Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har du kollat på YouTube för länge?

Vad tror du det är som bestämmer värdet på guld och silver? Exakt samma sak som bestämmer värdet på pengar... att befolkningen i gemen är ÖVERENS om att det är värt något. Värdet är helt fiktivt. Utan samhälle har varken guld eller silver något reellt värde i sig själv.

Nja värdet på pengar är helt fiktivt, värdet på guld och silver är delvis fiktivt men de har även ett reelt värde ty de har användningsområden utöver betalningsmedel tex som ledare. Nåväl detta är mer en filosofisk diskussion än investeringsdiskussion.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Tryckta papper i form av sedlar och aktier saknar grundläggande värde.
På grund av att alla länder trycker/skapar (skuld-)sedlar i en aldrig förut skådad hastighet så späds dess värde ut och aktiepriserna stiger trots att världsproduktionen minskar.
Det enda som sedan tusentals år fortfarande behåller köpstyrkan är guld och silver i fysisk form. Bankerna pressar fortfarande ned ädelmetallpriserna nere för att få folket att titta åt annat håll. Alla förtrollas av siffror som stiger på sina bankkonton men missar att köpvärdet sjunker.

Men detta är en tråd om investeringar, varför pratar du om "värdet på pengar"? tror du att aktier är pengar?

På samma vis som ditt kära guld har aktier också ett reelt värde då de faktiskt är en del av ett företag som genererar inkomst och skapar värde, eventuellt äger företaget också byggnader och inte minst intellektuellt kapital i form av patent och annat.

(penga)Värdet av guld och aktier påverkas bägge av monetär politik, inflation osv.

Och när tredje världskriget kommer så får du nog inte mycket för dina guldcertifikat heller, eller du kanske förespråkar att man lagrar guldet fysiskt hos sig själv?

Du får nog tala klarspråk med vad du vill ha sagt egentligen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Tack! Ska kika på dem.

Permalänk

Ligger tungt i nio zaptec stillfront i aktier, sen Swedbank ny teknik och Handelsbanken hållbar energi på fonderna. När man som 19- åring backar 20k på någon vecka blir man lite nojig! Hela månadslönen Men jag ska försöka sitta lugnt i båten och inte sälja

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Ligger tungt i nio zaptec stillfront i aktier, sen Swedbank ny teknik och Handelsbanken hållbar energi på fonderna. När man som 19- åring backar 20k på någon vecka blir man lite nojig! Hela månadslönen Men jag ska försöka sitta lugnt i båten och inte sälja

När man som 19-åring har tillräckligt med investerat kapital för att tappa 20k på någon vecka har man en god grund för framtiden. Grattis!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HickeHiskelig:

Ligger tungt i nio zaptec stillfront i aktier, sen Swedbank ny teknik och Handelsbanken hållbar energi på fonderna. När man som 19- åring backar 20k på någon vecka blir man lite nojig! Hela månadslönen Men jag ska försöka sitta lugnt i båten och inte sälja

Jag dumpade min hållbar energi, det kändes som toppen av ett berg och nu går det nedför. Hoppas jag har fel dock.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

När man som 19-åring har tillräckligt med investerat kapital för att tappa 20k på någon vecka har man en god grund för framtiden. Grattis!

Tackar! Har sparat så mycket jag kan för att kunna låta pengarna växa medans jag börjar plugga i höst. Samma möjlighet med att bo gratis kommer ju inte komma igen så har viljat spara medans man har möjligheten

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Tackar! Har sparat så mycket jag kan för att kunna låta pengarna växa medans jag börjar plugga i höst. Samma möjlighet med att bo gratis kommer ju inte komma igen så har viljat spara medans man har möjligheten

Klokt tankesätt. Däremot kan man argumentera för att pengar som man vet kommer behövas inom kort inte ska spenderas på bärsen, de har som du märkt en tendens att försvinna emellanåt.

Ja, jag vet att det råkade blir ”bärsen” istället för ”börsen”. Men med tanke på din ålder kände jag att det var lika bra att låta det stå kvar. Same same

Permalänk
Medlem

Dålig fart uppåt på krypto idag. Undrar när det vänder på riktigt?

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Klokt tankesätt. Däremot kan man argumentera för att pengar som man vet kommer behövas inom kort inte ska spenderas på bärsen, de har som du märkt en tendens att försvinna emellanåt.

Ja, jag vet att det råkade blir ”bärsen” istället för ”börsen”. Men med tanke på din ålder kände jag att det var lika bra att låta det stå kvar. Same same

japp. Tanken är ju att låta pengarna vara under studieperioden (5 år) så kan man förhoppningsvis känna att man kan punga ut en kontantinsats efteråt utan problem! Kommer ju leva på full belåning, typ 10k i månaden, + bostadsbidrag (om man kan få det), göranssonska stiftelsen och sen kanske en slant från föräldrarna om dem känner för det.

Det blir nog inte så mycket över till sparande när jag väl börjat plugga

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

japp. Tanken är ju att låta pengarna vara under studieperioden (5 år) så kan man förhoppningsvis känna att man kan punga ut en kontantinsats efteråt utan problem! Kommer ju leva på full belåning, typ 10k i månaden, + bostadsbidrag (om man kan få det), göranssonska stiftelsen och sen kanske en slant från föräldrarna om dem känner för det.

Det blir nog inte så mycket över till sparande när jag väl börjat plugga

Vill upplysa om att bostadsbidraget skalas ner ganska kraftigt om man tjänar mer än 50 tkr per år, ungefär vad en sommarjobbande student kan förvänta sig. 15% av den förmögenhet som överskrider 100 tkr räknas som en del av årsinkomsten.

Ansökte själv precis om bostadsbidrag och fick tillbaka ett återbetalningskrav på 9 tkr då de nu insett att jag tjänade för mycket 2019. Ouch!

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattn...
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Jag har en fråga om deklarationen.

Denna års deklaration hur länge tillbaks gäller deklarationen? Från vilket datum ska jag börja deklarera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har en fråga om deklarationen.

Denna års deklaration hur länge tillbaks gäller deklarationen? Från vilket datum ska jag börja deklarera?

Menar du när du kan lämna in den? Eller vadå? Du ska deklarera för 2020 nu, så från nyårsdagen till nyårsafton.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

🚀

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Can't stop, won't stop. Gamestop!

Stonks!

(Verkligen ingen köprekommendation utan lite memes från förra gången)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Dom handelsstoppar den ju hela tiden igen!

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Can't stop, won't stop. Gamestop!

Stonks!

Hela Reddit verkar ha kraschat av denna stonk. Undrar hur det kommer gå? Jag har ytterst lite med i spelet, men det är bra mycket mer intressant än alla andra aktier jag har.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ska vi köra GME-snacket i tråden som skapades under senaste vändan kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Ska vi köra GME-snacket i tråden som skapades under senaste vändan kanske?

Ah sorry, jag sökte efter GameStop innan jag la in bilden, men hittade inget.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yonie:

Ska vi köra GME-snacket i tråden som skapades under senaste vändan kanske?

Bättre med denna som skapades strax innan och som var mer aktiv. Men än så länge störs ingen befintlig diskussion direkt. Men jag kan nog ändå instämma, speciellt om diskussionen håller i sig.

Känns inte som det kan bli lika stort denna gång, men vem vet.

Permalänk
Medlem

Någon här som är inne på Gevo inc? Gick in på de vid 8, verkar va ett spännande bolag men kanske lite väl riskfyllt?

En annan fråga, ni som kör Investor, hur mycket mer tror ni att den kmr att växa? Någongång måste det väl ta stopp? Känns som om det är försent att gå in nu när den ligger 660ish?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

En annan fråga, ni som kör Investor, hur mycket mer tror ni att den kmr att växa? Någongång måste det väl ta stopp? Känns som om det är försent att gå in nu när den ligger 660ish?

Investor kommer i stort gå som deras innehav går så titta hellre på dem när du värderar aktien. Just nu är rabatten ganska stor, ca 17%, vilket är något mer än genomsnittet för de senaste åren. Det skulle kunna tyda på att det finns utrymme för en uppvärdering, förutsatt att innehaven fortsätter gå bra. Ca 35% av innehaven består av tung svensk industri som ABB, Atlas Copco och Epiroc. Därefter 7% vardera i AZ och EQT.

https://ibindex.se/ibi/#/company/INVE%20B

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Någon här som är inne på Gevo inc? Gick in på de vid 8, verkar va ett spännande bolag men kanske lite väl riskfyllt?

En annan fråga, ni som kör Investor, hur mycket mer tror ni att den kmr att växa? Någongång måste det väl ta stopp? Känns som om det är försent att gå in nu när den ligger 660ish?

Investor är ju nästan att jämföra med en fond, varför skulle det "ta stopp" för dem?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rookii:

En annan fråga, ni som kör Investor, hur mycket mer tror ni att den kmr att växa? Någongång måste det väl ta stopp? Känns som om det är försent att gå in nu när den ligger 660ish?

Personligen tankar jag så mycket Investor jag bara kan och hoppas på att splitten blir godkänd. Även om splitten inte blir av så har jag inget emot av att ha mer Investor i min portfölj.

Permalänk
Inaktiv

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/2dm35B/aktiemissen-ko...

Mindre trevlig överraskning kan man tänka sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ytterligare ett exempel på att FI och EBM bara klarar av att klämma åt småsparare och inte de riktigt fula fiskarna. Hur kan Falcon Funds gå fria efter att ha försnillat miljarder men en medelålders småsparare får böta 70000 kr efter en affär på några tior?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Någon här som är inne på Gevo inc? Gick in på de vid 8, verkar va ett spännande bolag men kanske lite väl riskfyllt?

En annan fråga, ni som kör Investor, hur mycket mer tror ni att den kmr att växa? Någongång måste det väl ta stopp? Känns som om det är försent att gå in nu när den ligger 660ish?

Investor B köps med rabatt. Det där är ett vanligt nybörjarmisstag.
https://ibindex.se/ibi/#/index

Bara för att en aktie står som högst och att den kostar mycket betyder egentligen ingenting. Investor B är ett investmentbolag och kommer troligtvis gå bra över tid. Detta är ingen köprek. men mina tankar om aktien.
Köp små poster spridda över tid för att träffa både dalar/toppar.

Edit: Däremot har styrelsen föreslagit en split (4:1). Får se om den realiseras. Då blir det större köpkraft för småsparare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag investerar med tanken i bakhuvudet att jag har sämre möjligheter än proffsen att göra pengar på ren spekulation så det är säkra kort som gäller. Har pengar i några investmentbolag samt finans, samtliga med historiskt god direktavkastning.
Med det sagt kan jag leka med småpengar ibland, tex SAS gav en slant efter nyemissionen i höstas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Ytterligare ett exempel på att FI och EBM bara klarar av att klämma åt småsparare och inte de riktigt fula fiskarna. Hur kan Falcon Funds gå fria efter att ha försnillat miljarder men en medelålders småsparare får böta 70000 kr efter en affär på några tior?

Kan inte annat än helt instämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag fattar inte vad han gjorde för fel. Man vill ju inte åka på såna här grejer själv

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB