Permalänk

Inget ljud till subwoofer

Hej jag har precis köpt en subwoofer o försökt koppla in den med en rca kabel men får inte ljudet att gå igång har ställt högtalarna på små. gjort om audyssey konfigurationen. startat om allt bytt plats på kablar. Provat testton men inget ljud
Har en marantz nr1710 o är en xtz sub 12 edge

Är det inte en singel rca kabel man kopplar till någon av sub preout i recievern eller behövs det en annan kabel?

Permalänk
Medlem

Jo det är en RCA man kopplar med. Är där någon lysdiod på subben så att du kan se att den är igång? Om subben har ett stand-by läge så sätt den i så fall på att vara alltid igång (du kan ändra detta senare till stand-by). Och volymen på subben är uppskruvad (så den inte står på 0)?

Permalänk
Skrivet av OldDog:

Jo det är en RCA man kopplar med. Är där någon lysdiod på subben så att du kan se att den är igång? Om subben har ett stand-by läge så sätt den i så fall på att vara alltid igång (du kan ändra detta senare till stand-by). Och volymen på subben är uppskruvad (så den inte står på 0)?

Subben är inställd på always on lyser grönt och gain på hälften

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla en fullregistersignal direkt till basen för att kolla om den låter alls eller är trasig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyponsoppa123:

Hej jag har precis köpt en subwoofer o försökt koppla in den med en rca kabel men får inte ljudet att gå igång har ställt högtalarna på små. gjort om audyssey konfigurationen. startat om allt bytt plats på kablar. Provat testton men inget ljud
Har en marantz nr1710 o är en xtz sub 12 edge

Är det inte en singel rca kabel man kopplar till någon av sub preout i recievern eller behövs det en annan kabel?

Hej

Så är min Yamaha sub (Input, LFE) inkopplad på min Yamaha RX - V685 7.2 (Preout): en enkel avskärmad RCA (alltså ingen vanlig RCA), övriga högtalare på small (crossover 80Hz, enligt THX standarden).

Jag kör 5.1.2, Dolby Atmos/DTS X alltså 8 högtalare (sub inräknad)

Om jag inte har fel för mig när jag körde bl.a 7.1, så i Setupen fanns ingen sub i "rummet" utan jag fick själv lägga till subben efter kört med mikrofon Setupen, när jag bytte till Dolby Atmos inställning finns subben i "rummet" å även test tone ljud i subben.

Tillägg i text.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Koppla en fullregistersignal direkt till basen för att kolla om den låter alls eller är trasig.

Hur gör jag det?

Permalänk

Det fungerar nu vet inte vad jag gjorde riktigt