3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Jag ser nu att min 3090 som jag har "lagt undan" på webhallen har ändrats från grön till gul. De har alltså gett bort den. knasigt detta med WH. Hur kommer det sig att detta kan ske? Ambitionen var att vänta tills 3080 ti kommer in då jag också har bokat ett Thermaltake Core P5 Glass / Transparent...

Luddigt svar med massa slutsatser du kanske inte ska dra än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Tycker nåt i stil med att LHR kort kanske ska gå till de som köat, men att t.ex 3080ti kan folk som inte köat ha en chans på? Och att typ nettonet och proshop slumpar ut kort lite random. Det är kanske så det blir hursomhelst.

Jag tror du skrev lite fel där. Självfallet skall alla köer följas. Om det börjar trilla in 3080 Ti-kort bör alla som väntat 9 månader och framåt få möjlighet till "första tjing" på att köpa ett 3080 Ti istället, kanske med pengar mellan för de extra komponentkostnaderna mot vanilla 3080. Det tycker jag är fullt rimligt när man vid köptillfället fick leveransdatum oktober/november men sitter utan kort nu 6+ månader senare.

LHR-kort bör även dessa erbjudas till de som väntar (med ett litet prisavdrag då produkten inte presterar fullt ut 100% som det kort man faktiskt beställde) innan de läggs upp för gemene man att lägga vantarna på. Det här är inte Bingo Lotto.

Civiliserat folk förstår hur en kö fungerar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag tror du skrev lite fel där. Självfallet skall alla köer följas. Om det börjar trilla in 3080 Ti-kort bör alla som väntat 9 månader och framåt få möjlighet till "första tjing" på att köpa ett 3080 Ti istället, kanske med pengar mellan för de extra komponentkostnaderna mot vanilla 3080. Det tycker jag är fullt rimligt när man vid köptillfället fick leveransdatum oktober/november men sitter utan kort nu 6+ månader senare.

LHR-kort bör även dessa erbjudas till de som väntar (med ett litet prisavdrag då produkten inte presterar fullt ut 100% som det kort man faktiskt beställde) innan de läggs upp för gemene man att lägga vantarna på. Det här är inte Bingo Lotto.

Civiliserat folk förstår hur en kö fungerar.

Jag står själv inte i kö till något 3080-kort då jag redan fått mitt, men tycker inte alls att det är rimligt att de som beställde en viss produkt för 6+ månader sedan skulle få "första tjing" på 3080 ti då det verkligen är ett helt annat kort. Inte alls det man ställt sig i kö för att köpa, vare sig prestanda eller prismässigt. Det är inte så en kö fungerar.

Det du skriver om LHR-korten känns dock självklart. De korten är ju i principsak samma kort som 3080, bara med en ändring i ett försök/pr-stunt för att göra de mer tillgängliga. Komponentbristen kommer ju dock fortsätta och det finns ingen anledning till att tro att LHR-korten kommer produceras i någon större utsträckning än vad de vanliga korten gjort hittills..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag ser nu att min 3090 som jag har "lagt undan" på webhallen har ändrats från grön till gul. De har alltså gett bort den. knasigt detta med WH. Hur kommer det sig att detta kan ske? Ambitionen var att vänta tills 3080 ti kommer in då jag också har bokat ett Thermaltake Core P5 Glass / Transparent...

Har du valt leverans till butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Jag står själv inte i kö till något 3080-kort då jag redan fått mitt, men tycker inte alls att det är rimligt att de som beställde en viss produkt för 6+ månader sedan skulle få "första tjing" på 3080 ti då det verkligen är ett helt annat kort. Inte alls det man ställt sig i kö för att köpa, vare sig prestanda eller prismässigt. Det är inte så en kö fungerar.

Det du skriver om LHR-korten känns dock självklart. De korten är ju i principsak samma kort som 3080, bara med en ändring i ett försök/pr-stunt för att göra de mer tillgängliga. Komponentbristen kommer ju dock fortsätta och det finns ingen anledning till att tro att LHR-korten kommer produceras i någon större utsträckning än vad de vanliga korten gjort hittills..

Håller delvis med dig ang. 3080 Ti, men ändå inte. Är kluven och partisk i detta fallet och hur det bör hanteras. Nvidia säger sig tänka på gamers. Dags att visa det då isf. They talk the talk, time to walk the walk.

Att 3080 Ti "verkligen är ett helt annat kort" håller jag dock INTE med om. 3090 presterar väl runt 10% bättre än 3080, så 3080 Ti bör hamna kanske ~6-8% procent bättre än vanilla 3080 i icke CPU-bundna scenarion. Men jag är som sagt vid det här laget rätt jä**a förbannad hur Nvidia, ÅFs osv har hanterat det hela, vilket självfallet gör mig partisk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Håller delvis med dig ang. 3080 Ti, men ändå inte. Är kluven och partisk i detta fallet och hur det bör hanteras. Nvidia säger sig tänka på gamers. Dags att visa det då isf. They talk the talk, time to walk the walk.

