Resizable BAR – Geforce RTX 3080 mot Radeon RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

Ingen aning. Har inte flashat så värst mågna Bios i mina dar.

https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Den har inte Flashback, då skulle jag vänta på skarpt bios så du inte råkar ut för något strul

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ursäkta offtopic men kommer någon ihåg rebar och hans moskler?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Ursäkta offtopic men kommer någon ihåg rebar och hans moskler?

Och hans kompis Juan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av indepthis:

Och hans kompis Juan?

Yup, Juan Deago.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt testa ReBAR/SAM med min 3800X och 3060Ti.

Jag har senaste Mobo BIOS och justerat alla nödvändiga inställningar där.
Jag har senaste nVidia drivrutinen.
Jag har laddat ner vBIOS för mitt grafikkort genom MSI Live Update.

MEN.. jag har aldrig uppdaterat BIOS på ett grafikkort förut. Någon som vet hur man gör? Är det riskabelt?

Edit: Det löste sig. Var enklare än jag trodde

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Streamdog:

MEN.. jag har aldrig uppdaterat BIOS på ett grafikkort förut. Någon som vet hur man gör? Är det riskabelt?

Hur du gör exakt varierar från grafikkort till grafikkort. På min dator med Gainward-kort så gör man detta genom ett speciellt program som uppdaterar. Bildskärmen blinkar till några gånger sedan var det klart på ett par minuter.

På min frus dator med EVGA-kort så var hela detta funktion inbyggd i "precision oc" eller vad det nu heter för något...

Är det riskabelt? Det är absolut möjligt att om något går fel i flashningen, t.ex. strömavbrott mitt i flashningen, eller flashar fel vbios, så har du ett brickat grafikkort. Många grafikkort har en "dual bios" funktion där man kan byta BIOS-chip genom att trycka på en knapp på själva moderkortet, som kan hjälpa till vid en återställning, eller så får starta datorn på intern GPU för att återställa. Men jag skulle inte kalla det för särskilt riskabelt, det är bara att fel absolut kan uppstå om man har otur.

Lite mer info här: https://www.techpowerup.com/forums/threads/how-to-recover-fro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Hade tänkt testa ReBAR/SAM med min 3800X och 3060Ti.

Jag har senaste Mobo BIOS och justerat alla nödvändiga inställningar där.
Jag har senaste nVidia drivrutinen.
Jag har laddat ner vBIOS för mitt grafikkort genom MSI Live Update.

MEN.. jag har aldrig uppdaterat BIOS på ett grafikkort förut. Någon som vet hur man gör? Är det riskabelt?

Edit: Det löste sig. Var enklare än jag trodde

Funkar det på ryzen 3xxx? Trodde bara det funkade på 5xxx. Kommer det funka för mig med r5 3600, b450 Tomahawk max och ett 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Funkar det på ryzen 3xxx? Trodde bara det funkade på 5xxx. Kommer det funka för mig med r5 3600, b450 Tomahawk max och ett 3080?

Bios med AGESA 1.2.0.1 och senare har stöd för Ryzen 3000 och Rebar, har du äldre bios måste du uppgradera

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur du gör exakt varierar från grafikkort till grafikkort. På min dator med Gainward-kort så gör man detta genom ett speciellt program som uppdaterar. Bildskärmen blinkar till några gånger sedan var det klart på ett par minuter.

På min frus dator med EVGA-kort så var hela detta funktion inbyggd i "precision oc" eller vad det nu heter för något...

Är det riskabelt? Det är absolut möjligt att om något går fel i flashningen, t.ex. strömavbrott mitt i flashningen, eller flashar fel vbios, så har du ett brickat grafikkort. Många grafikkort har en "dual bios" funktion där man kan byta BIOS-chip genom att trycka på en knapp på själva moderkortet, som kan hjälpa till vid en återställning, eller så får starta datorn på intern GPU för att återställa. Men jag skulle inte kalla det för särskilt riskabelt, det är bara att fel absolut kan uppstå om man har otur.

Lite mer info här: https://www.techpowerup.com/forums/threads/how-to-recover-fro...

Såg en på EVGA forum som inte hade stängt av CSM innan han flashade, då blir det svart när han bootar, dual bios räddade dagen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur du gör exakt varierar från grafikkort till grafikkort. På min dator med Gainward-kort så gör man detta genom ett speciellt program som uppdaterar. Bildskärmen blinkar till några gånger sedan var det klart på ett par minuter.

På min frus dator med EVGA-kort så var hela detta funktion inbyggd i "precision oc" eller vad det nu heter för något...

Är det riskabelt? Det är absolut möjligt att om något går fel i flashningen, t.ex. strömavbrott mitt i flashningen, eller flashar fel vbios, så har du ett brickat grafikkort. Många grafikkort har en "dual bios" funktion där man kan byta BIOS-chip genom att trycka på en knapp på själva moderkortet, som kan hjälpa till vid en återställning, eller så får starta datorn på intern GPU för att återställa. Men jag skulle inte kalla det för särskilt riskabelt, det är bara att fel absolut kan uppstå om man har otur.

Lite mer info här: https://www.techpowerup.com/forums/threads/how-to-recover-fro...

Tack för svar! Ja precis, det var ett program som startade och man "körde bara igenom" så var det klart sen. Såg något annat klipp tidigare där de extraherade filer som de kopierade och krånglade med. Måste varit en gammal video. Det var faktiskt riktigt enkelt

Skrivet av Frisell:

Funkar det på ryzen 3xxx? Trodde bara det funkade på 5xxx. Kommer det funka för mig med r5 3600, b450 Tomahawk max och ett 3080?

Ja det funkar på Ryzen 3000 Jag testade efter att ha gjort allting, och det står "JA" på ReBAR i nVidias kontrollpanel. Även i nVidias ReBAR firmware tool står det att jag har det aktiverat. Testade Red Dead Redemption 2 och det verkar rulla på bättre än tidigare med samma inställningar. Men dum som jag var körde jag ingen testslinga innan jag fixade detta. Hoppas det kommer upp jämförelser även för RTX 3060Ti med ReBAR "on" vs "off"

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Bios med AGESA 1.2.0.1 och senare har stöd för Ryzen 3000 och Rebar, har du äldre bios måste du uppgradera

ok, tack. Har nog inte uppat bios sen hösten 2019, så det lär jag väl få göra. Kan det väl vara värt. Beställde en Ratt häromdagen och tänkte rejsa lite i VR, så då är ju lite extra fps alltid välkommet.

Edit: Verkar som senaste bios för mitt mobo har AGESA 1.2.0.0 =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

ok, tack. Har nog inte uppat bios sen hösten 2019, så det lär jag väl få göra. Kan det väl vara värt. Beställde en Ratt häromdagen och tänkte rejsa lite i VR, så då är ju lite extra fps alltid välkommet.

Edit: Verkar som senaste bios för mitt mobo har AGESA 1.2.0.0 =P

Det kan funka ändå med AGESA 1.2.0.0 kolla om du har menyn för det i Bios.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det kan funka ändå med AGESA 1.2.0.0 kolla om du har menyn för det i Bios.

will do. Ska bara flasha senaste bios. Poppar det upp i bios utan uppat GPU bios?

Permalänk
Medlem

Ja det har inget med GPUn att göra, det är en PCI Express funktion som går att slå på eller av. Skulle teoretiskt sätt kunna användas till andra applikationer än till endast grafikkort vad jag förstått det som.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Aktiverat i BIOS på ett MSI B450 Tomahawk Max med senaste BIOS och en r5 3600 Nu ska jag bara fixa vBIOS till mitt 3080 Eagle.

Tack för hjälpen gott folk!

EDIT:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Ja det har inget med GPUn att göra, det är en PCI Express funktion som går att slå på eller av. Skulle teoretiskt sätt kunna användas till andra applikationer än till endast grafikkort vad jag förstått det som.

Både GPU:n, moderkortet och CPU måste ju ha stöd för ReBAR för att det ska lira, så det har ju lika mycket att göra med grafikkortet som något annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Rätt VBIOS är bara en av grejerna som måste vara på plats för att köra Resizable BAR.

Du måste ha:

  • Uppdaterat VBIOS

  • Uppdaterat BIOS för moderkortet

  • Funktionen aktiverad i BIOS

  • Uppdaterad drivrutin

Nvidia själva har bra info om detta: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/geforce-rtx-30-seri...

Det var visst aktiverat i BIOS sen gammalt fortfarande (när jag hade ett AMD-kort), dock står det som ej aktiverat i Nvidias systeminfo.

Men då vet jag var jag ska börja gräva, tack!

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknik och precis som med Mantle så kommer detta bli gratis prestanda för alla när alla implementerar det som standard.

Lätt att glömma alla gratis saker AMD hittat på och som plötsligt är möjligt med konkurrenternas prylar också då de inte hunnit hitta på ett sätt att ta betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Både GPU:n, moderkortet och CPU måste ju ha stöd för ReBAR för att det ska lira, så det har ju lika mycket att göra med grafikkortet som något annat...

Ja eftersom det bara finns grafikkort som har stöd för den pci funktionen 👍

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Man orkar knappt uppdatera z390 bios och testa om alla oc inställningar funkar med nya bioset för 6% i cyberpunk och 10% i BF V vilka man knappt spelar längre...(aorus master har riktigt kaotiska bios menyer som flyttas runt med varje uppdatering..). Kanske om fler spel stödjer det... men sannolikt väntar till nästa moderkort...

Permalänk
Medlem

Zotac har släppt sina bios:ar nu körde in ett till mitt Halo kort

https://www.zotac.com/se/files/download/by_product?p_nid=9611...

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Och så tiotusenkronorsfrågan: Hur mycket märks skillnaden rent subjektivt?
Verkar inte vara något spel som direkt laggar med någon av inställningarna, så är det möjligt att märka en praktisk skillnad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

@Asus.David, har du nån annan info om just z300-seriens moderkort?
För egen del är jag ju intresserad av ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING men även z390 osv, osv.
Jag kommer inte uppgradera mb o cpu bara för ReBAR, men om Asus inte tar sig tiden att faktiskt leverera uppdateringar till full funktionella och kompetenta kort så lär det tyvärr inte bli Asus vid nästa uppgradering. Så enkelt är det.

Hej!
Vi kommer ge support för Resizable BAR på Z370 och Z390, som det ser ut nu kommer vi kunna börja utrullning av BIOS i slutet av månaden.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Asus.David:

Hej!
Vi kommer ge support för Resizable BAR på Z370 och Z390, som det ser ut nu kommer vi kunna börja utrullning av BIOS i slutet av månaden.

Bra där, dåså.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hjälpsam

Enkel guide för att flasha UEFI/BIOS, görs alltid på egen risk.

  1. Ladda ned ditt UEFI och packa upp UEFI-filen, tex med 7zip.

  2. Lägg den uppackade UEFI-filen på en USB-sticka formaterad med FAT32, i många fall fungerar det även att lägga den på C: diskens rot alltså c:\ (testa detta).

  3. För att du skall flasha så säkert som möjligt, skall du göra detta från UEFI och du skall flasha oklockat

  4. Börja med att gå in i UEFI, välj standardinställningar spara och starta om, det skall nu vara oklockat.

  5. Gå in i UEFI igen och gå in under avancerat->verktyg, där skall det finnas ett program för att flasha.

  6. När att allt är klart skall det komma upp en OK ruta, för att starta om, gör detta.

  7. Efter omstart skall man gå in i UEFI, först välja standardinställningar och sedan välja personliga inställningar, efter tycke och smak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Frågan är om det fungerar även för 5700 serien.
https://www.techpowerup.com/forums/threads/resizable-bar-sam-...

Edit måste förstås även stödjas av drivrutinen, vi får hoppas på stöd även där lite senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Såg just att det finns ett nytt BIOS till mitt moderkort, Gigabyte Z370 Aorus G7. Nu är moderkort och grafikkort flashat. Det går även att aktivera ReBAR för spel utan officiellt stöd. Bara dra ned Nvidia Profile Inspector härifrån:
https://ci.appveyor.com/project/Orbmu2k/nvidiaprofileinspecto...

Välj önskad spelprofil och aktivera "show unknown settings" i verktygsfältet. Bläddra ned till "unknown" och ställ in följande:

0x000F00BA - 0x00000001
0x000F00BB - 0x00000001
0x000F00FF - 0x0000000040000000

De är lätta att hitta då de ligger högt upp i listan och det står "17 profiles" inom parentes. Bara välja rätt värde i rullisten sen.

Hur bra detta sen funkar har jag ingen aning om och det är olika från spel till spel. Skadar dock inte att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!
Vi kommer ge support för Resizable BAR på Z370 och Z390, som det ser ut nu kommer vi kunna börja utrullning av BIOS i slutet av månaden.

Blir funktionaliteten begränsad till någon viss processorgeneration? Jag har ett Asus ROG Strix Z390-F Gaming med en i7-8086K, 8:e generationens Intel Core. Kommer det att fungera?

Permalänk
Medlem

Jag försökte uppdatera VBIOS på mitt Asus RTX 3080 TUF Gaming OC till version V4 (från V2), men fick bara felmeddelandet "Your graphic card no need to update VBIOS!".

Googlade och hittade många andra med samma problem men hittade ingen lösning, så jag packade upp det självextraherande arkivet RTX3080_V4.exe för skojs skull för att se vad det innehöll. Där fanns bland annat filen Testini.txt som innehöll alla VBIOS-uppdateringar och filnamn för vilka filer som skulle ersätta vilken version, och genom att kolla upp den nuvarande VBIOS-versionen med GPU-Z så kunde jag snabbt konstatera att mitt kort skulle uppgraderas och att det är något fel på paketet som Asus lagt sitt uppdateringsverktyg i.

[94.02.42.00.AS27]
OldVersion = 94.02.42.00.AS27
NewVersion = 94.02.42.40.AS03

Lösningen visade sig vara enkel, för när man väl hade packat upp RTX3080_V4.exe manuellt så fungerade det att köra filen UpdateVBIOS.exe vilket uppdaterade mitt VBIOS till senaste versionen.

Något för @Asus.David att rapportera tillbaka till Asus kanske? Edit: #19026901

Skrivet av Hucke:

Jag får bara "No need to update VBIOS!" som en liten text när jag kör Asus fil. Antar att jag.... har det aktiverat då?

Se ovan!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR