Permalänk
Medlem

Mitt stundande AMD-bygge

Hejsan

Jag beställde mitt 5900x den 5:e november och stitter och väntar på denna likt så många andra. Nu under black friday har jag passat på att handla lite övriga komponenter till detta bygge:

1) 2 st Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz CL16 2x8GB https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5274297
2) MSI b550 GAMING PLUS

Sedan tidigare har jag ett fractal design define s chassi som jag ej använt än.
Jag undrar lite över om moderkortet. Duger detta till ett 5900x?

Jag tänker mest spela och det är bara själva spelprestandan jag bryr mig om. Jag har förstått att zen 3 är ganska hopplös att klocka men jag skulle gärna vilja klocka mina minnen en smula.
Vilken kylare skulle ni rekommendera? Duger "ARCTIC Freezer 34 eSports DUO"?

I framtiden kommer jag att stoppa in antingen ett 3080 eller ett 6800xt (förmodligen 3080 pga befängd prissättning på det senare kortet). Vilket nätagg skulle ni då rekommendera?

MVH och tack på förhand!

Permalänk
Medlem

90 visningar, ingen som vet?

Permalänk
Medlem

Om moderatorerna tycker att detta hör hemma i stationära datorer-> köpråd, så får ni hemskt gärna flytta tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Vilken kylare skulle ni rekommendera? Duger "ARCTIC Freezer 34 eSports DUO"?

Din kylare har kapacitet på 210w
Din cpu är på 105w.

Så den räcker.

På 3080 sår det rekommenderat nätagg på 750watt.
Så något över det, skulle rekommendera du köper ett som har passivkylning och modulärt , dock är det en smaksak.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara bra val En test av moderkortet https://www.youtube.com/watch?v=kSg44rciaJI
Egentligen räcker ett 600w PSU i verkligheten, men man vill vara lite på säkra sidan så ett 750w agg skulle jag gå på (jag har köpt ett till mitt AMD bygge) så är du safe.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard