New World (Amazons MMORPG)

Permalänk
Medlem

Helt kört att köra på en skräpdator? Hade varit kul att spela med flickvännen som saknar speldator. Har en Q9550 (8Gb RAM) med R9 280X som står och skräpar, kan den duga till mer än 30 fps i 1080p?

Permalänk
Medlem

Jaa du.... du får prova. Ställ ned allt som går och se ifall det funkar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat ett litet tag tycker jag att; Combat är inget märkvärdigt, att skapa en karaktär och anpassa den är väldigt dåligt men.. lifeskills är bra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Var väldigt såld i början men efter att ha lagt lite tid (20+ h) så känns spelet rätt repetitivt, typ endast 7 olika typer av monster i lite olika utseende, questen känns väldigt repetitiva. Hoppades på mer, tror inte de blir så mycket mer tid i detta spel.

Text ändring
Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Var det inte 15 till notice och 20 för afk kick, enligt patch notes? Isf är var det ju tråkigt om du åkte ut efter 10 ;D

Jo måste ha varit en crash eller något fick en till crash när jag gick ur en instance. Hade aldrig något sådant innan.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av sozage:

Var väldigt såld i början men efter att ha lagt lite tid (20+ h) så känns spelet rätt repetitivt, typ endast 7 olika typer av monster i lite olika utseende, questen känns väldigt repetitiva. Hoppades på mer, tror inte de blir så mycket mer tid i detta spel.

Det är rätt coola mobs i högre zoner faktiskt. Men visst endgame kommer bli boring, kommer nog gå tillbaka till wow när jag spelat ut detta.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det är rätt coola mobs i högre zoner faktiskt. Men visst endgame kommer bli boring, kommer nog gå tillbaka till wow när jag spelat ut detta.

Det är ju ny endgame content på g

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det är ju ny endgame content på g

Nice, måste säga att jag gillade Brightwood, vi var ett gäng irl polare som körde där, var skit kul att köra i grupp där, innan jag drog ifrån med lvls då jag är sjukskriven och kan spela hur mycket som helst.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Riktigt Roligt

Jag har spelat 20 timmar nu, tycker spelet bara blir bättre. Det är riktigt skön combat som melee, jag kör med den där stora släggan/hammaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Helt kört att köra på en skräpdator? Hade varit kul att spela med flickvännen som saknar speldator. Har en Q9550 (8Gb RAM) med R9 280X som står och skräpar, kan den duga till mer än 30 fps i 1080p?

Jag fick 20-30 FPS på 1080p med ett R9 380 med allt på low settings. Du får nog möjligtvis lite mer FPS med ett 280X dock, men förvänta dig inte några höga siffror. Får 50 FPS på 1080p allt på low settings med ett GTX 780. De här gamla korten har för lite VRAM för New World så du kommer nog få problem med RAM usage istället då spelet börjar käka RAM när VRAM tar slut. Ligger på 14.8GB RAM användning hela tiden när jag spelar på mitt GTX 780 med 3GB VRAM. Och när RAM tar slut så är det 5 FPS som gäller.

I övrigt spec här i sign under, min processor ligger på 40-50% på alla kärnor/ trådar så du kanske får lite problem med den där gamla processorn också.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Loyd:

Inget spel man ska stötta med pengar eller tid. Dom förstör spelet medvetet och lägger in shop som "fixar" problemen dom förstört.

Nej ännu ett oseriöst spel företag.

Vet inte hur shoppen i New World skulle fixa problem som att chatten får eftersläp eller att tracking av resurser slutar fungera om du är inloggad för länge — speciellt när shoppen exklusivt säljer skins i dagsläget?

Är du inne i rätt tråd?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sozage:

Var väldigt såld i början men efter att ha lagt lite tid (20+ h) så känns spelet rätt repetitivt, typ endast 7 olika typer av monster i lite olika utseende, questen känns väldigt repetitiva. Hoppades på mer, tror inte de blir så mycket mer tid i detta spel.

Merparten av spelet ligger ärligt talat i antingen PvP eller crafting för PvE delen.

Det finns 6 stycken dungeons i spelet och en handfull till bossar i den öppna världen. Men den bästa gearen kommer från att farma/köpa av folk som farmar och sedan bygga sin egna rustning — Något som inte kommer ändras när första content-droppen kommer innan årskiftet som pekar mot upp till 6 till nya dungeons.

Sedan är end-game modet i spelet Outpost Rush. Ett PvPvE-läge med massa spelare som slåss om resurser och land i just.. Ja, genom göra PvE-content i en PvP-battlezone. Vill man inte delta i detta spelarläge så finns alltid möjligheten att köra "Portals" — D.v.s. dom där röda Corruption-zonerna som öppnar upp titt som tätt varvat med World-bossar.

Folk som förväntade sig ett nytt i skruden av WoW/FFXIV lär nog få vänta lite till på ett nytt MMO (typ Blue Protocol eller Lost Ark). Varken New World eller kommande Ashes of Creation är en dungeon-spammande rullans

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

En "lösning" är att spela med VPN på just nu.

Fungerar vilken VPN som helst? VPN ingår nämligen i Norton Deluxe.
Äger inte spelet än och har Telenor varför jag frågar.

Hur var det med nVidias 3000 serie och NW? Kollade på J2Cs video där spelet får Power Limit att över budget på EVGA kort. Han testade även MSI och där såg det bättre ut (har själv MSI som tur var), vore inte kul att få kortet rostat nämligen. Kör iofs som standard med sänkt spänning och lägre frekvens (1950MHz).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Någon annan som får sjukt hög GPU-användning i spelet? Spelar ingen roll om jag kör 1080p eller 1440p, very high eller low på settings. Mitt 3060 ti går rätt maxat oavsett vilket känns sådär. Både i kö och ingame skall tilläggas.

https://www.youtube.com/watch?v=6A0sLVgJ7qU

Vet dock inte om det gäller 3060 också eller bara 3080 och uppåt.

Permalänk
Medlem

En fråga är spelet bra? Tänker på bra uppdrag och bra historia

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Någon annan som får sjukt hög GPU-användning i spelet? Spelar ingen roll om jag kör 1080p eller 1440p, very high eller low på settings. Mitt 3060 ti går rätt maxat oavsett vilket känns sådär. Både i kö och ingame skall tilläggas.

Hög GPU användning som i "Utilisation" på engelska?
För om det stämmer så är det väl ganska rätt då det är ett AAA spel och om det inte använder höga procent så är väl spelet inte så krävande för grafikkortet. Men som du kanske ser själv på grafiken och spelet så är den väldigt krävande.

Dock så finns det lite optimeringar som behövs av utvecklarna av spelet. Jag själv har t.ex. strypt spelet till 60 FPS och undervoltat grafikkortet.

Temperaturen blev lägre, användingen hamnade på lägre nivåer och mindre ström gick åt.
Här har du dock ett video som beskriver EVGA korten samt New Worlds dåliga optimeringar. Tack vare den videon insåg jag att spelet är lite konstig vad gäller strömhanteringen av grafikkortet, särskilt EVGA kort. Den kom ut igår..

https://www.youtube.com/watch?v=6A0sLVgJ7qU
(sätt den på 1.5x uppspelningshastighet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har dom förstört problemen?? Det är väl bra?

Nä nu får du förklara dig Ge gärna exempel.

Skrivet av Nivity:

Jaså.
Intressant med folk som bara snackar strunt.
Btw i shoppen finns cosmetics.

Skrivet av Allexz:

Har du ett exempel på det du nämnt?

Skrivet av Cyberz:

Som vadå?

Lite väll många fanboys som hugger direkt. lugna ner er nu.

https://www.youtube.com/watch?v=KRoYayTU-L4&ab_channel=KiraTV

Permalänk
Inaktiv

Tycker det ser rätt ESO-likt ut i combat, animationer osv. Någon ESO-spelare som kan flika in? Om själva känslan i gameplayet är liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Lite väll många fanboys som hugger direkt. lugna ner er nu.

https://www.youtube.com/watch?v=KRoYayTU-L4&ab_channel=KiraTV

Lovar att alla är tvärlugna och jag är inte alls fanboy.
Men så klart vill man veta
Du kan inte säga A och sen inte B.
Borde du väl förstå?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Ni som lirar solo, hur har er upplevelse varit?

Visa signatur

Gigabyte 3070ti Aorus Master | i7 12700kf | Asus Z690-P Wifi D4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600MHz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

En fråga är spelet bra? Tänker på bra uppdrag och bra historia

Nej, det har spelet inte. Det är i princip samma tre typer av quests. Storylines och sådant är ytterst gammaldags i den mån det finns.

Jag tröttnade på PVE efter kanske 40 timmar. Combat är bra men extremt simpelt och repetetivt.

Verkar finnas mycket nöje för den som gillar mmo pvp vilket jag inte gör. Likaså är craftingdelen superb. Så är det saker man främst dras till finns det mycket bra, men questande och dungeons är väldigt basic.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Hög GPU användning som i "Utilisation" på engelska?
För om det stämmer så är det väl ganska rätt då det är ett AAA spel och om det inte använder höga procent så är väl spelet inte så krävande för grafikkortet. Men som du kanske ser själv på grafiken och spelet så är den väldigt krävande.

Dock så finns det lite optimeringar som behövs av utvecklarna av spelet. Jag själv har t.ex. strypt spelet till 60 FPS och undervoltat grafikkortet.

Temperaturen blev lägre, användingen hamnade på lägre nivåer och mindre ström gick åt.
Här har du dock ett video som beskriver EVGA korten samt New Worlds dåliga optimeringar. Tack vare den videon insåg jag att spelet är lite konstig vad gäller strömhanteringen av grafikkortet, särskilt EVGA kort. Den kom ut igår..

https://www.youtube.com/watch?v=6A0sLVgJ7qU
(sätt den på 1.5x uppspelningshastighet)

Undervoltar också kortet för att tjäna ett par grader i temperatur vilket har gjort det lite mer tolererbart

Kör själv med G-SYNC och det känns helt okej. Tror jag snittar 100-120 FPS beroende på folkmängder / annat. Men man märker ju att det skulle behöva slipas en del på optimeringarna.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fungerar vilken VPN som helst? VPN ingår nämligen i Norton Deluxe.
Äger inte spelet än och har Telenor varför jag frågar.

Hur var det med nVidias 3000 serie och NW? Kollade på J2Cs video där spelet får Power Limit att över budget på EVGA kort. Han testade även MSI och där såg det bättre ut (har själv MSI som tur var), vore inte kul att få kortet rostat nämligen. Kör iofs som standard med sänkt spänning och lägre frekvens (1950MHz).

Jag har telenor och har inga problem.

Har ett 3070 med undervolt curve och finns inga problem alls. Ligger aldrig ens nära power limit eller över 60 grader.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Fungerar vilken VPN som helst? VPN ingår nämligen i Norton Deluxe.
Äger inte spelet än och har Telenor varför jag frågar.

Hur var det med nVidias 3000 serie och NW? Kollade på J2Cs video där spelet får Power Limit att över budget på EVGA kort. Han testade även MSI och där såg det bättre ut (har själv MSI som tur var), vore inte kul att få kortet rostat nämligen. Kör iofs som standard med sänkt spänning och lägre frekvens (1950MHz).

Men jag tror det är något med msi afterburner som inte funkar på ett EVGA kort. Han borde ju ha kört EVGAs egna istället.

Sedan undrar jag hur man ska kunna spela detta spel på sommaren, datorn jobbar ju stenhårt, aldrig varit med om sådan värme på min cpu i något annat spel. Alltid legat runt 45-55 c, nu ligger den runt 70-75 c, kommer ju bli svinvarmt å spela på sommaren, dålig code, blir ju svårt att fixa till med patchar?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Loyd:

Lite väll många fanboys som hugger direkt. lugna ner er nu.

https://www.youtube.com/watch?v=KRoYayTU-L4&ab_channel=KiraTV

Gillar att du delar en video på saker som är ett halvår gammalt, från en stängd testperiod och som inte ens är aktuellt längre nu när spelet faktiskt är släppt. Allt de pratade om förut med exp-boosts o.s.v. är HELT borttaget ur spelet (åtminstone än så länge i skrivande stund).

Amazon Games Studios har t.o.m. gått så långt som att ta bort all benämning av något annat än kosmetiska tillägg i officiell kapacitet efter att folk som förbokat, ihop med större profiler kring spelet, helt enkelt brast bakut över det hela.

Det enda som finns i butiken inuti spelet idag är 100% kosmetiska utstyrslar för vapen och rustning. Kanske borde uppdatera dig själv lite på hur det faktiskt ser ut innan du börjar kasta bajsmackor i ordform och kalla folk för "fanboys"

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Jag har telenor och har inga problem.

Har ett 3070 med undervolt curve och finns inga problem alls. Ligger aldrig ens nära power limit eller över 60 grader.

Gött att höra.

Skrivet av blue eyed devil:

Men jag tror det är något med msi afterburner som inte funkar på ett EVGA kort. Han borde ju ha kört EVGAs egna istället.

Sedan undrar jag hur man ska kunna spela detta spel på sommaren, datorn jobbar ju stenhårt, aldrig varit med om sådan värme på min cpu i något annat spel. Alltid legat runt 45-55 c, nu ligger den runt 70-75 c, kommer ju bli svinvarmt å spela på sommaren, dålig code, blir ju svårt att fixa till med patchar?

Jag tänkte också på det och om Jay använde en äldre version eller om MSI ändå behövde uppdateras. Iofs är ju korten inte speciellt nya längre så man tycker ju att MSI AB borde kunna läsa korrekt vid det här laget.

Vad har du för CPU? Tycker min hanterar olika spel på olika sätt, vilket iofs inte är konstigt. Men vissa typer av laster är "förödande" för CPUn som ibland kommer upp till 70-75C. Den ska ju tåla detta men man ser ju på frekvensen att den går ner.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Gillar att du delar en video på saker som är ett halvår gammalt, från en stängd testperiod och som inte ens är aktuellt längre nu när spelet faktiskt är släppt. Allt de pratade om förut med exp-boosts o.s.v. är HELT borttaget ur spelet (åtminstone än så länge i skrivande stund).

Amazon Games Studios har t.o.m. gått så långt som att ta bort all benämning av något annat än kosmetiska tillägg i officiell kapacitet efter att folk som förbokat, ihop med större profiler kring spelet, helt enkelt brast bakut över det hela.

Det enda som finns i butiken inuti spelet idag är 100% kosmetiska utstyrslar för vapen och rustning. Kanske borde uppdatera dig själv lite på hur det faktiskt ser ut innan du börjar kasta bajsmackor i ordform och kalla folk för "fanboys"

Och fortsätt du att förneka. vi får väll se vem som hade rätt snart Fortfarande fakta att man sakta "förstör" saker långsamt för att sedan sälja nåt från p2w shoppar. Ja eller så kanske amazon är det förste företaget att göra något för spelarna utan att ta betalt.

Permalänk
Skrivet av Loyd:

Och fortsätt du att förneka. vi får väll se vem som hade rätt snart Fortfarande fakta att man sakta "förstör" saker långsamt för att sedan sälja nåt från p2w shoppar. Ja eller så kanske amazon är det förste företaget att göra något för spelarna utan att ta betalt.

Många spel lever ju på att sälja cosmetics, jag hade fan köpt om det fanns en cool armor vilket det inte gör nu....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Gött att höra.

Jag tänkte också på det och om Jay använde en äldre version eller om MSI ändå behövde uppdateras. Iofs är ju korten inte speciellt nya längre så man tycker ju att MSI AB borde kunna läsa korrekt vid det här laget.

Vad har du för CPU? Tycker min hanterar olika spel på olika sätt, vilket iofs inte är konstigt. Men vissa typer av laster är "förödande" för CPUn som ibland kommer upp till 70-75C. Den ska ju tåla detta men man ser ju på frekvensen att den går ner.

Jag har en i9900k med dark rock pro 4, grym kylare. Vad har du för cpu och temps då?

Jo men har ju spelat massor med spel och aldrig sett dessa temps.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Ownit verkar ha löst problemet efter det att jag mailade in lite traceroutes.
14 h playtime, inte den minsta hinten av lag
Amazon support var inte mycket till hjälp.