom på nu att vi endast har Netflix standard och därmed inte Dolby Vision i abonnemanget, om jag förstått det rätt.
Ändrar det på något sätt om man väljer mellan Samsung Qled eller LG/Philips Oled?
Jag kan väl tycka att bilden redan var tillräckligt bra på min gamla oled.

Så vitt jag vet får du endast Full HD/SDR med Netflix Standard och då spelar Dolby Vision etc. ingen roll.

Permalänk
Medlem

Är det nån om vet hur man gör för att kontrollera vad man just för stunden har för upplösning/refresh rate på bilden/signalen som tv:n visar just nu? Jag köpte ju Samsung Q80T. Min gamla TV visade för varje gång den fick ny signal exakt vad den fick. Men Samsungtv:n visar inte det, och jag hittar ingenstans att kolla vad den matas med för stunden... Skulle vara kul att se vad man t.ex får för signalkvalitet när man nu lirar Forza på nya XboxSeries X, tillsammans med nya tv:n. Allt är inställt på 4K 120hz, men jag tror inte spelet stödjer det, så skulle vara kul att se vad man faktiskt har, om det går?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

Är det nån om vet hur man gör för att kontrollera vad man just för stunden har för upplösning/refresh rate på bilden/signalen som tv:n visar just nu? Jag köpte ju Samsung Q80T. Min gamla TV visade för varje gång den fick ny signal exakt vad den fick. Men Samsungtv:n visar inte det, och jag hittar ingenstans att kolla vad den matas med för stunden... Skulle vara kul att se vad man t.ex får för signalkvalitet när man nu lirar Forza på nya XboxSeries X, tillsammans med nya tv:n. Allt är inställt på 4K 120hz, men jag tror inte spelet stödjer det, så skulle vara kul att se vad man faktiskt har, om det går?

Ibland får man trycka en extra gång på den ruta som ger info om signal. Men annars är tillverkarna så satans usla på det där med konkret info vilket försvårar felsökning. LG har en serviceinställning som går att får fram och den säger mycket mer. Men oklart om Samsung har något liknande.

Påpekade detta för Samsung 2019 under den lanseringen där de visade R-modellerna och pratade om Freesync och spelfunktioner. Påpekade att det var näst intill omöjligt för mig att veta om Freesync och VRR är aktivt eller inte om det inte finns info om signalen som kommer. Samsung menade (koreanska ingenjörer med så hög befattning att de får åka jorden runt och lansera) att vanliga användare inte behöver detta utan istället blir förvirrade, ringer supporten och klagar.

Jag menade att jag behöver denna information så att jag och alla andra som kan ämnet faktisk kan utvärdera inte bara TV:n utan även spelen och källor. Även om vi utgör färre än 1% som förstår siffrorna så är funktionen kritisk för detta. Lägg detaljerad info i en halvt dold meny istället. De gillade idén. Men tror aldrig det slog rot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ibland får man trycka en extra gång på den ruta som ger info om signal. Men annars är tillverkarna så satans usla på det där med konkret info vilket försvårar felsökning. LG har en serviceinställning som går att får fram och den säger mycket mer. Men oklart om Samsung har något liknande.

Påpekade detta för Samsung 2019 under den lanseringen där de visade R-modellerna och pratade om Freesync och spelfunktioner. Påpekade att det var näst intill omöjligt för mig att veta om Freesync och VRR är aktivt eller inte om det inte finns info om signalen som kommer. Samsung menade (koreanska ingenjörer med så hög befattning att de får åka jorden runt och lansera) att vanliga användare inte behöver detta utan istället blir förvirrade, ringer supporten och klagar.

Jag menade att jag behöver denna information så att jag och alla andra som kan ämnet faktisk kan utvärdera inte bara TV:n utan även spelen och källor. Även om vi utgör färre än 1% som förstår siffrorna så är funktionen kritisk för detta. Lägg detaljerad info i en halvt dold meny istället. De gillade idén. Men tror aldrig det slog rot.

Trist... som du redan påpekat... hur fan ska man veta att man har fått rätt signal fram till TV:n...

Jag hittar tyvärr inte ens nån ruta som du pratar om, att trycka en extra gång på.. men det kanske inte finns på Samsungs tv apparater då?

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan svara på varför Mediamarkt har andra modellnummer på TV än vad man hittar online?
I Österrike har vi en modell som heter LG OLED 55CX8LB, är detta samma som https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5263760 LG OLED55CX?
Väldigt förvirrad eftersom det verkar bara vara Mediamarkt Österrike i hela världen som säljer exakt med den modellbeteckningen.
Vet att Mediamarkt även i Sverige har egna modellbeteckningar. Finns det någon guide runt det?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Tycker du det är värt att betala Mediamarkt för en kalibrering av LG OLED65CX?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

Trist... som du redan påpekat... hur fan ska man veta att man har fått rätt signal fram till TV:n...

