PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Misstänker att det knådas lite degar i köksassistenter här inne, så jag tänkte kolla vad ni använder för maskiner (ni som gör det). Skall inhandla en men kan inte bestämma mig för vilken modell.

Kommer antagligen köra 98% vetedegar (bullar) men pizzadeg måste man ju testa också.

Har ni några tips? Tänkte lägga mig runt 3500 kr och har sneglat en del på Kenwood 4100S.

Har en Electrolux EKM5540 som jag fick tag på för 2500 kr förra året, och jag är mer än nöjd. Knådar riktigt bra och den är stabil och robust, samt att det finns massor av tillbehör att köpa till, allt från köttkvarn till pastamaskin. För 2500 kr var det helt klart värt pengarna, men jag vet inte hur den står sig mot andra assistenter i 4000 kr-klassen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Musikälskare

Pizzans dag nu på nyårsdagen! Jag kommer inte att handla själv eftersom det är ett onödigt köp så det får bli en frusen istället

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Stora pizza dagen nu, gör allt hemma så man slipper corona och könshår i pizzan 😊

Permalänk
Medlem

Pizzadegen på kalljäsning, stålet redo!
(= orka vänta på lokala pizzerian, brukar vara redig väntetid nyårsdagen! )

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Stora pizza dagen nu, gör allt hemma så man slipper corona och könshår i pizzan 😊

https://i.imgur.com/ZT4IXFh.jpg

Corona köper jag men en pizza utan könshår är fanimej inte okej.

Gott Nytt År!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Har en sats biga och poolish som kalljäser, ska bli intressant att se skillnaden

Ska framöver testa något recept från Frank Pinello med lite mindre jäst och mer salt som en polare rekommenderade.

Tröttnat lite på skinka/mozzarella som toppning, vad har ni för tips?

Testat rödbetor, getost, valnötter och lite honung på men det är ju egentligen inte alls gott 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Tröttnat lite på skinka/mozzarella som toppning, vad har ni för tips?

Tomatsås + Mozzarella i ugnen, när du tar ut den: Chips (natur, lättsaltade), klicka ut creme fraiche och löjrom!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

Corona köper jag men en pizza utan könshår är fanimej inte okej.

Gott Nytt År!

Hahaha vart lite autocorrect.
Pizza på G

Degen fick vi tok jobba med för den ville inte stanna i den formen vi ville ha den i

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hahaha vart lite autocorrect.
Pizza på G

Degen fick vi tok jobba med för den ville inte stanna i den formen vi ville ha den i

https://i.imgur.com/IqhLKn7.jpg

https://i.imgur.com/7pGPoYy.jpg

Om degen är lite motstridig kan man knåda ut den så långt det går, sen låta den vila cirka 15 minuter under en handduk eller inoljad plastfolie. Då bör glutentrådarna töjas och slappnas av en aning, så kan man fortsätta lite längre än första gången.

Samma sak gäller om degen är kall. Låt den värmas lite i rumstemperatur, men inte i fria luften.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Har en sats biga och poolish som kalljäser, ska bli intressant att se skillnaden

Ska framöver testa något recept från Frank Pinello med lite mindre jäst och mer salt som en polare rekommenderade.

Tröttnat lite på skinka/mozzarella som toppning, vad har ni för tips?

Testat rödbetor, getost, valnötter och lite honung på men det är ju egentligen inte alls gott 😂

En grej som jag gillar är Salsiccia-färs. Finns det inte att få tag i kan man köpa färska salsiccia-korvar och klämma ut. En korv räcker lätt till ett par-tre pizzor så ett paket med tre korvar räcker länge, se bara till att frysa ner resterna för de lär inte hålla så länge i kylen.

Annars blir det rätt mycket skinka här också. Men man kan ju variera med lök, färska tomater, oliver, champinjoner eller liknande tillsammans med skinkan. En god salami istället för skinka kan också funka förstås, eller typ bresaola.

Edit: Jag gjorde en pizza häromdagen enligt ett recept med blå potatis, salvia och creme fraiche, men det var ingen höjdare. Jag har också käkat riktigt god pizza med någon konstig broccolivariant, men jag vet inte om det är så lätt att få till hemma.

Permalänk
Medlem

Idag blir det nog pepperoni och ost enbart och sen toppa med lite chiliflakes. Har färska champinjoner, lök och lite bea från gårdagen, men det blir nog lite för kladdigt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En grej som jag gillar är Salsiccia-färs. Finns det inte att få tag i kan man köpa färska salsiccia-korvar och klämma ut. En korv räcker lätt till ett par-tre pizzor så ett paket med tre korvar räcker länge, se bara till att frysa ner resterna för de lär inte hålla så länge i kylen.

Det här är visserligen en pizza-tråd men vill flika in att det där är ett grymt tips till burgare också.
Släng i lite om du mal själv eller blanda med vanlig köttfärs går också fint.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Pizzastålet gick hett idag... (måste arbeta mer på att få till formen på dom)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Pizza är den enda snabbmaten jag köpt under "corona" då jag tar hem och slänger in den i ugnen i någon minut. Inte bara blir den het, frasig och god utan eventuellt virus dör också.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hahaha vart lite autocorrect.
Pizza på G

Degen fick vi tok jobba med för den ville inte stanna i den formen vi ville ha den i

https://i.imgur.com/IqhLKn7.jpg

https://i.imgur.com/7pGPoYy.jpg

https://i.imgur.com/bimlfbq.jpg

https://i.imgur.com/DblT0bg.jpg

Helsicke, det såg gott ut!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Pizza är den enda snabbmaten jag köpt under "corona" då jag tar hem och slänger in den i ugnen i några minuter. Inte bara blir den het, frasig och god utan eventuellt virus dör också.

