Microsoft håller liv i Xbox One-konsolerna genom spelströmning

Permalänk
Melding Plague

Microsoft håller liv i Xbox One-konsolerna genom spelströmning

Genom att sköta de tunga beräkningarna i datacenter menar Microsoft att även de som sitter kvar med åldrande hårdvara kan avnjuta spel exklusiva för Xbox Series X och S.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju faktiskt att de gradvis har bytt ut hårdvaran för streaming till series s/x utan att berätta om det. När de lanserade xcloud med one s hårdvara märkte man det på kvaliten i vissa titlar.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att de går back på själva konsolerna och tjänar pengar på spelen är väl det här en win/win. Särskilt när det ändå inte går att få fram så många enheter som man skulle vilja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacc:

Det intressanta är ju faktiskt att de gradvis har bytt ut hårdvaran för streaming till series s/x utan att berätta om det. När de lanserade xcloud med one s hårdvara märkte man det på kvaliten i vissa titlar.

Nja, de pratade ganska mycket om att de skulle byta ut hårdvaran när tjänsten lanserades i alla fall. Frågan är om de har börjat byta den nu eller bara diskuterar hypotetiska scenarion.

Skrivet av DerpMcDerp:

Om det stämmer att de går back på själva konsolerna och tjänar pengar på spelen är väl det här en win/win. Särskilt när det ändå inte går att få fram så många enheter som man skulle vilja.

Jo absolut. Det behövs förstås samma hårdvara för streaming också men inte lika många enheter förstås. Problemet som jag ser det är att de nog inte tjänar jättemycket på Gamepass egentligen. Man får ju en väldig massa spel för en låg kostnad liksom. MS borde ju tjäna mer på någon som köper konsolen och spelar GP-spelen på den än någon som inte köper konsolen och spelar GP-spel på sin chromecast eller liknande liksom, det är ju samma månadsavgift så det som skiljer är ju just intäkterna från konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, de pratade ganska mycket om att de skulle byta ut hårdvaran när tjänsten lanserades i alla fall. Frågan är om de har börjat byta den nu eller bara diskuterar hypotetiska scenarion.
Jo absolut. Det behövs förstås samma hårdvara för streaming också men inte lika många enheter förstås. Problemet som jag ser det är att de nog inte tjänar jättemycket på Gamepass egentligen. Man får ju en väldig massa spel för en låg kostnad liksom. MS borde ju tjäna mer på någon som köper konsolen och spelar GP-spelen på den än någon som inte köper konsolen och spelar GP-spel på sin chromecast eller liknande liksom, det är ju samma månadsavgift så det som skiljer är ju just intäkterna från konsolen.

Microsoft sa ju nyligen att de inte tjänar pengar på själva konsolen. Och ser man till bara mig så får de mer pengar per år sen jag började med gamepass. För nu betalar jag 135kr/månad plus något eller några extra spel per år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Nja, de pratade ganska mycket om att de skulle byta ut hårdvaran när tjänsten lanserades i alla fall. Frågan är om de har börjat byta den nu eller bara diskuterar hypotetiska scenarion.
Jo absolut. Det behövs förstås samma hårdvara för streaming också men inte lika många enheter förstås. Problemet som jag ser det är att de nog inte tjänar jättemycket på Gamepass egentligen. Man får ju en väldig massa spel för en låg kostnad liksom. MS borde ju tjäna mer på någon som köper konsolen och spelar GP-spelen på den än någon som inte köper konsolen och spelar GP-spel på sin chromecast eller liknande liksom, det är ju samma månadsavgift så det som skiljer är ju just intäkterna från konsolen.

Tjänar mer är relativt. Mycket programvara idag går mot SaaS (Software as a service), dvs månadskostnad och att du betalar för vad du använder. Och de som inte erbjuder SaaS har nästan alltid en plan för att göra det. Jag är inte själv någon fan av det, betalar hellre en gång och så är det klart, men många kunder verkar föredra att betala lite varje månad istället för en klumpsumma. När man värderar dessa intäkter så värderar man säkert dem högre än engångsförsäljningen, eftersom de har potential att pågå längre, men det kräver att du erbjuder något unikt. Erbjuder alla leverantörer samma spel så är det ju lätt att byta utan att missa något.

Så jag tror att Microsoft värderar prenumerationstjänsterna väldigt högt. Mycket är det nog för att det är praxis i branschen. Börjar man räkna på det så är det nog svårt att räkna hem, precis som Netflix, Spotify osv. Det blir mindre pengar men en stadigare inkomst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

För att inte tala om att en lägre summa månadsvis är mindre kännbar än sällanköp till högre belopp. Även om det i slutändan är samma pengar. Och att många antagligen är dåliga på att avsluta sina prenumerationer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Microsoft sa ju nyligen att de inte tjänar pengar på själva konsolen. Och ser man till bara mig så får de mer pengar per år sen jag började med gamepass. För nu betalar jag 135kr/månad plus något eller några extra spel per år.

Nja, att de inte tjänar pengar på konsolen är ju sant ur en synvinkel, men de tjänar ju ändå pengar på sålda konsoler genom att folk köper spel till dem. Vad jag förstår går det inte att köpa spel till streamingtjänsten utan det är det som ingår i Gamepass helt enkelt.

Jämför man en person som bara spelar via streaming med exempelvis mig så får MS in månadsavgiften från dem, kanske en köpt kontroll också och så småningom kanske en "streaming-stick" för en del som inte har en smart-TV med appen. Från mig får de in detta plus ett antal tusenlappar för konsolen, och någon tusenlapp eller två per år för köpta spel, plus eventuell extra hårdvara. Kostnaden för MS borde då vara spelen i GP plus en del av hårdvaran för streaming för de som bara streamar. Hur många som kan "dela" på en konsol i deras server är förstås svårt för oss att veta, men med tanke på att servern måste ligga hyfsat nära användaren med tanke på latenser och så, så lär de behöva täcka att en ganska stor del av streaminganvändarna spelar samtidigt. De kan inte riktigt flytta över lasten vid "rusningstid" till deras serverhall i Kina eller Alaska liksom, utan deras hall för norra Europa behöver kunna hantera hela lasten från norra Europa.

Skrivet av giplet:

Tjänar mer är relativt. Mycket programvara idag går mot SaaS (Software as a service), dvs månadskostnad och att du betalar för vad du använder. Och de som inte erbjuder SaaS har nästan alltid en plan för att göra det. Jag är inte själv någon fan av det, betalar hellre en gång och så är det klart, men många kunder verkar föredra att betala lite varje månad istället för en klumpsumma. När man värderar dessa intäkter så värderar man säkert dem högre än engångsförsäljningen, eftersom de har potential att pågå längre, men det kräver att du erbjuder något unikt. Erbjuder alla leverantörer samma spel så är det ju lätt att byta utan att missa något.

Så jag tror att Microsoft värderar prenumerationstjänsterna väldigt högt. Mycket är det nog för att det är praxis i branschen. Börjar man räkna på det så är det nog svårt att räkna hem, precis som Netflix, Spotify osv. Det blir mindre pengar men en stadigare inkomst.

Jo. Men jag har svårt att se hur de tjänar pengar på Gamepass med tanke på vad som ingår och vad det kostar. Jämför man med Office 365, vilket jag också betalar för, så tar de in ungefär vad det hade kostat att köpa mjukvaran (Office-paketet) på två-tre år, men det ingår också molnlagring i prenumerationen som förstås innebär en del kostnader för dem (det är den största anledningen att jag har det). Nu går det inte att jämföra rakt av med en speltjänst med typ 200 spel förstås, de kan inte ta in vad de hade kostat att köpa för då hade tjänsten varit sjukt dyr. Men hade Gamepass inte funnits så hade jag ju definitivt köpt fler spel, idag kanske jag lägger ett par hundralappar i månaden i snitt på spelinköp men utan GP hade jag nog lagt det dubbla. Sen köper jag ju inte nya spel till fullpris, den tiden är förbi för min del, utan tar de när de kommer på rea eller har gått ner i pris. Ändå är tjänsten väldigt prisvärd i jämförelse med att köpa spelen.

Skrivet av DerpMcDerp:

För att inte tala om att en lägre summa månadsvis är mindre kännbar än sällanköp till högre belopp. Även om det i slutändan är samma pengar. Och att många antagligen är dåliga på att avsluta sina prenumerationer.

Jo absolut. Samtidigt är det ju väldigt prisvärt i mina ögon i alla fall. Jag har ett antal prenumerationer på olika tjänster men GP är nog den dyraste bredvid Netflix, men också den jag får ut mest av om man ser till tid spenderad i tjänsten per krona eller så.

Permalänk
Inaktiv

Smart sätt att hålla den befintliga hårdvaran "aktuell", färre konsoller som behöver skrotas. Jag ser hellre detta alternativet än att man inte använder hårdvaran som finns i senaste generationen för att hålla tveksam kompatibilitet med förra generationen och då dessutom begränsar spelets möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Smart sätt att hålla den befintliga hårdvaran "aktuell", färre konsoller som behöver skrotas. Jag ser hellre detta alternativet än att man inte använder hårdvaran som finns i senaste generationen för att hålla tveksam kompatibilitet med förra generationen och då dessutom begränsar spelets möjligheter.

Har själv väntat på detta egentligen sedan lanseringen av Xbox One men att tjänsten då skulle lanserats för Xbox 360. En konsol som med en trådbunden anslutning skulle ha allt som krävdes för att kunna köra strömmande spel med låg fördröjning och hög kvalitet. Nu är det ju inte längre aktuellt, men MS har talat om strömmade spel i närmare 10 år vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Spelutvecklare kommer väl crippla utvecklingen grafiskt för att det lönsammaste för de tillslut blir dad gamers till kunder och som nöjer sig med streaming. Detta i ett tillfälle då molnspelande är de mest lönsamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Det behövs förstås samma hårdvara för streaming också men inte lika många enheter förstås. Problemet som jag ser det är att de nog inte tjänar jättemycket på Gamepass egentligen. Man får ju en väldig massa spel för en låg kostnad liksom. MS borde ju tjäna mer på någon som köper konsolen och spelar GP-spelen på den än någon som inte köper konsolen och spelar GP-spel på sin chromecast eller liknande liksom, det är ju samma månadsavgift så det som skiljer är ju just intäkterna från konsolen.

Undrar jag. Liksom ta anekdotiskt mig och musik. Innan Spotify var det radio och max två album inköpta per år. Nu extraherar musikindustrin motsvarande kostnaden av ett album per månad från mig.

Spelmässigt.. ja här ligger passionen lite mer för mig personligen så prenumerationstjänster är inte ens intressant för jag vill samla på hyllan och lägger pengarna på det. Men någon mer "casual" tänker väl mer i linje att jävlar vad många spel de får tillgång till, borde slå till, och de kanske är motsvarigheten till mig och musik där de kanske köpt en eller två titlar per år annars. Extahera så mycket man kan från varje kundkategori skulle jag gissa att pitchen varit.

Åsidosatt allt det så säljs inte konsolerna för någon vidare vinst vad jag vet, utan ska bara vara en pryl som ger dem en ingång till ens plånbok sen

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det intressanta är ju faktiskt att de gradvis har bytt ut hårdvaran för streaming till series s/x utan att berätta om det. När de lanserade xcloud med one s hårdvara märkte man det på kvaliten i vissa titlar.

Jag tror inte de har bytt till series X nånstans än. Var har du hört det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag tror inte de har bytt till series X nånstans än. Var har du hört det?

10e Juni var det "några veckor" kvar.

https://www.theverge.com/2021/6/10/22527432/microsoft-xcloud-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Rätt säker att det inte är igång än, följer xbox en del på t ex Reddit och nyhetssajter och finns inget om att det är igång.

Framförallt ska det vara intressant att se om de får ner latensen till nivåer i närheten av Stadia. Frame rate och laddtider kommer ju bli bra med Series X, det vet vi.
Just nu är Xbox cloud gaming segt och mer en nödlösning.

Permalänk
Medlem

"Är strömmat spelande något du kan tänka dig"

Absolut, dels för att kunna lira de nya spelen som inte fungerar på min one s, men också för att kunna testa spel på gamepass innan jag väljer att installera dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jo. Men jag har svårt att se hur de tjänar pengar på Gamepass med tanke på vad som ingår och vad det kostar. Jämför man med Office 365, vilket jag också betalar för, så tar de in ungefär vad det hade kostat att köpa mjukvaran (Office-paketet) på två-tre år, men det ingår också molnlagring i prenumerationen som förstås innebär en del kostnader för dem (det är den största anledningen att jag har det). Nu går det inte att jämföra rakt av med en speltjänst med typ 200 spel förstås, de kan inte ta in vad de hade kostat att köpa för då hade tjänsten varit sjukt dyr. Men hade Gamepass inte funnits så hade jag ju definitivt köpt fler spel, idag kanske jag lägger ett par hundralappar i månaden i snitt på spelinköp men utan GP hade jag nog lagt det dubbla. Sen köper jag ju inte nya spel till fullpris, den tiden är förbi för min del, utan tar de när de kommer på rea eller har gått ner i pris. Ändå är tjänsten väldigt prisvärd i jämförelse med att köpa spelen.

Ja, det är ju precis det jag menar. Jag skulle tjäna mycket pengar på att sluta köpa spel och hålla mig till prenumerationstjänster. Man har till och med råd att ha mer än en tjänst och ändå gå plus på det.

Skrivet av Teddis:

Spelmässigt.. ja här ligger passionen lite mer för mig personligen så prenumerationstjänster är inte ens intressant för jag vill samla på hyllan och lägger pengarna på det. Men någon mer "casual" tänker väl mer i linje att jävlar vad många spel de får tillgång till, borde slå till, och de kanske är motsvarigheten till mig och musik där de kanske köpt en eller två titlar per år annars. Extahera så mycket man kan från varje kundkategori skulle jag gissa att pitchen varit.

Visst finns de som samlar, men de är så vitt jag vet i minoritet. Nu för tiden så räcker det ju inte att köpa en skiva ändå. Om det ens finns en skiva i paketet och inte bara en kod, så behöver man ändå ladda ner en patch som är lika stor som hela spelet det första man gör. Vissa av spelen i min hylla går inte att spela längre, tex Warhammer Online. Finns säkert nån som har en svart-server uppe, men jag har ju inte köpt det för att spela så.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Visst finns de som samlar, men de är så vitt jag vet i minoritet. Nu för tiden så räcker det ju inte att köpa en skiva ändå. Om det ens finns en skiva i paketet och inte bara en kod, så behöver man ändå ladda ner en patch som är lika stor som hela spelet det första man gör. Vissa av spelen i min hylla går inte att spela längre, tex Warhammer Online. Finns säkert nån som har en svart-server uppe, men jag har ju inte köpt det för att spela så.

Jag tror mycket riktigt att ett riktigt jävla fåtal samlar, men att man kan få in fler på prenumeration. 130kr/månad blir 1560 kr per år för spel. Frågan är om snittlige (dvs icke-entusiasten) xbox-ägare överskrider det på separata spelinköp annars. Kanske bara köper FIFA en gång per år och blir sugen när de kan höra att de får tillgång till *så många* spel mha prenumeration.

Sen kanske man förlorar på samlaren som insett att kartongerna är tomma löften och skaffar subscription den med. Men ja.. man kan kanske äta den förlusten. För att vara så vinstindrivande som möjligt så tror jag ändå att det ligger i planerna att fixa incentiv för separata spelinköp.

Jag hade nog heller aldrig gått med på tomma kartonger. Jag glömde att så blivit fallet när jag filosoferade här borta i Nintendohushållet, för här kommer iaf de flesta med fullt fungerande spel inuti kartongerna och de som går en annan väg köper jag inte

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Undrar jag. Liksom ta anekdotiskt mig och musik. Innan Spotify var det radio och max två album inköpta per år. Nu extraherar musikindustrin motsvarande kostnaden av ett album per månad från mig.

