PC nådde rekordnivåer 2020 — rykten om dess död kraftigt överdrivna

Permalänk
Avstängd

Ja PCn död var på grund av ett par olika händelser.
PS3an och Xbox 360 var kraftfulla när dem släpptes till ett bra pris för sin tid. samma sak förväntades av PS4an och "nextgen" Xbox
Det som hände var att meh consoler med meh priser som inte var i närheten av en PC.
Consolerna hamnade Så långt efter PCn och ingen E-sport kultur utvecklades som på PCn.
Fler o fler blev youtubers eller skapade media på andra platformar och krävde renderings maskiner och Streaming.
Framför allt Streaming ökade PC gaming, då vi lever i en tid där alla vill dela o synas på både gott och ont.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qubeista:

Förutom Dan Eliasson, han blev stammis 😂

Finns det någon som tror att politiker rent allmänt sköter sig? Knappast.
___
On topic. Jag köpte mer datorsaker än väntat förra året (dels mer isolering och ingen semesterresa), men i år blir det lugnare. Ny GPU som max, eventuellt en Quest 3 om den är tillräckligt bra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Man har väl hört det i 10 år snart, PC är död och konsoler/mobiler tar över helt.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört att PCn skulle vara död. Det jag hört hela tiden är att stationära datorn skulle dö ut. Och de har väl sjunkit drastiskt i försäljning?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag har aldrig hört att PCn skulle vara död. Det jag hört hela tiden är att stationära datorn skulle dö ut. Och de har väl sjunkit drastiskt i försäljning?

Nä precis "rykten om dess död kraftigt överdrivna" - tycker det är stor komedi samt enorm "klick bait" över det "ryktet" något som en Aftonbladet/Expressen Spel recencent kanske skulle kunna harkla ur sig.

Kommer ihåg när mobiltelefonerna fick Nvidia Tegra graffikretsar och Aftonbladet/Expressen proklamerade att framtidens gaming nu var här, skiftet skulle gå ifrån konsoll/PC till mobiltelefongaming minsann!! konsoll/PC gamings död var nära förestående minsann...

Snacka om att vara helt utanför loopen.

Samma propaganda kom väl nu senast iom next gen konsollerna, nu kan PC gamers inte spela på samma nivå som de nya konsollerna och dess spel minsann, next gen konsollernas teknik och snabba SSDs kommer göra att Konsollerna nu har överhand över PC...

Ren propaganda för att sälja mer konsoller, nu sitter de där med sina bricks, utan ett enda next gen spel har släppts som passar in på den beskrivningen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker inte man kan dra för hastiga slutsatser på kort tid.

Runt 2012 så var surfplattor väldigt heta, de blev dessutom snabbt mycket bättre och billigare. Folk köpte dem galningar och folk pratade då om att den traditionella datorn kommer försvinna. Men sedan när folk hade köpt så de hade surfplattor och de nya inte blev bättre, ja då minskade försäljningen och folk blev chockade.

Nu idag med försäljning av desktop och laptops så påverkar corona och försäljningen om denna tid säger inte så mycket. Min gissning är att försäljningen snart kommer att minskas för att folk nu har rustat upp sina datorer.

Kortsiktiga analyser man få mycket konstiga resultat på. T.ex. vissa pratar om global uppvärmning, det är nog mest folk som sitter inne och jobbar. För går man bara ut så upptäcker man att det är svinkallt och snöar på vissa ställen. För enbart 6 månader så kunde man gå ute med kortbyxor. Och därför drar jag slutsatsen på denna korta studie att istiden kommer tillbaka inom 6 månader.

Min gissning är att trenden går emot laptops, vilket också visar sig i flera försäljningsresultat. Vi har en högt antal ungdomar som spelar som köper desktop, men bortsett från dessa så tror jag att det inte är så många procentmässigt som köper en dekstop.
Surfplatta i sin sida självklart finns det vissa som enbart har en sådan, min gissning är att majoriteten som enbart har en surfplatta idag, ja de tillhör gruppen som förr inte heller var någon aktiv datoranvändare.

Det är därför man tittar på trender.

Nog har laptops tagit över men det går rätt långsamt om man tittar på den långsiktiga trenden och diskussionen har ju varit i många år att desktop skulle dö ut snabbare än vad den verkar göra eller om den kommer stabilisera sig på viss nivå till exempel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Nä precis "rykten om dess död kraftigt överdrivna" - tycker det är stor komedi samt enorm "klick bait" över det "ryktet" något som en Aftonbladet/Expressen Spel recencent kanske skulle kunna harkla ur sig.

Kommer ihåg när mobiltelefonerna fick Nvidia Tegra graffikretsar och Aftonbladet/Expressen proklamerade att framtidens gaming nu var här, skiftet skulle gå ifrån konsoll/PC till mobiltelefongaming minsan!!

Snacka om att vara helt utanför loopen.

"35% play smartphone/tablet games"

Tittar man på en skolgård idag så spelar väldigt många på mobil och de växer upp med mobilspelande. Det är framtidens gaming och med tanke på utvecklingen på mobilcpu/gpu samt att alla redan har en mobil så är det där tillväxten är riktigt stor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

"35% play smartphone/tablet games"

Tittar man på en skolgård idag så spelar väldigt många på mobil och de växer upp med mobilspelande. Det är framtidens gaming och med tanke på utvecklingen på mobilcpu/gpu samt att alla redan har en mobil så är det där tillväxten är riktigt stor.

Det är ett komplement till befintlig gaming, det kommer inte att ersätta något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Man har väl hört det i 10 år snart, PC är död och konsoler/mobiler tar över helt.

Det snacket var väl störst mot slutet av förra (förr-förra?) konsolgenerationen. PC försäljningen hade börjat dala, XBox/PS3/Wii lyckades sälja 300 miljoner, och Microsoft trodde att de kunde extrapolera nästa generation till 400 miljoner, men om deras konsol/TV-koncept slog, kanske så många som en miljard.
Blev inte så, istället krympte konsolmarknaden och Microsoft sålde ungefär hälften så många XBox One som XBox 360 generationen innan.

Mobiler har tagit över helt.

Och lite mer hade jag nog förväntat av en artikel här. Både IDC och Canalys räknar t.ex. både MacOS (ca 25 miljoner) och Chromebooks (drygt 40 miljoner) till ”PC" och Canalys räknar dessutom in tablets!

Det är väl självklart att all datorförsäljning går upp när stora delar av den industrialiserade världen går över till arbete hemifrån och dessutom i princip överallt har haft stränga karantänregler som vi på gott och ont undsluppit i Sverige. Men vad betyder det framåt? Kommer vi att få se ett decennium med fortsatt ökande "PC" försäljning, eller kommer folk att ha tillfredställt sina datorbehov, och marknaden fortsätta sin kontinuerligt krympande trend fram till Covid, kanske till och med ännu mer uttalat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

"35% play smartphone/tablet games"

Tittar man på en skolgård idag så spelar väldigt många på mobil och de växer upp med mobilspelande. Det är framtidens gaming och med tanke på utvecklingen på mobilcpu/gpu samt att alla redan har en mobil så är det där tillväxten är riktigt stor.

Mobilspel har ca 60% och växande av alla mjukvaruintäkter från spel. När man ser siffror om "gaming market revenue" får man läsa det finstilta. Ofta(st) inkluderas hårdvara för konsoler och PC, men inte för mobiler. Försäljning av gamingstolar i all ära, men det spelar nog inte så stor roll för trender bland spelutveckling och spelande.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit mer aktiv i den köp och sälj delen av denna websida än under 2020

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Konstigt att skriva in stycket om Mac M1 i artikeln, den har inget med ökade försäljningen att göra. Tvärtom om man tittar på grafen så stod Apples försäljning still från Q3 till Q4 2020, medans Lenovo och Dell ökade försäljningen rejält.

Allt handlar väl om att alla som ska jobba hemifrån behöver en dator så företagen går helt och hållet över till att alla ska ha en egen laptop och bli mer flexibla. De stationära datorernas tid på kontoren är nog rätt död.
På hemmafronten för spelare och de som jobbar med tunga program så är det nog en helt annan sak då man har större behov av att kunna uppgradera sina datorer hela tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Mobilspel har ca 60% och växande av alla mjukvaruintäkter från spel. När man ser siffror om "gaming market revenue" får man läsa det finstilta. Ofta(st) inkluderas hårdvara för konsoler och PC, men inte för mobiler. Försäljning av gamingstolar i all ära, men det spelar nog inte så stor roll för trender bland spelutveckling och spelande.

Men det innebär inte att Konsoller/PC spel försäljning har minskat med 60%.

Gaming marknaden har helt enkelt uttökats med 60% uttöver det som PC/Konsoller stod för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Det ska bli intressant att se. Vet att t ex friluftslivet fick en ökning på gott och ont samt spel- och streamingtjänster ökade väl kolossalt. Frågan är nu om Svenne Banan hittat några nya intressen eller om det blir en lavinartade ökning av alkoholrelaterade problem mot sommaren

Jag tror att krogbranschen kommer få ett enormt uppsving precis i början när restriktionerna lyfts, men jag tror inte det kommer gå tillbaka till den här "leva för helgfyllan"-mentaliteten som många haft innan. Har man en gång "tvingats" att se att det finns annat så går man kanske inte tillbaka till hur det var innan.

Vår naturliga instinkt att "göra som flocken" är stark, så jag försöker inte klanka ner på folk som har festat varje helg. Jag säger bara att uttråkningsreflexen är stark och upptäcker man andra aktiviteter så gillar man kanske dem bättre än sitt rutinmässuga festande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är egentligen inte så konstigt.
Många har ju fått mer tid i hemmet.

Vissa har renoverat hemma andra renoverat sina system.
Tror det finns många som ville uppgradera sina datorer men det fanns helt enkelt ingen tid för det för man jobbade/familj etc.
Och man resonerade att det "funkade" det man hade.

Nu när man helt plötsligt fick vara mer hemma så räckte inte datorerna i hemmet till för spel/arbete/projekt.
Så många passade på att bygga nya system/uppgradera eller köpa färdiga kompletta paket.

Spenderar man inte mycket tid framför en dator då är det inte lika viktigt att allt ska vara i toppskick.
Är vad jag tror i alla fall.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

PC:n kommer alltid vara grundstommen. Däremot så kompletteras PC av bärbara enheter som surfplattor och mobiltelefoner.
För folk som inte är hardcore gamers så går det mesta att göra idag med en mobiltelefon.

Olika roller för PC och annat

- PC:n är navet och har kraften och är lätt att uppgradera och bygga ut (om man bygger själv).

- Bärbart bra för kontoret, flexibelt och lätt att ta med på resor.
- Surfplattor passar bra för se på film och enklare grejer, går att ta med överallt
- Mobilen har man alltid med sig, går att nätshoppa, spela enklare spel och se på film (men där är surfplatta att föredra).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Är egentligen inte så konstigt.
Många har ju fått mer tid i hemmet.

Vissa har renoverat hemma andra renoverat sina system.
Tror det finns många som ville uppgradera sina datorer men det fanns helt enkelt ingen tid för det för man jobbade/familj etc.
Och man resonerade att det "funkade" det man hade.

Nu när man helt plötsligt fick vara mer hemma så räckte inte datorerna i hemmet till för spel/arbete/projekt.
Så många passade på att bygga nya system/uppgradera eller köpa färdiga kompletta paket.

Spenderar man inte mycket tid framför en dator då är det inte lika viktigt att allt ska vara i toppskick.
Är vad jag tror i alla fall.

Detta är en riktigt bra analys tycker jag!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Rolig referens till Mark Twain där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är därför man tittar på trender.

https://i.imgur.com/YeQyn9n.png

Nog har laptops tagit över men det går rätt långsamt om man tittar på den långsiktiga trenden och diskussionen har ju varit i många år att desktop skulle dö ut snabbare än vad den verkar göra eller om den kommer stabilisera sig på viss nivå till exempel.

Tycker den grafen mest visar att all har både mobil och dator just nu. Tror ingen på riktigt bara har ena, så det är väl logiskt... ökningen av mobilen är helt enkelt hur många som har en smartphone också.

Anledningen till varför datorer säljer sämre är väl enkel: prestandan även på en 5+ år gammal räcker till det absolut mesta alla behöver. Även spel (kanske nytt grafikkort, men på low duger det oftast)

Permalänk
Medlem

Pc gaming och pc i allmänhet kommer aldrig att dö. Hört detta sen första Xbox kom ut. Faktum är att spel och spelande alltid varit bättre på pc. Även spel som portas till pc från konsol har jag tyckt vara mer bekväm att spela, även om jag då har spelet på min Xbox. Jag vill även säga att jag är trött på folk som säger att pc är dyrt! Ja det är dyrt och kan bli djävligt dyrt. Men om du bara ska starta windows och bara spela och inget mer, så behöver det inte bli dyrt. Du behöver inte ha det dyraste kortet eller det senaste i cpu väg om du bara ska spela. Hur som så är spel roligt på båda plattformarna och pc spelande är långt ifrån döende eller dött. Spela på den plattform du älskar och om du tycker pc är dyrt för du vill ha en 5950 och en 3090 ja då är det dyrt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Men det innebär inte att Konsoller/PC spel försäljning har minskat med 60%.

Gaming marknaden har helt enkelt uttökats med 60% uttöver det som PC/Konsoller stod för.

Beror på hur man räknar.
Om man betraktar konsoler kring 2010 med XBox360/PS3/Wii/PSP/Nintendo DS så har den årliga försäljningsvolymen halverats på ett decennium. Men om man istället betraktar totala intäkter, så ser det riktigt hyfsat ut, eftersom priserna på hårdvara gått upp och konsumenterna betalar rejäla årliga avgifter för onlinefunktionalitet och annat.
Man väljer siffra efter vad man vill argumentera för, och det är på sätt och vis OK, båda vinklarna är relevanta. Vad som är lömskt är när man t.ex. använder intäktsutvecklingen för att implicera hur stor kundkretsen är, eller skevar till jämförelsen genom att exkludera de portabla konsolerna förr, men inkludera Switchen idag.

Permalänk
Medlem

You can't kill the Messiah...?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Det är ett komplement till befintlig gaming, det kommer inte att ersätta något.

Det är ett komplement för dig och mig, generationen som växt upp med mobilen fastväxt i näven ser annorlunda på det hela...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är ett komplement för dig och mig, generationen som växt upp med mobilen fastväxt i näven ser annorlunda på det hela...

Jag har barn. När de var små blev de förvirrade av att det inte gick att swipa på TV-skärmen. De kan inte för sitt liv begripa varför en TV-tablå existerar och varför farmor och farfar skall titta på nyheter just 19.30 (knappt jag heller i ärlighetens namn). De betraktar datorer ungefär som fasta telefoner, något som tillhör historien, laptops som klumpiga iPads där tangentbordet av någon anledning sitter fast i paddan och alltid tar plats och väger en massa. Skitstörigt.

De kommer aldrig, aldrig någonsin, att spela spel på en stationär PC med grafikkort osv. Det är något så alldeles förbannat förlegat så det finns inte på kartan.
Hålkort.

Jag skämtade, men bara till hälften, på ett annat ställe i forumet att om femton år kommer Sweclockers att se ut som foto-forumen idag - mest befolkade av välbärgade pensionärer. Nej, PC-spelande kommer inte att dö ut, men låt oss vara ärliga, återväxten är mycket måttlig och prisutvecklingen är bara lök på laxen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tror att krogbranschen kommer få ett enormt uppsving precis i början när restriktionerna lyfts, men jag tror inte det kommer gå tillbaka till den här "leva för helgfyllan"-mentaliteten som många haft innan. Har man en gång "tvingats" att se att det finns annat så går man kanske inte tillbaka till hur det var innan.

Vår naturliga instinkt att "göra som flocken" är stark, så jag försöker inte klanka ner på folk som har festat varje helg. Jag säger bara att uttråkningsreflexen är stark och upptäcker man andra aktiviteter så gillar man kanske dem bättre än sitt rutinmässuga festande.

Jag försöker också att inte klanka ner på de som super varje helg men det är svårt. Förmodligen är det lätt för människan att hamna i sina spår och till slut slutar man göra så mycket nytt men jag hoppas innerligt att folk hittat nya hobbys som faktiskt fastnat och inte bara något tills krogen öppnar igen.