Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Medlem

Jag känner mig som en gammal gubbennär jag läser vissa av era svar. Vad är det för fel på vatten era pojkvasker?

Skämt åsido så tycker jag faktiskt att man bör ta sig en funderare på ens prioriteringar om man dricker stora mängder läsk. Uppskattar man ens skiten om det dricks varje dag?

Jag hör i alla fall till de som uppskattar att vi har ett av världens bästa vatten i Sverige. Bättre vardagsdryck finns inte. Mina laster finns i andra områden

Skrivet av anon257891:

Är "Original taste"/"Sockerläsken" (till höger) verkligen sååå mycket godare (139 ggr.)?

Det är nog ingen som tycker att originalet är 139 gånger så god. Men för de flesta svenskar sker läskkonsumtion ganska sällan så om man då får i sig några kalorier gör det ingenting. Precis som allt annat här i livet handlar det om moderation.

Dricker man varje dag blir det förstås en annan femma men jag påstår som sagt att det är ett dumt val att dricka till vardags oavsett om det är zero, light eller original.

Skrivet av chloe:

Jag har alltid fått otroligt ont i magen av sockerfria livsmedel, samt att de smakar illa

Har liknande upplevelser. Jag har nog aldrig fått ont men däremot blir magen orolig. Inte så att jag måste gå på toaletten men det är utan tvivel något i light/zero som min mage inte gillar. Tungan min föredrar också original.

Skrivet av sandos:

Idag blev jag "tvungen" att dricka vanlig cola från mcdonalds då zero var slut. Reagerade direkt på att den smakade jord/mögel, och det är _inte_ första gången jag känner den smaken från läsk på hamburgerrestauranger. Någon som vet vad detta beror på? Har aldrig känt smaken från flaska/burk men säkert 10-15 ggr från "kran".

Kan bero på smuts i maskinen eller att vattnet smakar annorlunda. Att det kan smaka annorlunda har jag reagerat på men jag har aldrig märkt att det smakar jord eller mögel. Då hade jag nog bett dom se över sina maskiner.

Skrivet av anon5930:

Någon mer i en liknande situation där man i det närmaste blir beroende av läsken? Inte jämförbart med andra beroenden i mitt tycke, men nog märks det att något saknas i början om man druckit rätt intensivt av det.

Just läsk ligger inte i riskgruppen för mig men att folk är beroende av det råder det ingen tvekan om.

Har själv känt en som var det för ca 20 år sedan, drack ca två liter C-C original per dag. Tänderna såg ut som man kunde förvänta sig men vikten häll hon i schack genom att dra ner på maten. Föga förvånande tog både kroppen och psyket en hel del stryk. Hon fick hjälp tillslut

Skrivet av BadNewsBrod:

Alltså rent kalorimässigt är det ju sjukt jävla ovärt att dricka sina kalorier. Som man bryr sig om just sin vikt så är ju socker-läsk rena mardrömmen. Skulle få rysningar av att veta att jag precis svept i mig 200kcal utan en gnutta mättnadskänsla.

Då dricker du inte öl på festen? Eller ett glas vin till maten?

Jag antar att du inte heller äter godis? Jag menar, mättnadskänslan per kalori är ju försvinnande liten än om du åt riktig mat. G

Permalänk
Medlem

Jag dricker vanlig läsk ganska ofta. Är inte fet ändå. Kroppen är inte bra på att göra socker till fett (energiförlust). Fett på kroppen kommer nästan uteslutande från fett i maten. Detta är från studier o inget ja hittar på själv.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag dricker vanlig läsk ganska ofta. Är inte fet ändå. Kroppen är inte bra på att göra socker till fett (energiförlust). Fett på kroppen kommer nästan uteslutande från fett i maten. Detta är från studier o inget ja hittar på själv.

Nä. Kalorier som kalorier. Så det är visst något du hittar på själv
Samma sak som att vissa dieter ska vara mer effektiva än andra för viktnedgång, bara massa trams. Äter man i ett kalori-underskott så går man ner i vikt, även om man bara äter glass hela dagarna. Sen vad som är nyttigt är en helt annan femma. Men som sagt, kalorier som kalorier när det gäller vikt/fett.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Idag blev jag "tvungen" att dricka vanlig cola från mcdonalds då zero var slut. Reagerade direkt på att den smakade jord/mögel, och det är _inte_ första gången jag känner den smaken från läsk på hamburgerrestauranger. Någon som vet vad detta beror på? Har aldrig känt smaken från flaska/burk men säkert 10-15 ggr från "kran".

Coca-Cola Company säljer inte färdiga drycker utan endast en tjockflytande sirap. Det är sedan upp till producenter och matställen i olika länder att späda denna inför försäljning. Skälet är att spara så mycket pengar som möjligt på frakten. Att frakta 1 kg vatten hundratals eller tusentals mil som sedan säljs för några kronor är inte mycket till affärsidé. Det kan alltså skilja mycket i smak mellan olika länder, olika städer och till och med mellan olika restauranger i samma stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag dricker vanlig läsk ganska ofta. Är inte fet ändå. Kroppen är inte bra på att göra socker till fett (energiförlust). Fett på kroppen kommer nästan uteslutande från fett i maten. Detta är från studier o inget ja hittar på själv.

Skrivet av BadNewsBrod:

Nä. Kalorier som kalorier. Så det är visst något du hittar på själv
Samma sak som att vissa dieter ska vara mer effektiva än andra för viktnedgång, bara massa trams. Äter man i ett kalori-underskott så går man ner i vikt, även om man bara äter glass hela dagarna. Sen vad som är nyttigt är en helt annan femma. Men som sagt, kalorier som kalorier när det gäller vikt/fett.

Alla är ju olika. Vissa kan äta hur mycket och vad som helst utan att gå upp i vikt, andra går upp bara dom tittar på mat, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag dricker vanlig läsk ganska ofta. Är inte fet ändå. Kroppen är inte bra på att göra socker till fett (energiförlust). Fett på kroppen kommer nästan uteslutande från fett i maten. Detta är från studier o inget ja hittar på själv.

Länka gärna till dessa studier, för det låter faktiskt som något du hittar på.

Kalorier som kalorier, och jag kan lova dig att du kan bli fet(are) på bara socker och/eller protein, samtidigt som du kan bli smal(are) på bara fett, beroende på hur mycket (dvs. hur många kalorier) du stoppar i dig av respektive.

Skrivet av m4gnify:

Alla är ju olika. Vissa kan äta hur mycket och vad som helst utan att gå upp i vikt, andra går upp bara dom tittar på mat, typ.

Ja då är det nere på individnivå, där en specifik individ har onormalt hög och snabb förbränning av energienhet X.
Ganska ovanligt, men inte omöjligt.

Att däremot svepande säga "Socker kan inte göra dig fet" är snudd på trollvarning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Nä. Kalorier som kalorier. Så det är visst något du hittar på själv
Samma sak som att vissa dieter ska vara mer effektiva än andra för viktnedgång, bara massa trams. Äter man i ett kalori-underskott så går man ner i vikt, även om man bara äter glass hela dagarna. Sen vad som är nyttigt är en helt annan femma. Men som sagt, kalorier som kalorier när det gäller vikt/fett.

Skrivet av MinscS2:

Länka gärna till dessa studier, för det låter faktiskt som något du hittar på.

Kalorier som kalorier, och jag kan lova dig att du kan bli fet(are) på bara socker och/eller protein, samtidigt som du kan bli smal(are) på bara fett, beroende på hur mycket (dvs. hur många kalorier) du stoppar i dig av respektive.

Ja då är det nere på individnivå, där en specifik individ har onormalt hög och snabb förbränning av energienhet X.
Ganska ovanligt, men inte omöjligt.

Att däremot svepande säga "Socker kan inte göra dig fet" är snudd på trollvarning.

Nej, han har faktiskt helt rätt. Kronisk överätning gör att man blir fet, men inte om man bara gör det ibland. Kroppen har strategier för att undvika det.

https://medicalxpress.com/news/2019-04-indulge-body-occasiona...

"Kalorier ut / in" är ett väldigt förenklat begrepp som används för att det är så simpelt att alla kan förstå det.

Bara en sak som att sova dåligt ett par nätter påverkar tex fettoxidationen väldigt mycket.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2951287/

Och ja, kroppen vill helst lagra in fett som fett.

https://science.howstuffworks.com/life/cellular-microscopic/f...

Det finns någon studie där de testade att överäta bara kolhydrater och de som var med lagrade inte in något fett alls. Jag hittar den inte just nu, måste finkamma Kolozzeum men det gör jag inte idag. Kommer inte ihåg hur de utfört studien och under hur lång tid, så ta det med en nypa salt tills jag hittat den.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Meantek:

Socker i alla dess former är förstås inte bra

Det är lite mer komplext än så. All energi vi stoppar in i munnen blir blodsocker, förr eller senare - som antingen lagras i cellerna (typ muskler etc) mha insulin samt lipider (fett/fettsyror) om det finns ett energiöverskott mha levern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Nej, han har faktiskt helt rätt.

Intressanta länkar, men inget av det du länkade styrker det han sa;

Skrivet av thom.g:

Kroppen är inte bra på att göra socker till fett (energiförlust).
Fett på kroppen kommer nästan uteslutande från fett i maten.

Att kroppen helst vill lagra in fett som fett är inte samma sak som att kroppen inte är bra på att göra socker till fett eller att fett på kroppen nästan uteslutande kommer från fett i maten. Stycket om kronisk överätning och försämrad fettoxidation pga. sömnbrist har inte med det han skrev att göra alls.

Finns hur många exempel som helst på folk som om inte slutar, så kraftigt minskar sitt intag av läsk, godis och kakor (dvs. socker) och sen rasar i vikt, och LCHF hade inte fungerat om kroppen bara lagrade fett som fettvävnad.

Viktnedgång är komplext och olika från person till person, men försöker man intala någon att man inte kan gå upp i vikt av kolhydrater och protein så luras man.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Dricker nästan uteslutet sockerfri läsk. Tycker faktiskt dom är godare och känns mer törstsläckande än sina sockersyskon. För den som har en Sodastream hemma kan jag tipsa om Pepsi Max Essens. Smakar i mitt tycke lika bra som Pepsi Max på flaska/burk, och man sparar några kronor, speciellt om man dricker mycket

Min syster sa samma sak ang pepsi max essensen, om den är kall och med mycket kolsyra så tyckte jag den var okej, men det är någon konstig eftersmak där jag inte trivs med tyvärr.

OnT:
Kan jag välja är det sockerfritt som gäller, föredrar pepsi max över cola zero men tycker fortfarande en sockersötad läsk kan vara gott då och då.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Alla är ju olika. Vissa kan äta hur mycket och vad som helst utan att gå upp i vikt, andra går upp bara dom tittar på mat, typ.

Både ja och nej.. metabolism hjälper bara till så mycket..

te.x, jag hade en pinnsmal kompis.. han sa att han kunde äta som fan dagligen utan att gå upp i vikt!

Han tyckte en pizza på 800kcal om dagen sedan cigg på detta, var mycket mat.

Sen om en tjockis som aldrig går ner i vikt vräker i sig 5st pizzor och sedan 2st 2L color om dagen sen säger ''jag går aldrig ner i vikt'' trots jag äter mindre..

Om den pinnsmale mannen hade ätit 5x pizzor med 2L om dagen i en månad varje dag sen ej rökt skulle han gått upp 10kg..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Idag blev jag "tvungen" att dricka vanlig cola från mcdonalds då zero var slut. Reagerade direkt på att den smakade jord/mögel, och det är _inte_ första gången jag känner den smaken från läsk på hamburgerrestauranger. Någon som vet vad detta beror på? Har aldrig känt smaken från flaska/burk men säkert 10-15 ggr från "kran".

Dispenserstationer för läsk, och framför allt tapparna, måste rengöras väldigt ofta. Gör de inte det så har du anledningen till bismaken där.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Intressanta länkar, men inget av det du länkade styrker det han sa;

Att kroppen helst vill lagra in fett som fett är inte samma sak som att kroppen inte är bra på att göra socker till fett eller att fett på kroppen nästan uteslutande kommer från fett i maten. Stycket om kronisk överätning och försämrad fettoxidation pga. sömnbrist har inte med det han skrev att göra alls.

Finns hur många exempel som helst på folk som om inte slutar, så kraftigt minskar sitt intag av läsk, godis och kakor (dvs. socker) och sen rasar i vikt, och LCHF hade inte fungerat om kroppen bara lagrade fett som fettvävnad.

Viktnedgång är komplext och olika från person till person, men försöker man intala någon att man inte kan gå upp i vikt av kolhydrater och protein så luras man.

Jag håller med om att det är ett komplext ämne, därför är det så tråkigt när folk försöker få det till "kalori in / ut är det enda som räknas" för det är en grov förenkling.

Ett till problem är när man använder BMI som måttstock för övervikt. Det viktiga är inte din BMI, utan hur många procent kroppsfett man har. Har du mer än 25% som man, eller 33% som kvinna så är du per definition överviktig oavsett om du har <25 BMI.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal....

Detta är en väldigt smidig överblick.

Jag försöker inte lura någon, utan bara att ha en saklig debatt. Du blir fet av kronisk överätning oavsett vad du äter, det är självklart.

Men, skulle du äta 100% fett och 500 kcal över "budget" skulle de genast lagras in som fett.

Äter du istället 500 kcal extra kolhydrater eller protein är risken större att kanske endast 300 kcal lagras in som fett och resten som muskel- / organvävnad eller glykogen.

Har du någon källa ang. Lchf och kroppssammansättning så tar jag gärna del av den.

Bara en sån enkel sak som när du äter på dagen påverkar din vikt och kroppssammansättning.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33259790/

Edit: Har man en gång varit överviktig har man mycket lättare att lägga på sig igen än om man aldrig var överviktig från början. Så det spelar stor roll också.

Permalänk
Medlem

Dricker nästan aldrig läsk med socker. Blir alltid pepsi max. Som någon nämnt innan så blir jag som nästan torr i munnen efter att ha druckit sockerläsk. För att inte tala om tandtrollen också...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Dricker bara läsk med sötningsmedel. Med sötningsmedel kan man ju dricka 2l utan att dö så det är det värt

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperDuperKillen:

...

Bara en sån enkel sak som när du äter på dagen påverkar din vikt och kroppssammansättning.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33259790/
...

Och här är vad Jacob* på tyngre.se säger om tidpunkt/fördelning för matintag: Råd om viktnedgång du inte behöver lyssna på

Från summeringen (för er som inte orkar klicka)

Citat:

...när samt hur ofta du äter spelar ingen större roll i förhållande till vad du faktiskt äter...

*) Som jag nämnde i en tidigare post, så är, enligt min subjektiva åsikt, Jacob och tyngre.se en trovärdig källa för gällande koncensus för forskningsläget vad gäller kost och träning, även om tonen i artiklarna/kommentarerna ibland kan uppfattas som raljerande.(Speciellt om man tillhör någon dietfalang vars förträfflighet saknar evidens)

Citat inklippt
Permalänk
Skrivet av anon257891:

Och här är vad Jacob* på tyngre.se säger om tidpunkt/fördelning för matintag: Råd om viktnedgång du inte behöver lyssna på

Från summeringen (för er som inte orkar klicka)
*) Som jag nämnde i en tidigare post, så är, enligt min subjektiva åsikt, Jacob och tyngre.se en trovärdig källa för gällande koncensus för forskningsläget vad gäller kost och träning, även om tonen i artiklarna/kommentarerna ibland kan uppfattas som raljerande.(Speciellt om man tillhör någon dietfalang vars förträfflighet saknar evidens)

Jag ser inte hur det motsäger något jag sagt. Dessutom skriver han följande:

Effekten är dock inte större än att om du ger djur bra mat rakt igenom så händer det väldigt lite med deras hälsa även om de äter vid fel tidpunkt. Om du däremot ger djuren mat en massa skitmat så blir effekten markant större om de dessutom äter den vid fel tidpunkt på dygnet.

Citat

Väldigt få människor äter "bra mat rakt igenom".

Jag har inget emot Guidol och har läst mycket av honom. Däremot drar jag kanske inte alltid samma slutsatser, men det är en annan femma.

Nåja, ska vi återgå till topic så är min åsikt att vill man överkonsumera läsk, så är kalorifri MYCKET bättre än reguljär. Det kan finnas risker med lightläsk, så man bör läsa tex denna sammanställning innan man tar ställning.

Däremot vid hög konsumtion är riskerna betydligt lägre än för motsvarande mängd sockersötad läsk.

Men jag tycker samtidigt att man bör ha en sund inställning till mat och borde se läsk som "godis" dvs något man ska unna sig i små mängder.

Föredrar därför en väldkyld (2-3 grader celsius) Coca Cola på burk de gånger jag dricker läsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Nä. Kalorier som kalorier. Så det är visst något du hittar på själv
Samma sak som att vissa dieter ska vara mer effektiva än andra för viktnedgång, bara massa trams. Äter man i ett kalori-underskott så går man ner i vikt, även om man bara äter glass hela dagarna. Sen vad som är nyttigt är en helt annan femma. Men som sagt, kalorier som kalorier när det gäller vikt/fett.

Skrivet av MinscS2:

Länka gärna till dessa studier, för det låter faktiskt som något du hittar på.

Kalorier som kalorier, och jag kan lova dig att du kan bli fet(are) på bara socker och/eller protein, samtidigt som du kan bli smal(are) på bara fett, beroende på hur mycket (dvs. hur många kalorier) du stoppar i dig av respektive.

Att däremot svepande säga "Socker kan inte göra dig fet" är snudd på trollvarning.

Skrivet av MinscS2:

Intressanta länkar, men inget av det du länkade styrker det han sa;

Att kroppen helst vill lagra in fett som fett är inte samma sak som att kroppen inte är bra på att göra socker till fett eller att fett på kroppen nästan uteslutande kommer från fett i maten. Stycket om kronisk överätning och försämrad fettoxidation pga. sömnbrist har inte med det han skrev att göra alls.

Finns hur många exempel som helst på folk som om inte slutar, så kraftigt minskar sitt intag av läsk, godis och kakor (dvs. socker) och sen rasar i vikt, och LCHF hade inte fungerat om kroppen bara lagrade fett som fettvävnad.

Viktnedgång är komplext och olika från person till person, men försöker man intala någon att man inte kan gå upp i vikt av kolhydrater och protein så luras man.

I denna artikel länkas ett antal studier.

https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014...

Ca 25% av energin går åt i värmeförlust när kolhydrater blir fett.

https://traningslara.se/hur-mycket-kolhydrater-blir-till-fett...

Visste att jag skulle få en del gnäll om mitt inlägg. Kolhydrater is the devil hos gemene man känns det som. Detta har matats in i hjärnan under så mycket återupprepning att det blivit fakta.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Som diabetiker typ-1 sedan mer än 10 år tillbaka är sockerfri läsk ett självklart val. Drack cola zero på burk i många år. För att sen upptäcka Pepsi max (burk såklart), nu smakar inte cola zero i närheten så gott som Pepsi max. Vanlig läsk är inget alternativ då det i regel är en sjuhelvetes massa socker som man ska försöka parera med rätt mängd insulin.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Föredetting
Skrivet av hasenfrasen:

Det är lite mer komplext än så. All energi vi stoppar in i munnen blir blodsocker, förr eller senare - som antingen lagras i cellerna (typ muskler etc) mha insulin samt lipider (fett/fettsyror) om det finns ett energiöverskott mha levern.

Jo, sedan har vi grejer som dextros också. Blev en snabb fördumning av läget av bara farten, my bad.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av thom.g:

Kolhydrater is the devil hos gemene man känns det som. Detta har matats in i hjärnan under så mycket återupprepning att det blivit fakta.

...och det som tål att upprepas, slutrepliken i din andra länk, är: Ät inte skitmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

I denna artikel länkas ett antal studier.

https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014...

Ca 25% av energin går åt i värmeförlust när kolhydrater blir fett.

https://traningslara.se/hur-mycket-kolhydrater-blir-till-fett...

Visste att jag skulle få en del gnäll om mitt inlägg. Kolhydrater is the devil hos gemene man känns det som. Detta har matats in i hjärnan under så mycket återupprepning att det blivit fakta.

Tror det som folk faktiskt reagerade på var "(energiförlust)" det gjorde jag. Och det lät precis som när LCHF gurus och dylikt vill säga att man kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt pga keto gör om kroppen till en raket och du skall nu dricka raketbränsle.. Och "broccoli förbränner mer kcal än den ger dig att äta.. Ät 1kg broccoli per dag så bränner du 300kcal automatiskt"
OK.. Spårade lite, men ja. Den lilla delen var nog det man reagerade på.

Men, däremot så låt oss säga att man äter 4000 kcal varav 20g fett, 120g protein och resten kolhydrater så kommer man oavsett gå upp i vikt, och lägga på sig fett. Som med det mesta, dosen gör giftet samt balans är nyckeln.
270 kcal fett
480 kcal protein
3250 kcal kolhydrater

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

Som diabetiker typ-1 sedan mer än 10 år tillbaka är sockerfri läsk ett självklart val. Drack cola zero på burk i många år. För att sen upptäcka Pepsi max (burk såklart), nu smakar inte cola zero i närheten så gott som Pepsi max. Vanlig läsk är inget alternativ då det i regel är en sjuhelvetes massa socker som man ska försöka parera med rätt mängd insulin.

Själv är en som har övergivit läsk överhuvudtaget för jag tycker inte om smaken och mängden socker är mer störande än nåt annat.
Är själv rätt förundrad över hur folk tycker Coca-Cola smakar gott när det blir 50 smaker av isch (kanske det blir snudd på "religionsfråga" än nåt annat),
tycker Pepsi är den bättre smaken och provade steviasötade versionen som var bra förän jag gav upp på sockerläsk helt och hållet.

Men, smaksatt vatten med kolsyra har varit ett fint alternativ ingen sockerrusch eller kvarvarande smak som ska förfölja en resten av dan.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Tror det som folk faktiskt reagerade på var "(energiförlust)" det gjorde jag. Och det lät precis som när LCHF gurus och dylikt vill säga att man kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt pga keto gör om kroppen till en raket och du skall nu dricka raketbränsle.. Och "broccoli förbränner mer kcal än den ger dig att äta.. Ät 1kg broccoli per dag så bränner du 300kcal automatiskt"
OK.. Spårade lite, men ja. Den lilla delen var nog det man reagerade på.

Men, däremot så låt oss säga att man äter 4000 kcal varav 20g fett, 120g protein och resten kolhydrater så kommer man oavsett gå upp i vikt, och lägga på sig fett. Som med det mesta, dosen gör giftet samt balans är nyckeln.
270 kcal fett
480 kcal protein
3250 kcal kolhydrater

Visst borde man äta nyttigt så man kan dö som ett vackert lik. Nånstans borde man kanske beakta att livet är något att njuta av också... Att hela tiden begränsa sig njutning tycker jag känns grått o trist. Så jag dricker lite god läsk ibland

Antagligen så kommer du inte att "orka" sätta i dig 3250 kcal kolhydrater, men visst har man ätstörningar eller tvingar i sig så kanske det kan inträffa. Det blir ju lättar ju mer energikompakt föda man får i sig...

3250 kcal... Det blir 7-8 liter coca cola om dagen vilket även en tung läskdrickare hade haft svårt för.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Visst borde man äta nyttigt så man kan dö som ett vackert lik. Nånstans borde man kanske beakta att livet är något att njuta av också... Att hela tiden begränsa sig njutning tycker jag känns grått o trist. Så jag dricker lite god läsk ibland

Antagligen så kommer du inte att "orka" sätta i dig 3250 kcal kolhydrater, men visst har man ätstörningar eller tvingar i sig så kanske det kan inträffa. Det blir ju lättar ju mer energikompakt föda man får i sig...

3250 kcal... Det blir 7-8 liter coca cola om dagen vilket även en tung läskdrickare hade haft svårt för.

Precis.. Balans. Öl är även det gott! Godis, you name it. Klart allt skall kunna förtäras utan att behöva tänkas på för gemene man.

På en gång? Nej, däremot över tid kommer kroppen lära sig äta mer och mer, tyvärr.

Så är det. Men de finns det som äter sockrade flingor dagligen till frukost, sötade drycker. Så som helhetsbild så tror jag absolut att många är kapabla till det. Jag har en i min närhet som är stor, där är det mycket socker

Permalänk
Medlem

Dricker läsk en handfull gånger per år och då blandas det med annat. En zero/light-variant under de förutsättningarna går fetbort. Aspartam/sötningsmedel-smaken är vidrig.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

I denna artikel länkas ett antal studier.

https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014...

Ca 25% av energin går åt i värmeförlust när kolhydrater blir fett.

https://traningslara.se/hur-mycket-kolhydrater-blir-till-fett...

Så upp till ca. 75% av energin kan med andra ord fortfarande omvandlas till fett.
Det låter betydligt rimligare än det du skrev först:

Skrivet av thom.g:

Kroppen är inte bra på att göra socker till fett (energiförlust). Fett på kroppen kommer nästan uteslutande från fett i maten.

Skrivet av thom.g:

Visste att jag skulle få en del gnäll om mitt inlägg. Kolhydrater is the devil hos gemene man känns det som. Detta har matats in i hjärnan under så mycket återupprepning att det blivit fakta.

Du fick gnäll för att du kom med osanning (eller iallafall skrev något som lätt kunde feltolkas.)

Nu när vi är på samma våglängd så kan man ju säga så här:
Med tanke på hur lätt det är att stoppa i sig ett överskott av kalorier/energi i form av kolhydrater jämfört med t.ex. protein så är det inte så konstigt att det är det som är den stora boven för folk som kämpar med sin vikt.

2-liter Coca-Cola innehåller 834 kcal. (uteslutande kolhydrater)
200g Marabou innehåller 1100 kcal (ca. 2/3 kolhydrater, 1/3 fett)
100g lösgodis innehåller ca. (beroende på godiset) 400 kcal (uteslutande kolhydrater)
En 90g Bonjour-kanelbulle från Willys innehåller 312 kcal (över hälften kolhydrater)
Ett vanligt Snickers (50g) innehåller ca 240 kcal, (2/3 är kolhydrater)

Som jämförelse har vi:
100g chili con carne innehåller ca 100 kcal (varav ca. 10% är kolhydrater, men inte mycket socker)
100g köttfärsås med spaghetthi innehåller ca. 126 kcal ( ca. 20% är kolhydrater, men inte mycket socker)
100g grillad kyckling innehåller 226 kcal (mestadels protein, sen fett, i stort sett inga kolhydrater).

