Quiz: Udda instickskort

Permalänk
Medlem

10/10, gamla frågor klarar man bra. Enda besvikelsen är väl att man inser att man är gammal när PhysX lanserades 2006 och man tycker det var igår

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Enda besvikelsen är väl att man inser att man är gammal när PhysX lanserades 2006 och man tycker det var igår

Hm, igår känns det väl inte som för mig iallafall, men 15 år sedan? Jösses, typ.

Stora besvikelsen där är att 15 år senare har vi fortfarande kass fysik i datorspel, kass tygsimulering speciellt, där både en spelkaraktärs egen utrustning och omgivande terräng och objekt kan tränga igenom karaktärers kläder obehindrat. Samma kan sägas om hår också många gånger för övrigt.

Trist som tusan. Man hade ju hoppats att mycket mer skulle ha hänt på den fronten!

Permalänk
Medlem

5/10 chansade på allt.

Permalänk
Medlem

8/10. Hade faktiskt en Gigabyte i-RAM en gång i tiden, men användningsområdet var ytterst begränsat av att den hade stöd för max 4 GB minne (4x1GB DDR). De hade en ganska fin lösning med inbyggt batteri på kortet som håller minnet spänningssatt även om man kopplar ur datorn ur väggen.
Hyperdrive är en liknande produkt från ett annat företag: https://en.wikipedia.org/wiki/HyperOs_HyperDrive
Med tanke på att de båda begränsas av S-ATA-gränssnittet är de närmast oanvändbara numera. Enda möjliga tänkbara användningen jag kan se är lagring av databaser med extremt frekvent skrivning (som ju skulle slita på NAND-minne, men inte RAM), men även då är det nog bättre att använda systemets RAM till att skapa en RAM-disk i mjukvara istället. Glöm bara inte UPS och regelbunden backup till annan disk.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

1MB Chip RAM och realtidsklocka var det första instickskortet jag skaffade till vår Amiga 600 HD
Vi hade fått med Cruise for a Corpse vid köpet, som inte gick så bra att köra på bara det inbyggda 1MB-minnet.
Det var ju även trevligt att slippa ställa om tiden varje gång man startade Workbench XD

Det dyraste instickskortet jag skaffat var mitt Cyberstorm PPC 604e till min ena Amiga 4000.
Jag tror det gick på drygt 7000 kr med 32MB RAM till.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

3/10. Jag har varit med länge, men i princip inte brytt mig om detaljerna på olika instickskort eller ens använt några.

Permalänk
Avstängd

5/10 Korrekta svar!
En och annan PCI-port har populerats med måren, om du vet vad jag menar...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

7 /10 Kunde allt utom console on card frågorna.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

8/10. Hade faktiskt en Gigabyte i-RAM en gång i tiden, men användningsområdet var ytterst begränsat av att den hade stöd för max 4 GB minne (4x1GB DDR). De hade en ganska fin lösning med inbyggt batteri på kortet som håller minnet spänningssatt även om man kopplar ur datorn ur väggen.
Hyperdrive är en liknande produkt från ett annat företag: https://en.wikipedia.org/wiki/HyperOs_HyperDrive
Med tanke på att de båda begränsas av S-ATA-gränssnittet är de närmast oanvändbara numera. Enda möjliga tänkbara användningen jag kan se är lagring av databaser med extremt frekvent skrivning (som ju skulle slita på NAND-minne, men inte RAM), men även då är det nog bättre att använda systemets RAM till att skapa en RAM-disk i mjukvara istället. Glöm bara inte UPS och regelbunden backup till annan disk.

Om en fyllt alla RAMslots i en server och nyttjar det minnet hårt så vill du inte smälla upp en stor RAMdisk i utrymmet. Att ha ett instickskort som möjliggör användning av extra stickor för lagring är faktiskt riktigt värdefullt. Dessutom så har instickskortet batteribackup vilket gör att datat finns kvar även efter ett strömavbrott. För en databas så måste du ha någon form av beständighet och använder du en RAMdisk måste du lik förbannat skriva datat till en SSD innan du kan nå ACID.

En modernare variant användandes RDIMM DDR3 ECC hade varit något det, speciellt då de minnena är extremt billiga/GB idag.

Permalänk
Medlem

"Quiz: Udda instickskort" Bra quiz. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Enda möjliga tänkbara användningen jag kan se är lagring av databaser med extremt frekvent skrivning (som ju skulle slita på NAND-minne, men inte RAM), men även då är det nog bättre att använda systemets RAM till att skapa en RAM-disk i mjukvara istället. Glöm bara inte UPS och regelbunden backup till annan disk.

Jag har min Nvidia Instant Replay-buffer (f.d. Shadowplay) på RAM-disk eftersom det skrivs ca 23 GB/timme medan man spelar, vilket snabbt äter upp antalet dagliga skrivningar på vanliga konsument-SSDs när man spelar mycket. En bonuseffekt är att det går enormt mycket snabbare att spara filmklippen då informationen redan ligger i RAM.

Kostnadsmässigt är det ju svårt att slå också, när det handlar om en större mängd RAM på befintliga komponenter istället för att behöva köpa en ytterligare adapter och populera den med RAM.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

En modernare variant användandes RDIMM DDR3 ECC hade varit något det, speciellt då de minnena är extremt billiga/GB idag.

En FPGA som minneskontroller på en PCIe-bräda, ett gäng DIMM-socklar, och lite Verilog-kod för att få liv i allt, låter som ett värdigt Kickstarterprojekt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

En FPGA som minneskontroller på en PCIe-bräda, ett gäng DIMM-socklar, och lite Verilog-kod för att få liv i allt, låter som ett värdigt Kickstarterprojekt...

Det låter faktiskt riktigt läckert! Speciellt om nu FGPAn har lite prestanda att leka med så en både kan använda instickskortets RAM som hårddisk till datorn men också som minne till FGPAn. Ungefär som delat grafikminne.

Nej, men verkligen på riktigt, jag tror att jag skulle intresseras av ett sådant lite såsom jag gillar att pyssla med Raspberries.

Permalänk
Medlem

Vad tuff man kände sig när man kom hem med en Pioneer x6 slot in DVD och Sigma design kortet och kopplade upp allt till sin tjocktv

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

8/10. Hade faktiskt en Gigabyte i-RAM en gång i tiden, men användningsområdet var ytterst begränsat av att den hade stöd för max 4 GB minne (4x1GB DDR). De hade en ganska fin lösning med inbyggt batteri på kortet som håller minnet spänningssatt även om man kopplar ur datorn ur väggen.
Hyperdrive är en liknande produkt från ett annat företag: https://en.wikipedia.org/wiki/HyperOs_HyperDrive
Med tanke på att de båda begränsas av S-ATA-gränssnittet är de närmast oanvändbara numera. Enda möjliga tänkbara användningen jag kan se är lagring av databaser med extremt frekvent skrivning (som ju skulle slita på NAND-minne, men inte RAM), men även då är det nog bättre att använda systemets RAM till att skapa en RAM-disk i mjukvara istället. Glöm bara inte UPS och regelbunden backup till annan disk.

En sån HyperDrive 5M / HyperDrive 5 med 6 respektive 8st DDR2 minnesslottar hade jag kunna tänka mig om jag sett till vettigt pris på exempelvis tradera eller ebay.
Tillräckligt mycket bättre än Gigabytes med 4st DDR1 att det hade kunnat vara intressant till rätt pris.
Kände inte till HyperDrive.
Tack för informationen.

Skrivet av Balconette:

Om en fyllt alla RAMslots i en server och nyttjar det minnet hårt så vill du inte smälla upp en stor RAMdisk i utrymmet. Att ha ett instickskort som möjliggör användning av extra stickor för lagring är faktiskt riktigt värdefullt. Dessutom så har instickskortet batteribackup vilket gör att datat finns kvar även efter ett strömavbrott. För en databas så måste du ha någon form av beständighet och använder du en RAMdisk måste du lik förbannat skriva datat till en SSD innan du kan nå ACID.

En modernare variant användandes RDIMM DDR3 ECC hade varit något det, speciellt då de minnena är extremt billiga/GB idag.

DDR3 hade definitivt varit ett steg upp från DDR1 eller DDR2 lösningar.
Men ska man släppa en ny produkt hade det nog varit bättre att satsa på DDR4.

Kanske bättre att gå direkt till DDR5.
Framförallt om man tänker göra en produkt som släpps någon gång efter 2021.

Tänk även med "bara" 4st DDR5 slottar.
Kunna börja med 2x16GB för mindre än en förmögenhet.
Någon gång senare med lägre priser per GB så kan man uppgradera ända till 4x128GB för 512GB kapacitet på samma kort om man vill.

DDR3 känns mer som något som kan vara tillräckligt bra för befintliga lösningar.
Men inget att satsa på för framtida produkter.

I detta fallet är det mer tillgång på rymliga minnesmoduler, snarare än bandbredden som gör DDR3 till ett sämre val.
Framförallt om man vill köpa fabriksnya minnen med garanti så hade åtminstone jag hellre köpt DDR4 eller DDR5 än att satsa på storköp av fabriksnya DDR3 minnen.

Just idag hade en DDR4 baserad produkt varit bättre än en DDR5 baserad produkt, eftersom DDR5 marknaden inte kommit igång på allvar ännu.
Ser man till perioden 2022-2027 eller kanske ännu längre fram så kommer troligen en DDR5 baserad produkt vara ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

En FPGA som minneskontroller på en PCIe-bräda, ett gäng DIMM-socklar, och lite Verilog-kod för att få liv i allt, låter som ett värdigt Kickstarterprojekt...

Build it and they will come

(Men satsa hellre på DDR4. DDR4 minnen kommer tillverkas i större kvantiteter än DDR3 de närmsta åren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

En sån HyperDrive 5M / HyperDrive 5 med 6 respektive 8st DDR2 minnesslottar hade jag kunna tänka mig om jag sett till vettigt pris på exempelvis tradera eller ebay.
Tillräckligt mycket bättre än Gigabytes med 4st DDR1 att det hade kunnat vara intressant till rätt pris.
Kände inte till HyperDrive.
Tack för informationen.

DDR3 hade definitivt varit ett steg upp från DDR1 eller DDR2 lösningar.
Men ska man släppa en ny produkt hade det nog varit bättre att satsa på DDR4.

Kanske bättre att gå direkt till DDR5.
Framförallt om man tänker göra en produkt som släpps någon gång efter 2021.

Tänk även med "bara" 4st DDR5 slottar.
Kunna börja med 2x16GB för mindre än en förmögenhet.
Någon gång senare med lägre priser per GB så kan man uppgradera ända till 4x128GB för 512GB kapacitet på samma kort om man vill.

DDR3 känns mer som något som kan vara tillräckligt bra för befintliga lösningar.
Men inget att satsa på för framtida produkter.

I detta fallet är det mer tillgång på rymliga minnesmoduler, snarare än bandbredden som gör DDR3 till ett sämre val.
Framförallt om man vill köpa fabriksnya minnen med garanti så hade åtminstone jag hellre köpt DDR4 eller DDR5 än att satsa på storköp av fabriksnya DDR3 minnen.

Just idag hade en DDR4 baserad produkt varit bättre än en DDR5 baserad produkt, eftersom DDR5 marknaden inte kommit igång på allvar ännu.
Ser man till perioden 2022-2027 eller kanske ännu längre fram så kommer troligen en DDR5 baserad produkt vara ett bättre val.

Skrivet av GuessWho:

Build it and they will come

(Men satsa hellre på DDR4. DDR4 minnen kommer tillverkas i större kvantiteter än DDR3 de närmsta åren).

Fast om det nu är FGPA i botten så går det ju att skifta mjukvarumässigt mellan DDR3, DDR4 och DDR5. Bygg självaste modulen för att klara det svåraste minnet och gör den sedan i olika varianter med olika kontakter eller någon slags adapter som går att skifta så kan en välja typ efter behag.

Men DDR4 är ju dömt till att vara dyrt, kommer säkert en tid då de är billigast/GB men den kommer nog vara kortare än DDR3s tid på tronen innan DDR5 går förbi.

Eller finns det nyare minnen idag som slår exempelvis detta: https://www.ebay.com/itm/8x-8GB-RDIMM-ECC-REG-DDR3-1333-MHz-S... 64GB ECC RDIMM DDR3 för 1500kr inkl frakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Fast om det nu är FGPA i botten så går det ju att skifta mjukvarumässigt mellan DDR3, DDR4 och DDR5.

Ja det är ju en bra ide.

Skrivet av Balconette:

Men DDR4 är ju dömt till att vara dyrt, kommer säkert en tid då de är billigast/GB men den kommer nog vara kortare än DDR3s tid på tronen innan DDR5 går förbi.

Eller finns det nyare minnen idag som slår exempelvis detta: https://www.ebay.com/itm/8x-8GB-RDIMM-ECC-REG-DDR3-1333-MHz-S... 64GB ECC RDIMM DDR3 för 1500kr inkl frakt?

Jag undrar vilken del av "fabriksnya minnen med garanti" du inte förstod ?

Jag gjorde en sökning på prisjakt
Var mestadels länkar utmonlands
Men jag hittade även Webhallen, som är en stor välkänd återförsäljare i Sverige.
På webhallen så hittade jag 8GB DDR3 REG ECC minnen som var beställningsvara för "bara" 2912kr per styck.

Ska du ha 8st blir det 23296kr.

Om man ska göra en variant som använder ett PCI Expresskort istället för en 5.25" plats.
Mer likt Gigabytes i-RAM istället för Hyperdrive så är det inte ens säkert att man får plats med 8 minnesplatser, beroende på hur man designar det.
Ska man ha färre minnesplatser så är det mer värt att kunna ha rymligare minnesmoduler, vilket nyare minnesstandarder erbjuder.

Kan du hitta "snorbilligt" DDR3 minne som är nytt (ej begagnat, demoexemplar, refurbished, bara söndagsåkt eller dyl) hos någon välkänd återförsäljare i Sverige ?

