Kameratillverkaren Leica gör telefon med jättesensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Smart med magnetiskt linslock. Varför kommer inte fler telefoner med det? Linsen/linserna slits ju enormt fort i en telefon när man har telefonen i brallorna eller liknande ställe. Jag upplever att alla mina telefoner ganska fort ger mycket sämre foton eftersom linserna repas, blir kladdiga och man får hålla på att försöka rengöra vilket sliter ytterligare.
Man skulle ju aldrig få för sig att stoppa ner en vanlig kamera med linslock öppet i en ficka..

Jag har telefonen i skydd, men det skyddar sällan linserna nåt nämnvärt..

Förövrigt verkar det vara bra spec på telefonen, skulle gärna välja en sån. Aningens mycket pengar bara.

Jag är försiktigare med min mobil än genomsnittliga personen men jag har aldrig haft det problemet. Men jag har bara telefonen ensam i sin egen ficka, som det inte är nå skräp i, och tar aldrig i telefonen med kladdiga händer. Ska jag fota drar jag ibland med insidan av tröjan över linsen men har aldrig fått problematiska repor av det. Så det går att undvika problemet iaf.

Men det är klart att det skulle vara bra med linsskydd ändå!

Får lite ont i magen varje gång någon lägger ner sin mobil på bordet helt utan skydd haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@superapan Iphonen bräcker Rx100? Låter otroligt.

Skrivet av Hujeta:

Nej, bara nej. Du har jättefel.

Skrivet av Knashatt:

Antingen har du fel på din syn eller så har du inte en blekaste aning om vad du pratar om.

Skrivet av aMp:

LOL. Arbetar på Apple much? Tror att du gått på ett praktexemplar utav "fake news". För det är så fel så det är skrattretande.

Innan dom upprörda känslorna blir för starka, läs Ken Rockwells test av just detta. Få fotojournalister har varit aktiva lika länge som han. En iPhone Pro är även bättre än Leica Q2 som kostar 55000 kr. Hard to swallow pill, verkligen.

https://www.kenrockwell.com/tech/comparisons/2020-06-leica-ve...
https://www.kenrockwell.com/apple/iphone-12-pro-max.htm

Jag personligen har ingen iPhone Pro. När jag fotar digitalt gör jag det med den hederlig Canon 5D "Classic", och annars en hel del analogt med diverse roliga kameror.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

Innan dom upprörda känslorna blir för starka, läs Ken Rockwells test av just detta. Få fotojournalister har varit aktiva lika länge som han. En iPhone Pro är även bättre än Leica Q2 som kostar 55000 kr. Hard to swallow pill, verkligen.

https://www.kenrockwell.com/tech/comparisons/2020-06-leica-ve...
https://www.kenrockwell.com/apple/iphone-12-pro-max.htm

Jag personligen har ingen iPhone Pro. När jag fotar digitalt gör jag det med den hederlig Canon 5D "Classic", och annars en hel del analogt med diverse roliga kameror.

Erfarenhetsmässigt så behöver man ta det som Ken Rockwell skriver med en rejäl skopa salt. Ja, han har många bra poänger och vettig syn på "good enough" och jagar inte bara perfektionism och pixel-peeping. Så nån sanning finns det säkert i det men jämför man bilder rakt av för att titta rent tekniskt på dem så brukar Ken inte vara den man ska lyssna på eller ta köpbeslut efter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag är försiktigare med min mobil än genomsnittliga personen men jag har aldrig haft det problemet. Men jag har bara telefonen ensam i sin egen ficka, som det inte är nå skräp i, och tar aldrig i telefonen med kladdiga händer. Ska jag fota drar jag ibland med insidan av tröjan över linsen men har aldrig fått problematiska repor av det. Så det går att undvika problemet iaf.

Men det är klart att det skulle vara bra med linsskydd ändå!

Får lite ont i magen varje gång någon lägger ner sin mobil på bordet helt utan skydd haha.