Nu kan jag inte tala för alla, men jag gissar att det är likadant för dom flesta;
Jag hade ganska lätt kunnat dricka 2 liter Coca-Cola (eller en läsk jag faktiskt gillar) på en dag, käka 4 kanelbullar från Willys och sen lite godis eller ett marabou till kvällsfilmen - allt detta utöver dagens middag. Plötsligt är jag uppe över 3000 kcal utan att ens ha intagit någon middag (som i sin tur säkert går på 1000-1500 kcal med avsevärt mycket mindre socker.).

Jämförelsevis för att få i mig 3000 kcal skulle jag behöva äta 3 kg chili con carne, 2,3 kg köttfärssås med pasta eller 2 grillade kycklingar (eller 10 cheeseburgare på McDonalds ). Jag skulle omöjligen kunna få i mig dessa mängder mat på en dag, och då är jag ändå mer aktiv än genomsnittet.

Har själv gått ner nästan 40 kg utan att följa någon speciell diet eller stänga ute en viss form av föda, men jag har full förståelse för folk som försöker minska sitt kolhydratintag först och främst.

Att låta bli att äta den där Snickersen efter lunchen är bara ~250 kcal sparade vilket inte kommer göra dig smalare om du gör det en gång, men på 30 dagar är det över 7500 kcal du förnekat din kropp. Grattis, du gick ner 1 kg bara på att sluta äta en snickers om dagen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har varit extremt beroende av läsk, 3-4 liter om dagen och har slutat många gånger, lurar alltid mig själv med ”kan ta en cola till lunchen, borde inte vara några problem” sen sitter jag där med 3-4 liter igen efter två veckor, har ingen kontroll över detta så vågar inte ens ge mig på light läsk för jag vill inte väcka den björn som sover.

Kan dock tipsa om ICA Light saft, fantastiskt god, har inte någon skum eftersmak av död som all annan light saft har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Kan väl passa på att nämna några vanliga drycker som ibland nämns som/tros vara "nyttiga"

Apelsinjos: 148 kcal/33cl
Äppeljos: 148 kcal/33cl
Äppelmust med fruktkött: 165 kcal/33cl
Mellanmjölk (1,5%): 148 kcal/33cl
Standardmjölk (3,0%): 198 kcal/33cl
Vatten: 0 kcal/33cl

Nu blandar du ju ihop saker, vilket många gör. Det är skillnad på "nyttigt" och "kalorifattigt".
Och om vi koncentrerar oss på kaloriinnehåll så är det nog inte många som hinkar litervis med jos per dag vilket är väldigt vanligt med läsk.

När det gäller mjölk så känner jag ett par som dricker litervis med mjölk per dag just för att det innehåller mycket protein och näringsämnen samtidigt som det är väldigt mycket kalorier. De kämpar för att få i sig tillräckligt med kalorier på en dag så för dem är det positivt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Kan väl passa på att nämna några vanliga drycker som ibland nämns som/tros vara "nyttiga"

Apelsinjos: 148 kcal/33cl
Äppeljos: 148 kcal/33cl
Äppelmust med fruktkött: 165 kcal/33cl
Mellanmjölk (1,5%): 148 kcal/33cl
Standardmjölk (3,0%): 198 kcal/33cl
Vatten: 0 kcal/33cl

Kiviks Årets Skörd Äppelmust med Fruktkött = 50kcal per 100
Färskpressad Apelsinjuice (Ica selektion) = 40 kcal per 100g
Mellanmjölk = 45 kcal per 100g
Standardmjölk = 60 kcal per 100g
Vatten stämde bra!

🤷‍♂️