Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Forumkamrater, behöver hjälp ändra NAT till "open" hos Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Tack mobe06, jag uppskattar verkligen all din tid och hjärnmassage för att få pli på NAT eländet!

STOR uppdatering!
Nu har jag snackat igen med supporten som skulle kolla några grejer och i samma veva uppgraderade jag hastigheten på fibern.
Idag när jag startade upp burken hade jag open NAT type !

Besides the point men gick från 500/500 till 1000/1000, prövat alla typer av speedtest och jag verkar ha cirkus 500 upp och 700 ned. Ni som har 1000/1000 vad får ni för resultat på speedtest/bredbandskollen etc?

Sedan jag bytte till Telenor har jag problem med vissa interna tjänster så som FTP Passive etc. Tror jag är NAT:ad också trots 83. ip.
Du fick alltså supporten att ändra till open eller du löste det genom att inte gå via router?

Permalänk
Skrivet av FreddyL:

Sedan jag bytte till Telenor har jag problem med vissa interna tjänster så som FTP Passive etc. Tror jag är NAT:ad också trots 83. ip.
Du fick alltså supporten att ändra till open eller du löste det genom att inte gå via router?

Hej FreddyL,

Vet ärligt talat inte vad som hände. Hade tjorvat en massa med stackarna på supporten, i samband med ett av dessa samtal bad jag dem skruva på hastigheten järnet. De sa att jag skulle starta om allting efter 24 timmar (fast jag var borta 48hr) och när jag kom hem och startade om allting hade jag helt plötslig open NAT... *magic*
Nu har jag open NAT oavsett Router inkorkad eller inte, så din gissning är säkert bättre än min.

Jag testade att radera onödiga brandväggsregler, det påverkar inte, fortfarande open NAT.
Så jag bara skrattar o är glad här

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Du har inte CGNAT om du har en 83.x.x.x adress, CGNAT är 100.64.0.0 till 100.127.255.255.

Vad du gör internt har ju inget med din internetleverantör att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Du har inte CGNAT om du har en 83.x.x.x adress, CGNAT är 100.64.0.0 till 100.127.255.255.

Vad du gör internt har ju inget med din internetleverantör att göra.

Tack för klargörandet gällande CGNAT.
Förstår att jag var otydlig när jag skrev internt. Menar såklart tjänster som jag har snurrande hemma på mitt 192.x och anslutar till tidigare.
Allt fungerade fint med BB2 men inte med Telenor. Kan ansluta men inte skicka några filer vilket ställer till det lite de dagar man inte jobbar hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Hej FreddyL,

Vet ärligt talat inte vad som hände. Hade tjorvat en massa med stackarna på supporten, i samband med ett av dessa samtal bad jag dem skruva på hastigheten järnet. De sa att jag skulle starta om allting efter 24 timmar (fast jag var borta 48hr) och när jag kom hem och startade om allting hade jag helt plötslig open NAT... *magic*
Nu har jag open NAT oavsett Router inkorkad eller inte, så din gissning är säkert bättre än min.

Jag testade att radera onödiga brandväggsregler, det påverkar inte, fortfarande open NAT.
Så jag bara skrattar o är glad här

Ok! 😁
Bara att glädjas över att det fungerar då! 👍