Wifi slutar alltid funka när det blir många enheter!!!!

Permalänk

Wifi slutar alltid funka när det blir många enheter!!!!

Hej
Har problem med mitt wifi. Har fiber 100mbit och en router inkopplad som ger wifi. Funkar felfritt när jag är ensam hemma och det är typ min telefon, laptop o tv som är uppkopplade på wifi. Men så fort mina barn kommer och kopplar upp sina surfplattor så slutar det helt sonika att funka!!! Så förbannat irriterande!!! Jag får inte ens åtkomst till wifit då och måste dra ut strömmen. Der hjälper ibland i ett par timmar och ibland bara en stund. Sen börjar det om..
Vad fan kan det bero på??? Ska inte dagens routrar klara av många enheter på wifi?? Fattar inte vaf jag ska göra åt det.... Hjälp??

Edit.. Står även "nekas åtkomst till nätverket" efter att det slutar funka. Wtf??

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?
Kapaciteten kan ju varierna enormt beroende av vad du har för produkt.

Hade samma problem för ett par år sedan med någon billig konsumentrouter. Blev helt enkelt för många anslutningar så den tappa nät/wifi.

Permalänk
Avstängd

När du är ensammen hemma och det fungerar så kolla vad någon av dina enheter får för ip och skriv den här.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur bor du radiomässigt, många grannar som har wifi inom räckvidd ?
Hur många enheter pratar du om ?
Och vill du ha bättre wifi skaffar du lämpligen accesspunkter, routrar ska routa och inget annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BMac:

När du är ensammen hemma och det fungerar så kolla vad någon av dina enheter får för ip och skriv den här.

Hur hjälper det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Hur hjälper det?

Är det inte uppenbart? Får han publika adresser på "insidan" så har han kopplat fel.
Är det privata fina adresser så kan allt i kopplingsväg uteslutas direkt.

Med tanke på att människan skriver millibit så får man ju börja med något enkelt som kan vara lätt gjort om man inte har vanan inne.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att köra en trådad router/firewall och därefter kör du APs för wifi.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BMac:

Är det inte uppenbart? Får han publika adresser på "insidan" så har han kopplat fel.
Är det privata fina adresser så kan allt i kopplingsväg uteslutas direkt.

Med tanke på att människan skriver millibit så får man ju börja med något enkelt som kan vara lätt gjort om man inte har vanan inne.

Poängen här är att det inte hjälper alls att publicera en IP-adress, han bör inte heller posta sin publika IP.

Han har 3 enheter anslutna till nätverket som fungerar innan för många ansluter till nätverket, kan de ansluta lär han ha privat IP-adresser, annars bör de inte fått IP-adresser alls förutom 169.254.xxx.xx.

Men man vet ju aldrig, @NinjaDude85 bör vara mer utförlig i sin beskrivning, vilken typ av router/modem denne har och typ av IP som förhoppningsvis är 192.168.xxx.xx

Å andra sidan skrev TS i ett annat inlägg att denne inte har en router; #19190706

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaDude85:

Ska inte dagens routrar klara av många enheter på wifi??

Det kanske är en retorisk fråga, men jag svarar ändå.

Som du märker kan du faktiskt inte förvänta dig att det funkar problemfritt. Konsumentroutrar i allmänhet är relativt billiga produkter som prånglas ut och slutar supportas väldigt snabbt. De ska hantera den rätt avancerade teknik som finns i WiFi med dess interaktion mellan mjukvara och hårdvara, samt kompabilitet med andra enheter som har samma typ av problematik.

WiFi Alliance har en rätt seriös certifiering som inriktar sig mot kompabilitet. Certifierade produkter får ha WiFi-loggan på paketet, men det förekommer förstås att företag sätter dit loggan på ocertifierade produkter. Kända varumärken (Netgear tror jag till exempel) struntar i att delta i certifieringen.

Konkreta tips: 1) Lämna tillbaka skiten eftersom den inte fungerar. Det underlättar så klart om du har ångerrätt enligt distansavtalslagen eller öppet köp. 2) Uppdatera firmware. Det händer att tillverkare hittar och fixar problem i mjukvaran.

Permalänk

Hade samma problem på en router, om det kopplade upp sig en iPhone/iPad, då dök wifi't oberoende av antal uppkopplade enheter.
Väldigt märkligt i mitt tycke, microTik som router då, körde uppdateringar, ominitieringar, isolerade iphonen. Satte dit någon enkel router jag hittade i garage-lådan för it-saker så funkade allt (förutom alla avancerade inställningar som behövs för i-huset servrar som plex osv)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Så informativt med varken någon information vilken utrustning det handlar om, eller hur det är kopplat ens.

Permalänk
Medlem

När det fungerar för dig, vad får din dator för IP-adress? Kolla med ipconfig i cmd.
Vad har du för router och hur är det kopplat? Har du mer än 1 router/switch osv?

Permalänk
Medlem

Hade ADSL från Telia många herrans år sen (2014/5), tyckte att något var skumt men att hastigheten inte var problemet,
Felet visade sig bara när för många enheter var uppkopplade samtidigt, böt ut modemet och allt funka felfritt.
Du kan köpa en valfri router och ev. ha kvar din gamla som en accesspoint på andra sidan hemmet.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7