Delbetalning eller lån för köp ~33k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Har du möjligtvis länk till ett exempelbygge på 20k som kan likställas med min på 30k?

Byt ut processorn till 5900X i #18798739 så hamnar du på 20k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De håller i flera år om du inte har problem. Man måste prioritera mellan komponenterna på den inkomsten, vill man lägga 2000 kr på tangentbord får nog det inköpet vänta om det är ny dator som ska kunna köra spel i högsta inställningarna som gäller nu.

För 250kr får man ju bara ett dåligt rubberdome tbord. Har personligen nött ut såna på två månader. Samma med sämre möss.
Dvs klickar inte alls, dubbelklick, släpper när man håller nere tangenten.

Har man enbart gaming som hobby så lägger nog personen några timmar om dagen på det. Och kan då lätt göra samma sak.

När jag skrev 2k menade jag för mus och tbord. Inte 2k på varje. Men det är ungefär kostnaden för mus med bra sensor och brytare. Plus ett mekaniskt tbord.

Håller med om att man kanske inte behöver allt direkt. Men det beror ju var man börjar. En dator för 30k gör ju liten nytta om man har så dålig kringutrustning att man inte vill spela.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Vill du motivera? Jag är mycket nyfiken.
Min bank menar på att de har en rörlig ränta på sitt privatlån. Hur är det bättre än Qliros 12 månader 0% delbetalningsalternativ?

Effektiva räntan hos Qliro är inte 0%, de försöker bara luras. Du måste räkna ut vad den effektiva räntan är, dvs alla avgifter under hela återbetalningsperioden (uppläggninsavgift, administrativ avgift, aviavgift och eventuella övriga hittepåavgifter) dividerat med lånebeloppet.

Först när du vet vad den effektiva räntan är kan du jämföra med vad banken har att erbjuda. Om banken erbjuder en lägre effektiv ränta så är banken ett bättre val.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Har du möjligtvis länk till ett exempelbygge på 20k som kan likställas med min på 30k?

Vill du motivera? Jag är mycket nyfiken.
Min bank menar på att de har en rörlig ränta på sitt privatlån. Hur är det bättre än Qliros 12 månader 0% delbetalningsalternativ?

Jag kommer köpa det billigaste tangentbordet tills vidare.

https://komponentkoll.se/bygg/QoWUy

Något åt det hållet. Du kommer inte märka någon skillnad på 16 och 32GB ram i spel (I dagsläget, men det går alltid att utöka i framtiden).

Att köpa ett 3080 för 11k är inte vidare bra, då det ger ~2% mer prestanda än ett av de billigare korten.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Shit. 16k och ett lån på 40k helt galet!
Jag har ca 27k rent och mer om jag väljer att arbeta övertid och jag skulle aldrig få för mig att köpa på avbetalning för 40k

Så går inte att tänka. Medelsvensson tar huslån på flera miljoner med 20-50k i lön. Då ser 40k på 16k betydligt bättre ut. Allt beror på hur man prioriterar, och ts prioriterar dator just nu. Inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

För 250kr får man ju bara ett dåligt rubberdome tbord. Har personligen nött ut såna på två månader. Samma med sämre möss.
Dvs klickar inte alls, dubbelklick, släpper när man håller nere tangenten.

Har man enbart gaming som hobby så lägger nog personen några timmar om dagen på det. Och kan då lätt göra samma sak.

När jag skrev 2k menade jag för mus och tbord. Inte 2k på varje. Men det är ungefär kostnaden för mus med bra sensor och brytare. Plus ett mekaniskt tbord.

Håller med om att man kanske inte behöver allt direkt. Men det beror ju var man börjar. En dator för 30k gör ju liten nytta om man har så dålig kringutrustning att man inte vill spela.

Inget håller om man missköter grejerna. I kundvagnen/arna jag postade lade jag 1 348 kr på tangentbord och mus i kompletta byggen med skärm för 20 352 kr respektive 15 602 kr. Vill man hellre lägga 500 kr extra på grafikkort får man väl gå ner till typ ett mekaniskt tangentbord från Deltaco och en Corsair-mus för 350 kr, de håller säkert lika bra.

Permalänk
Medlem

Offtopic men så man blir lack på dessa låneföretag och deras "lån".

Om Electrolux bygger en brödrost som ger en stötar, dras den in och får inte säljas. Om Volvo bygger en bil där bara en liten detalj kanske möjligen när månen är i rätt fas kan orsaka att någon skadas, återkallas bilen.

Men något obskyrt låneföretag kan "erbjuda lån" som är fullkomligt ekonomiskt självmord och nästintill garanterar att försätta personen i en psykisk och fysisk depression p.g.a. stress och inkassobrev. Och de kan på bästa sändningstid basunera ut sitt "lån" utan att något händer.

