Snabbtest: "Cinematic" testat i Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Detta var dock en sidoeffekt av att slå på en dold kvalitetsinställning som normalt inte finns.
Efter att ha lirat cirka 100h så kan jag säga att kanske 1 av 100 personer man ser kan glitcha lite.

Då har du haft osannolikt med tur tror jag. Spelat 50h så långt och glitchiga gubbar är något jag ser varenda spel session. T-pose är vanligast men clippa igenom grejer, rycka iväg, ragdoll:a helt orimligt och annat händer det med med jämna mellanrum. Gillar spelet men årets spel kvalitet är det inte, kanske nästa år efter ett par större feature patchar för det fattas himla mycket utöver buggigheten.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av The Kristoffer:

Kommer säkerligen fortfarande inte vara spelbart utan DLSS...

Native 1440p är nog inom räckhåll för nästa generations kort vad det gäller cyberpunk med RT ultra (och garanterat lugnt för RT på medium). Framförallt om man väger in optimeringar av spelet och drivrutiner som lär ske fram till dess.

4K.. not so much

Edit: inom räckhåll som i: funkar fint med stadiga 60 FPS.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Tack för intressant test.
Ja, de asiatiska lamporna var retliga, men ser självklart massa andra saker i bakgrunden som också förändras.

På artikelns sista exempel, var en av de retligaste förändringarna på husväggen, där omkopplingsdosor och dess kablage tappar radikalt mycket, eller försvinner helt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Så fort jag får mitt RTX 3090, vilket väl lär bli till sommaren säkert (April säger de nu) så kommer jag definitivt testa Cinematic-läget, i 2560x1440.

Jag brukar vilja ha åtminstone stabila 120fps men att ligga och flyta runt 60 kanske kan vara okej med G-sync om det ser så där bra ut. Jag uppskattar iaf de skillnaderna man kunde se, särskilt i första bilden. Staketet uppe till höger ser ut som en grå massa utan Cinematic t.ex., och många andra saker ser rätt muppiga ut i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Tack för intressant test.
Ja, de asiatiska lamporna var retliga, men ser självklart massa andra saker i bakgrunden som också förändras.

På artikelns sista exempel, var en av de retligaste förändringarna på husväggen, där omkopplingsdosor och dess kablage tappar radikalt mycket, eller försvinner helt.

Antingen är jag helt bakom flötet, eller så är bilden med dosorna på den som inte kör cinematic läget.
Helt ärligt var jag ganska konfunderad när jag tittade på skärmdumparna, för jag utgår från att den med lägst fps (uppe i vänstra hörnet) är den som kör cinematic, och alltså den bilden där massa detaljer i bilden saknas!

EDIT: Tydligen hade alla cinematic skärmdumpar högre fps av ren slump!

@UndaC Är jag helt ute och cyklar? Bilderna med lägre fps - vilket också är bilderna där många objekt en bit bort har tappat detaljrikedom, där gräset tappat all ambient occlusion, där palmerna 20 meter bort tappar sina blad, men där också geometrin på näraliggande objekt blivit mer smooth, är cinematic screenshotsen, eller??? För annars har ni fått högre fps med cinematic påslaget i alla era skärmdumpsexempel vilket verkar omöjligt om jag inte läste artikelns undersökning av prestandan helt fel också.

Överst: Kablaget försvinner.
Mitten: Gräset har ingen skugga, gallret har blivit en slät platta, trädstammen har simplifierats.
Nederst: Halva staketet är borta, de två metallfästena som håller lampglaset är borta.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dpom86:

Antingen är jag helt bakom flötet, eller så är bilden med dosorna på den som inte kör cinematic läget.
Helt ärligt var jag ganska konfunderad när jag tittade på skärmdumparna, för jag utgår från att den med lägst fps (uppe i vänstra hörnet) är den som kör cinematic, och alltså den bilden där massa detaljer i bilden saknas!

Därav min kommentar ovanför om att det ser lite trasigt ut. Kanske något för close-ups där man drar ner kvalitén på allt som är mer än några meter bort för att få mer prestanda över till att maximera kvalitén på ljussättning och detaljrikedom på det som är precis framför kameran.

@UndaC Är jag helt ute och cyklar? Bilderna med lägre fps - vilket också är bilderna där många objekt en bit bort har tappat detaljrikedom, där gräset tappat all ambient occlusion, där palmerna 20 meter bort tappar sina blad, men där också geometrin på näraliggande objekt blivit mer smooth, är cinematic screenshotsen, eller??? För annars har ni fått högre fps med cinematic påslaget i alla era skärmdumpsexempel vilket verkar omöjligt om jag inte läste artikelns undersökning av prestandan helt fel också.

https://i.imgur.com/ocvHxQF.png
Överst: Kablaget försvinner.
Mitten: Gräset har ingen skugga, gallret har blivit en slät platta, trädstammen har simplifierats.
Nederst: Halva staketet är borta, de två metallfästena som håller lampglaset är borta.

Den första bilden är konsekvent den med Cinematic påslaget. Det går också att identifiera genom att se vilka som visar mest VRAM-användning.

Och ja nu när du säger det så visar samtliga screenshots högre fps i cinematic men det är extrem slump bara och inte representativt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Den första bilden är konsekvent den med Cinematic påslaget. Det går också att identifiera genom att se vilka som visar mest VRAM-användning.

Och ja nu när du säger det så visar samtliga screenshots högre fps i cinematic men det är extrem slump bara och inte representativt.

Haha, ok tack för förtydligandet. Sicken slump! Det var väldigt förvirrande att fps'n "steg".
Nu kommer jag ju vilja köra det läget dock, något burken min inte klarar. Attans!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Jag testade läget igår och det säg väldigt snyggt ut.
Jag tycker dock prestandan led lite för mycket av det och tog bort det efter sessionen.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Kanske finns ett låst AI läge också så att spelet blir lite modernare.
https://youtu.be/_CymqHdNYkg

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kanske finns ett låst AI läge också så att spelet blir lite modernare.
https://youtu.be/_CymqHdNYkg

Det klippet var riktigt läskigt och förklarar precis det som gör varför inte jag i alla fall känner mig sugen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wibbe44:

Fast så är det ju inte och kommer heller inte bli. Speltillverkarna anpassar ju mängden ram som kan användas till den hårdvara som gäller på marknaden.
D.v.s man behöver inte vara orolig. Eftersom Nvidia har en sådan dominans så är det dessutom extra viktigt att anpassa spelen så att så många som möjligt kan spela på ett modernt RTX kort med högsta inställningar.
Troligen även därför de inte har cinematic RTX med som alternativ officiellt.

När nästa generation kommer likt RTX 4080 så kommer troligen gränsen flyttas till kanske 16 eller 20 GB istället och historien upprepar sig... Sitt lugnt i båten.

En normal konsumment köper inte ett kort för att bara ha det i 1 generation.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kanske finns ett låst AI läge också så att spelet blir lite modernare.
https://youtu.be/_CymqHdNYkg

intressant klipp, har varit lite tveksam till spelet efter allt man hört, får se hur mycket dom kan lyckas lösa med patchar, väntar fortfarande på mitt 3080 så blir inget köp innan det iaf.

Permalänk
Medlem

Känns som AMDs kort är lite bättre på det där med texturer och level of detail, rislamporna ser inte ut så där i något läge för mig.

Har ett 6800.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

intressant klipp, har varit lite tveksam till spelet efter allt man hört, får se hur mycket dom kan lyckas lösa med patchar, väntar fortfarande på mitt 3080 så blir inget köp innan det iaf.

Det är mycket negativa nyheter om spelet men det har ju trots allt 79% positiva recensioner på Steam med 310k som tagit sig tiden att recensera det. RDR2 har jämförelsevis 83% med 135k så det är många som verkar gilla spelet(inkl mig själv). Om du kan så är det dock definitivt värt att vänta på din GPU, ångrar lite att jag inte gjorde det för det är troligtvis det enda spelet som kommer utnyttja det fullt ut på ett tag.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Det är mycket negativa nyheter om spelet men det har ju trots allt 79% positiva recensioner på Steam med 310k som tagit sig tiden att recensera det. RDR2 har jämförelsevis 83% med 135k så det är många som verkar gilla spelet(inkl mig själv). Om du kan så är det dock definitivt värt att vänta på din GPU, ångrar lite att jag inte gjorde det för det är troligtvis det enda spelet som kommer utnyttja det fullt ut på ett tag.

De noterade en rekordstor dipp i antalet spelande på steam.
Och lita aldrig på recensionerna i början på ett släpp. Gäller såväl imdbs betyg på filmer som steam användarbetyg på spel. Early adoptera och fans är ofta ovilliga att kritisera produkter.
Sen har betyget gått ned stadigt. Låg på 83% för inte allt för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Testade snabbt när denna nyhet kom ut för några veckor sen men fick T-pose buggen överallt inkl skelett på alla npc så nånting med läget är inte 100% korrekt och antagligen varför det inte finns valbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Fast så är det ju inte och kommer heller inte bli. Speltillverkarna anpassar ju mängden ram som kan användas till den hårdvara som gäller på marknaden.
D.v.s man behöver inte vara orolig. Eftersom Nvidia har en sådan dominans så är det dessutom extra viktigt att anpassa spelen så att så många som möjligt kan spela på ett modernt RTX kort med högsta inställningar.
Troligen även därför de inte har cinematic RTX med som alternativ officiellt.

När nästa generation kommer likt RTX 4080 så kommer troligen gränsen flyttas till kanske 16 eller 20 GB istället och historien upprepar sig... Sitt lugnt i båten.

Skrivet av _Merc_:

En normal konsumment köper inte ett kort för att bara ha det i 1 generation.

Håller med _Merc_ .

Personligen använder jag ett RX 480 Nitro+ OC med 8 GB inköpt oktober 2016. Det går att spela Doom Eternal i Ultra Nightmare på idag i 1080p (och troligtvis 1440p). Med 6 GB kan du inte aktivera det. 6 GB fick ju kort som GTX 1060 som lanserades samtidigt, eller nyare kort som RTX 2060 eller RX 5600XT. Mer minne är alltså mer framtidssäkert. Och 8 GB redan 2016 (på ett kort som kostade ca 2600).

Jag tycker Nvidia har gjort ett misstag med bara 8 GB på 3070 och i viss mån 10 GB på 3080, något jag tror de själva inser är en akilleshäl. Det är därför de snart, enligt min kristallkula, kommer att lansera kort med större minnesmängd, och tyvärr i någon utsträckning mer eller mindre köra över de som köpte de första korten.

När det gäller anpassning av spel tror jag, också enligt min kristallkula, att de flesta spel kommer att anpassas till att fungera bra på konsolliknande hårdvara. Det kommer att vara grundnivån även för pc de närmaste åren. När det gäller att maxa spelen för pc tror jag däremot inte spelutvecklare kommer att bromsa eller hålla tillbaka och ta hänsyn till minnesmängden på nuvarande 3070 och 3080. Att Cinematic finns där och går att aktivera visar ju att utvecklingen redan har gått vidare, speciellt när det även ryktas om att det kommer kort i lägre prisklasser med mer minne. Ett 3060 med 12 GB känns mer balanserat och framtidssäkert än ett 3070 med 8 GB.

Fixade konstig ordföljd
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Spelade in med Geforce Experience. Den har en overlay som kan visa FPS också.
VRR/G-Sync hjälper såklart. Jag kör mest med dosa och då behövs inte så mycket fps. Kör allt på Max + RT Reflections + RT Shadows på Medium + DLSS Quality. Ligger runt 60fps med drops ner till 45 i det absolut mest krävande ställena.

Vill jag köra med Mus+Tbord så stänger jag bara av RT grejerna och ligger då mellan 70-90fps. Man blir lite vassare i combat då om det behövs

Vad menas med dosa?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Vad menas med dosa?

Snusdosa!
Nä men en handkontroller, Gamepad

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Snusdosa!
Nä men en handkontroller, Gamepad

Aha, varför behövs inte mkt FPS då?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Aha, varför behövs inte mkt FPS då?

Man gör inte lika snabba rörelser så du märker inte av lägre fps lika lätt.
60fps med dosa känns smooth. 60fps med mus känns laggigt
För mig iaf!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ronz:

Man gör inte lika snabba rörelser så du märker inte av lägre fps lika lätt.
60fps med dosa känns smooth. 60fps med mus känns laggigt
För mig iaf!

Har mycket att göra med att en handkontroll ger en förhållandevis linjär/förutsägbar förflyttning av ens karaktär/kamera. Det är väldigt mycket lättare för hjärnan att förbise och själv ”interpolera” då än om det är snabba oförutsägbara rörelser.
Sen är man ju också mer invand med ungefärliga rörelser med en kontroll jämfört med mus redan till att börja med.

Inte världens finaste förklaring men det är så jag uppfattar det iaf. Håller definitivt med, 30 fps med kontroll kan ofta vara helt ok, med mus är det i princip ospelbart.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har mycket att göra med att en handkontroll ger en förhållandevis linjär/förutsägbar förflyttning av ens karaktär/kamera. Det är väldigt mycket lättare för hjärnan att förbise och själv ”interpolera” då än om det är snabba oförutsägbara rörelser.
Sen är man ju också mer invand med ungefärliga rörelser med en kontroll jämfört med mus redan till att börja med.

Inte världens finaste förklaring men det är så jag uppfattar det iaf. Håller definitivt med, 30 fps med kontroll kan ofta vara helt ok, med mus är det i princip ospelbart.

Skillnaden är ju att du med spaken på en handkontroll styr hastigheten på kamerans panorering, men en mus styr den absoluta riktningen direkt. Det är totalt olika saker och upplevelsen blir därefter, och absolut en stor anledning till varför spel på konsol fungerar alls i 20-30fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Håller med _Merc_ .

Personligen använder jag ett RX 480 Nitro+ OC med 8 GB inköpt oktober 2016. Det går att spela Doom Eternal i Ultra Nightmare på idag i 1080p (och troligtvis 1440p). Med 6 GB kan du inte aktivera det. 6 GB fick ju kort som GTX 1060 som lanserades samtidigt, eller nyare kort som RTX 2060 eller RX 5600XT. Mer minne är alltså mer framtidssäkert. Och 8 GB redan 2016 (på ett kort som kostade ca 2600).

Jag tycker Nvidia har gjort ett misstag med bara 8 GB på 3070 och i viss mån 10 GB på 3080, något jag tror de själva inser är en akilleshäl. Det är därför de snart, enligt min kristallkula, kommer att lansera kort med större minnesmängd, och tyvärr i någon utsträckning mer eller mindre köra över de som köpte de första korten.

När det gäller anpassning av spel tror jag, också enligt min kristallkula, att de flesta spel kommer att anpassas till att fungera bra på konsolliknande hårdvara. Det kommer att vara grundnivån även för pc de närmaste åren. När det gäller att maxa spelen för pc tror jag däremot inte spelutvecklare kommer att bromsa eller hålla tillbaka och ta hänsyn till minnesmängden på nuvarande 3070 och 3080. Att Cinematic finns där och går att aktivera visar ju att utvecklingen redan har gått vidare, speciellt när det även ryktas om att det kommer kort i lägre prisklasser med mer minne. Ett 3060 med 12 GB känns mer balanserat och framtidssäkert än ett 3070 med 8 GB.

Det är inget problem att göra spel som kräver mycket ram. Det viktiga är att den breda massan kan spela det, så självklart "bromsar" utvecklarna för det. De vill att så mycket folk skall kunna spela spelet idag som möjligt så de får in så mycket pengar som möjligt. Det är vad allt handlar om.

Däremellan har du dessutom andra faktorer som cuda-cores osv som ser till att du kan utnyttja kraften för att sedan kunna utnyttja ram-minnet på grafikkortet.
Som även tidigare nämnt i tråden så kommer man till en punkt att GPU'n i fråga är för svag för att ändå ge en prestandavinst även om det finns ram att tillgå. Då spelar det ingen roll om du har 36GB ram eller 8GB ram på grafikkortet.
Det är även det detta test av Cinematic mode visar.
Du tjänar inte märkvärdigt mer i procent sett till mängden minne med ett 3090 över ett 3080. Därför fallerar argumentet.

Nästa generation (4080) kommer det vara mer kräm i GPU-erna och därmed även mer ramminne som dessa då klarar att utnyttja.
Gissningsvis 16 eller 20GB.