Nja, det var bra länge sedan ett album kostade så lite som en månad Spotify. Sist jag köpte album så var väl normalpriset 179 och det var rätt många år sedan. Nu vet jag knappt om det finns något normalpris längre, största skivbutikerna är väl typ bensinmackarna idag.

Sen får man inte glömma att Spotify i många fall ersätter inte bara musikinköp utan också radio, som du säger, och även radiospelningar gav ju intäkter till musiker (och skivbolag) tidigare. Men absolut så borde intäkterna för skivbolagen totalt vara större med Spotify än utan.

Citat:

Spelmässigt.. ja här ligger passionen lite mer för mig personligen så prenumerationstjänster är inte ens intressant för jag vill samla på hyllan och lägger pengarna på det. Men någon mer "casual" tänker väl mer i linje att jävlar vad många spel de får tillgång till, borde slå till, och de kanske är motsvarigheten till mig och musik där de kanske köpt en eller två titlar per år annars. Extahera så mycket man kan från varje kundkategori skulle jag gissa att pitchen varit.

Jo absolut, skillnaden är väl att kostnaden för gamepass väl motsvarar ungefär två "fullprisade" spel per år. Så i jämförelse med Spotify så betalar en inte så passionerad konsument mer pengar där och får förstås tillgång till mer jämfört med de skivor de hade köpt tidigare. Medan en Gamepass-konsument betalar ungefär lika mycket som tidigare, när de väl betalar fullpris för GP då det ju som bekant är ganska lätt att få det mycket billigare, men får även här tillgång till väldigt mycket mer än de hade fått vid en köpsituation. Men konsumtionsmönstret skiljer ju sig ganska mycket åt mellan spel och musik på flera sätt, och tjänsterna skiljer sig också åt. De flesta som använder Spotify eller liknande köper ju inte skivor längre i princip alls medan de som kör Gamepass nog köper spel i ganska stor utsträckning.

Citat:

Åsidosatt allt det så säljs inte konsolerna för någon vidare vinst vad jag vet, utan ska bara vara en pryl som ger dem en ingång till ens plånbok sen

Jo visst är det så, åtminstone i början av generationerna.

Skrivet av giplet:

Ja, det är ju precis det jag menar. Jag skulle tjäna mycket pengar på att sluta köpa spel och hålla mig till prenumerationstjänster. Man har till och med råd att ha mer än en tjänst och ändå gå plus på det.

Jo, samtidigt får man ju inte alla spel på så sätt som man får i princip all musik med Spotify eller dess konkurrenter. Så vill man ha ett specifikt spel så får man hoppas på att det är ett utvecklat av MS alternativt hoppas att det kommer, eller så köper man det ändå.

Citat:

Visst finns de som samlar, men de är så vitt jag vet i minoritet. Nu för tiden så räcker det ju inte att köpa en skiva ändå. Om det ens finns en skiva i paketet och inte bara en kod, så behöver man ändå ladda ner en patch som är lika stor som hela spelet det första man gör. Vissa av spelen i min hylla går inte att spela längre, tex Warhammer Online. Finns säkert nån som har en svart-server uppe, men jag har ju inte köpt det för att spela så.

Jag har vissa samlartendenser, men de har ju flyttat över till den virtuella världen nu. Jag köper inte sällan spel som jag liksom var färdig med för många år sedan bara för att ha möjligheten att kunna spela de igen, när de är på rea eller så. Och det gäller ju både på konsol och PC. På samma sätt köper jag inte sällan spel på en plattform som jag redan äger på en annan. Exempelvis GTA V som jag köpte på PS3 först när det var nytt, sen på Steam när det kom dit, sen på XBone digitalt när jag köpte en sådan (och det var rea på spelet) och dessutom skaffade jag det på Epic när det var gratis.

Många gillar ju att ha fysiska skivor men som du säger så hjälper ju inte det idag i de flesta fall. Om MS stänger ner XBLive (eller vad de nu kallar tjänsten) så kommer spelen på skiva att vara precis lika värdelösa som de man köpt digitalt, samma för Steam, PS och så vidare också förstås. GOG är väl undantaget, men även där är det inte helt enkelt att få igång ett spel utan att det ska koppla upp sig och verifieras.