Grafikprestanda i Cyberpunk 2077

Permalänk
Melding Plague

Grafikprestanda i Cyberpunk 2077

Häng med redaktionen till Night City för ett maffigt prestandatest av Cyberpunk 2077, där 23 olika grafikkort får svettas rejält.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är ray tracing värt det? Kollade på en jämförelsevideo på Youtube och blev inte imponerad. Skulle vara väldigt intressant om ni gjorde en jämförelse där!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när dom visade första gameplay videon och man fick veta att dom använde sig av en 1080ti och sa då att det är inte så farligt för det kommer hinna komma en ny generation med GPU's som kommer göra det enklare att spela med.

Två generationer senare av GPU's och min 3080 når inte upp till 60fps i 1440p, high, RT medium.

Egentligen inget klagomål, är spelet optimerat men använder sig av krävande teknik är det kul att veta att spelets grafik kommer hålla långt in i framtiden men jäklar vad det är krävande.

Permalänk
Medlem

Hämtat ut spelet idag och inte hunnit spela än. Mitt 1080Ti ser ut att få kämpa i 1440p. 😬

Permalänk
Medlem

Mitt gamla 1080 svettas floder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Är ray tracing värt det? Kollade på en jämförelsevideo på Youtube och blev inte imponerad. Skulle vara väldigt intressant om ni gjorde en jämförelse där!

Det ser väldigt imponerande ut IRL, och beroende på var man är i spelet.

En liten jämförelse jag gjorde på hur ljuset reflekteras på fönsterrutor etc.
RT Off:

RT Psycho:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Hämtat ut spelet idag och inte hunnit spela än. Mitt 1080Ti ser ut att få kämpa i 1440p. 😬

I medium blir det spelbart

Permalänk
Medlem

Fick en fin jätteboost av att byta från 3570k till 5600x men verkar som det inte räcker här
Ser ut som jag får byta mot 1060 till ett 3070 då helt enkelt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Härligt! Går det att få något likt tabellen Prestandapåverkan av ray tracing med Geforce RTX 3080 vid 2 560 × 1 440 pixlar fast med DLSS på/av? Hittar inget om DLSS utan ray tracing.

Permalänk
Medlem

På en skala mellan Battlefield V och Control, är DLSS-implementationen bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Verkar vettigt att vänta 3-6 månader till på mer patchande ifrån alla parter. Eller tills nästa generation grafikkort. 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

På en skala mellan Battlefield V och Control, är DLSS-implementationen bra?

Kör med DLSS på Quality, jag ser ingen märkbar skillnad på bildkvalitén om det är av.

Permalänk
Medlem

Mycket bra jämförelse, pcie sloten måste gått varm av alla kortbyten . Skulle vara intressant att se hur spelet skalar med CPUer också, från 4c/4t (vilket inte lär ge en sådär jätterolig upplevelse) till Intels och AMDs värstingar.
Har själv inte kört mer än någon timme ännu men verkar flyta på bra med en 3600 och ett 3080 i 1440p allt inkl. RT på Ultra och DLSS auto, gissar dock på att jag kommer pilla lite med inställningarna när jag kommer in till något mer befolkat område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kommer ihåg när dom visade första gameplay videon och man fick veta att dom använde sig av en 1080ti och sa då att det är inte så farligt för det kommer hinna komma en ny generation med GPU's som kommer göra det enklare att spela med.

Två generationer senare av GPU's och min 3080 når inte upp till 60fps i 1440p, high, RT medium.

Egentligen inget klagomål, är spelet optimerat men använder sig av krävande teknik är det kul att veta att spelets grafik kommer hålla långt in i framtiden men jäklar vad det är krävande.

RT fanns väl inte då i och för sig

Permalänk
Medlem

Ser man något direkt skillnad med DLSS? Ger en ordentligt livstidsförlängning på 20/30-serierna om det fungerar så här bra.

Permalänk
Medlem

Fick lira några timmar på mitt 3080 Strix OC tillsammans med Intel 9700K. 1440P med i stort sett allt på max inklusive RTX på och på max så fick jag 60-90 FPS (ibland dippade jag ner till 40). Hade dock twitch igång på andra skärmen också.

Det lustiga är att hoppar jag in i bilen så kunde jag tanka ner till 20FPS om inte lägre och det var i stort sett okörbart med fysiken i bilarna i sig.

Lugnade mig lite med RTX inställningarna och drog ner några settings till medium istället för "Psycho" och DLSS Balanced / Performance istället för Quality så blev det något bättre men fortfarande lite oflyt i körningen, är det bara jag?

Edit : Har varken haft kraschar eller större buggar och spelet är otroligt 'wow' ändå för min del, men visst hade det kunnat polerats mer. Är övertygad om att mer prestanda kommer dyka fram allt eftersom också. Påminner mig om Bioshock 1 när det kom och har en otroligt fin immersive sim känsla

Permalänk
Medlem

Hade innerligt hoppats på att jag skulle klara mig med ett 1070 och kunna köra med bra inställningar. Men det är ospelbart med high settings i 1440p. Men vilket fantastiskt spel, ser fram emot att kunna spela det när grafikkortshysterin lagt sig

Permalänk
Medlem

En sak jag tycker förtar grafiken är animationerna på NPC.
Raytracing är här för att stanna iaf (även stanna frameraten..)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Haha, alltså är det ingen idé att köpa detta om man som jag har ett GTX 1080 och en 1440p-skärm.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

En sak jag tycker förtar grafiken är animationerna på NPC.
Raytracing är här för att stanna iaf (även stanna frameraten..)

Jag är villig att hålla med, ansiktsanimationerna är lite av en besvikelse ibland med tanke på hur mycket de skröt om det i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett 3060 ti och kom fram till:
1440p med medium på allt med några funktioner off så som Film/Chromatic/Depth/Lens/Blur/Contact. RT ON med allt off/low samt DLSS: quality på.
High på texture (notera att detta bara kan ändras när man inte är i spelet)
Runt 100+ fps hela tiden. Det blir bra då jag kör 144hz skärm.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Kör 3440x1440 skärm och kör på Ultra(RT och dlss on). Funkar helt okej, ligger 95% av speltiden över 60fps. Några få dips ner mot 57fps har jag sett. Men mest drygt 60-70fps. Trodde det skulle vara värre 😆

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Grym artikel! Men DLSS på auto, är det samma som performance? Hur mycket stryk tycker ni DLSS gör för bildkvalitén i de olika lägena? Quality kanske man inte ens märker av?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Riktigt bra och intressanta tester. Inget flaggskepp klarar av att maxa spelet trots nya drivrutinerna och patchen dag noll.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Haha, alltså är det ingen idé att köpa detta om man som jag har ett GTX 1080 och en 1440p-skärm.

Man måste inte skruva upp alla inställningar till max

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

På en skala mellan Battlefield V och Control, är DLSS-implementationen bra?

Vilken av de är bra?

Permalänk
Medlem

Med 2080Ti är 1080p det nya svarta, med andra ord? Jisses.

"Can it run CP2077?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Är det fel på texturerna? Det där ser ut som N64 eller något...

@JonasT: det skiljer ju extremt mycket i ’tensor-prestanda’ mellan Nvidias olika kort. Min känsla är då att DLSS inte borde fungera lika bra på 2060 som på 3090, och skulle vara trevligt med ett jämförande test med bildkvalitet och samma inställningar i spelet i övrigt med olika kort

Permalänk
Medlem

Den procentuella prestandaökningen att gå från high till medium, är det något ni tror är representativt över hela brädet eller lär det bara främst gälla de högpresterande korten ni testade?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

RT fanns väl inte då i och för sig

Det är sant, det gjorde det inte.