Det är också det ultimata sättet att värma upp eventuella rester dagen efter. Blir bättre än nytt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det är också det ultimata sättet att värma upp eventuella rester dagen efter. Blir bättre än nytt.

Fungerar också med en stekpanna med lock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Pizzastålet gick hett idag... (måste arbeta mer på att få till formen på dom)
https://i.imgur.com/CTEAZAq.jpg

Äsch, det är gott och charmigt med udda form!

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Måste tipsa om blomkålsbotten som jag kört med ett par gånger (om man försöker minska ner sitt mjölintag t.ex.), blir riktigt bra:
Riv eller Köp riven blomkål är den rå micra en stund så den blir mjuk, jag brukar köpa fryst och tina 250g
Pressa ut vätskan ut blomkålsriset
Riv parmesan (mängd på känsla efter tycke och smak)
Blanda ihop med ett ägg, salt, svartpeppar och en nypa chiliflakes
Förgrädda botten och därefter som vilken annan pizza som helst.

Blir helt Ok alternativ!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Har hållit på med pizza ett par år och det har blivit några st.
Föredrar mina framför köpt pizza då mina blir långt ifrån lika salta och feta.
Har testa en mängd olika recept, mjölsorter och jästtider

1st Pizzadeg
155g mjöl
100g vatten
1 krm torrjäst
4g olivolja
1 - 2 krm salt beroende på hur salta pålägg är
olivolja för inoljning av färdig pizzaboll.

Tomatsås
1st tetra ICA krossade tomater
1 tsk flingsalt
1 msk torkad oregano
1/2 krm Svartpeppar
1/4 krm vitlökspulver
ev. några blad färsk basilika

Just denna blev på Tipo-00 jäst framme i ca 3h.

Dold text

Gräddar alltid först i ca 4 min med bara tomatsås.
Denna provade jag med en uppochnervänd rostfri ungform. Blev inte bra. Ingen färg alls under.
Brukar annars ha en pizzasten som fungerar väldigt bra. Jag ska införskaffa är ett pizzastål får se ur det blir.

Dold text

Så kanterna får lite färg

Dold text

Gräddas andra gånen i ca 3-4 minuter beroende på pålägg.
Denna blev med körsbärstomater, skinka, mozarella, brie och parmesan.
Jäkligt god blev den.

Dold text
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Dagens alster! Blev både snygg och god.

Jag bakar allt på surdeg nuförtiden (det bara blev så efter att all butiksjäst i landet tog slut i våras...) och det blir utmärkt pizza av det med

Mjölmix ca 50% durum, 25% vete special fullkorn och 25% manitoba cream, enligt metod "ta vad som står nära i stunden och höfta lite" - upptäckte senare att jag faktiskt hade lite tipo 00 som gömde sig längst bak i skåpet.
Hydrering 80%, total overkill eftersom pizza inte direkt är något som ska stå och hålla sig fräscht i köksskåpet några dagar
Stått och myst i kylen typ fyra dygn i väntan på rätt tillfälle. Möjligen något dygn för länge.

Tomatsås: en burk san marzano, en vitlöksklyfta, ngn matsked respektive av persilja och basilika, lite salt och peppar, en stor skvätt olivolja och en liten skvätt balsamvinäger; mixat i ca 10 sekunder och sedan klart.

På tomatsåsen i tur och ordning mozzarella, skogschampinjoner och svartkål, prosciutto, lite riven herrgård och lite riven parmesan.

Gräddad på 300 grader. Villhöver bakstål mer och mer för varje dag!

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

Stockholms kebab och gyrospizzor är helt värdelösa, man får ta saken i egna händer. Här en gyrospizza, med isbergssallad som det ska vara.
Deg är 24h kalljäst med väldigt liten mängd jäst. Bakad på granitsten högt upp i ugnen

Permalänk
Skrivet av kboman:

Gräddad på 300 grader. Villhöver bakstål mer och mer för varje dag!

Synd att du bor så långt bort, har 2 gourmetstål, ett 6mm och ett 9mm tjockt....

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Detta kanske är en repost, orkade inte kolla igenom 17 sidor. Men, gillade denna variant som drar lite åt Foccacia.

https://www.youtube.com/watch?v=6S4_0gAjDlc

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Leopard till middag igår... (pizzastål)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Inaktiv

Strax blir det att meka till en pizza.

Degen på jäsning sen igår.

Tror det blir en stor capricciosa och på ena halvan lägger jag till eldorados kycklingkebab som va billig på willys+.
Fyndvaror på mat är bra med 😋.

Permalänk
Inaktiv

Testade en mini pizza i airfryern, jädrans va degen vart fluffig och krispig.

Permalänk

Hej Clockers!

Bild från november, Koda 12.
Även fått hem en Koda 16 som kommer användas när vädret blir lite varmare.
Inte så skönt att stå utomhus nu och måste lägga ny beställning på mjöl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av impsdelight:

Hej Clockers!

Bild från november, Koda 12.
Även fått hem en Koda 16 som kommer användas när vädret blir lite varmare.
Inte så skönt att stå utomhus nu och måste lägga ny beställning på mjöl.

https://i.imgur.com/EXGVNYu.jpg

Första pizzan jag faktiskt skulle vilja gifta mig med, najs! Härlig bild

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide