Valorant antifusksystem kräver Secure Boot och TPM 2.0 i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Varför kräver windows det här och även spelet? Vad vinner dom och/eller vi på det?

Artikel från 2008:

Citat:

[...]the plan seems to be to wait until “everyone” has TCM-compliant machines and then begin rolling out software which requires it.

The idea is that applications will come encrypted. Data will be encrypted. You will need to authenticate over the net in order to gain temporary access to the software or data. At its most insidious the system could be used to turn access to all commercial software (your programs) and data (your music files, movies, documents, etc) into a service for which you must pay. With control shifted from the user to a remote server, it will become increasingly difficult to protect yourself against invasions of privacy on the part of your software and data “providers”. Your data is no longer as safe as you make it, but as safe as some third-party can make it.

Artikeln länkar till Stallmans gamla text på samma tema, från November 2002. Där kan man bland annat läsa:

Citat:

Once you come to depend on using the program, you are hooked and they know it; then they can change the deal. Some applications will automatically download upgrades that will do something different—and they won't give you a choice about whether to upgrade.

Något i detta som känns bekant?

Permalänk
Medlem

Snart kommer väl en patch till spelet som ändrar att minikravet för spelet är Windows 11. Jag bryr mig inte då jag inte tänker köpa spelet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Har testat spelet, inget spel som jag tycker om.

Att dom behöver TPM låter skumt, känns mer som dom behöver det för att övervakna än.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag håller med att det känns ju som att det inte lär hjälpa så mycket när Windows 10-klienten inte har det kravet. Vill man fuska så kommer detta inte att stoppa en.

Också otrevlig utveckling. Jag hade tidigare en tråd här där jag skulle sätta hop en gammal dator med gamla delar åt en kollegas barns första speldator. Slutade med ett GTX 980 och Xeon W3680 ("First gen" Core i series, sexkärnig). En av titlarna som skulle spelas var Valorant. Riktigt bra FPS fick den burken i just det spelet dessutom. Liksom konstant över 100fps under min testrunda. Tråkigt om man om något år för höra att han inte kan spela det längre pga någon restriktiv patch.

Äsch. Dom skjuter sig vara själva i foten.
Fotboll är populärt för att man kan göra en boll av vilket skräp som helst och spela. Precis var som helst.
Ju lägre tröskel för spelet det finns desto större "traction" kommer spelet ha.
Se bara på Minecraft, valheim och Roblox. Exempel på hur man skaffar sig stor användarbas genom att sänka tröskeln och ha en kul spelidé.

Själv tycker jag det här med TPM och secure boot är trams. För Enterprise och myndigheter finns ett visst behov. Men för vanliga hemanvändare?... Jag är tveksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Finns ju fina spel, där de som har kört piratspel fått en liten bonus. T.ex. serious Sam 3, med sin trevliga Scorpion.
https://www.google.com/amp/s/www.rockpapershotgun.com/amp/ser...

Finns nog flera exempel men kommer inte på vilka just nu.

Edit: titanfall är ett annat fint exempel.

https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/danielnyegr...

Operation Flashpoint, från 2001. Gick man runt kopieringsskyddet blev man efter ett tag en mås (som man kunde styra).

Permalänk
Medlem

Sjukt onödigt. Också synd för linux och proton; det fungerade innan Riot lade in deras skit rootkit som krav. Nu lär det ju bli ännu svårare att göra.

Permalänk
Medlem

Spelar folk fortfarande detta spyware ifrån Kina?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"