Att köpa "gammalt begagnat junk" på tradera, ebay, blocket mm kan vara okej för vissa, men inte för alla typer av kunder.

Ta en jämförelse med bilar exemempelvis...
Blocket - Ford Mondeo Kombi 2.0 Automat

Pris: 1kr

Beskrivning:
Defekt motor. Låter som en stenkross. Går att starta.
Komplett bil bortsänkes mot avhämtning.
Ägarbyte görs på plats.

Varför köpa en ny bil, "noll-milare" för hundratusentals kronor när du kan få en bil i Jämtland för 1kr ?

Om någon skulle ha en sån som "förmånsbil" borde de snarare få bidrag och/eller skatteavdrag istället för förmånsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja det är ju en bra ide.

Jag undrar vilken del av "fabriksnya minnen med garanti" du inte förstod ?

Jag gjorde en sökning på prisjakt
Var mestadels länkar utmonlands
Men jag hittade även Webhallen, som är en stor välkänd återförsäljare i Sverige.
På webhallen så hittade jag 8GB DDR3 REG ECC minnen som var beställningsvara för "bara" 2912kr per styck.

Ska du ha 8st blir det 23296kr.

Om man ska göra en variant som använder ett PCI Expresskort istället för en 5.25" plats.
Mer likt Gigabytes i-RAM istället för Hyperdrive så är det inte ens säkert att man får plats med 8 minnesplatser, beroende på hur man designar det.
Ska man ha färre minnesplatser så är det mer värt att kunna ha rymligare minnesmoduler, vilket nyare minnesstandarder erbjuder.

Kan du hitta "snorbilligt" DDR3 minne som är nytt (ej begagnat, demoexemplar, refurbished, bara söndagsåkt eller dyl) hos någon välkänd återförsäljare i Sverige ?

Att köpa "gammalt begagnat junk" på tradera, ebay, blocket mm kan vara okej för vissa, men inte för alla typer av kunder.

Ta en jämförelse med bilar exemempelvis...
Blocket - Ford Mondeo Kombi 2.0 Automat

Pris: 1kr

Beskrivning:
Defekt motor. Låter som en stenkross. Går att starta.
Komplett bil bortsänkes mot avhämtning.
Ägarbyte görs på plats.

Varför köpa en ny bil, "noll-milare" för hundratusentals kronor när du kan få en bil i Jämtland för 1kr ?

Om någon skulle ha en sån som "förmånsbil" borde de snarare få bidrag och/eller skatteavdrag istället för förmånsvärde.

Um, kommentaren var mer att jag skulle kunna tycka det var en trevlig aspekt med billiga beg DDR3, inte att tvinga någon annan att köpa begagnad om de inte vill. Jag själv tycker att DDR3 ECC REG är väldigt stabila om än inte de snabbaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja det är ju en bra ide.

Jag undrar vilken del av "fabriksnya minnen med garanti" du inte förstod ?

Jag gjorde en sökning på prisjakt
Var mestadels länkar utmonlands
Men jag hittade även Webhallen, som är en stor välkänd återförsäljare i Sverige.
På webhallen så hittade jag 8GB DDR3 REG ECC minnen som var beställningsvara för "bara" 2912kr per styck.

Ska du ha 8st blir det 23296kr.

Om man ska göra en variant som använder ett PCI Expresskort istället för en 5.25" plats.
Mer likt Gigabytes i-RAM istället för Hyperdrive så är det inte ens säkert att man får plats med 8 minnesplatser, beroende på hur man designar det.
Ska man ha färre minnesplatser så är det mer värt att kunna ha rymligare minnesmoduler, vilket nyare minnesstandarder erbjuder.

Kan du hitta "snorbilligt" DDR3 minne som är nytt (ej begagnat, demoexemplar, refurbished, bara söndagsåkt eller dyl) hos någon välkänd återförsäljare i Sverige ?

Att köpa "gammalt begagnat junk" på tradera, ebay, blocket mm kan vara okej för vissa, men inte för alla typer av kunder.

Ta en jämförelse med bilar exemempelvis...
Blocket - Ford Mondeo Kombi 2.0 Automat

Pris: 1kr

Beskrivning:
Defekt motor. Låter som en stenkross. Går att starta.
Komplett bil bortsänkes mot avhämtning.
Ägarbyte görs på plats.

Varför köpa en ny bil, "noll-milare" för hundratusentals kronor när du kan få en bil i Jämtland för 1kr ?

Om någon skulle ha en sån som "förmånsbil" borde de snarare få bidrag och/eller skatteavdrag istället för förmånsvärde.

Ytterligare en artikel som späder på mina misstankar om att DDR4 aldrig kommer vara billigt under någon längre period:
https://www.sweclockers.com/nyhet/31628-samsung-gor-ddr5-minn...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S