Jo jag har alltid telefonen i en i övrigt tom ficka också. Delas aldrig av nycklar m.m. Men en ren ficka existerar typ inte, finns alltid nån smuts i fickan. 😄 Inget jätteproblem med repor här heller även om det förekommer, men smutsig lins allt oftare. Att inte ta i telefonen med orena händer är ju typ en omöjlighet.
En telefonlins tenderar oftare att utsättas för smuts och repor oftare än en riktig kamera iaf. Skulle verkligen uppskatta om telefontillverkare kunde skicka med magnetiskt linsskydd, eller åtminstone ha det som tillbehör. Plus till Leica här. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är inte en ersättning för din 5D Mark V systemkamera, och lär inte nog vara inom den närmaste framtiden.

Nej, mobilkameror har inte ersatt systemkameror. De har ersatt kompaktkamerorna - som brukade vara väldigt vanliga.

Men även en billigare kompaktkamera hade bättre optik, handhavande och ergonomi.
* Nästan alla kompaktkameror hade mekanisk zoom. Alltså, med "zoom" menas att linserna rör på sig ut och in framför en bra sensor: inte att det finns flera sämre sensorer bakom olika linser.
* Tjockare och inte så lång, bred och tung, så den var lättare att hålla i handen. En del hade textur i läderimitation, vilket är vanligt på systemkameror.
* En snodd för handleden så att det inte är lika lätt att tappa den. (Dessa brukade vara vanliga också på mobiltelefoner, men hara försvunnit av någon oförklarlig anledning och finns inte på alla skal)
* Skjutknapp för på/av/funktion istället för en tryckknapp eller ikoner och menyer på en touch-skärm. Man behövde inte se på skärmen för att välja eller för att se om trycket känts av överhuvudtaget.
* En knapp, ofta två-stegsknapp med lätt tryck för slutaren istället för en knapp på skärmen eller en hård volymkontrollknapp.

Det har funnits "kameratelefoner", även med Android, som har haft funktionerna ovan.
Jag skulle gärna vilja se det igen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Innan dom upprörda känslorna blir för starka, läs Ken Rockwells test av just detta. Få fotojournalister har varit aktiva lika länge som han. En iPhone Pro är även bättre än Leica Q2 som kostar 55000 kr. Hard to swallow pill, verkligen.

https://www.kenrockwell.com/tech/comparisons/2020-06-leica-ve...
https://www.kenrockwell.com/apple/iphone-12-pro-max.htm

Jag personligen har ingen iPhone Pro. När jag fotar digitalt gör jag det med den hederlig Canon 5D "Classic", och annars en hel del analogt med diverse roliga kameror.

Att en mobilkamera kan ta likvärdiga landskapsbilder som en rejälare kamera är väl ingen överraskning Men en mobilkamera har inte mycket att komma med när du ska fota ett barn på äventyr eller ett lekande husdjur inomhus. Så om du ska påstå att mobilen är bättre än systemkameran och luta dig mot en källhänvisning tycker jag att det vore bra om källan har gjort mer än att bara fota ett par träd. Men det är bara min åsikt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Innan dom upprörda känslorna blir för starka, läs Ken Rockwells test av just detta.

Om man sätter en modern systemkamera i händerna på en mupp som mig själv som kan i stort sett noll om foto, eller en iphone 12 pro max, så skulle jag inte alls bli förvånad om ipånen tar bilder som ser ungefär lika bra eller kanske bättre ut - alltså, som ser bättre ut, inte är "korrektare" etc kanske, med tanke på all bildbearbetning som görs i mobilkameran.

Proffsverktyg är såklart bättre än alternativen - men oftast bara i händerna på just ett proffs. Om muppar försöker använda dem kan resultatet mycket väl bli ganska pannkaka.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om någon kan släppa en telefon som har en riktigt bra kamera, men inte parar med absolut topp komponenter i resten av telefonen för att få ned priset något. Jag behöver inga 240 Hz. Tänker på oss som surfar, video samtal, tar bilder, kollar YouTube etc. Men vill ta bra bilder.
Kan inte vara själv?! Vill inte betala 10-15 lax och få massa dyrt skräp med på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Skulle vara intressant om någon kan släppa en telefon som har en riktigt bra kamera, men inte parar med absolut topp komponenter i resten av telefonen för att få ned priset något. Jag behöver inga 240 Hz. Tänker på oss som surfar, video samtal, tar bilder, kollar YouTube etc. Men vill ta bra bilder.
Kan inte vara själv?! Vill inte betala 10-15 lax och få massa dyrt skräp med på köpet.

Pixel telefonerna har det. Pixel 4a t.ex. kostar ca 3500 om man köper från Google Store Tyskland / Fnac Frankrike

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Innan dom upprörda känslorna blir för starka, läs Ken Rockwells test av just detta. Få fotojournalister har varit aktiva lika länge som han. En iPhone Pro är även bättre än Leica Q2 som kostar 55000 kr. Hard to swallow pill, verkligen.

https://www.kenrockwell.com/tech/comparisons/2020-06-leica-ve...
https://www.kenrockwell.com/apple/iphone-12-pro-max.htm

Jag personligen har ingen iPhone Pro. När jag fotar digitalt gör jag det med den hederlig Canon 5D "Classic", och annars en hel del analogt med diverse roliga kameror.

Orkade bara skumma igenom artikeln.
Men min gamla Lumia 950Xl kunde ta bilder som ser bra(subjektivt) ut på stilla träd i dagsljus. Precis som många andra mobilkameror de senaste 10 åren.
Men när det är mörkt och något rör sig brukar det vara destå svårare.

Att han tar en kvällsbild med stativ(?) säger inte heller så mycket om hur det egentligen är.

Visst blir mobiler bättre och bättre.... men jag önskar nog något mer utmanande motiv innan jag är övertygad om att en mobil slår en kompaktkamera på fingrarna. 😉

Permalänk
Skrivet av superapan:

En iPhone Pro tar redan bättre bilder än typiska high-end Sony eller Fujifilms spegellösa kompaktkameror, och går att ringa med, för samma peng. Visst, bilderna är skapade med väldigt mycket mjukvarufusk, men det fungerar.

Du glömde ett Inte på slutet.

Mobiltelefoner har en usel zoomfunktion för oss som vill zomma in på bilder och lär ha detta de närmsta 30åren. Orsaken är enkel, teknikutvecklingen går snabbt på många ställen, cpu, gpu, även sensorer. Men objektivutvecklingen går inte fort. Tar man en kompaktkamera med 30 gångers zoom så har den ett objektiv som troligen väger mer än 2st iPhones. Objektivet när det är utzommat är säg 10 cm långt.
Och hur långt tid tar det tills att utvecklingen går till att detta objektiv går göra mindre än ett knappcellsbatteri för att få plats på en kamera, ja det är väldigt många år till.

För mig känns det lite som att snart kan man använda ens mobils batteri även till starthjälp av gamla raggarbilen. Ja det dröjer allt några år, även om batteriutvecklingen går fort framåt.

*edit*
Bilder på nära avstånd när man inte behöver ha något objektiv att tala på. Ja, där går utvecklingen snabbt för mobiler. Och försäljningen av kameror för detta minskas, vilket kan leda till att deras utveckling stagnerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

En iPhone Pro tar redan bättre bilder än typiska high-end Sony eller Fujifilms spegellösa kompaktkameror, och går att ringa med, för samma peng. Visst, bilderna är skapade med väldigt mycket mjukvarufusk, men det fungerar.

Snark, den här gamla dumheten. Om det verkligen stämde, tror du inte att jag och alla andra fotografer hade sprungit runt med mobiltelefoner på jobbet istället för att lägga 200 lök på kamerautrustning?

Man jämför 100% av ena processen med 10% av andra här och påpekar "briljant" att de 10%:en inte räcker lika långt. Grattis.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nej, mobilkameror har inte ersatt systemkameror. De har ersatt kompaktkamerorna - som brukade vara väldigt vanliga.

Men även en billigare kompaktkamera hade bättre optik, handhavande och ergonomi.
* Nästan alla kompaktkameror hade mekanisk zoom. Alltså, med "zoom" menas att linserna rör på sig ut och in framför en bra sensor: inte att det finns flera sämre sensorer bakom olika linser.
* Tjockare och inte så lång, bred och tung, så den var lättare att hålla i handen. En del hade textur i läderimitation, vilket är vanligt på systemkameror.
* En snodd för handleden så att det inte är lika lätt att tappa den. (Dessa brukade vara vanliga också på mobiltelefoner, men hara försvunnit av någon oförklarlig anledning och finns inte på alla skal)
* Skjutknapp för på/av/funktion istället för en tryckknapp eller ikoner och menyer på en touch-skärm. Man behövde inte se på skärmen för att välja eller för att se om trycket känts av överhuvudtaget.
* En knapp, ofta två-stegsknapp med lätt tryck för slutaren istället för en knapp på skärmen eller en hård volymkontrollknapp.

Det har funnits "kameratelefoner", även med Android, som har haft funktionerna ovan.
Jag skulle gärna vilja se det igen.

Nokia N82 hade ju skjutreglage för kameran om jag inte minns fel, den hade även riktig blixt, inte någon sunkig led-lampa. Den var riktigt bra, på sin tid. Det var visserligen inte android, tror det var Symbian eller vad set kallades i den. Minns att jag var sjukt nöjd med den kameran 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Snark, den här gamla dumheten. Om det verkligen stämde, tror du inte att jag och alla andra fotografer hade sprungit runt med mobiltelefoner på jobbet istället för att lägga 200 lök på kamerautrustning?

Man jämför 100% av ena processen med 10% av andra här och påpekar "briljant" att de 10%:en inte räcker lika långt. Grattis.

Samtidigt praktade hen om highend kompaktkameror, inte värsting systemkameror.
Jag själv har en mellanklass kompaktkamera och de foton jag har sett så utklassar den en mobiltillefonkamera om man zommar in på något 500m bort. Ungefär likamycket som en modern gamingdator idag utklassar en speldator från 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Pixel telefonerna har det. Pixel 4a t.ex. kostar ca 3500 om man köper från Google Store Tyskland / Fnac Frankrike

Tack för tipset ska kika närmre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samtidigt praktade hen om highend kompaktkameror, inte värsting systemkameror.
Jag själv har en mellanklass kompaktkamera och de foton jag har sett så utklassar den en mobiltillefonkamera om man zommar in på något 500m bort. Ungefär likamycket som en modern gamingdator idag utklassar en speldator från 1997.

Nej, jag tror faktiskt att det var systemkameror utan spegel med minst APS-C-sensor som avsågs. Fujifilm gör knappt några kompaktkameror med liten sensor och systemkamerorna har APS-C eller mindre mellanformat (GFX-kamerorna). Dessutom så är Leica Q2, som är en av kamerorna Rockwell har med, en kompaktkamera med småbildssensor och fast objektiv 28/1,7. I princip en dyr systemkamera man inte kan byta objektiv på rent tekniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Känns som om en del missat poängen med en mobil(kamera) som denna:
Det är inte en ersättning för din 5D Mark V systemkamera, och lär inte nog vara inom den närmaste framtiden.

Törs nog påstå att 99%+ av världens befolkning använder sin mobil som primära eller enda kamera, vet även flertalet proffs-fotografer som använder mobilen mer än systemkameran för vardagligt bruk - Går liksom inte att släpa med sig 40kg utrustning vart man än går.

Mobiler likt dessa är till för de som vill ha det bästa av det bästa i (mobil)kamera väg, men som samtidigt går enkelt att plocka med sig i fickan och kan göra mer än att bara fota saker också. Vet inte hur många gånger själv jag varit otroligt glad att ha en duglig nog kamera när katterna gör något spontant roligt, eller när man velat tagit en bild med sambon längs en strandpromenad bara lite fort - Spontana tillfällen där jag varken hade orkat eller haft möjlighet att slita fram systemkameran och börjat böka med linser, stativ eller dylikt.

Nu finns det ju andra systemkameror än 5D Mark V som är nättare och fortfarande smiskar en mobil med hästlängder och som går ner i fickan på jeansen med objektiv, vill man ha ett roligare objekt eller ett extra... så får man plats i den andra fickan.

Dessutom betydligt billigare än både 5D och en Iphone.

Han börjar med dom stora dyra av dom små, se hela videon.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Innan dom upprörda känslorna blir för starka, läs Ken Rockwells test av just detta. Få fotojournalister har varit aktiva lika länge som han. En iPhone Pro är även bättre än Leica Q2 som kostar 55000 kr. Hard to swallow pill, verkligen.

https://www.kenrockwell.com/tech/comparisons/2020-06-leica-ve...
https://www.kenrockwell.com/apple/iphone-12-pro-max.htm

Jag personligen har ingen iPhone Pro. När jag fotar digitalt gör jag det med den hederlig Canon 5D "Classic", och annars en hel del analogt med diverse roliga kameror.

Så det är sann fakta för att en person som du litar på säger så? Visa mig 10-20st andra av alla tusentals extremt duktiga fotografer som säger samma sak (borde inte vara så svårt om det är så sant som du säger, eh?). Först då kan jag ta ämnet seriöst och lägga tid på att verkligen undersöka det.

Men fortfarande, får du ett stor LOL från min sida, men självfallet får du tycka vad du vill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Så det är sann fakta för att en person som du litar på säger så? Visa mig 10-20st andra av alla tusentals extremt duktiga fotografer som säger samma sak (borde inte vara så svårt om det är så sant som du säger, eh?). Först då kan jag ta ämnet seriöst och lägga tid på att verkligen undersöka det.

Men fortfarande, får du ett stor LOL från min sida, men självfallet får du tycka vad du vill.

Sorry mannen, varför skulle jag lägga tid på att hitta "10-20" källor för att du ska orka lägga tid på och undersöka det? LOL indeed. Om du vill vinna diskussionen på nätet (för det vill man?), så kan väl du visa något som motbevisar, istället för att bara gnälla?

Du likt många andra som får dessa känsloutspel i tråden har dumpat stora pengar på en snart obsolet kamerautrustning, det måste svida...

Jag kunde inte bry mig mindre. Jag har en liten utrustning med några få bra primeobjektiv, och fotar mest analogt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tempel:

Nu finns det ju andra systemkameror än 5D Mark V som är nättare och fortfarande smiskar en mobil med hästlängder och som går ner i fickan på jeansen med objektiv, vill man ha ett roligare objekt eller ett extra... så får man plats i den andra fickan.

Dessutom betydligt billigare än både 5D och en Iphone.

Han börjar med dom stora dyra av dom små, se hela videon.
https://www.youtube.com/watch?v=G9f8Ylzh0Kg

Tror du o jag har olika jeans på oss om det där skulle gå ner i fickan
Får knappt plats med mina Galaxy Buds i vissa byxor.. Och ja, använder nästan uteslutande slim-fit.

EDIT:
Sedan är det fortfarande en sakfråga i argumentation om att en kamera gör inget annat än att ta just bilder. Även om jag skulle skaffa en sådan där kompaktkamera är risken stor att den blir hemmaliggandes i alla fall. För tillfällen där en liten 'kompakt' skulle kännas "värt" att gå runt med kontra systemkameran, då duger gott kameran på mobilen faktiskt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Innan dom upprörda känslorna blir för starka, läs Ken Rockwells test av just detta. Få fotojournalister har varit aktiva lika länge som han. En iPhone Pro är även bättre än Leica Q2 som kostar 55000 kr. Hard to swallow pill, verkligen.

https://www.kenrockwell.com/tech/comparisons/2020-06-leica-ve...
https://www.kenrockwell.com/apple/iphone-12-pro-max.htm

Jag personligen har ingen iPhone Pro. När jag fotar digitalt gör jag det med den hederlig Canon 5D "Classic", och annars en hel del analogt med diverse roliga kameror.

Tror du på detta själv dock eller det bara ett försök till trollande?
Det finns säkerligen typer av foton som blir bättre om man digitalt enhancar saker.
Nästa steg är ju att telefonen plockar objekt från internet och injectar i dina bilder, och så kan du hävda att telefonen är än bättre. Men du kan inte hitta på ljus och detaljer med hjälp av en dator.
Sensorn och optiken är helt enkelt änsålänge för litet i telefonen för att fysiskt kunna fånga detaljer.

Men det är klart, den där reviewn du tittar på är ju direkt ur kameran också och det är en review med en subjektiv bedömning.
Och nästan alla systemkameror förväntar sig post production eller att man lägger en hel del tid med att göra rätt inställningar.
En iphone förväntar sig noll post production. Så straight out of camera så kommer telefonen säkerligen vinna i lätta förhållanden med bra ljus. Systemkameran i detta fall kommer ju ha mycket mer dynamisk range lagrat som du sedan kan dra nytta av när du ska arbeta med bilden.
Dessutom kanske man bör diskutera vad man vill ha för bild den en så öppen bländare som de valt, vart man lägger fokus etc.
Fokuset på den där bilden ligger ju vetefan alltså, ser inte alls lämpligt ut för F4.5 iaf. Vad är det för detaljer man avser att fånga? Kanske borde upp i iaf F7 eller F8 om man vill få upp lite detaljnivå, kanske högre.

Det är frågor som man egentligen inte ens gör på en telefon och du har inga val än att fota på det sättet som sensorn/optiken valt. Om man medvetet tar skitbilder för att få telefonen jämförbar, då är det såklart att det går att bevisa.

Jag har fotat så mycket med min iphone 11 pro, och lika mycket med mina systemkameror.
Men det är inte ens ett jämförbart resultat. Till och med en systemkamera som är 15år gammal utklassar iphonen om man tittar på detaljer och dynamiskt djup. Speciellt mörka detaljer.

Dessutom är digitalt enhancement inte särskilt bra ibland. Iphonen blir helt knäpp om man tex försöker fota vågor på vattnet eller något som är i lite för mörk omgivning. Samma sak om man försöker fota i skogen, granbarr blir som om man bara smetar ut allt och sedan tillsätter kostgjord kantigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Intressant lösning för den som vill ha en bra mobilkamera...

https://www.youtube.com/watch?v=QNttn6SpF-Y

Tyckte det var ett väldigt intressant koncept... Den ser lite "awkward" ut att hålla i. Telefonen ser inte riktigt ut att vara "väl förankrad" i kameradelen. Hade knappt vågat hålla i paketet, hade varit rätt att tappa något.

Hade varit kul om någon jobbade vidare på konceptet dock! Kanske något skal för mobilen som kopplas ihop med kameran så att de är mer mekaniskt "sammanfogade" och inte bara fjädrar och gummi-bitar som håller ihop dem.

Kanske en avtryckare på kameran med (det kanske fanns på denna) så att man kan hålla inne den halvvägs för att sätta autofokus och trycka in den helt för att ta bilden. Pekskärm är grymt för inställningar men hade nog föredragit fysisk knapp för att faktiskt ta bilden.

Mycket intressant koncept oavsett vad. Hade inte sett något liknande innan. Ballt att det är helt kompatibelt med en massa objektiv.

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Tyckte det var ett väldigt intressant koncept... Den ser lite "awkward" ut att hålla i. Telefonen ser inte riktigt ut att vara "väl förankrad" i kameradelen. Hade knappt vågat hålla i paketet, hade varit rätt att tappa något.

Hade varit kul om någon jobbade vidare på konceptet dock! Kanske något skal för mobilen som kopplas ihop med kameran så att de är mer mekaniskt "sammanfogade" och inte bara fjädrar och gummi-bitar som håller ihop dem.

Kanske en avtryckare på kameran med (det kanske fanns på denna) så att man kan hålla inne den halvvägs för att sätta autofokus och trycka in den helt för att ta bilden. Pekskärm är grymt för inställningar men hade nog föredragit fysisk knapp för att faktiskt ta bilden.

Mycket intressant koncept oavsett vad. Hade inte sett något liknande innan. Ballt att det är helt kompatibelt med en massa objektiv.

Two in one lösningar har funnits hur länge som helst. De som har blivit populära skulle jag säga att de minst har gjort en av följande saker.
Varit betydligt billigare än att köpa dubbletter av allt. Ett bra exempel på detta är multimaskiner med samma batteri, folk använder oftast ett verktyg i taget och kan då spara pengar. De har dock en massa andra fördelar som man alltid har något batteri laddat osv.
En annan sak är kompaktheten. Även om man har råd så har man ej plats på att bära med sig allt. Riktigt stora saker tar plats i ens bostad.

Problemet jag tycker för påhängsgrejer till mobilen är att de lyckas inte med något. Det blir i princip likadyrt som att köpa en komplett extern kamera och de tar nästan lika stor plats som en kompaktkamera. De blir dock betydligt mer osmidigt och man får betydligt sämre resultat.

Så jag tror att kamerorna självständigt kommer fungera som de ska, men kanske mer integreras med smartphones.

*edit*
Kanske kommer fler i framtiden acceptera tjockare mobiler. Detta är det jag hoppas på. Men ihopvikningsbara är på ingång och då blir de ju redan tjockare. Mobilen bör ju ej vara större än att den med lätthet får plats i ens fickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tror du på detta själv dock eller det bara ett försök till trollande?

Jag förstår verkligen varför ni är så aggressiva? Varför så extremt defensivt, och behovet av att kalla mig både det ena och det andra? Vänligen tona ner näthatet, det är så djupt tragiskt att bara för att ni köpt in er på hela Canons/Nikons produktlinje så flyger ni fullständigt i luften av att en telefon kommer och tar bra bilder. Väx upp.

Jag har postat ett test mellan iPhone Pro, och ett gäng schyssta kompaktkameror, och där telefonen är bäst. Jag säger inte att den är bäst för alla tillfällen, eller att det är den bästa kameran som finns - men faktum kvarstår.

Sjukt tråkig stämning, sista inlägget för mig. Det är uppenbart att Sweclockers forum blivit som allt annat på nätet, arga snubbar som detonerar över precis allt som inte linjerar med vad dom själva tycker.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Om man sätter en modern systemkamera i händerna på en mupp som mig själv som kan i stort sett noll om foto, eller en iphone 12 pro max, så skulle jag inte alls bli förvånad om ipånen tar bilder som ser ungefär lika bra eller kanske bättre ut - alltså, som ser bättre ut, inte är "korrektare" etc kanske, med tanke på all bildbearbetning som görs i mobilkameran.

Proffsverktyg är såklart bättre än alternativen - men oftast bara i händerna på just ett proffs. Om muppar försöker använda dem kan resultatet mycket väl bli ganska pannkaka.

Nja skillnaden mellan proffs och amatör handlar mer om hur du hittar de olika vinklar, ljuset och inställning. Resten är mer om hur du kan hantera redigering.
Har tagit en del bra bilder med enkel kompaktkamera utan att vara ett dugg alls proffs. Medan mobilkamera har varit mediokert mest bara som ett komplement. Att man vågar påstå att Apple IPhone tar bättre utifrån ett test är bara ren BS. Javisst kameran har blivit bättre i telefonen. De når fortfarande inte upp till en ordentlig kamera. Oftast är bländaren bättre i en ordentlig kamera. Det är där mycket utav skärpan sitter mellan en medioker, bra och väldigt bra bild. Det ser man med en gång när man tar bild med en mobil. Den blir inte dålig däremot saknar den skärpa och annat.

Leica finns i Panasonic och är i princip samma fast den ena är billigare.

Jag kan kommentera folk utan att bli sur på andra. Vore trevligt om den som skrev det första inlägget kunde komma med något vettigt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Leica finns i Panasonic och är i princip samma fast den ena är billigare.

En del av kompaktkamerorna finns både som Panasonic och Leica, t ex Panasonic LX100, men lycka till att hitta t ex en Leica M eller Q som Panasonic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tror du o jag har olika jeans på oss om det där skulle gå ner i fickan
Får knappt plats med mina Galaxy Buds i vissa byxor.. Och ja, använder nästan uteslutande slim-fit.

EDIT:
Sedan är det fortfarande en sakfråga i argumentation om att en kamera gör inget annat än att ta just bilder. Även om jag skulle skaffa en sådan där kompaktkamera är risken stor att den blir hemmaliggandes i alla fall. För tillfällen där en liten 'kompakt' skulle kännas "värt" att gå runt med kontra systemkameran, då duger gott kameran på mobilen faktiskt.

Fast nu var det där systemkameror...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

En del av kompaktkamerorna finns både som Panasonic och Leica, t ex Panasonic LX100, men lycka till att hitta t ex en Leica M eller Q som Panasonic.

Nu mins jag ej alla serier rakt av. Det Panasonic har är samma upp till runt 15k. Du ser att de är nästan identiska. De andra som Leica kör är mest märke. Har man 50k och inte bryr sig så är det bara att köpa. Jag kör med en gammal kompakt modell. Önskar mig en ny Panasonic, de för runt 5k. En med lite starkare bländare. Jag gillar att ta bilder i bländare läget och med låg ISO och leker med ljus läget. Lite makro bilder. Finns på önskelistan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Nu mins jag ej alla serier rakt av. Det Panasonic har är samma upp till runt 15k. Du ser att de är nästan identiska. De andra som Leica kör är mest märke. Har man 50k och inte bryr sig så är det bara att köpa. Jag kör med en gammal kompakt modell. Önskar mig en ny Panasonic, de för runt 5k. En med lite starkare bländare. Jag gillar att ta bilder i bländare läget och med låg ISO och leker med ljus läget. Lite makro bilder. Finns på önskelistan

Att riktiga Leica är dyra är ingen nyhet, men att säga att det bara är märke är inte särskilt rättvist. Leica Q2 är inte heller så fasligt mycket dyrare än Sony RX1R II (om man hittar en numera), som är byggd enligt ett liknande koncept. Att det är dyra kameror råder det ingen tvekan om, men något rent innehållslöst märkesbjäfs är det knappast, även om det även finns samlare som köper specialvarianter o dyl. Men det finns ett stort värde i varumärket och det gör också att det går att tillverka kameror på det sätt Leica gör med sina egna modeller och ta betalt därefter. Och det är inte kameror som passar alla heller.

Tillägg: Sedan ska man inte glömma att Leica inte bara är kamerorna, utan även optiken till dem. Nej, den är inte heller billig.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tempel:

Fast nu var det där systemkameror...

Ska vara uppriktig och säga att jag inte "kollat" på hela videon, skummade mest igenom för att få en uppfattning.

Och redan här kan jag säga att ingen av kamerorna inom det rödmarkerade skulle jag få ner i en byxficka, även utan linsen (utom möjligen de 3 första från vänster räknat). Vettetusan om jag skulle få plats med dem i en jackficka ens i någon av mina vår eller sommarjackor ärligt talat

Och när jag menar "få plats" pratar jag inte om att pula ner sakerna, utan 'plats i fickan' för mig är att det ligger där bekvämt och utan att det nödvändigtvis syns att jag ens har något i fickan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >