Söndagsmatiné: Bygg din egen jättelika 3D-skrivare

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Bygg din egen jättelika 3D-skrivare

Ivan Miranda laddar 3D-skrivaren och skapar en jättevariant, vid sidan av andra välsvarvade projekt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den blocknyckeln var maffig!
Men... jag tror inte den håller för att användas.
Med en så lång blocknyckel så skulle man kunna få rätt högt vridmoment om 'bara' mutter, bult och verktyg håller för det.

Finns det en formel för att räkna ut hur många Nm man skulle kunna få med en så lång blocknyckel (1m?) hanterad av en genomsnittlig vuxen manlig datornörd?

Permalänk
Medlem

Prenumererar på den här killens kanal sen en tid. Bortsett från att han är lysande duktig på att hitta på och skapa projekt så är han en lysande ambassadör för DIY-intresserade. Roliga videor dessutom!
Come on: Make something!

Permalänk

Hahah, Klockrent! Den borde varje verkstad ha *For fun*

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Vad skoj, om han gjorde den 10 meter istället så kunde han skriva ut en större båt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Inte illa med lite höjd kan man skriva ut nästan perfekta hornhögtalare m.m

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som kan skriva ut ett bakstycke till AC för att konvertera till 2-slangs 😂

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Den blocknyckeln var maffig!
Men... jag tror inte den håller för att användas.
Med en så lång blocknyckel så skulle man kunna få rätt högt vridmoment om 'bara' mutter, bult och verktyg håller för det.

Finns det en formel för att räkna ut hur många Nm man skulle kunna få med en så lång blocknyckel (1m?) hanterad av en genomsnittlig vuxen manlig datornörd?

De lägsta siffrorna jag kan hitta på hur mycket en människa kan trycka framför sig är runt 400-700N, i teorin kan ju en människa i en benpress göra 2000N+ om de får trycka rakt uppåt. Alltså får de en kraft på 400-2000Nm, vad som krävs för att spänna en M24 skruv. Frågan är om plasten klarat det (ska testa detta).

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av FireFox:

Äntligen någon som kan skriva ut ett bakstycke till AC för att konvertera till 2-slangs 😂

Genialiskt Om någon här får för sig att bygga en jätte-3D-printer själv är jag lätt den första att beställa.

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb simulering. Ungefär 850Nm kan den klara optimalt, räkna av ca 60% på grund av liten ifyllnad, så landar vi nog någonstans kring 350Nm, vilket skulle kunna spänna en M20 skruv.

Permalänk
Medlem

Jovisst har jag skrivare.. Första egna kittet i form av en Mendelmax 1.5 inköpt under 2012, och jag har därefter köpt en Creality Ender 5 Plus under 2020. Den gamla Mendelmax'en skruvade jag ned i dagarna eftersom den inte använts på länge då utskrifterna från Endern är så pass mycket bättre. Men planen är att bygga en mindre kubisk skrivare av delarna.
Denna hade modifierats på det ena och andra sättet; remote-direct-drive med "kardanaxel", vattenkylning av cold-end, separat byggkammare och elektronikkammare mm. Ett aldrig färdigt projekt, men som skrivit ut åtskilliga kilon av ABS-plast till allt möjligt. En sista bild innan rivning nedan...

För tillfället håller jag på att fixa i ordning en Creality CR-10 åt en vän.

Vid sidan av den vanliga jobbet som elektronikkonstruktör så ingår jag dessutom i helgpoolen för ett företag som tillhandahåller 3D-utskrifter för företag. Här snackar vi stora maskiner som skriver ut i diverse material under precision. (FDM, Polyjet, och MJF-teknik, samt metall via samarbeten) Imponerande att se vad som kan göras med additiv teknik.

Permalänk
Medlem

Jättelik 3D-skrivare, då skriver man ut ett hus:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

De lägsta siffrorna jag kan hitta på hur mycket en människa kan trycka framför sig är runt 400-700N, i teorin kan ju en människa i en benpress göra 2000N+ om de får trycka rakt uppåt. Alltså får de en kraft på 400-2000Nm, vad som krävs för att spänna en M24 skruv. Frågan är om plasten klarat det (ska testa detta).

Skrivet av Hiraeth:

Gjorde en snabb simulering. Ungefär 850Nm kan den klara optimalt, räkna av ca 60% på grund av liten ifyllnad, så landar vi nog någonstans kring 350Nm, vilket skulle kunna spänna en M20 skruv.

https://i.imgur.com/BZSkWZQ.png

Du är grym!

Permalänk
Medlem

Kul att 3D-printing börjar uppmärksammas här på Sweclockers! Har varit ett stort intresse i många år, kikar just nu på att uppgradera från min Ender 3 till något värre. Någon annan här som kikat på RatRig V-Core3 eller någon som kanske t.o.m har en?

Något som kan vara riktigt kul som många inte vet med 3D-printers är att man inte bara kan skriva ut hårda plaster, utan gummi-liknande material (t.ex TPU) finns också. Funkar kanon till vibrationskänsliga grejer, som min senaste print. Då gjorde jag ett fäste till att fästa skivbromslåset på motorcykeln, praktiskt och snyggt samt att det inte ens finns någon liknande produkt att köpa 😁