Ny dator höga temps 3060 / r7 5800h

Permalänk

Ny dator höga temps 3060 / r7 5800h

Hej!

Har precis införskaffat mig denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/262993...

Idle temps ligger på ca 80 grader och i csgo ca 90 grader, är detta normalt eller har jag fått en dålig laptop?

Ska testa warzone snart när det är nedladdat och se temps, vågar inte göra en clean installation av windows för då kanske det inte går att lämna tillbaka den?

Idle temp på min MSI gp66 är på 50 grader men går upp till ca 80-85 i cscgo

Ngn som vet ifall detta är normalt, känns som 80 grader på denna laptop är sjukt mkt, dock första AMD datorn för mig

Permalänk
Medlem

Det är normalt för laptops, speciellt TUF.
De har brutalt dålig kylning.

Det du kan göra är att köra typ liquid metal istället för kylpasta för att få ned tempsen.
Så länge du vet hur man gör och att det är koppar eller nickel på coldplaten.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Tack för svaret, var inne i bios, där ligger min CPU temp på 46 grader, något måste ju vara fel på asus

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att 80 grader idle låter sjukt högt, däremot ser kylning/ventilation ut som en eftertanke i designen.

Är temperaturen du kollat på endast för grafikkortet, samt hur känns datorn i övrigt? Går fläktarna konstant eller kanske inte alls?

Skulle datorn throttla av temperaturen eller till och med stängas av, skulle det kunna vara ett måndagsexemplar.

Permalänk
Medlem

Ska inte ligga på 80 grader idle, säkert dålig kontakt mellan kylaren och cpu kärnan.

Hade lämnat tillbaka/reklamerat och köpt något annat istället.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.