Intel avtäcker Core i9-11900K – "bättre än AMD i spel"

Permalänk
Medlem

kul att dom kunde hittade några applikationer där dom är snabbare

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Välkommen tillbaka i ringen Intel!
Låt spelen börja!
Kom ihåg att fightas ärligt...

Kul att Intel äntligen kan visa upp en ny arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Vem köper 5900X/10900K och spelar i 1080p?
Dom flesta som har råd med dessa spelar i 1440p och uppåt och där kommer skillnaderna vara inom felmarginal.

Du behöver inte ens en 5900X/10900K i din jämförelse, för det är då GPUn som flaskar och inte CPUn. Räcker gott och väl med 5600X/10600K då. Anledningen till att man visar prestanda i 720p/1080p är för att visa hur CPUn presterar utan att GPUn flaskar.

Permalänk
Medlem

För intresserade säger deras specs så här- ser vettigt ut, enda punkten jag blir lite nyfiken över är att MCE är disabled, har inte superkoll men vad jag förstår är det ASUS feature som drar på volten för att hålla högre all-core boost så är vettigt att det är av i testet.

https://edc.intel.com/content/www/us/en/products/performance/benchmarks/ces-2021/

Metro Exodus - In game benchmark, 1080p High settings. Processor: 11th Gen Intel® Core™ i9-11900K processor (RKL-S) PL1=125W TDP, 8C16T, Motherboard: MSI Z490 GODLIKE. MCE disabled, Bios Version: EC70I6, Memory: 32 GB (4x8) DDR4-3200 DDR4 SDRAM, Storage: Samsung 970 Evo Plus 1TB, Display Resolution: 1920x1080, OS: Microsoft Windows 10 Pro 20H2, Graphics card: EVGA RTX 3080 XC3, Graphics driver: 460.79 Versus Processor: AMD Ryzen™ 9 5900X processor PL1=105W TDP, 12C24T, Motherboard: Production Asus Crosshair VIII Formula X570, Bios Version: 2702, Memory: 32 GB (4x8) DDR4-3200 DDR4 SDRAM, Storage: Samsung 970 Evo Plus 1TB, Display Resolution: 1920x1080, OS: Microsoft Windows 10 Pro 20H2, Graphics card: EVGA RTX 3080 XC3, Graphics driver: 460.79. Testing by Intel as of December 21, 2020

Ett intressant Claim är detta:

World's best processor for thin and light laptops - As measured by industry benchmarks, Representative Usage Guide testing, and unique features, including in comparison to AMD Ryzen 7 4800U, across 5 key usages: productivity, creation, gaming, collaboration, and entertainment.

Misstänker att Apple inte skulle hålla med där

Skrivet av SCORPIUS:

Jaha, men vad kostar möget med moderkort och hur varm blir den? Vavavava?

Skrivet av Wyver:

Intressant att de inte nämnde några detaljer om TDP eller missade jag det?

PL1 är 125W är det enligt deras specs, så PL2 kanske 250W igen?

Skrivet av µiCro:

Var det dessutom inte Intel som ville man skulle flytta bort fokus från benchmarks?

De har en helt annan nivå av benchmarks med punchlines som:

"Up to 1.52x faster Office productivity during video conference call with a 11th Gen Intel® Core™ vPro ® i7-1185G7 vs. AMD Ryzen 7 PRO 4750U as measured by Productivity and Collaboration workflow"

Skrivet av gothxx:

Hittade inga configs på länken som står i presentationen (https://intel.com/performanceindex). Men väl valda spel och inställningar i 1080p. Den är säkert snabbare, men knappast så exalterande som staplarna vill visa.

Ligger under events och sedan CES, lite rörigt:

https://edc.intel.com/content/www/us/en/products/performance/benchmarks/ces-2021/

Skrivet av Ozzed:

Sist Intel skulle visa att de var bättre så myglade de med hjälp ac Principled Technoligies, om någon minns det?

Minns inte hur det var den gången men iallafall denna gång skrev de: "Testing by Intel as of December 21, 2020"

Skrivet av the squonk:

Tror det blir en varm historia och varför behöver Z590 korten 18 fasers VRM för bara 8 kärnor?

De kanske satsat på ren skär overkill eller något, eller så kanske det kommer andra modeller senare? Alternativt kanske det krävs mer eller stabilare VRM för att driva denna arkitektur jämfört med vad det nu senaste var för "Lake". PL1 ska vara 125W iallafall så ser ut att vara liknande 10900K.

Skrivet av Rollese:

Vem köper 5900X/10900K och spelar i 1080p?
Dom flesta som har råd med dessa spelar i 1440p och uppåt och där kommer skillnaderna vara inom felmarginal.

Well, något måste de ju visa. De hade teoretiskt kunnat jämföra i 1440p med ett 3090 eller 6900XT givetvis.
Men det är alltid lite så med jämförelser i gaming för processorer i toppklass.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kul att se folks reaktioner.
När AMD äntligen klår Intel i spel med ca 5-8% = RIP Intel
När Intel tar tillbaka tronen med 2-8% = gammal skåpmat och besvikelse.

2-8 är förvisso tvåsiffrigt, jag förväntade mig dock att de skulle sitta ihop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Jag finner det mer förvånande att ingen ser det mer imponerande 14nm som Intel spottat ut i generationer nu krävde att AMD gick ner till 7nm innan de kom ikapp. Vad har vi att se fram emot när Intel tar tummen ur och går ner till 10nm eller 7nm.

Ja, det är sjukt imponerande! Så imponerande att inte ens Intel själva lyckats ta steget från 14nm.

Så vi vet ju redan vad vi fick ut av Intels 10nm som du efterfrågar. Dvs inget alls för desktop, de fick överge det. Något som kommer ändras när 7nm kommer, vilket jag hoppas blir en fullträff igen

Så det är viktigt att ha detta i åtanke. Bara för att deras 14nm står sig väl och har vart genomgående superb finns det absolut inget som automatiskt betyder att deras 7nm blir en fullträff. Vi vet ju som sagt att deras 10nm var ett fullständigt misslyckande för oss på desktop redan.

Sen tycker jag du förminskar AMD lite onödigt mycket här. De kom med en från grunden helt ny arkitektur med Zen efter ett fullständigt misslyckande med Bulldozer. Blankt papper. De var på den absoluta botten. Klart det tar ett tag att polera och optimera det hela men de har lyckats väldigt väl.

Så medan det är en sjukt imponerande arkitektur och nod Intel har, det ska man inte ta från dem, verkar du inte riktigt uppskatta hur imponerande det faktiskt är att AMD kommit ikapp Intel också med tanke på hur pass illa till de låg.

Intel själva kan ju inte ens klå Skylake förän nu. Strax efter AMD gjort detsamma i höstas.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Man skulle ju tycka att de sen kunde ha släppt en högre klockad variant som sen vore i9...

Jag tycker inte det räcker: nu när i9 har varit tiokärnig nuvarande generation så tycker jag inte de kommer undan med att sälja en i9 som åttakärnig längre! Möjligen om de klockar upp den i 6+ Ghz

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant med riktiga benches, litar varken på AMD, Intel eller Nvidias PR-siffror!

Skrivet av Ozzed:

Är man en av töntarna som beter sig som att företag är fotbollslag däremot lär ju den här "vinsten" eller övertaget inte vara särskilt rolig läsning. Här har man ingivits falska hopp om att Intel kommer krossa AMD's framfart med 20-30% marginal, och så får man 2-8%, från Intel själva. Det måste göra ont.

Ja, jag tycker också att sådana siffror har slängts runt, men som vanligt så är det alltid större siffror än vad det blir i slutändan. Oavsett företag. Men det är ju bra att folk drömmer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Vem köper 5900X/10900K och spelar i 1080p?
Dom flesta som har råd med dessa spelar i 1440p och uppåt och där kommer skillnaderna vara inom felmarginal.

Beror ju på vad man vill uppnå. Vill man ha marginallt snyggare/skarpare grafik i 1440p eller vill man pumpa upp fpsen till de nya skärmarna som klarar 240hz?

Permalänk
Medlem

Varför ifrågasätter ingen att det inte finns någon Info på hur teststationerna ser ut eller Konfade? Försöker gå in på Intel.com/performanceindex men inget är upplagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Sen tycker jag du förminskar AMD lite onödigt mycket här. De kom med en från grunden helt ny arkitektur med Zen efter ett fullständigt misslyckande med Bulldozer.

Japp, de gjorde vad Intel gjort på 5 år på halva tiden kan man säga. Eller hur man ser på det =).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Varför ifrågasätter ingen att det inte finns någon Info på hur teststationerna ser ut eller Konfade? Försöker gå in på Intel.com/performanceindex men inget är upplagt.

Svarat ovan, se:

https://edc.intel.com/content/www/us/en/products/performance/benchmarks/ces-2021/

Gissar på att de postade infon efter eventet och därmed hänvisade till huvudsidan istället för specifika content.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Kul att se folks reaktioner.
När AMD äntligen klår Intel i spel med ca 5-8% = RIP Intel
När Intel tar tillbaka tronen med 2-8% = gammal skåpmat och besvikelse.

man förväntar sig mer än ynka 8 kärnor för topp modellen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem

Fjantigt att kalla detta för en i9:a och på gräns till vilseledande marknadsföring... denna modell bör egentligen heta typ i7-11700K.

Denna kommer sannolikt vara ett steg bakåt från i9-10900K i mångtrådad prestanda. Det måste till en rejäl prestandaökning per kärna (+25% per kärna) för att en 8-kärnig processor ska kunna matcha en 10-kärnig i denna sortens applikatikoner. Vilket sannolikt inte kommer hända. I bästa fall så kommer i9-11900K vara "bara" några procent långsammare i den typen av applikationer.

Det är egentligen synd, +19% IPC är extremt imponerande, och storyn kunde varit "den nya processorn krossar föregångaren i7-10700K med 20% i entrådade och flertrådade applikationer, och når till och med så när som några procent upp till värstingen i9-10900K". Istället så kommer detta vara en story om hur denna nya processor från Intel kanske t.o.m. får sämre cinebenchpoäng än föregångaren... d.v.s. 100% ett marknadsföringsfail.

Korrigerat en typo
Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

man förväntar sig mer än ynka 8 kärnor för topp modellen.

Tänk på att 11900k är ”Built for gaming”. Mer än 8 kärnor behövs aldrig för ren gaming. Denna processor är skräddarsydd för gaming. 8 kärnor är väl tilltaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Tänk på att 11900k är ”Built for gaming”. Mer än 8 kärnor behövs aldrig för ren gaming. Denna processor är skräddarsydd för gaming. 8 kärnor är väl tilltaget.

Eller är detta Intels strategi att försöka komma tillbaka till dual-core igen? 12900K = 6, 13900K = 4, 14900K = 2.

Skämtosidå så är detta kanske en liten pekpinne för var begränsningarna går för deras nuvarande teknologi. Om de ska kunna få bättre SC så kan de inte ha fler än 8 kärnor.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anna_jo86:

Tänk på att 11900k är ”Built for gaming”. Mer än 8 kärnor behövs aldrig för ren gaming. Denna processor är skräddarsydd för gaming. 8 kärnor är väl tilltaget.

det beror på vilket spel du spelar och om du streamar.

4 kärnor "var mer än nog" 2017. 2020 "räcker" det med 8. Så 2023 är det 16 eller fler som gäller.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

man förväntar sig mer än ynka 8 kärnor för topp modellen.

Inom gaming? För min del kan det vara 2 eller 64 kärnor. Är den snabbare så är den.
Samma sak med Nm. 7 eller 14. Big deal. Köper jag den för gaming ska den vara snabb. Vad specsen säger struntar jag i. Däremot vad prestandatester i spel säger det bryr jag mig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det beror på vilket spel du spelar och om du streamar.

4 kärnor "var mer än nog" 2017. 2020 "räcker" det med 8. Så 2023 är det 16 eller fler som gäller.

Jag ser det som högst osannolikt att det skulle komma något spel som kan nyttja 16 kärnor på något meningsfullt vis. Att det skulle komma något som kräver det är helt uteslutet.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De senaste åren har jag har själv uppgraderat från r7 1700-r5 2600-r5 3600x. Kan inte påstå att det var värt det om man bara kikar på prestanda utan gjordes mest för att det är kul med nytt. Ibland blir man sugen helt enkelt.
Inget jag rekommenderar vänner att göra när de frågar mig vad de bör byta ut i sina datorer.

Var det ens en uppgradering att gå från R7-1700 till R5-2600?

Permalänk
Medlem

För sent och troligtvis alldeles för dyrt.
Hade Intel låtit bli med pyttepytte förbättringar för att pumpa marknaden på pengar de senaste 5 åren så kanske jag hade fortsatt med Intel.
AMD har gjort en enorm återhämtning och det kan ingen ta ifrån dem. Både på GPU och CPU området. Jag väljer att stötta AMD och lämnar både Intel och Nvidia, som har gjort likadant som Intel med puttepytte uppdateringar varje år till enorma priser.
Som sagt, alldeles för sent.
Kul ändå att Intel lyckades skaka fram en CPU ur byrålådan så fort det behövdes utan någon utveklingstid att prata om.
Är det ett av pyttepytte uppgraderingarna de planerat att släppa senare om inte AMD tagit tronen?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

För sent och troligtvis alldeles för dyrt.
Hade Intel låtit bli med pyttepytte förbättringar för att pumpa marknaden på pengar de senaste 5 åren så kanske jag hade fortsatt med Intel.
AMD har gjort en enorm återhämtning och det kan ingen ta ifrån dem. Både på GPU och CPU området. Jag väljer att stötta AMD och lämnar både Intel och Nvidia, som har gjort likadant som Intel med puttepytte uppdateringar varje år till enorma priser.
Som sagt, alldeles för sent.
Kul ändå att Intel lyckades skaka fram en CPU ur byrålådan så fort det behövdes utan någon utveklingstid att prata om.
Är det ett av pyttepytte uppgraderingarna de planerat att släppa senare om inte AMD tagit tronen?