Att 3080 Ti "verkligen är ett helt annat kort" håller jag dock INTE med om. 3090 presterar väl runt 10% bättre än 3080, så 3080 Ti bör hamna kanske ~6-8% procent bättre än vanilla 3080 i icke CPU-bundna scenarion. Men jag är som sagt vid det här laget rätt jä**a förbannad hur Nvidia, ÅFs osv har hanterat det hela, vilket självfallet gör mig partisk.

Men att 3080Ti är ett helt annat kort än vanliga 3080 går ju inte riktigt att säga nej till, det heter inte samma sak, det har mer minne, fler kärnor, bättre prestanda, ett MSRP som är cirka 25% högre etc. Finns ju inget annat än att siffrorna i namnet är samma som skulle antyda på att det är samma kort..

Permalänk
Medlem

Ingen som hört eller fått nått Asus 3080 TUF OC ifrån @webhallen den senaste månaden?

Saknar Patriks uppdateringar.
Börjar bli orolig nu om man tappar min plats i kön när man är så nära att kanske få ett kort:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Ingen som hört eller fått nått Asus 3080 TUF OC ifrån @webhallen den senaste månaden?

Saknar Patriks uppdateringar.
Börjar bli orolig nu om man tappar min plats i kön när man är så nära att kanske få ett kort:/

Skrev en blänkare på deras Facebook-sida igår att det var många som önskar klarhet här, men det verkar inte ha hjälpt 🤪

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Denna tråden har blivit sjukt negativ.
Orka sitta o argumentera om något ni inte ens kan påverka ändå.

Och ärligt talat, har vi inte alla förstått vid detta laget att återförsäljarna inte sköter detta jättebra?
Man kan också försöka ha lite förståelse för att situationen överlag är ganska hopplös för alla involverade, inklusive återförsäljarna.
Tro det eller ej, men dom gör mer än att bara sälja grafikkort och det är ett faktum att inte få tag i ett grafikkort som vi vill, är trots allt någon höjd av I-landsproblem.

Allt jag egentligen vill säga är att gnälla inte gör saken bättre!

Permalänk
Medlem

Precis nu uppdaterades min 3080-beställning från @komplett som jag gjorde den 17:e september 2020. Nytt leveransdatum 3:e september 2021. (Tidigare 3:e Juni 2021)

@komplett - Vad betyder dessa uppskattade leveransdatum i det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Ingen som hört eller fått nått Asus 3080 TUF OC ifrån @webhallen den senaste månaden?

Saknar Patriks uppdateringar.
Börjar bli orolig nu om man tappar min plats i kön när man är så nära att kanske få ett kort:/

Ja, hade varit trevligt om @webhallen kunde förtydliga för oss här i tråden som väntar på kort vad som kommer att hända framöver med våra bokningar när "LHR"-korten kommer och de gamla kanske slutar produceras helt. Skiftet ska väl ske redan 25e maj, så det är rätt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajjm:

Denna tråden har blivit sjukt negativ.
Orka sitta o argumentera om något ni inte ens kan påverka ändå.

Och ärligt talat, har vi inte alla förstått vid detta laget att återförsäljarna inte sköter detta jättebra?
Man kan också försöka ha lite förståelse för att situationen överlag är ganska hopplös för alla involverade, inklusive återförsäljarna.
Tro det eller ej, men dom gör mer än att bara sälja grafikkort och det är ett faktum att inte få tag i ett grafikkort som vi vill, är trots allt någon höjd av I-landsproblem.

Allt jag egentligen vill säga är att gnälla inte gör saken bättre!

Den här tråden handlar ju om kö och lagersituationen för Geforce 3080/3090. Var kan vi få diskutera vår frustration om inte här? Jag tycker ändå att de flesta är ganska positiva och gratulerar och likear när folk berättar att de äntligen lyckas få tag på ett kort och liknande.

Att kalla saker för ett "i-landsproblem" är bara nedlåtande och tillför inget till någon diskussion mer än att man visar att man inte bryr sig om människorna som man anser har ett oviktigt problem. Visst finns det viktigare saker i världen, men det betyder inte att det här inte kan vara frustrerande ändå. Jag är ändå tacksam att jag har det så bra att detta är ett problem som märks i mitt liv just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Jag var lite sen och beställde runt årsskiftet, innan prishöjningarna, så jag har ju också väntat ett tag på en order utan någon större förhoppning om leverans.

Man kan ju vända på det, hur skulle du känna om du upptäckte att du vill ha ett grafikkort nu och att eftersom du inte ligger rätt i tiden så är det helt kört? Om man drar det till en extrem, att du skulle beställt för 10 år sen, din farfar för 100 år sen? Nånstans blir det kanske rättvisare att släppa kö-systemet.

Tycker nåt i stil med att LHR kort kanske ska gå till de som köat, men att t.ex 3080ti kan folk som inte köat ha en chans på? Och att typ nettonet och proshop slumpar ut kort lite random. Det är kanske så det blir hursomhelst.

Om jag upptäckte det nu hade jag tyckt att det var piss, så klart. För jag hade sett köerna och förstått att jag antingen får betala scalperpriser eller invänta nästa generation/islossning i leveranserna. Jag kan inte se ur något perspektiv se att skulle vara orättvist att de som väntat i över ett halvår får kort innan jag fick chansen? I vilken dimension är det mindre rättvist att jag i det läget får 4-9 månaders väntetid snarare än den som redan väntat i 9 månader får lika mycket till?

Skrivet av Rolfenstein:

Om det gällde mitt specifika kort jag väntat på i 9 månader hade det såklart varit lite surt, men hade fortfarande tyckt att en del 3080 kort ska släppas för försäljning och att inte varje kort ska sitta på 800 bokningar så att det är fullständigt omöjligt för folk att köpa ett 3080 kort bara för att dom inte behövde uppgradera i specifikt september 2020. Och om vi säger att dom skulle sälja t.ex 20% av alla inkomna TUF kort till "allmänheten" så ger ju det även dig en chans att gå före i kön.

Ska vi applicera samma princip på Systembolaget eller ICA i rusningstid? I julhandeln? I telefonkö till bredbandssupporten?

"Vi har just nu en beräknad kötid på 4 timmar, men tack vare vår nya satsning på kölotteriet har du en liten chans att få svar inom 10 minuter men förmodligen får du vänta i nästan 5 timmar istället".

Vårdköerna? Spännande tanke ändå!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av dblade:

Precis nu uppdaterades min 3080-beställning från @komplett som jag gjorde den 17:e september 2020. Nytt leveransdatum 3:e september 2021. (Tidigare 3:e Juni 2021)

@komplett - Vad betyder dessa uppskattade leveransdatum i det här fallet?

Hejsan dblade!

Datumet du hittar på din ordersida är den senaste och mest aktuella uppskattning vi har för just din order men jag vill ändå betona att även detta datum är högst preliminärt och alltså kan komma att ändras.

Vänligen, Noa

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Ingen som hört eller fått nått Asus 3080 TUF OC ifrån @webhallen den senaste månaden?

Saknar Patriks uppdateringar.
Börjar bli orolig nu om man tappar min plats i kön när man är så nära att kanske få ett kort:/

@webhallen verkar inte ha varit online sen dom ändra texten på webhallen?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Jag tycker det har ramlat in orimligt små poster med Asus Tuf 3080 gaming NON OC. överlag till alla butiker.
Jag undrar om Asus överhuvudtaget ens tillverkar dem alls.

skulle vara kul att veta. dvs om @Asus.david ens har någon info om det, annars får det la vara..

Jo jag sitter med ett beställt på NoN sedan september, ett par dagar efter release.
NoN är ju inte precis duktiga på något vis att dela med sig om info, och jag har säkert varit i olika kontakter ca 8 ggr med dem sedan beställningen lades, men inte är jag klokare för det.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Jag tycker det har ramlat in orimligt små poster med Asus Tuf 3080 gaming NON OC. överlag till alla butiker.
Jag undrar om Asus överhuvudtaget ens tillverkar dem alls.

skulle vara kul att veta. @Asus.David dvs om du ens har någon info om det, annars får det la vara..

Jo jag sitter med ett beställt på NoN sedan september, ett par dagar efter release.
NoN är ju inte precis duktiga på något vis att dela med sig om info, och jag har säkert varit i olika kontakter ca 8 ggr med dem sedan beställningen lades, men inte är jag klokare för det.

jag fick mitt från komplett 26/4 - beställd 17/9 2020

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 BLACK beställd 19 januari Inet.

köplats
8 februari 37.
26 februari 35.
8 mars 34
20 april 34
18 Maj 24
Är det någon som fått detta kort ovan? Eller ersättningskort? Eller har gubbar som beställt detta kort blivit deprimerade och dött.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Har du valt leverans till butik?

Ja, men vill inte hämta förrän 5950x och chassit hade kommit… 😅

Permalänk
Medlem

Tror dessa två hör ihop, när man klickar in på länken för 3080-kortet så står korten som ej lager men, klickar man in på korten via länken som finns i specarna för config-datorerna (då det är de korten som är i dem) så står det fortfarande 16st i lager men köpknappen är "Meddela mig". De har säkert 16 kort som de reserverat för datorbyggena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Ja, men vill inte hämta förrän 5950x och chassit hade kommit… 😅

det ligger bara i 4dagar i butiken sen går det till nästa.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Tror dessa två hör ihop, när man klickar in på länken för 3080-kortet så står korten som ej lager men, klickar man in på korten via länken som finns i specarna för config-datorerna (då det är de korten som är i dem) så står det fortfarande 16st i lager men köpknappen är "Meddela mig". De har säkert 16 kort som de reserverat för datorbyggena.

Låter logiskt. Med nuvarande läge är priset på denna prebuilt inte hemskt om man är ute efter något i den stilen ändå.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

det ligger bara i 4dagar i butiken sen går det till nästa.

Stämmer inte. Den ligger i 4 dagar när allt har kommit in.
Allt fanns inte att hämta.

Permalänk

Wow, de där ser ju ut som ett riktigt bra SFFPC bygge, enda poblemet för min del att jag skulle vilja transplantera det in i en T1 och då är zotacs 3080 GPU typ 7 mm för lång, man kanske kan fila ner den på nåt sätt :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Stämmer inte. Den ligger i 4 dagar när allt har kommit in.
Allt fanns inte att hämta.

okej, trodde inte du beställt allt som ett köp. men kan ju ha blivit någon sådan miss då kanske? ringt å frågat? hoppas de löser sig iaf 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

För de som väntar på kort från Dustin så kan jag meddela att de KAN ta fram köplats, men deras vanliga kundtjänst vill mest troligt inte. Kom i kontakt med deras kundombudsman och han kunde då se min köplats utan större problem. Även historik på inkomna kort osv.

Däremot så vägrar ordersidan hos Dustin i sten, att byta ut ett kort som uppenbarligen knappt levereras, till en modell de får in exemplar av. Så det kommer inget kort oavsett köplats har jag insett. Priset det är beställt för är långt ifrån lanseringspris med, så det handlar mest om någon typ av goodwill att tillåta byte av modell, något de inte är intresserade av alls.

Med tanke på de korta och otrevliga svaren (i mina ögon) som jag fått av deras ordinarie kundtjänst och ordersida, så kommer jag inte att köpa mer därifrån. Det finns många leverantörer idag, så man kan faktiskt vara rätt kräsen när det kommer till framtida köp.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

För de som väntar på kort från Dustin så kan jag meddela att de KAN ta fram köplats, men deras vanliga kundtjänst vill mest troligt inte. Kom i kontakt med deras kundombudsman och han kunde då se min köplats utan större problem. Även historik på inkomna kort osv.

Däremot så vägrar ordersidan hos Dustin i sten, att byta ut ett kort som uppenbarligen knappt levereras, till en modell de får in exemplar av. Så det kommer inget kort oavsett köplats har jag insett. Priset det är beställt för är långt ifrån lanseringspris med, så det handlar mest om någon typ av goodwill att tillåta byte av modell, något de inte är intresserade av alls.

Med tanke på de korta och otrevliga svaren (i mina ögon) som jag fått av deras ordinarie kundtjänst och ordersida, så kommer jag inte att köpa mer därifrån. Det finns många leverantörer idag, så man kan faktiskt vara rätt kräsen när det kommer till framtida köp.

Det är väl ungefär som webhallen, köplats är inte att tänka på att få reda på eller för den delen om minskad kö beror på leverans eller avbokade kort och några kortbyten mot såna de får in i lager har jag inte hört talas om utan de åker väl in i deras färdigbyggda system. Dustin gav jag upp för längesen utom om det är nåt speciellt jag måste köpa till jobbet där så jag tror att det får bli inet både privat och i den mån det går till företaget i framtiden. Komplett skulle också kunna vara ett alternativ men jag gillar att ha en butik nära att gå in och handla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeÖ:

EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 BLACK beställd 19 januari Inet.

köplats
8 februari 37.
26 februari 35.
8 mars 34
20 april 34
18 Maj 24
Är det någon som fått detta kort ovan? Eller ersättningskort? Eller har gubbar som beställt detta kort blivit deprimerade och dött.

Jag har väntat på min beställning av detta kort sen 28 oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeÖ:

EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 BLACK beställd 19 januari Inet.

köplats
8 februari 37.
26 februari 35.
8 mars 34
20 april 34
18 Maj 24
Är det någon som fått detta kort ovan? Eller ersättningskort? Eller har gubbar som beställt detta kort blivit deprimerade och dött.

Väntar på ett likadant från Dustin beställt 27/1. Ingen aning om status där men den får stå tills det antingen dyker upp ett kort eller de makulerar den.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0