Helt vansinnigt.

Lån tar man för att köpa sig en bostad eller investera i fastigheter på annat vis. För dessa är någorlunda stabila i sitt värde, och du kan lösa lånet oftast utan problem om du väljer att sälja. En dator tappar nästan allt sitt värde på bara 1-2 år.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Så går inte att tänka. Medelsvensson tar huslån på flera miljoner med 20-50k i lön. Då ser 40k på 16k betydligt bättre ut. Allt beror på hur man prioriterar, och ts prioriterar dator just nu. Inget konstigt med det.

Fast lånekostnaden på huset motsvarar en hyra för någon som bor i hyresrätt. Dvs olika poster i budgeten.
Sedan får man helt andra villkor på ett huslån än ett blancolån. Men detta är mer en diskussion för en separat tråd.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon300311:

Shit. 16k och ett lån på 40k helt galet!
Jag har ca 27k rent och mer om jag väljer att arbeta övertid och jag skulle aldrig få för mig att köpa på avbetalning för 40k

33k*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jetblack:

Offtopic men så man blir lack på dessa låneföretag och deras "lån".

Om Electrolux bygger en brödrost som ger en stötar, dras den in och får inte säljas. Om Volvo bygger en bil där bara en liten detalj kanske möjligen när månen är i rätt fas kan orsaka att någon skadas, återkallas bilen.

Men något obskyrt låneföretag kan "erbjuda lån" som är fullkomligt ekonomiskt självmord och nästintill garanterar att försätta personen i en psykisk och fysisk depression p.g.a. stress och inkassobrev. Och de kan på bästa sändningstid basunera ut sitt "lån" utan att något händer.

Helt vansinnigt.

Lån tar man för att köpa sig en bostad eller investera i fastigheter på annat vis. För dessa är någorlunda stabila i sitt värde, och du kan lösa lånet oftast utan problem om du väljer att sälja. En dator tappar nästan allt sitt värde på bara 1-2 år.

Låneföretagen försöker ofta lägga sig 0,01% under vad som är lagligt i ränta och avgifter, det är ganska vanligt om man kollar villkoren på korta lån från den typen av företag, det går att driva upp den effektiva räntan till 100% innan man trampar över på fel sida lagen.

Räntetak
Räntetaket innebär att kreditgivaren aldrig får ta ut högre kreditränta eller dröjsmålsränta för högkostnadskrediten än referensräntan plus 40 procentenheter. Hösten 2019 innebär det att räntan per år aldrig får vara högre än 40 procentenheter.
Kostnadstak

Kostnadstaket begränsar hur höga kostnaderna får vara för krediten. Konsumenten ska aldrig behöva betala mer än det lånade beloppet i kostnader. Till kostnader räknas kreditkostnader, det vill säga ränta och avgift, dröjsmålsränta samt kostnader för inkasso.

Om konsumenten lånar exempelvis 10 000 kronor får kostnaden, utöver krediten, inte överstiga 10 000 kronor. Sammanlagt, lånebelopp, räntekostnader och avgifter, blir då max 20 000 kronor.
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inget håller om man missköter grejerna.

Pratar inget om att missköta dock. Inge våld, bra med rengöring, inge spill. Bara vanlig användning tills det ger upp.
Då brukar billigare tbord/möss börja visa tecken på slitage väldigt fort, inom en månad eller två ibland.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av T0MT0M:

Hur går det ihop? Du har ingen dator just nu, men det enda du gör är att sitta framför datorn? Det luktar troll? Aldrig att någon funderar på att låna från Lendo för att lägga 40 lax på en dator med en månadsinkomst på 16, där du redan lägger 10000kr i månaden på hyra och mat. Vad händer om du får en oförutsedd avgift?

Vem tror att han ens får lov att låna pengar med den inkomsten om det inte är ett skitlån med brakränta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Utgifter
Hyra och el: 5500
Mat: ca 3500
Övrigt 1000kr

Totala kostander per månad är 10k utav 16 eller 17k ut.

Så det kommer minst ta dig 6 månader att spara ihop pengarna (33000 / 6000 kr = 5,5 månader). Delbetalning hade funkat, inget jag hade vågat göra dock.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Pratar inget om att missköta dock. Inge våld, bra med rengöring, inge spill. Bara vanlig användning tills det ger upp.
Då brukar billigare tbord/möss börja visa tecken på slitage väldigt fort, inom en månad eller två ibland.

Ibland är nog ordet där, inget jag upplevt och jag använder mina grejer ganska mycket. För mig brukar tangentbord för 150-300 kr hålla hur fint som helst, så länge man inte typ spiller på ett ruberdome-tangentbord. Konstruktionen på ett mekaniskt för 400 kr kommer inte skilja från ett för 900 kr eller 1500 kr hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Så går inte att tänka. Medelsvensson tar huslån på flera miljoner med 20-50k i lön. Då ser 40k på 16k betydligt bättre ut. Allt beror på hur man prioriterar, och ts prioriterar dator just nu. Inget konstigt med det.

För huslån finns det ju ett hus som säkerhet, vilket inte förlorar 70% av sitt värde på några år... Töntig att rättfärdiga låna till lyxkonsumtion så (billån att vara vettigare att ta upp).

Sen tycker tråden fasat vid att på att försöka läxa upp OP, dyrt och dumt är det inte att låna, han har ju rätt god marginal pengar per månad han har råd med det utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Så går inte att tänka. Medelsvensson tar huslån på flera miljoner med 20-50k i lön. Då ser 40k på 16k betydligt bättre ut. Allt beror på hur man prioriterar, och ts prioriterar dator just nu. Inget konstigt med det.

Du kan ju inte jämföra hus med en dator....
Hus är en investering som oftast ökar i värde som man bor och lever i, varje dag.
En dator kommer tappa värde så fort den startas. Inte omöjligt att hen vill uppgradera den innan den är slutbetald..

Men om det finns i hens budget att betala ~3-4k /månaden i ett år för en dator och det är hens enda intresse så varför inte. Smart är det absolut inte.

Själv sparar jag samma summa som jag spenderar (inte hus/bil/mc/barnvagn osv) men t.ex. en dator.
Köpte ett 3090 för ~18k, då lägger jag undan 18k i fonder/aktier/räntesparkonto..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

För huslån finns det ju ett hus som säkerhet, vilket inte förlorar 70% av sitt värde på några år... Töntig att rättfärdiga låna till lyxkonsumtion så (billån att vara vettigare att ta upp).

Sen tycker tråden fasat vid att på att försöka läxa upp OP, dyrt och dumt är det inte att låna, han har ju rätt god marginal pengar per månad han har råd med det utan problem.

Hade han haft de marginalerna i verkligheten så hade han haft 33k på banken att köpa dator för.

3080 finns inte i lager och lär väl inte finnas i lager i år hur som helst.

Permalänk
Bildexpert

Helt ärligt nu, varför låna pengar nu till datordelar som i princip inte finns i lager? Mycket bättre att spara ihop pengar och använda dem sen, när Zen 3 och Ampere är lättare att få tag på. Ska man sedan tänka rent ekonomiskt så går det att göra ändringar i tänkta bygget för mer prestanda per betalad krona men det är förstås upp till var och en.

Vill absolut inte låta som en moralist, men vi pratar ändå om komponenter du inte kan gå ut till handeln och köpa hur som helst. Vad vinner du då på att stressa fram ett köp med pengar du inte har? Men kan du på något magiskt vis få dina delar levererade före jul och du får en helt ok plan för delbetalning som du på förväg vet att du kommer att hålla så... Visst, kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Så går inte att tänka. Medelsvensson tar huslån på flera miljoner med 20-50k i lön. Då ser 40k på 16k betydligt bättre ut. Allt beror på hur man prioriterar, och ts prioriterar dator just nu. Inget konstigt med det.

Fast bostadslån skiljer sig på flera punkter. De främsta är ju att 1. Man måste ha någonstans att bo och hyresrätt är ofta dyrare/månad och 2. En bostad är i nästan alla fall en investering och inte en konsumtionsvara.

Till TS: Köp på avbetalning om du vill men som alla redan sagt, du kommer inte märka någon skillnad i spel på en dator för 20k och en dator för 30k.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://komponentkoll.se/bygg/QoWUy

Något åt det hållet. Du kommer inte märka någon skillnad på 16 och 32GB ram i spel (I dagsläget, men det går alltid att utöka i framtiden).

Att köpa ett 3080 för 11k är inte vidare bra, då det ger ~2% mer prestanda än ett av de billigare korten.

3080 ger ~2% mer prestanda än billigare korten, vilka billigare kort då menar du?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

3080 ger ~2% mer prestanda än billigare korten, vilka billigare kort då menar du?

Alltså att köpa ett 3080 för 11 000:- istället för ett kort som kostar 8500:-.
Det blir nästan ingen skillnad prestandamässigt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Alltså att köpa ett 3080 för 11 000:- istället för ett kort som kostar 8500:-.
Det blir nästan ingen skillnad prestandamässigt.

Osv, ett 3070 exempelvis, då är ju 3080 mer än 2% bättre men då kostar ju det runt 6-7k också, o de klarar man sig gott på, 3060ti klarar man sig också på för den delen. Med tanke på om man inte vill spendera sfär mycket.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Nu går vi plötsligt över i filosofi och livsfrågor.
Allvarligt talat. Skogen? Jag har varit där tillräckligt när jag var 12 på utflykt med dagis.

Ingenting får mig att njuta av något förutom att sitta vid en dator och kunna göra allt på den.
Inte för att det är så jävla Wow men under min livstid med min erfarenhet har jag lärt mig att verklighetsflykten man får via datorn är det bästa du kan få här i livet.

Tråkigt att du känner så. Hoppas du har någon i din närhet du kan prata med. Det låter som du ändå vill nånting mer och det är ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Lär dig spara och budgetera för en dator. Lån och avbetalning är kortsiktiga idiotiska lösningar när det gäller "mindre" summor. Extrem skillnad på bostadslån eller ett 20 - 30k blanco lån på riktigt hög procentsats. Avbetalning är ett snabbt sätt att bli "van" att kunna köpa vad som och sen hamna hos inkasso för att man inte har råd att betala detta.

Så gör som oss andra: Alternativ 3. Spar en bit i månaden tills du har råd att betala hela summan direkt. Du kommer tacka dig själv senare för självdisciplinen du får.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Man får en dator som klarar alla spel och eventuellt hyfsat tungt arbete såsom videoredigering för 10-12k om man inte köper fräsigaste chassit etc. Köp en sådan när du har pengarna kontant. De där sista extra grafikinställningarna eller 0.04 sekunder längre tid det tar att öppna Google Chrome är inte värt 28000, det blir tråkigt fort och en dator tappar i värde tills det är skräp.

Permalänk
Medlem

I dagens klimat så lönar det sig verkligen att låna pengar. Metan just nu är att låna pengar och investera dom, eftersom att investeringarna ger högre utdelning än vad räntan kostar. Det är därför allt går upp.

Lite offtopic men faktum kvarstår, det är väldigt billigt att låna idag och om du har fast inkomst så kan du mycket väl göra det om datorn är så viktig för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Osv, ett 3070 exempelvis, då är ju 3080 mer än 2% bättre men då kostar ju det runt 6-7k också, o de klarar man sig gott på, 3060ti klarar man sig också på för den delen. Med tanke på om man inte vill spendera sfär mycket.

Jag menar givetvis ett 3080 som kostar 8500:- kontra ett som kostar 11 000:-.
Det finns knappt några överklockningsmarginaler.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Så går inte att tänka. Medelsvensson tar huslån på flera miljoner med 20-50k i lön. Då ser 40k på 16k betydligt bättre ut. Allt beror på hur man prioriterar, och ts prioriterar dator just nu. Inget konstigt med det.

Bostad 3 miljoner - Ökar sannolikt i värde ca 2% årligen (dvs 1,5 snordyra 40k datorer om året. Sälj den om du får ekonomiska trubbel. Sannolikt en ökning av dina pengar med ~300 000 på fem år.

Dator 40k - Halveras i värde varje år(typ)

Men man gör precis som man vill. Det finns de som precis fyll 18 och köper en BMW M3 men när de är 25 sen utan kontantinsats till en bostad så kanske de ser tillbaka och ändå ångrar just det köpet lite lite grann.

Permalänk
Medlem

Helt sjuk vad mycket åsikter det kommer i tråden om att han ska spara istället.
Låt han ta ett lån till sin dator om han nu vill det istället. Om det är ett misstag, så är det ett misstag han får leva med.

Ni har ju ingen aning om hans livssituation, hans mentala hälsa kanske behöver en dator mer än pengar den närmsta tiden..

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Helt sjuk vad mycket åsikter det kommer i tråden om att han ska spara istället.
Låt han ta ett lån till sin dator om han nu vill det istället. Om det är ett misstag, så är det ett misstag han får leva med.

Ni har ju ingen aning om hans livssituation, hans mentala hälsa kanske behöver en dator mer än pengar den närmsta tiden..

Datorn han vill bygga går att bygga med exakt samma minne, processor och grafikkort för 10k mindre än han vill lägga.

Edit: Om du vill ha förtydligande, först pratade han om 40k utan att nämna vilka komponenter han tänkte lägga merparten på, sedan länkade han ett bygge för 30k utan skärm, för att sedan säga att det är 33k han vill lägga. Datorn kan byggas för 23k. Om han vill låna till 23k eller om han vill låna till 40k är stor skillnad, vi talar om ca 2000 kr i månaden vid 23k och ca 3400 kr vid 40k.