Tråden för 2-kanals stereo med högtalare
Här tänkte jag att vi diskuterar klassisk 2-kanals stereo, dvs ingen hemmabio eller hörlurar!
Allt från DAC:ar, stereoförstärkare, för- och slusteg, högtalare, musikstreamers, akustik, kablar, absorbenter, diffusorer, konfiguration av OS, mjukvara för musikuppspelning, inställningar, digitalinterface, mätningar, EQ eller inte, gott vin till en skön lyssningskväll, musiktips och spellistor, erbjudanden som inte passar i Dagens Fynd, tjocka gardiner, mattor på väggen, klossar för att lyfta kablar, hur övertygar man sambon gällande stereons storlek, ska du gå på mässan, tips på snygga lösningar för att förbättra akustiken, prioritetsordning DAC>Förstärkare>Högtalare eller tvärtom, klass A, A/B, D, G eller H, vilken är den optimala längden på en digitalcoax, gör Hifi-säkringar skillnad och varför, finns det några vettiga alternativ till Chromecast Audio om man vill ha en billig streamer, DSP eller inte, är EQ djävulen...osv.
Förhoppningar inför denna tråd
God ton, öppet sinne och respekt för andras åsikter, idéer och övertygelser
Värdeadderande inlägg men en del brus kan behövas så tråden håller sig levande
Kunskap och nya synsätt
Personliga erfarenheter, rekommendationer och förslag på bra prylar eller grejjer som spelar fint ihop
Förhoppningsvis kan dom med objektivt synsätt (prio mäta bra), dom med subjektivt synsätt (prio låta bra) och alla däremellan mötas, diskutera och lära utav varandra utan att det blir en massa tjafs
Skönt tugg
Personliga åsikter och bakgrund
Jag har flera stereoförstärkare, streamers, DAC:ar men endast 1 par stereohögtalare, samt en hemmabioreceiver och 7.1 Atmos uppsättning i högtaleriet, mina stereoförstärkare har alla Home-Theatre in så de kan användas som slutsteg i hemmabion, detta sätt att kombinera 2-kanal och hemmabio rekommenderar jag helhjärtat
Har ägt ca 20 olika stereoförstärkare och hemmabioreceivers samt ett gäng högtalare
Jag jagar inte neutralt eller korrekt, utan känslan av "att det stämmer" och ger mig glädje, när man bara vill höra en låt till
Hifi är subjektivt och alla tycker, hör, känner olika
Lyssna, jämföra och avgöra själv går före fina grafer från en influencer
Ens egen njutning är viktigast, tycker man det låter bra så var nöjd
Lyssna på anläggningar hos vänner, butiker och mässor tränar ljudörat. Samt långtidslyssning, byta ut och jämföra i ett bra ljudrum du är bekant med, oftast ditt hem
Ha en massa inlägg på forum gör ingen till ljudexpert, se upp för folk som bara "läst" sig till all hifi-kunskap
Musiksmak spelar stor roll i val av anläggning
Är starkt troende på system-synergi dvs källa, förstärkare, högtalare och rum ska spela bra ihop
Jag EQ:ar inte i den digitala domänen iom att det inte går att kombinera med bitperfect playback
Skit in -> skit ut, ha ordning på vad du spelar upp för kvalitet och hela kedjan även i den digitala domänen, all form av omsampling (ex. windows volymkontroll, DSP, EQ etc) försöker jag undvika
Rum, akustik och högtalarplacering är extremt viktigt och ofta förbisett, dyra anläggningar med tomma väggar gör mig ledsen
Högtalare ska stå fritt och behöver andas, stativhögtalare intryckt i bokhyllor är korkat, de ska stå på stativ gärna fyllt med något tungt
Isolera högtalare och apparater med vibrationsabsorberande fötter eller spikes beroende på situation är något jag sysslar med och tycker fungerar, främst på högtalare men jag tror det hjälper en del förstärkare också särskilt rörbaserade grejjer
Äger både ställbar faspenna och en Oehlbach Phaser, vända kontakten rätt gör skillnad på en del förstärkare, märka upp fasen på elkablar och grenuttag gör man med tjejens nagellack
Vinyl är trevligt men jag har inte plats och ork för närvarande
Försteg gör mer skillnad än många tror, all dynamik sitter inte i antal Watt i slutsteget
Hemmabioreceivers är prisvärda iom att de numera innehåller både DAC och streamer men de spelar ofta inte musik lika väl som en bra stereoförstärkare
Investera ordentligt i stereoförstärkaren (motorn i anläggningen), en bra 2-kanals förstärkare behåller man i 10-20 år, slå ut investering på den tiden, när kondingarna väl försämrats så kan den oftast servas och du får kanske 5-10 år till
Jag tillverkar ibland egna kablar främst via lödning men även crimp
Någon i Killinggänget måste varit audiofil
Hoppas ingen blir avskräckt, ordet är fritt och babblet ovan är bara åsikter från ännu ett rando på internet
Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.