Hur långt efter hade AMD hamnat om Intel inte tagit små steg?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Var det ens en uppgradering att gå från R7-1700 till R5-2600?

Ja ingen stor uppgradering men högre frekvens och ipc. Hade egentligen ingen nytta av de två extra kärnorna i 1700.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fjantigt att kalla detta för en i9:a och på gräns till vilseledande marknadsföring... denna modell bör egentligen heta typ i7-10700K.

Denna kommer sannolikt vara ett steg bakåt från i9-10900K i mångtrådad prestanda. Det måste till en rejäl prestandaökning per kärna (+25% per kärna) för att en 8-kärnig processor ska kunna matcha en 10-kärnig i denna sortens applikatikoner. Vilket sannolikt inte kommer hända. I bästa fall så kommer i9-11900K vara "bara" några procent långsammare i den typen av applikationer.

Det är egentligen synd, +19% IPC är extremt imponerande, och storyn kunde varit "den nya processorn krossar föregångaren i7-10700K med 20% i entrådade och flertrådade applikationer, och når till och med så när som några procent upp till värstingen i9-10900K". Istället så kommer detta vara en story om hur denna nya processor från Intel kanske t.o.m. får sämre cinebenchpoäng än föregångaren... d.v.s. 100% ett marknadsföringsfail.

Jepp, håller med - precis vad jag var ute efter i mina tidigare inlägg i samma ämne!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kul att se folks reaktioner.
När AMD äntligen klår Intel i spel med ca 5-8% = RIP Intel
När Intel tar tillbaka tronen med 2-8% = gammal skåpmat och besvikelse.

Förvisso tycker jag att det är imponerande att Intel lyckas trycka ut så mycket kraft ur samma arkitektur om och om igen. Det jag och säkert många andra tycker är konstigt och/eller stör sig på är att Intel som är betydligt mycket större än AMD inte lyckas med något nytt, fortfarande inte lyckats med deras 10nm processorer. Av någon anledning tvingar alla att byta moderkort nästan mellan varje refresh. Snackar om att inte kolla på grafer med siffror och benchmarks utan fokusera på "real life performance" för att sedan visa grafer med siffror från benchmarks.

Ord
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enity:

Jag ser det som högst osannolikt att det skulle komma något spel som kan nyttja 16 kärnor på något meningsfullt vis. Att det skulle komma något som kräver det är helt uteslutet.

det är som att säga att inget spel någonsin kommer kräva ett ray tracing kort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det är som att säga att inget spel någonsin kommer kräva ett ray tracing kort.

Fast nu var det väl 2023 det pratades om och inte nånsin

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Fast nu var det väl 2023 det pratades om och inte nånsin

Skrivet av Enity:

Jag ser det som högst osannolikt att det skulle komma något spel som kan nyttja 16 kärnor på något meningsfullt vis. Att det skulle komma något som kräver det är helt uteslutet.

tycker han pratar om någonsin.

2023 i något spel som nyttjar 16 tråd eller kärnor är helt rimligt då det redan finns spel som kan nyttja upp emot 12 trådar/kärnor.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _Merc_:

tycker han pratar om någonsin.

2023 i något spel som nyttjar 16 tråd eller kärnor är helt rimligt då det redan finns spel som kan nyttja upp emot 12 trådar/kärnor.

OK, så vilket spel körs bättre på en 3950X jämfört med 5600X?

Frågan är inte om spel kommer dra nytta av flera kärnor framöver, frågan är om man på något sätt har nytta av mer än X kärnor idag då det ändå kommer framtida CPUer med <=X kärnor som kommer vara snabbare.

Idag är det väldigt liten utväxling på fler än 6C/12T i spel, 7700K är fortfarande snabbare än 1800X i spel -> fler kärnor kan väldigt sällan kompensera för längre prestanda per kärna.

Samma lär gälla Rocket Lake S, definitivt 8C/16T modeller och med största sannolikhet 6C/12T modellerna kommer vara obsolete innan vi kommer till en punkt där antalet kärnor blir ett problem i spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ser man det spelmässigt så har konsolerna 8 kärnor, så det är normen för spelutvecklare åtminstone tills denna konsolgeneration är på väg ut

Gör man andra saker med datorn är det nice med många kärnor

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||