Jag hittar tyvärr inte ens nån ruta som du pratar om, att trycka en extra gång på.. men det kanske inte finns på Samsungs tv apparater då?

Utan kunskap om någon "hemlig meny" eller liknande är Samsungs TV rätt meningslös för att ha som plattform för att utvärdera sådan funktioner som VRR etc. Eftersom man inte kan få ens grundläggande information om signalen.

Fast jag förstår deras synvinkel också.

Ett vanligt supportärende är att det står till exempel 1080p/24 Hz från en Blu-rayfilm eller 720p/50 Hz från en SVT HD. Vilket ger klagomål från användare som är arga för de har ju köpt en TV som klarar "100 Hz" eller "200 Hz". Ganska många foruminlägg även här på Swec när detta missförstås totalt.

Begripligt att supporten då säger ifrån för att minska antalet ärenden där man måste förklara för en arg kund varför de missförstår tekniken...

Men vi andra behöver den informationen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av N0str0m0:

@Laxpudding

Tycker du det är värt att betala Mediamarkt för en kalibrering av LG OLED65CX?

Tack på förhand!

Ifall du vill ha vilka inställningar som ger dig en rätt färger på just ditt exemplar finns det inget annat sätt än att man instrumentkalibrerar just ditt exemplar. Jämfört med att själva köpa utrustning är den monetära kostnaden från MM lägre. En i1 Display Pro för ca 2500 kronor mot deras C6:a med signalgenerator för det tiodubbla. Jämfört med tiden att lära sig själv kalibrera är insatsen också betydligt lägre.

Så vad det är "värt" beror helt på din inställning till hur du ser på frågan om att få så exakta färger och så exakt reproduktion som möjligt. Vill du veta att det du ser på TV:n är så nära som filmen skapades och inte något som TV:n adderar godtyckligt? Då är kalibrering svaret.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aholman:

Är det någon som kan svara på varför Mediamarkt har andra modellnummer på TV än vad man hittar online?
I Österrike har vi en modell som heter LG OLED 55CX8LB, är detta samma som https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5263760 LG OLED55CX?
Väldigt förvirrad eftersom det verkar bara vara Mediamarkt Österrike i hela världen som säljer exakt med den modellbeteckningen.
Vet att Mediamarkt även i Sverige har egna modellbeteckningar. Finns det någon guide runt det?

Du behöver bara tänka på CX. Resten är överflödig info där vissa butiker skriver ut hela beteckningen, andra delar av den. Att det är just den österrikiska beteckningen dyker upp kan beror på att de plockar exemplar från den försäljningskanalen. Eller så har det kanske suttit en österrikare och matat in beteckningar för hela Europa utan att tänka på saken.

Samma TV oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du vill ha vilka inställningar som ger dig en rätt färger på just ditt exemplar finns det inget annat sätt än att man instrumentkalibrerar just ditt exemplar. Jämfört med att själva köpa utrustning är den monetära kostnaden från MM lägre. En i1 Display Pro för ca 2500 kronor mot deras C6:a med signalgenerator för det tiodubbla. Jämfört med tiden att lära sig själv kalibrera är insatsen också betydligt lägre.

Så vad det är "värt" beror helt på din inställning till hur du ser på frågan om att få så exakta färger och så exakt reproduktion som möjligt. Vill du veta att det du ser på TV:n är så nära som filmen skapades och inte något som TV:n adderar godtyckligt? Då är kalibrering svaret.

Stort tack för svaret!

Nu behöver jag inte känna mig "lurad" över att välja kalibreringen!

Permalänk

Är kalibreringen oberoende av tvns position i hushållet? Dvs kalibreringen tar inte hänsyn till några yttre faktorer utan det är typ som att dom stämmer ett piano?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Detarvisomar:

Är kalibreringen oberoende av tvns position i hushållet? Dvs kalibreringen tar inte hänsyn till några yttre faktorer utan det är typ som att dom stämmer ett piano?

Kalibrering kan inte ta hänsyn till externa faktorer utan det är mer som att stämma ett piano. Man kalibrerar efter en formell standard, vanligtvis ITU Rec.709 och den är likadan oavsett om du är i Bombay eller Bastuträsk. Likadan oavsett om man sitter i ett ljust rum på dagen eller mörkt rum på kvällen – färgstandarden är densamma.

Men det senare kan man ta hänsyn till ifall man kalibrerar på plats. Därav att ISF-lägen på TV-apparater (och även Dolby Vision-lägen) kommer för Mörkt respektive Ljust rum. Detta går inte att anpassa för i butik utan då får man arbeta mot någon form av gemensamt mål, likt Gamma 2.2 och 120 nits.

Där kan man (beroende på Covid-19-situationen) betala extra för att någon gör det hemma. Men det går också bra att ta de inställningar man får och lära känna sin TV. För ett ljust rum kan det räcka med att bara öka styrkan på belysningen. Det blir lättare att få det rätt på egen hand om man har ett facit att utgå ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du behöver bara tänka på CX. Resten är överflödig info där vissa butiker skriver ut hela beteckningen, andra delar av den. Att det är just den österrikiska beteckningen dyker upp kan beror på att de plockar exemplar från den försäljningskanalen. Eller så har det kanske suttit en österrikare och matat in beteckningar för hela Europa utan att tänka på saken.

Samma TV oavsett.

Tack för snabbt svar. Uppskattas verkligen i black friday dagar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Måste antaglige välja en eller kanske två specifika HDMI-anslutningar och eventuell aktivera en inställning som ger ökad bandbredd på dessa HDMI-portar. Din bild kör dessutom 4K/60 med 4:2:0 på 8 bitar vilket är 9 Gbps. Så inte ens full 18 Gbps.

Samsung är ju kanske mest bråkig här nu då deras modeller har 4K/120-kapaciteten på HDMI 4, men hela tiden flippar om inställningen för porten. Måste springa ned i menyerna och slå om detta varje gång man försöker få till signalen.

Uppdaterat mjukvaran nu och testat med denna kabel https://www.webhallen.com/se/product/303394-iiglo-HDMI-2-1-ka...

ändrade till Enhanced på HDMI 3 och 4 , men får svart bild... den tappar signalen då verkar lovande. har du testat denna tv med 120Hz?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oneone:

Uppdaterat mjukvaran nu och testat med denna kabel https://www.webhallen.com/se/product/303394-iiglo-HDMI-2-1-ka...

ändrade till Enhanced på HDMI 3 och 4 , men får svart bild... den tappar signalen då verkar lovande. har du testat denna tv med 120Hz?

Jag har inte testat någon TV med 4K/120 Hz ännu. Vilken TV tänker du på? XH90? Vad har du för källa?

Iiglo-kabeln är inte certifierad utan är ett typiskt exempel på hur en "2.1-kabel" påstår något som inte går att verifiera där infotexten pratar om "nyheter i HDMI 2.1".

Ultra High Speed är det som gäller, även om det är svårt att finna certifierade kablar ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har inte testat någon TV med 4K/120 Hz ännu. Vilken TV tänker du på? XH90? Vad har du för källa?

Iiglo-kabeln är inte certifierad utan är ett typiskt exempel på hur en "2.1-kabel" påstår något som inte går att verifiera där infotexten pratar om "nyheter i HDMI 2.1".

Ultra High Speed är det som gäller, även om det är svårt att finna certifierade kablar ännu.

jag har en Sony KD-75XH9096 , misstänkte angående den där kablen... Skall gå ner på webhallen eller Kjell o skaffa en ny kabel, någon på webhallen eller kjell du skulle rekommendera?

Källan är ett 3090 FE.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

För Q95T fungerar det så här: Det kommer upp en ruta varje gång man byter till samma källa som redan är aktiv, längst upp till höger. Den säger vilken frekvens som används, om VRR är aktivt, om HDR är aktivt och vilken upplösning som körs (i alla fall om UHD=4K är aktivt). Med den lilla fjärrkontrollen (Bluetooth, inte IR, utan siffror) så trycker man på mittenknappen, den stora runda, så får man fram rutan när man vill.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oneone:

jag har en Sony KD-75XH9096 , misstänkte angående den där kablen... Skall gå ner på webhallen eller Kjell o skaffa en ny kabel, någon på webhallen eller kjell du skulle rekommendera?

Det är köp och byt, köp och byt i evig loop som gäller tills du finner en som fungerar.

Permalänk

Håller på o kollar soundbar till 8535 o upptäcker att 8535 inte har eARC. Det är väl nått med eARC o skicka vidare Dolby Atmos till soundbar har jag för mig? Som sagt en hel drös fakta att hålla reda på när man ska köpa något. Tröttsamt.

Permalänk
Medlem

Börjar tappa hoppet att OLED ska sjunka ytterligare i pris. Då står frågan mellan Sony xh90 och samsung q80t.

Kan någon hjälpa mig i beslutsångesten? Q80t verkar bättre i allt utom dolby. Tv kommer användas för ps5 samt Netflix. Hur tänker ni?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av punkarn89:

Håller på o kollar soundbar till 8535 o upptäcker att 8535 inte har eARC. Det är väl nått med eARC o skicka vidare Dolby Atmos till soundbar har jag för mig? Som sagt en hel drös fakta att hålla reda på när man ska köpa något. Tröttsamt.

Det du tappar är Dolby True HD och den typen av format. Vilket kan vara sak samma om du köper en enklare soundbar. Men gör stor skillnad om du sitter på något sofistikerat ljudsystem köpt just för sin Atmos-kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

Börjar tappa hoppet att OLED ska sjunka ytterligare i pris. Då står frågan mellan Sony xh90 och samsung q80t.

Kan någon hjälpa mig i beslutsångesten? Q80t verkar bättre i allt utom dolby. Tv kommer användas för ps5 samt Netflix. Hur tänker ni?

black friday är ju imorgon vänta tills helgen iaf.

Permalänk
Medlem

Blir inte riktigt klok på om det är budget eller mellanklass jag ska fokusera på. Bryr mig inte om några funktioner i TVn alls, så länge den har bra bild för pengarna och en fjärrkontroll med av/på knapp egentligen...

Hade tänkt mig under 10K Kr och 60-70 tum, men det är svårt att ta sig fram i den här djungeln.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

För Q95T fungerar det så här: Det kommer upp en ruta varje gång man byter till samma källa som redan är aktiv, längst upp till höger. Den säger vilken frekvens som används, om VRR är aktivt, om HDR är aktivt och vilken upplösning som körs (i alla fall om UHD=4K är aktivt). Med den lilla fjärrkontrollen (Bluetooth, inte IR, utan siffror) så trycker man på mittenknappen, den stora runda, så får man fram rutan när man vill.

MEN TACK!

Fy fan vad skönt, det funkade på Q80T också... Amazon Prime och NETFLIX kör 24fps... nu vet jag ialf varför det hackar när bilden sveper... ska se om jag kan interpolera upp det högre... hatar 24fps... det hackar så satans.

Permalänk
Medlem

Sony A87 eller LG CX, vilken har bäst passthrough?

Kravet är att på något sätt kunna få ut Atmos/TrueHD via plex, antingen via inbyggd app i TV eller via min Nvidia Shield då jag har en Sonos Arc och vill ha ut bästa möjliga ljud när det är så begränsade ljudformat som den stödjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Sony A87 eller LG CX, vilken har bäst passthrough?

Kravet är att på något sätt kunna få ut Atmos/TrueHD via plex, antingen via inbyggd app i TV eller via min Nvidia Shield då jag har en Sonos Arc och vill ha ut bästa möjliga ljud när det är så begränsade ljudformat som den stödjer.

spelande CX
inget spelande A87

Permalänk
Medlem

Har tänkt köpa mig en ny 75" TV nu och är inne på Samsungs QLED.
Om man inte stirrar sig helt blind på priset, vilken skulle man ta av dessa två som nämns i rubriken?
Är det någon större skillnad i kontrast/ljus/bildkvalitet på dessa utöver 4K mot 8K upplösning?

Läser jag på Samsungs hemsida får jag fram följande skillnader:

Rubrik:-----------------------------Q95T 4K---------------------------------------------Q800T 8K
Micro dimming:--------------------Ultimate UHD Dimming Pro------------------------Ultimate 8K Dimming Pro
Object tracking sound:------------OTS--------------------------------------------------OTS+
Ljudeffekt:-------------------------60W--------------------------------------------------70W
Ex-Link (RS-232C)-----------------1-----------------------------------------------------(Finns ej här)
Max ljusstyrkeförhållande:--------66%-------------------------------------------------72%

Det är dessa skillnader jag hittar. Är det något man kommer märka av om man tar den sämre? Verkar som 8K tvn har lite bättre här?
Jag har inte direkt något behov av 8K egentligen, men om man ändå ska slå till på en ny TV som jag kanske har i 10 år som min nuvarande så kan man lika gärna köpa lite bättre med en gång tänker jag.
Någon som kan guida mig åt rätt håll?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

spelande CX
inget spelande A87

Är det det enda som det hänger på menar du? Söker man på nätet så verkar ju inte LG'n ha något vidare stöd för passthrough eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding, jag kan nu bekräfta att Samsung Q80T tar emot och visar 4K 120Hz VRR (119hz står det). Detta i huvudmenyn på Xbox Series X.