Frankrike bannar Wish för att skydda konsumenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa.
Så viktigt är det nog inte. Det är trots allt bara en interneskröna. China Export finns ju inte egentligen.

Nej men fejkade/halvkassa försök att skriva ’CE’ på produkter för att få dem att se mer äkta ut existerar. Tror dock inte de drar sig från att kopiera loggan korrekt heller. Det är bara en sak av många att kolla på

Permalänk
Medlem

Om ett företag i Sverige skulle sälja en sak till en privatimportör i Kina så skulle frakten bli oerhört betungande. Tydligen är det Universal Postal Union som ligger bakom, en "United Nations specialized agency", som ser till att vi alla får sponsra frakten från t ex Kina, så att de kan skeppa sina varor till låg eller ringa kostnad.

Hur galet är inte detta???

Nu pratar jag inte bara ur ett ekonomiskt utan även ur ett miljöperspektiv. 👿 👿 👿

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Förstår dig, men en fungerande brandvarnare är viktigt att ha i vilket fall som helst

Du kanske ska gå en matlagningskurs? En bättre fläkt kanske?

Eller helt sonika byta plats på själva varnaren

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Nej men fejkade/halvkassa försök att skriva ’CE’ på produkter för att få dem att se mer äkta ut existerar. Tror dock inte de drar sig från att kopiera loggan korrekt heller. Det är bara en sak av många att kolla på

Det här är däremot relevant ja. Håller med hela vägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är däremot relevant ja. Håller med hela vägen.

Syftet med bilden från min sida var främst att visa hur den ska se ut, men tror inte så många kollar ändå...

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Mitt konto blev avstängt för evigt på grund av att jag köpte ett sådant grafikkort för billigt (som aldrig levererades), så nu gråter jag mig till sömns varje natt över att jag inte kan handla deras krimskrams.

9000kr ner i vasken? Jag hade inte gett upp som du tydligen verkar ha gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

9000kr ner i vasken? Jag hade inte gett upp som du tydligen verkar ha gjort.

Nej jag fick självklart pengarna tillbaka, men de ville inte ha med mig att göra igen verkar det som

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Mitt konto blev avstängt för evigt på grund av att jag köpte ett sådant grafikkort för billigt (som aldrig levererades), så nu gråter jag mig till sömns varje natt över att jag inte kan handla deras krimskrams.

Haha, samma här. Fick något genererat svar av supporten när jag frågade varför mitt konto var avstängt. Det var ju egentligen inga konstigheter från köparnas sida. Problemet var väl att de inte tänkte att folk skulle använda rabattkoderna på annat än skräp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Syftet med bilden från min sida var främst att visa hur den ska se ut, men tror inte så många kollar ändå...

Delen jag tänker är mest relevant är att de som önskar fiffla med certifieringar/loggor också kan göra det med loggor som ser rätt ut.
Den delen framgår inte riktigt av bilden. Alltså att rätt utseende inte räcker.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hjälp. Detta är en attack på vår frihet. Om konsumenterna ovetandes vill köpa produkter som kan döda dem måste de väl få göra det. Jävla överstatliga skit. Frankrike är mer Nordkorea än Nordkorea nu.

Ovan var ett skämt. Klart det är bra att Frankrike går in och förbjuder skiten, men kan tänk mig vissa som muttrar lite över det här förträffliga beslutet

Blev ärligt talat smått chockad av de första två meningarna, verkade helt ur karaktär för dig

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Wish är superbra. Jag köpte nyss en iiPhone 13 Pro Max på Wish för 8000kr.
Telefonen fungerar bra, jag har dock svårt att uppgradera den ifrån Android 9 till nyare. Men jag tror det är ett användarfel och det bara beror på mig.

Permalänk

Är inte Wish ett amerikanskt företag från början? I viket fall antar jag att det mesta som säljs där kommer från Kina som är ett riktigt skitland i de här sammanhangen. Då jag kör MC brukar jag försöka hålla mig ajour om vad som händer på området och för några år sedan hade de piratkopierat Yamaha mopeder.

När jag säger piratkopierat menar jag inte att de byggt något snarlikt och kallat mopederna Yamaba med samma typsnitt eller något liknande. I det fallet är det mindre farligt för då vet man ju att det är något billigt skräp, men nej i det här fallet var det till det yttre exakta kopior på Aerox (tror jag) med samma dekaler och det stod till och med Yamaha.

I mitt fall har det gått så långt att jag aktivt försöker undvika produkter från Kina i möjligaste mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Wish är superbra. Jag köpte nyss en iiPhone 13 Pro Max på Wish för 8000kr.
Telefonen fungerar bra, jag har dock svårt att uppgradera den ifrån Android 9 till nyare. Men jag tror det är ett användarfel och det bara beror på mig.

Detta var lite intressant. Kan man få en bild på denna skapelse?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Wish är superbra. Jag köpte nyss en iiPhone 13 Pro Max på Wish för 8000kr.
Telefonen fungerar bra, jag har dock svårt att uppgradera den ifrån Android 9 till nyare. Men jag tror det är ett användarfel och det bara beror på mig.

Användarfelet var att köpa den telefonen. (Åtminstone så dyrt för den går säkert att hitta för $ 19 hos nån mer seriös försäljare på Wish.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Syftet med bilden från min sida var främst att visa hur den ska se ut, men tror inte så många kollar ändå...

Problemet med att visa den bilden är det kan få folk att tro att CE märkningen har någon form av säkerhets garanti.

Snabb sökning på aliexpress och jag hittade den korrekta versionen på hologram klistermärken för 500st/30kr

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Problemet med att visa den bilden är det kan få folk att tro att CE märkningen har någon form av säkerhets garanti.

Snabb sökning på aliexpress och jag hittade den korrekta versionen på hologram klistermärken för 500st/30kr

Bra att diskussionen uppstår och ni som kan mer informerar om det. Inget är säkert längre är alltså kontentan

Hatar ganska många saker som de ser ut och är på väg mot... svårt att komma runt också när kopiorna och de riktiga varorna tillverkas i samma land, ibland samma fabrik...

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka det är lite tråkigt med ett förbud men om nästan alla produkter inte håller standarden finns det väl inte mycket annat att göra.

Skrivet av Diversion:

I mitt fall har det gått så långt att jag aktivt försöker undvika produkter från Kina i möjligaste mån.

Det går väl inte ens? Allting tillverkas i Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Wish är skoj. Burkar köpas endel riktiga skitpresenter lagom till jul till min svärbror.

*Svåger

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Bruka handla småsaker från wish usb kablar väska och skärn skydd till telefonen bra headset som jag har på jobbet..
Skulle inte köpa nått som ska pluggas i 230volt uttaget..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Fantastiskt med dessa skitprodukter som både tillverkas och säljs runtom i världen, så sitter vi och funderar på hur vi ska nyttja jordens resurser på bästa sätt och nå våra gemensamma klimatmål. Hur i hela friden kan man tillåta ren skit på marknaden?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Mycket som säljs på Wish är så dålig kvalitet att det inte ens går att använda vad det är avsett för.
Att sånt skräp ens är lagligt att tillverkar är helt otroligt. Int ens marknader avsett för "billiga varor" kan tycka det finns nån mening med det.
Vad finns det för mening med att tex tillverka batterier som inte ens fungerar, och skulle det fungera är det 1/4 i hållbarhet om man tex köper det billigaste batterier på rusta?

Det borde vara olagligt att tillverka skräp, ett miljöbrott.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

Kan också syfta på styvbror?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Jag kan tycka det är lite tråkigt med ett förbud men om nästan alla produkter inte håller standarden finns det väl inte mycket annat att göra.
Det går väl inte ens? Allting tillverkas i Kina?

I möjligaste mån, en del verktyg och möbler kommer inte därifrån i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej men fejkade/halvkassa försök att skriva ’CE’ på produkter för att få dem att se mer äkta ut existerar. ...

Skrivet av mikgus:

Problemet med att visa den bilden är det kan få folk att tro att CE märkningen har någon form av säkerhets garanti.

Man måste veta hur CE fungerar!
För de flesta produktkategorier innebär CE-märkning (ur ett juridiskt perspektiv) att tillverkaren garanterar produktens överensstämmelse med de krav som ställs för EU-marknaden. En tillverkare som är lokaliserad utanför EU och saknar skrupler kan enkelt CE-märka sin produkt utan att bry sig om några krav. Om ingen upptäcker fusket tjänar de pengar på det, och om det upptäcks blir det ändå svårt att beivra brottet.

En annan faktor att ta hänsyn till är vilken kategori som produkten är certifierad för. Konsum råkade ut för det problemet för ca 20 år sedan då de sålde CE-märkta hjälmar som cykel- och lekhjälmar när de i själva verket var certifierade som leksaker utan skyddsförmåga.

Tillägg om hjälmarna.
Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Du kan ju alltid göra som jag annars. Köp en brandvarnare, glöm bort att du köpt den och låt den ligga i förpackningen i åtta månader. Garanterat larmfritt.

Det är ju genialiskt, om det brinner så lär ju kartongen definitivt rökutveckla!
Lär komma ihåg att sätta i batteri eller dra flik bara

Permalänk

Finns vissa butiker i Sverige som säljer liknande produkter som Wish. Man får det man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Finns vissa butiker i Sverige som säljer liknande produkter som Wish. Man får det man betalar för.

Visst men då är det butiken som ansvarar för säkerheten, inte slutanvändaren.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Finns vissa butiker i Sverige som säljer liknande produkter som Wish. Man får det man betalar för.

Du menar det lilla företaget Amazon. Amazon är fyllt till bredden med produkter som har falska CE-märkningar.

Permalänk
Medlem

Tycker man ska använda detta resonemang oftare. Är det fel på bilens bromsar så ska bilen fan skrotas. Och bilhandlaren ska försättas i konkurs, utan undantag och utan nåd.👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Wish är superbra. Jag köpte nyss en iiPhone 13 Pro Max på Wish för 8000kr.
Telefonen fungerar bra, jag har dock svårt att uppgradera den ifrån Android 9 till nyare. Men jag tror det är ett användarfel och det bara beror på mig.

Kan det vara att du försöker installera Android 9 på en iiiiiiPhone? 🤡