Bahnhof: "Slopa skattefri el för amerikanska teknikjättar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Hur kan det ens vara lagligt? Gäller inte lagen lika för alla i Sverige?
Med tanke på nuvarande debatten om el-skatten som vissa partier vill ta bort ett par månader, sägs det nu (inslag i Rapport) att det är omöjligt pga hur lagen är skriven. Det kan ju inte stämma, det är väl bara att tillämpa ovanstående lag som mångmiljardsföretagen uppenbarligen får sig till del...

Det är mest troligen en undanflyckt eftersom flera EU länder har gått in och subventionerat medborgarnas elräkningar, så de kan inte vara en sådan lag som sätter stopp. Om det är en Svenskt lag så kan riksdag gå in och ändra om det finns en majoritet i riksdagen som vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Batterier måste säkerligen ändå köpas original och även om de kommer bli billigare framöver så kommer kostnaden vara saftig. Folk gnäller när de ska byta kamrem på sin bil för 10-15000kr men att byta ett batteri kan kosta hur mycket som helst.
Andrahandsvärdet på elbilar efter 10-15 år kommer nog inte vara så bra är jag rädd.

Du har inte så bra andrahandsvärde på din beamer M5 efter 35000 mil och 15 år heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Uppenbarligen inte om ägaren är Amerikansk och myndigheten är Svensk. Kan jag av egen erfarenhet berätta...

Jag förstår inte vad du pratar om, du ger alldeles för lite information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nja, är det inte 2 TWh/år Nortvolt ska förbruka när det är igång? Ringhals producerade som mest 30 TWh/år.

Varför jämförs det med kärnkraft. Stornorrfors som ligger rätt nära producerar 2300 Gwh per år

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Batterier pratas det ofta mycket om i dessa diskussioner och hur ofta de behöver bytas och hur dyrt det är, men i verkligheten håller batterierna länge. Jag har t.ex. läst om en Tesla Model S som bytte batteri (PÅ GARANTI!) först efter 29 000 mil, hur mycket pengar har man spenderat på service efter den sträckan på en vanlig förbränningsbil? De flesta bilar jag ägt har varit mer eller mindre slutkörda och har behövt repareras var och varannan dag efter att ha gått så långt. Denna tesla har nu gått 150 000 mil och har under den tiden haft tre batterier installerade (varav ett av dom lånades ut av Tesla under några månader när det första felsöktes). Är detta normen för batterierna? Troligen inte, men att hela tiden höra tjat om hur dåligt det är med batterier blir rätt tröttsamt. Är det bättre att elda olja? Knappast.

Sen kan man ju diskutera huruvida det är rimligt att man måste byta ut hela batteripaketet istället för att det repareras vid fel/slitage, men detta är något jag hoppas kommer lösa sig själv med tiden. Jag tror inte att det lönar sig ekonomiskt för tillverkarna i längden att byta ut trasiga batterier mot helt nya på garanti, istället för att få igång ett system med renoverade batteripaket som kan användas i ett cirkulärt system, och därför tror jag den biten kommer lösa sig förr eller senare.

Sen har vi ju finnen som sprängde sin Tesla i luften efter att den pajat när den gått 1500 Km. Verkstaden sa att det enda att göra var att byta hela batteripacken, kostnad minst EU 20 000. Dessutom måste han få tillstånd från Tesla att göra detta.
Räkna ut milkostnaden på den skithögen..

När man ser/läser sånt skit är man glad man kör Ford Focus bensinare...

https://youtu.be/7_9aVzf5fC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Sen har vi ju finnen som sprängde sin Tesla i luften efter att den pajat när den gått 1500 Km. Verkstaden sa att det enda att göra var att byta hela batteripacken, kostnad minst EU 20 000. Dessutom måste han få tillstånd från Tesla att göra detta.
Räkna ut milkostnaden på den skithögen..

När man ser/läser sånt skit är man glad man kör Ford Focus bensinare...

https://youtu.be/7_9aVzf5fC4

Förra ägaren till den bilen hade redan bytt batteriet till en icke-originalvariant. Rätt självklart att det inte går på garantin.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Du har inte så bra andrahandsvärde på din beamer M5 efter 35000 mil och 15 år heller...

Nu hittade jag bara denna som gått ca 20000mil, har noll koll på vad den kostade som ny men tycker ändå det är ok värde efter 15 år.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_m5_v10_facelift_l...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte vad du pratar om, du ger alldeles för lite information.

Med en amerikansk ägare på t.ex molntjänster så finns det nu EU-fall där domstolen sagt att i GDPR-sammanhang så räcker det inte att servern står i EU eller ens på svensk mark. Den amerikanska säkerhetstjänsten kan beordra amerikanska företag, typ Amazon eller Google eller MS att lämna ut data som kan innehålla personuppgifter. Att det sen är extremt osannolikt spelar ingen roll...
M.a.o subventioneras amerikanska företag där svenska företag inte ens fullt ut kan nyttja deras tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Scrollade förbi halva sida tre. Måste svara så långt medans jag kommer ihåg vad jag ville skriva.

Det här med slutförvaring. Jag tycker att dom borde vila på hanen lite innan dom gräver ner och gjuter in allt bränsle. Våra kränkraftverk från 80-talet är inte lika effektiva som dagens. Min pappa har arbetet på Barsebäck i 35 års tid. Så mycket av det jag skriver nu kommer ju från den källan. Plus att jag gjorde ett skolarbete en gång i tiden om kärnkraftverk.
Bränslet som blivit rester från tidiga kärnkraftsålder i Sverige är bara utvunnet till en viss procent. Det finns mer att hämta i de gamla bränslestavarna genom ett modernt kraftverk. Jag tror att siffrorna lyder, citera mig inte på det här, att det finns 85% kvar att nyttja. Och ett modernt verk ska klara av plocka ut ytterligare 20%.
Det krävs ju såklart forskning, men vi har alltså massor med "gratis" bränsle att återanvända. Innan vi gjuter in det och gräver ner det. Helt omöjligt att få upp sen igen (vilket såklart är meningen med slutförvaret).

Det stämmer delvis. Det finns experimentella kärnreaktorer som kan återanvända materialet från kärnbränslet och därigenom få ut mer energi. Dessa reaktorer är dock årtionden bort och då är det redan för sent att ta beslutet för slutförvaring.

Skrivet av Barsk66:

Hur kan det ens vara lagligt? Gäller inte lagen lika för alla i Sverige?
Med tanke på nuvarande debatten om el-skatten som vissa partier vill ta bort ett par månader, sägs det nu (inslag i Rapport) att det är omöjligt pga hur lagen är skriven. Det kan ju inte stämma, det är väl bara att tillämpa ovanstående lag som mångmiljardsföretagen uppenbarligen får sig till del...

Nu skall man vara medveten om att lagarna inte är så svart och vita vissa vill få det till utan det handlar snarare om en massa bestående av gråzoner. Skattesubventioneringar kan riksdagen rösta igenom och då blir det ett undantag från lagen. Den lag som hänvisas i rapport är en skild sådan från den som tas upp i denna artikel även om de behandlar i teorin samma sak.

Skrivet av SuperSverker:

Jotack.
Jag tillhör väl de som kort och gott kan sammanfattas såhär - Sätt ner foten och bedriv en aggressiv miljöpolitik, men se då för *** att åtminstone ha vetenskapen rätt istället för att höfta på *insert new buzzword here*. Bra exempel på detta är ex. vindkraftverk som det visat sig i studie efter studie att dem i själva verket är klimatnegativa på grund av sin korta livslängd...

Här sitter jag med en miljöbil á la 2010 (2.0F - Etanol), trots den låga skatten (1400) och skattelättnader vid försäljning etc, så visade det sig i efterhand (insert surprised pikachu face) att etanol som odlas på sockerrör i Brasiliens regnskog inte var så väldigt miljövänligt, vilket har gjort att skatten nu är högre än för bensin (runt 17kr litern idag).

Ibland blir det så också när alternativa bränslen inte kan skapas i nog stor mängd så man tvingas importera. Och då vette tusan var man får det ifrån ursprungligen. Det är lite bättre med biodiesel som produceras i stora mängder väldigt lokalt från där jag bor.

Skrivet av Johan.ka:

Det är mest troligen en undanflyckt eftersom flera EU länder har gått in och subventionerat medborgarnas elräkningar, så de kan inte vara en sådan lag som sätter stopp. Om det är en Svenskt lag så kan riksdag gå in och ändra om det finns en majoritet i riksdagen som vill det.

Visst kan de. Förutsatt att det inte finns andra lagar och framförallt EU lagar som sätter stopp för det. Det som kommit upp i debatten på senare tid är att det inte går att göra utan en förändring av nuvarande lag. Inget mer, inget mindre.

Skrivet av orespray:

Sen har vi ju finnen som sprängde sin Tesla i luften efter att den pajat när den gått 1500 Km. Verkstaden sa att det enda att göra var att byta hela batteripacken, kostnad minst EU 20 000. Dessutom måste han få tillstånd från Tesla att göra detta.
Räkna ut milkostnaden på den skithögen..

När man ser/läser sånt skit är man glad man kör Ford Focus bensinare...

https://youtu.be/7_9aVzf5fC4

Om vi säger så här. Du sitter inte säkert ifall du har otur bara för att du kör en bensinbil..

https://www.sbs.com.au/news/ford-focus-mass-recall-due-to-fir...

Skrivet av Barsk66:

Med en amerikansk ägare på t.ex molntjänster så finns det nu EU-fall där domstolen sagt att i GDPR-sammanhang så räcker det inte att servern står i EU eller ens på svensk mark. Den amerikanska säkerhetstjänsten kan beordra amerikanska företag, typ Amazon eller Google eller MS att lämna ut data som kan innehålla personuppgifter. Att det sen är extremt osannolikt spelar ingen roll...
M.a.o subventioneras amerikanska företag där svenska företag inte ens fullt ut kan nyttja deras tjänster.

Senast jag kollade så gäller EU-lagar alla företag som vill sälja och verka inom EU-zonen. Så vem som äger ett företag är fullständigt irrelevant till diskussionen när det kommer till GDPR (till exempel). Vill minnas att det gäller alla företag som även behandlar information som inkluderar EU-medborgare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Visst kan de. Förutsatt att det inte finns andra lagar och framförallt EU lagar som sätter stopp för det. Det som kommit upp i debatten på senare tid är att det inte går att göra utan en förändring av nuvarande lag. Inget mer, inget mindre.

Ett 20 tal EU länder har redan subventionera räkningar för medborgarna redan förra året (EU har 27 medlemsländer).
Även om det skulle bryta mot någon lag lär det inte få några konsekvenser med tanke på att det är en stor majoritet av medlemmarna som eventuellt valt att bryta mot den/dem. Och som sagt om regeringen skulle vilja göra det så stödjer oppositionen den linjen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Senast jag kollade så gäller EU-lagar alla företag som vill sälja och verka inom EU-zonen. Så vem som äger ett företag är fullständigt irrelevant till diskussionen när det kommer till GDPR (till exempel). Vill minnas att det gäller alla företag som även behandlar information som inkluderar EU-medborgare.

Jovisst gäller EU-lag för alla företag aktiva här. Men också USA-lagar för amerikanska företag...
Det här är komplext, och jag kan ha fel. Men då hade juristen också fel på den myndighet som inte tillät att vi driftade en webbapplikation med data med vissa personuppgifter i på en populär amerikansk molntjänst med hänvisning till utslag i EU-domstol. Min tolkning var att EU-utslaget endast gäller om man flyttar data till USA (Privacy Shield), som hade fallit. Men jag fick inte gehör för det och hade ingen större möjlighet att dra det vidare utan juristhjälp. Den enkla lösningen för att blidka kunden var att migrera över lösningen till en svensk molntjänst i stället. Inte lika flexibelt och skalbart, ganska mycket fladdrigare kvalitet, och lite dyrare. Men då var kunden nöjd och vi stoppade med det. Dessutom bra för det svenska molnföretaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag kan garantera att våra svenska ledande politiker fått betalt bakom skynket utav USA för att uppföra dessa dataserverhallar här.

Då är det bara att sitta här och invänta något avsnitt av Uppdrag granskning om en sådär 10 år.

Man kan ju hoppas på att eventuella fulspelare drar på sig 5-10 år för grovt mutbrott eller vad straffskalan nu är för det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet med EU är att de inte vill grönklassa vattenkraften samtidigt som de, ironiskt nog, sitter och försöker få Naturgas som "grönt"

Där håller jag faktiskt med EU dock. Det är mer eller mindre omöjligt att göra vattenkraft "grönt", för att hur fan du än gör så har du orsakat stor förstörelse av ett naturligt vattendrag så länge du ska nyttja energikällan. Däremot med naturgas så har utvinningen inte lika stor lokal påverkan. Om det kan vara "grönt" hänger istället på om du har något vettigt och ekonomiskt gångbart sätt att kompensera för CO2 utsläppen.

Permalänk
Medlem

Kopierar mitt eget inlägg från en annan tråd då det är relevant här:

Sverige har blivit så genomkorrupt och moraliskt bankrutt att beslutsfattarna inte bryr sig ett dugg om sitt folk längre.

Det svenska kraftnätet och vår elproduktion har byggts upp med skattemedel och avgifter från invånarna under årtionden genom investeringar och subventioner. Nu skor sig privata elbolag på oss genom att sälja elen dyrt utomlands och till våra egna invånare, det är absurt alltihop och borde inte få fortgå.

Samtidigt så är det mycket riktigt precis så som Bahnhof pekar ut; stora internationella bolag med tveksamma affärsmetoder och bristande etik/moral som gör miljardvinster årligen, får nästintill gratis el istället, återigen på vår bekostnad.

Nej tack, det räcker nu.

Sverige bör lämna elmarknaden och producera sin egen el via vatten, kärnkraft och vind och endast sälja ett överskott till sina närmaste nordiska grannländer, inget annat.

All eventuell vinst som Vattenfall /staten gör i nuläget borde gå 100% tillbaka till invånarna i form av återinvesteringar eller reducerade priser under de svåraste månaderna, inte en enda krona skall tas ut i i vinst och hamna i någons fickor.

Ovanstående kommer aldrig hända då för många tjänar för mycket pengar på att utnyttja befolkningen, men det vore fantastiskt med politiker som återigen sätter idealen före privata intressen, istället blir vi utnyttjade och lurade.

Sverige kan vara ett fantastiskt land styrt av rationella och logiska intressen där allmänhetens bästa går före privata vinstintressen och politiska karriärister, vår dåtid är ett bevis på det;

Edit: Jag blir rörd och stolt när jag ser vilken fantastisk industrination vi har varit och kan vara om vi bara tar vara på våra intressen och slutar behandla vårt arv och våra möjligheter på det vårdslösa sätt som vi gör idag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nej tack, det räcker nu.

Sverige bör lämna elmarknaden och producera sin egen el via vatten, kärnkraft och vind och endast sälja ett överskott till sina närmaste nordiska grannländer, inget annat.

Jag misstänker att det finns EU-bestämmelser som tvingar medlemsländerna att sälja vidare viss % av sin elproduktion inom EU.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Där håller jag faktiskt med EU dock. Det är mer eller mindre omöjligt att göra vattenkraft "grönt", för att hur fan du än gör så har du orsakat stor förstörelse av ett naturligt vattendrag så länge du ska nyttja energikällan. Däremot med naturgas så har utvinningen inte lika stor lokal påverkan. Om det kan vara "grönt" hänger istället på om du har något vettigt och ekonomiskt gångbart sätt att kompensera för CO2 utsläppen.

Problemet är bara att dit inte finns något eknomiskt gångbart sätt att kompensera för CO2 utsläppen. Det går alltid åt mer energi till att binda än du får ut genom att frigöra energin. Så ju mer energi du lägger på att binda energi desto mer kommer efterfrågan att öka. Vilket gör att du kommer att förbruka mer naturgas, vilket måste kompenseras för, vilket driver upp efterfrågan, vilket....

Vattenkraften är inte ensam om stora lokala påverkningar. Fracking kan medföra förgiftat grundvatten, jord, jordskred m.m. Borrning i haven kan medföra stora gas och oljeutsläpp. Andra kraftslag släpper ut stora mängder plast och kemikalier, kräver stora stora gruvor etc.

Alla energislag har negativa påföljder. I det stora hela så anser jag ändå att vattenkraft är en av de bättre sorterna.
Den stora mängden oplanerbar elproduktion som har tillkommit har dock medfört att den körs på ett väldigt destruktivt sätt. Med kraftigt svängande flöden vilket är dåligt för naturlivet och orsakar landerosion etc.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Där håller jag faktiskt med EU dock. Det är mer eller mindre omöjligt att göra vattenkraft "grönt", för att hur fan du än gör så har du orsakat stor förstörelse av ett naturligt vattendrag så länge du ska nyttja energikällan. Däremot med naturgas så har utvinningen inte lika stor lokal påverkan. Om det kan vara "grönt" hänger istället på om du har något vettigt och ekonomiskt gångbart sätt att kompensera för CO2 utsläppen.

Sverige är beroende av vattenkraften som är i starkt behov av renovering och utbyggnad. Problemet är att om EU svartlistar vattenkraften så kommer ingen vilja investera i det och det kommer på sikt innebära att Sverige måste titta på andra alternativa energikällor. Vilket kommer innebära kolkraft eller olja. Det roliga är ju att även vindkraft räknas som grön energi men dess utbyggnad förstör miljölandskap.

Skrivet av Aeig:

Kopierar mitt eget inlägg från en annan tråd då det är relevant här:

Sverige har blivit så genomkorrupt och moraliskt bankrutt att beslutsfattarna inte bryr sig ett dugg om sitt folk längre.

Det svenska kraftnätet och vår elproduktion har byggts upp med skattemedel och avgifter från invånarna under årtionden genom investeringar och subventioner. Nu skor sig privata elbolag på oss genom att sälja elen dyrt utomlands och till våra egna invånare, det är absurt alltihop och borde inte få fortgå.

Samtidigt så är det mycket riktigt precis så som Bahnhof pekar ut; stora internationella bolag med tveksamma affärsmetoder och bristande etik/moral som gör miljardvinster årligen, får nästintill gratis el istället, återigen på vår bekostnad.

Nej tack, det räcker nu.

Sverige bör lämna elmarknaden och producera sin egen el via vatten, kärnkraft och vind och endast sälja ett överskott till sina närmaste nordiska grannländer, inget annat.

All eventuell vinst som Vattenfall /staten gör i nuläget borde gå 100% tillbaka till invånarna i form av återinvesteringar eller reducerade priser under de svåraste månaderna, inte en enda krona skall tas ut i i vinst och hamna i någons fickor.

Ovanstående kommer aldrig hända då för många tjänar för mycket pengar på att utnyttja befolkningen, men det vore fantastiskt med politiker som återigen sätter idealen före privata intressen, istället blir vi utnyttjade och lurade.

Sverige kan vara ett fantastiskt land styrt av rationella och logiska intressen där allmänhetens bästa går före privata vinstintressen och politiska karriärister, vår dåtid är ett bevis på det;

https://www.youtube.com/watch?v=azRavnOjoGE

Edit: Jag blir rörd och stolt när jag ser vilken fantastisk industrination vi har varit och kan vara om vi bara tar vara på våra intressen och slutar behandla vårt arv och våra möjligheter på det vårdslösa sätt som vi gör idag.

https://youtu.be/AMJgPiwctS0

Mvh

Som sagt. Att Sverige skulle vara genomkorrupt är inte sant. Naivt kanske men knappast korrupt. I alla fall inte i ordet egentliga definition.

Orsaken varför investeringarna gått till utländska företag beror helt enkelt på att det inte finns några svenska alternativ. Då tänker jag framförallt på vindkraften. Så om man skall ändra på detta så måste det komma till svenska företag som har kompetens nog och medel nog att driva detta. Vilket de sällan har.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

"Jag var en av dem som välkomnade detta", då får man nog skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Orsaken varför investeringarna gått till utländska företag beror helt enkelt på att det inte finns några svenska alternativ. Då tänker jag framförallt på vindkraften. Så om man skall ändra på detta så måste det komma till svenska företag som har kompetens nog och medel nog att driva detta. Vilket de sällan har.

Kanske, men tidigare fanns det svenska alternativ. De verkar ha blivit utkonkurrerade, troligen pga en kombination av bättre skatteupplägg och lägre löner (Väldigt mycket utländsk arbetskraft, svenska företag skulle ha högre krav på kollektivanställda med högre löner och arbetstidsregleringar som följd). De har även möjligheten att lägga över verksamheten till ett skalbolag och konka det när de börjar bli dax att riva eländet om det inte verkar lönsamt. Vilket inte vore moraliskt försvarbart om ett större svenskt bolag ägde dem.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan kan man titta på svensk skogsindustri, de får också elen skattefritt och står för nära en tredjedel av hela elförbrukningen i landet.

Men skogsindustrin är ju viktig... skapar ju jobb... fast å andra sidan en man i en skördare, ett tiotal operatörer och lastare och några lastbilschaffisar gör saker idag som ett tusental gjorde när reglerna sattes.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu hittade jag bara denna som gått ca 20000mil, har noll koll på vad den kostade som ny men tycker ändå det är ok värde efter 15 år.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_m5_v10_facelift_l...

https://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketNORDICS/bmw_se/downl...

Där har du prislistan på dagens M5, notera att V10 inte finns längre så är väl V8 som är närmsta jämförelsen, samt LCI paketet. Summerat kan man nog gissa att den där på blocket lär ha kostar över en miljon ny. Vad den kostar över tid med någonstans över 2. 0l/mil typ är ju värt att undra dessutom.

Viktigt att notera i annonsen dessutom: Ny motor vid 14000 mil

Hur många bilar behöver en helt ny motor vid 14000 och varför isåfall?

Either way, har inte superkoll men skulle gissa att om "ny motor" i detta fall är en liten förvrängning av sanningen som egentligen är "rebuild med vissa nya delar" så lär det ändå handlar om 50k minst om ägaren inte gjort allt själv och lyckats få tag i typ en "ny" motor som någon totalkrockat utanför bilhandlaren, som de fick väldigt billigt och kunnat slakta för delar. Om det handlar om en komplett ny motor eller en rebuild från seriös shop så skulle jag inte bli förvånad på om det kostat uppåt ett par hundratusen.

Men, den är ju kapabel att typ vara i samma klass som en tesla model S i bästa fall:

https://youtu.be/6RRJsUSi6rk

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

https://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketNORDICS/bmw_se/downl...

Där har du prislistan på dagens M5, notera att V10 inte finns längre så är väl V8 som är närmsta jämförelsen, samt LCI paketet. Summerat kan man nog gissa att den där på blocket lär ha kostar över en miljon ny. Vad den kostar över tid med någonstans över 2. 0l/mil typ är ju värt att undra dessutom.

Viktigt att notera i annonsen dessutom: Ny motor vid 14000 mil

Hur många bilar behöver en helt ny motor vid 14000 och varför isåfall?

Either way, har inte superkoll men skulle gissa att om "ny motor" i detta fall är en liten förvrängning av sanningen som egentligen är "rebuild med vissa nya delar" så lär det ändå handlar om 50k minst om ägaren inte gjort allt själv och lyckats få tag i typ en "ny" motor som någon totalkrockat utanför bilhandlaren, som de fick väldigt billigt och kunnat slakta för delar. Om det handlar om en komplett ny motor eller en rebuild från seriös shop så skulle jag inte bli förvånad på om det kostat uppåt ett par hundratusen.

Men, den är ju kapabel att typ vara i samma klass som en tesla model S i bästa fall:

https://youtu.be/6RRJsUSi6rk

Låter som du har bra mycket bättre koll på detta med bilar än mig. Har dessutom aldrig varit så intresserad av just BMW så där har jag ännu sämre koll på vad de kostat som nya och vad de borde kosta som begagnade.
Ny motor kan egentligen betyda vad som helst men gissningsvis så är det en skrotad BMW som fått dela med sig.

När man googlar lite snabbt på hur länge ett batteri ska hålla så står det väldigt olika. Garantierna tycks vara på 8 år eller 16 000 mil och då ska de ha 70% kvar av kapaciteten men det skiljer sig säkert mellan olika tillverkare. Så bilen som gick 60 mil ska minst klara 42 mil efter åtta år. Redan de där 60 milen handlade om medvind, nedförsbacke, 22 grader varmt och medsol, tar man istället en normal vinterdag med lite mod och snöoväder och -7 grader här i Sverige så började kanske bilen på ca 52 mil och är efter åtta år nere på drygt 36 mil. Nu är dessa gränser tagna direkt från vad garantierna kräver och enligt vad jag hittar så ska det vara väldigt få batterier som inte klarar 70% kravet. Samtidigt är det än så länge inte så många elbilar som gått i åtta år så svårt att veta
Jag vet bara hur det är med mobiltelefoner, man blir rätt less när batteriet börjar gå ner mot 90% av kapaciteten så frågan är hur less man skulle vara på en bil som går samma väg.

Jag säger som jag sagt förr, elbilar är säkert bra men de lider fortfarande av många barnsjukdomar och jag själv anser inte att de är riktigt färdiga i utvecklingen för att jag själv ska hoppa på tåget. Givetvis kommer jag till slut bli tvungen som det ser ut nu men än är vi inte där. Att tillägga så har våra politiker bytt inriktning förr vad som är miljövänligt och vad som är miljöfarligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Sen har vi ju finnen som sprängde sin Tesla i luften efter att den pajat när den gått 1500 Km. Verkstaden sa att det enda att göra var att byta hela batteripacken, kostnad minst EU 20 000. Dessutom måste han få tillstånd från Tesla att göra detta.
Räkna ut milkostnaden på den skithögen..

När man ser/läser sånt skit är man glad man kör Ford Focus bensinare...

https://youtu.be/7_9aVzf5fC4

Han hade importerat den Teslan från USA så garantiavtalet gällde inte. Dessutom var bilen 10 år gammal.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det roliga är ju att även vindkraft räknas som grön energi men dess utbyggnad förstör miljölandskap.

Inte i närheten av vad vattenkraften gör. All energiutvinning kommer att leda till någon form av miljöförstöring och påverkan på lokala ekosystem, skillnaden är vilka ekosystem/platser man kan välja att påverka. Du kan i mycket större utsträckning avgöra vart du placera dina solpaneler/vindkraftverk och traditionella kraftverk. Vattenkraften står sig riktigt dåligt på den här fronten när det kommer till effekt/areal och hur stor påverkan vi ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Låter som du har bra mycket bättre koll på detta med bilar än mig. Har dessutom aldrig varit så intresserad av just BMW så där har jag ännu sämre koll på vad de kostat som nya och vad de borde kosta som begagnade.
Ny motor kan egentligen betyda vad som helst men gissningsvis så är det en skrotad BMW som fått dela med sig.

När man googlar lite snabbt på hur länge ett batteri ska hålla så står det väldigt olika. Garantierna tycks vara på 8 år eller 16 000 mil och då ska de ha 70% kvar av kapaciteten men det skiljer sig säkert mellan olika tillverkare. Så bilen som gick 60 mil ska minst klara 42 mil efter åtta år. Redan de där 60 milen handlade om medvind, nedförsbacke, 22 grader varmt och medsol, tar man istället en normal vinterdag med lite mod och snöoväder och -7 grader här i Sverige så började kanske bilen på ca 52 mil och är efter åtta år nere på drygt 36 mil. Nu är dessa gränser tagna direkt från vad garantierna kräver och enligt vad jag hittar så ska det vara väldigt få batterier som inte klarar 70% kravet. Samtidigt är det än så länge inte så många elbilar som gått i åtta år så svårt att veta
Jag vet bara hur det är med mobiltelefoner, man blir rätt less när batteriet börjar gå ner mot 90% av kapaciteten så frågan är hur less man skulle vara på en bil som går samma väg.

Jag säger som jag sagt förr, elbilar är säkert bra men de lider fortfarande av många barnsjukdomar och jag själv anser inte att de är riktigt färdiga i utvecklingen för att jag själv ska hoppa på tåget. Givetvis kommer jag till slut bli tvungen som det ser ut nu men än är vi inte där. Att tillägga så har våra politiker bytt inriktning förr vad som är miljövänligt och vad som är miljöfarligt.

Om jag känner BMW-ägare och bilentusiaster rätt så skulle jag inte bli förvånad dock om denna nya motor är en nybyggd på shop, folk som lägger sådana här pengar snålar förmodligen inte.

Om garantier osv- stämmer kanske att man förlorar viss livslängd osv, elbil är ju än inte för alla utan man får överväga om det passar ens egen situation. Jag körde elbil ett tag- när jag snittade 2500mil+ i månaden och tjejen bodde i stan medan jag bodde utanför så passade det utmärkt, totala månadskostnaden blev bättre, det var en väldigt trevlig bil rent allmänt (Kia e-Niro) och jag betalade ett par hundralappar i månaden för att ladda i kontorsgaraget, samt snabbladdning som ändå var typ hälften av vad bilen klarade i effekt var mer än väl för de tillfällen det behövdes och hade aldrig riktigt strul att hitta laddare.

När jag bytte till kontorstjänst heltid och dessutom flyttade till typ 2.5km från kontoret så passade det inte längre- var en dyr bil utan fördelen med lägre kostnad. Körde elbräda till kontoret ett tag, skaffade en begagnad fiesta istället för elbilen. Tanken om värdet om 8 år var ju typ meningslöst- har aldrig ägt en bil som inte förr eller senare börjar kosta pengar som fan, då det verkar vara mindre saker som kan strula totalt på en elbil skulle jag föredra det på lång sikt. Sedan batterikostnaden får man se hur det blir med,. Är man orolig för det kan mu skaffa en sådan där man leasar batteriet och inte behöver sköta byta/köp själv.

Angående barnsjukdomar kan jag inte uttrycka mig riktigt- den jag körde fungerade perfekt och var väldigt nöjd under tiden jag körde den. En kollega hade en likadan, han hade något i stil med 11 mil till jobbet varje dag och sedan 11 mil hem igen, funkade perfekt även för honom.

Dock känns bränsleceller i någon form som en mer sannolikt hållbar teknologi för framtiden, om vi ska köra 100% elbil med litiumbatterier blir det nog svårt. Bäst vore om cykel eller mindre fordon kan bli mer standard givetvis- hoppas att work from home låter det bli mer möjligt. Vårt nya kontor i helt ny byggnad delar ett stort cykelgarage med service-station, pumpar, duschar och omklädningsrum osv till exempel.

Har en el-MTB också som duger mer än väl för allt inom ett par mil, kommer dessvärre flytta till där jag inte har en bra rutt till kontoret längre så blir inget mer cyklande till jobbet för min del.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tror du har lite fel där.

"Enligt Aftonbladets granskning har dock de förväntade nya jobben hittills uteblivit. På Facebooks datacenter jobbar idag 56 personer, vilket innebär att techjätten, med ett börsvärde på över 600 miljarder dollar, fått 2,5 miljoner i statligt stöd per anställd."

https://www.breakit.se/artikel/25901/facebook-fick-140-miljon...

Måste alla som FB anställer dock jobba på just datacentret? Hur många fler personer har FB anställt i Sverige sedan dess? Tycker inte det är helt orimligt att ge dem rabatter - kan ju också påverka det säkerhetspolitiska läget.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Inaktiv

Slopa skatten helt så blir det jämnt för alla och politkerna hamnar i rännstenen där de hör hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Å andra sidan kan man titta på svensk skogsindustri, de får också elen skattefritt och står för nära en tredjedel av hela elförbrukningen i landet.

Men skogsindustrin är ju viktig... skapar ju jobb... fast å andra sidan en man i en skördare, ett tiotal operatörer och lastare och några lastbilschaffisar gör saker idag som ett tusental gjorde när reglerna sattes.

Skogsindustrin förbrukar ca 20 Twh eller ca 14% av Sveriges totala elproduktion. De är 40% självförsörjande vilket betyder att de belastar nätet med 12 Twh. 115 000 arbetar inom skogsindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kopierar mitt eget inlägg från en annan tråd då det är relevant här:

Sverige har blivit så genomkorrupt och moraliskt bankrutt att beslutsfattarna inte bryr sig ett dugg om sitt folk längre.

Det svenska kraftnätet och vår elproduktion har byggts upp med skattemedel och avgifter från invånarna under årtionden genom investeringar och subventioner. Nu skor sig privata elbolag på oss genom att sälja elen dyrt utomlands och till våra egna invånare, det är absurt alltihop och borde inte få fortgå.

Samtidigt så är det mycket riktigt precis så som Bahnhof pekar ut; stora internationella bolag med tveksamma affärsmetoder och bristande etik/moral som gör miljardvinster årligen, får nästintill gratis el istället, återigen på vår bekostnad.

Nej tack, det räcker nu.

Sverige bör lämna elmarknaden och producera sin egen el via vatten, kärnkraft och vind och endast sälja ett överskott till sina närmaste nordiska grannländer, inget annat.

All eventuell vinst som Vattenfall /staten gör i nuläget borde gå 100% tillbaka till invånarna i form av återinvesteringar eller reducerade priser under de svåraste månaderna, inte en enda krona skall tas ut i i vinst och hamna i någons fickor.

Ovanstående kommer aldrig hända då för många tjänar för mycket pengar på att utnyttja befolkningen, men det vore fantastiskt med politiker som återigen sätter idealen före privata intressen, istället blir vi utnyttjade och lurade.

Sverige kan vara ett fantastiskt land styrt av rationella och logiska intressen där allmänhetens bästa går före privata vinstintressen och politiska karriärister, vår dåtid är ett bevis på det;

https://www.youtube.com/watch?v=azRavnOjoGE

Edit: Jag blir rörd och stolt när jag ser vilken fantastisk industrination vi har varit och kan vara om vi bara tar vara på våra intressen och slutar behandla vårt arv och våra möjligheter på det vårdslösa sätt som vi gör idag.

https://youtu.be/AMJgPiwctS0

Mvh

Mycket bra inlägg. Vilka politiska partier är det som driver på att vi ska ha en "internationell" elhandel? Beslutsfattarna som ligger bakom dessa dåliga idéer borde tas fram till ljuset o hållas ansvariga.

Jag förstår hela problemet som att Tyskland har gjort flera dåliga drag gällande energinätet o detta gör att vi måste betala ungefär lika mycket som Tyskarna gör.
Helt otroligt att våra politiker tyckte att detta var en bra idé. Jag förstår inte resonemangen bakom detta öht om det inte är att politikerna sitter i knäna på energibolagen.

Tycker även att detta känns som något folk borde ut o demonstrera för. Finns några evenemang eller annat att gå på om detta?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sverige är beroende av vattenkraften som är i starkt behov av renovering och utbyggnad. Problemet är att om EU svartlistar vattenkraften så kommer ingen vilja investera i det och det kommer på sikt innebära att Sverige måste titta på andra alternativa energikällor. Vilket kommer innebära kolkraft eller olja. Det roliga är ju att även vindkraft räknas som grön energi men dess utbyggnad förstör miljölandskap.

Som sagt. Att Sverige skulle vara genomkorrupt är inte sant. Naivt kanske men knappast korrupt. I alla fall inte i ordet egentliga definition.

Orsaken varför investeringarna gått till utländska företag beror helt enkelt på att det inte finns några svenska alternativ. Då tänker jag framförallt på vindkraften. Så om man skall ändra på detta så måste det komma till svenska företag som har kompetens nog och medel nog att driva detta. Vilket de sällan har.

Jaså, Sverige är inte korrupt? Före detta politiker får glassiga tjänster utomlands, ex är både Juholt och Björklund som otroligt nog är ambassadörer idag, på vilka meriter. Likaså socialdemokraten Ygeman som var ansvarig för läckan på transportstyrelsen är återigen minister, vad märkligt. Maud Olofsson, ansvarig för Nuon affären som var katastrofal från början till slut, lever nog gott idag trots detta enorma misslyckande som kostade miljarder kronor, det borde finnas en påföljd för vårdslöshet eller oaktsamhet med allmänna medel. Hade det skett i det privata näringslivet hade det blivit fängelse och sparken, utan tvekan, likt den franske bankmannen under finanskrisen.

Naivt är det sista detta är, snarare utstuderat och ondskefullt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED