Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Det är inte i Sverige då med andra ord? Med tanke på att Norge ger bland det högsta traktamentet man kan få, där det hade landat på 37000 för 39 dagar. Plus att tremånadersregeln gör det rätt mycket sämre efter ett tag också, men det fuskas väl friskt med den delen. Sverige ligger väl på runt 3-400 per dag, svårt att få ihop dina siffror då.

Lite osäker på hur du menar men i Sverige finns det en del länder som ligger högre än Norge. Danmark har det högsta traktamentet med 983 kr/dag. Jag var i USA och tremånadersregeln har jag aldrig problem med då våra projekt normalt aldrig är längre än ungefär en månad. Är vi iväg längre än en månad så berörs vi inte av den regeln ändå då det är olika projekt i så fall.

Det är sällan jag reser i Sverige men jag har för mig att man får 230 kr/dag skattefritt och 150 kr/dag som du ska betala skatt för om du sover över.

Skrivet av PuMaH:

Kanske dum fråga som gäller traktamente.
Som jag förstår det är traktamente till för att täcka ökade omkostnader, främst för mat. När ni får så höga traktamenten antar jag att ni får extra förutom den skattefria delen? Och räknar ni med att det kostar typ 300 kr extra i mat varje dag ni är ute?

I USA fick vi 840 kr/dag skattefritt och vi gjorde av med någonstans mellan 30-40 dollar om dagen så säg att vi gjorde av med 270-360 kr/dag. När jag är iväg slipper jag även att köra 13 mil/dag och när man är hemma lägger man ju ändå någon hundralapp per dag i mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubbe:

Lite osäker på hur du menar men i Sverige finns det en del länder som ligger högre än Norge. Danmark har det högsta traktamentet med 983 kr/dag. Jag var i USA och tremånadersregeln har jag aldrig problem med då våra projekt normalt aldrig är längre än ungefär en månad. Är vi iväg längre än en månad så berörs vi inte av den regeln ändå då det är olika projekt i så fall.

Det är sällan jag reser i Sverige men jag har för mig att man får 230 kr/dag skattefritt och 150 kr/dag som du ska betala skatt för om du sover över

Norge har näst högst i hela världen nu, så det är inte många över nej. Danmark fick nog sänkt i år, och det är väl rimligt om man jämför med Norge som är bra mycket dyrare att leva i, men kanske lite dyrare hotellpriser, men det har inget med traktamentet att göra. Skatteverket verkar ju dock se det som att om du åker till USA och bränner av fyra olika "projekt", så är det samma tjänsteresa. Sen skulle jag tippa på att det är extremt sällan någon åker på en check som det verkar. Som jag skrev tidigare hade mitt förra bolag ingen koll på att det fanns regler för tre månader osv, och det är ändå globalt sett ett stort företag. Så det är inte så konstigt att det verkar missas en hel del till höger och vänster.

Dock känns det ändå rätt rimligt att man ska få en bra peng för att åka utanför landets gränser, helst om man åker långt, för det påverkar ju ens vardag en hel del. Att åka på en måndag och komma hem fredag gör ju att man tappar det vardagliga hemma helt, med vänner, familj och aktiviteter. Jobba 10-12 timmar och sedan däcka på ett hotellrum ger ju inte mycket för ens livsglädje direkt, förutom när lönen ramlar in då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Norge har näst högst i hela världen nu, så det är inte många över nej. Danmark fick nog sänkt i år, och det är väl rimligt om man jämför med Norge som är bra mycket dyrare att leva i, men kanske lite dyrare hotellpriser, men det har inget med traktamentet att göra. Skatteverket verkar ju dock se det som att om du åker till USA och bränner av fyra olika "projekt", så är det samma tjänsteresa. Sen skulle jag tippa på att det är extremt sällan någon åker på en check som det verkar. Som jag skrev tidigare hade mitt förra bolag ingen koll på att det fanns regler för tre månader osv, och det är ändå globalt sett ett stort företag. Så det är inte så konstigt att det verkar missas en hel del till höger och vänster.

Dock känns det ändå rätt rimligt att man ska få en bra peng för att åka utanför landets gränser, helst om man åker långt, för det påverkar ju ens vardag en hel del. Att åka på en måndag och komma hem fredag gör ju att man tappar det vardagliga hemma helt, med vänner, familj och aktiviteter. Jobba 10-12 timmar och sedan däcka på ett hotellrum ger ju inte mycket för ens livsglädje direkt, förutom när lönen ramlar in då.

Så kan det vara. Inte kollat på traktamentena för 2022 ännu.

Jag är lite osäker på hur det räknas som sagt. Det jag vet är att på en annan avdelning på jobbet där projekten kan sträcka sig över flera år går företaget in och betalar sänkningen i traktamente efter tre månader så att efter skatt ska traktamentet vara samma.

Precis så. När vi är ute kör vi 10 timmar/dag 6 dagar i veckan tills vi är färdiga med jobbet så det är verkligen bra äta, jobba och sova som gäller. Ens lediga dag är man oftast inte ens sugen på att göra något på utan det gäller bara att komma ifatt i allt som har hänt i världen, Facebook flödet och alla Youtube subs typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubbe:

Så kan det vara. Inte kollat på traktamentena för 2022 ännu.

Jag är lite osäker på hur det räknas som sagt. Det jag vet är att på en annan avdelning på jobbet där projekten kan sträcka sig över flera år går företaget in och betalar sänkningen i traktamente efter tre månader så att efter skatt ska traktamentet vara samma.

Precis så. När vi är ute kör vi 10 timmar/dag 6 dagar i veckan tills vi är färdiga med jobbet så det är verkligen bra äta, jobba och sova som gäller. Ens lediga dag är man oftast inte ens sugen på att göra något på utan det gäller bara att komma ifatt i allt som har hänt i världen, Facebook flödet och alla Youtube subs typ.

Pratade med min dåvarande chef om samma sak, och det var han som föreslog att dom skulle täcka upp för sänkningen av traktamentet om det nu blev av. "Dina kostnader sjunker ju inte från dag 91 helt plötsligt".

Precis. Sen hade jag även en partner som tyckte att allt vi hade missats under veckan skulle tas igen under helgen, så det blev ingen tid att ladda batterierna alls. Bara för att man jobbar borta är det ingen semester direkt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av wounds:

Jag hade förmodligen tjänat det dubbla i staterna men jag skulle inte vilja bo där med barn och familj.

Fem år räckte för mig i USA. 3 gånger svenska lönen. Samma typ av jobb, samma företag. Dagens efter 9/11/2001 sade jag upp kontraktet.

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag uppdaterade här.

Men min lön blev uppjusterad från 39 300 till 42 100/mån nu i december.
Dock med klausulen att jag i mitt anställningsavtal går med på en uppsägningstid på tre månader om jag skulle välja att säga upp mig, dvs lika som min arbetsgivare har om de väljer att säga upp mig. Däremot så ingår jag fortfarande i den kommande lönerevisionen till våren. Lär i och för sig bara bli 1,5 till 2,5%, som vanligt.

Arbetar med projektplanering inom elkraftbranschen och har sju års erfarenhet.

Lite bakgrund: en konkurrent har etablerat sig i staden där jag bor och de har redan snappat upp några av mina kollegor. Antar att min arbetsgivare är rädda att vi som är kvar ska sticka. Nu har man i alla fall mer att välja på om man skulle vilja byta jobb.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Vad jobbar du med?
Jobbar själv i Norge

Sorry sent svar.

Jobbar med IT och lite prosjektledelse. Mot helsesektoren.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Någon som jobbar med fiber här? Tekniker, projektör, projektledare, grävare etc

Jag är projektör i fiberbranschen, jobbar mest med fiber in till bostäder men det förekommer även att jag projekterar transportnät. Jag hade ingen erfarenhet eller relevant utbildning när jag började jobba för 18 månader sedan. Under provanställningen hade jag 28.000 i månadslön, erbjöds 29.000 när jag blev tillsvidareanställd.

Förhandlade lönen för ett par dagar sedan och fick upp den till 34.000 vilket jag tycker är rimligt. Cheferna är väldigt nöjda över min utveckling i yrkesrollen, kollegorna uppskattar mitt engagemang och vilja att bli bättre på mina arbetsuppgifter. Jag skulle säga att jag till 90 % är självgående, jag har ansvarat för projekt närmare miljonen men känner att jag fortfarande har en hel del saker jag behöver lära mig/bli bättre på innan jag känner mig självständig.

Jag vet inte vad schaktare har i lön men vet bara att dom entreprenörer som jag har jobbat med fakturerar drygt 1000:-/h (maskin, grävmaskinist + grovarbetare). Antar att du kan göra bra mycket mer pengar som entreprenör än anställd, framförallt om dina kunder är nöjda med dig och ditt arbete. Då kommer dom att anlita dig för all grävning dom behöver ha utförd.

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Skrivet av klotim:

För de lägger på 20% utöver det du tjänar efter brytpunkten.
Om du är konsult är det bättre att starta eget bolag och ta ut lön till precis vid brytpunkten och bevara resten på bolaget.
Iofs kanske inte värt vid 46k inkomst men du kanske får mer som egenkonsult, då kan det vara värt.

Jo men pensionsavsättningen blir väl avsevärt bättre bättre när du betalar statlig skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Jo men pensionsavsättningen blir väl avsevärt bättre bättre när du betalar statlig skatt.

Nej, det är tvärt om, du tjänar ingen pension på de pengarna om företaget inte betalar extra tjänstepension

Permalänk
Skrivet av ajn:

Nej, det är tvärt om, du tjänar ingen pension på de pengarna om företaget inte betalar extra tjänstepension

Är det inte så att av summan som dras i statlig skatt avsätts 30% (el. dyl.) till din pension?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Är det inte så att av summan som dras i statlig skatt avsätts 30% (el. dyl.) till din pension?

Nej. Du tänker nog på tjänstepensionsavsättningen som typiskt i många kollektivavtal är 30% över en viss lönenivå.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Nej. Du tänker nog på tjänstepensionsavsättningen som typiskt i många kollektivavtal är 30% över en viss lönenivå.

Jag hörde faktiskt av en kollega för något år sen att det var så just med statlig skatt, men han hade nog missförstått han också då. Synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Jag hörde faktiskt av en kollega för något år sen att det var så just med statlig skatt, men han hade nog missförstått han också då. Synd.

Ja, tyvärr går 0% av det man betalar i statlig skatt till pensionen. Däremot så brukar ju, som sades här innan, arbetsgivaren göra större pensionsavsättningar på de höga beloppen för att kompensera för detta. Så för dig blir det ungefär samma, men det är alltså arbetsgivaren som bekostar det och inte staten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skulle nog tro att det syftar på arbetsgivaravgifterna, där väl ca en tredjedel går till pensionerna (Ålderspensionsavgift), dvs ca 30%. Sen kan man väl diskutera om den är en skatt eller inte, som namnet antyder är det en avgift men många ser det nog som en skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skulle nog tro att det syftar på arbetsgivaravgifterna, där väl ca en tredjedel går till pensionerna (Ålderspensionsavgift), dvs ca 30%.

Nja, som det var skrivet så tror jag inte att det var arbetsgivaravgiften som avsågs.
"Jo men pensionsavsättningen blir väl avsevärt bättre bättre när du betalar statlig skatt."

Jag tolkar detta som att man uppfattade att ens egna pension blir bättre när man betalar statlig skatt och så är det inte per automatik.

Permalänk
Medlem

Över brytpunkten går arbetsgivaravgifterna inte till pension heller längre, det är därför tjänstepensionen i kollektivavtal ökar till 30%, så du fortfarande får ungefär samma andel av din lön i pension. Men det är en extra inbetalning från arbetsgivaren, arbetsgivaravgifterna över brytpunken är en ren skatt som inte kommer dig personligen till gagn (inte högre SGI, inte högre pension osv)

https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/livshandelser/sa-...
Allmän pension maxas vid 47 717 kr/månad, tjänstepensionsavtal brukar sätta av 30% istället för 4.5% från 44 375 kr/månad

https://www.bjornlunden.se/personal/sjukpenninggrundande-inko...
SGI maxas vid månadslön på 40 250 kr/månad (höjdes från 8 PBB till 10 PBB 2022)

https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/arbetsgivara...
Arbetsgivaravgiften är 31,42% oavsett lön

Statlig skatt (20 procentenheter extra) börjar betalas vid 45058 kr/månad
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/sva...

la till länk och mer info
Permalänk

Tack för att denna tråd finns.

Efter att ha läst runt här så började jag söka nytt jobb, där mitt angivna löneanspråket låg betydligt högre än jag annars vågat ange. (Innan jag läst denna tråd)

Resultat: +8000 i grundlön, samt förmåner cirka 2000kr efter skatt varje månad.

Permalänk

Uppdatering!
Har nu varit på nya bygget i 1 år.
Hade faktiskt förväntat mig en högre lön och jag ligger jsut nu fortfarande under nivån jag skulle blivit erbjuden precis när jag började för 1 år sedan. Så tyvärr inte helt nöjd men samtidigt så är 2.500kr inte en dålig lönehöjning heller. Så är väl bara att tacka och ta emot så att säga.
Lön: Hade 36.500, ny lön: 39.000
Yrke: Riskanalytiker inom IT och säkerhet
Utbildning: Systemvetare och har arbetar snart 3 år i branschen.
Ålder: 28

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hyperhorn:

Uppdatering!
Har nu varit på nya bygget i 1 år.
Hade faktiskt förväntat mig en högre lön och jag ligger jsut nu fortfarande under nivån jag skulle blivit erbjuden precis när jag började för 1 år sedan. Så tyvärr inte helt nöjd men samtidigt så är 2.500kr inte en dålig lönehöjning heller. Så är väl bara att tacka och ta emot så att säga.
Lön: Hade 36.500, ny lön: 39.000
Yrke: Riskanalytiker inom IT och säkerhet
Utbildning: Systemvetare och har arbetar snart 3 år i branschen.
Ålder: 28

6.8% är helt ok ändå. Vad borde din lön ligga på med tanke på branch och erfarenhet?

Permalänk
Skrivet av Mental:

6.8% är helt ok ändå. Vad borde din lön ligga på med tanke på branch och erfarenhet?

Beror lite på hur man kollar. Här är statistiken för min "kod" jag har i min roll enligt mitt fackförbund.
För året 2020 så siffrorna ut så här och det var dem jag utgick ifrån när jag hade mitt lönesamtal i November:

OBS: av någon anledning så ballar texten ur när jag försöker lägga till mellanrum mellan beloppen etc. "-" = ingen summa för den percentilen.

ålder 25-29 ålder 30-34 10:percentil 40.000 41.000 40: percentil 47.000 52.000 60: percentil 55.275 60.000 90: percentil - 74.500 DOCK såg siffrorna för 2021 så här. De uppdaterades i December så jag såg inte dessa i mitt lönesamtal. ålder 25-29 ålder 30-34 10:percentil - 42.000 40: percentil 38.000 55.000 60: percentil 39.000 57.500 90: percentil - 78.000

Så av någon anledning så är summorna SJUKT mycket lägre för 2021 och jag undrar om min arbetsgivare gick på dessa kriterier för lönesättningen. Så jag hade ju förväntat mig en högre ökning än vad jag fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

OBS: av någon anledning så ballar texten ur när jag försöker lägga till mellanrum mellan beloppen etc. "-" = ingen summa för den percentilen.

Om du använder taggen [pre] [/pre] runt det du vill formatera själv så behåller du mellanslagen

T.ex.

- text -

eller utan:
- text -

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hittar inte mitt tidigare inlägg så tappar väl historik men en uppdatering är väl på plats nu när jag haft min nya lön ett tag. Är anställd konsult så det är ju relativt enkelt att se vad man bidrar med. Blev en mycket mindre ökning än jag hade hoppats på i år givet hur jag presterar, så pass att jag får se om jag är kvar nästa år eller ej.

Lön: 80k/mån med årets bonus (6k/mån).
Ålder: 30-35
Yrke: Anställd konsult inom beräkning för försäkring/finans (aktuarie)
Förmåner: Tjänstepension 13k/mån, 6 veckor semester, telefon, friskvård, sjukvårdsförsäkring mm. Kan också styra min arbetstid som jag vill.

En uppdatering då, blev kvar trots att jag inte var nöjd med förra höjningen. Lyckades få till en mindre löneökning för ett tag sedan som gör att det blir 85k/mån om bonusen blir samma som förra året. Var dock snack om att den kommer höjas så får se vad slutgiltigt resultat i år blir. Sa väl också att de måste ge mig något vettigt under 2022 för att jag inte skall gå till en konkurrent som erbjuder en fin höjning, det lär väl som vanligt dröja men kan ge dem lite tid.

Permalänk
Medlem

Uppdatering för mig också.
Jobbar som processoperatör, började i augusti.
Kom in på 31000kr + massa förmåner.
Jobbade som teamledare innan i en livsmedelsbutik, hade där 25500kr + 3000kr i teamledartillägg.
Så är gannska nöjd nu med bytet.

Permalänk
Medlem

Jobbar som gruppchef för en grupp inom infrastruktur (Väg, mark och spårväg).
Har 10 under mig.

Har 45k i lön just nu. Gick in ganska lågt tyvärr enligt mig själv.
snart 7 års erfarenhet i branschen men som chef 1 år.

Förväntar mig en trevlig löneökning nu i lönerevisionen i april.
Utöver de vanliga förmånerna får jag betald parkering, bonus på upp till 3 månadslöner per år.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Brutto och netto nästan samma och ligger på ungefär 7000 Eur per månad.
Jobbar som IT/bank expert på EU-instutition. 12+ års erfarenhet, mestadels från bank.

Visa signatur

P7P55D Pro | i5 750@3,20GHz | Freezer Xtreme Rev.2 | Dominator 1600Mhz 4GB | HD6990 | Corsair TX-850 | SSD 830 256GB | Samsung F1 1TB | P182 | G9 | UltraX Flat | DWA-556

Permalänk
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Då debuterar jag i tråden efter att ha läst (och imponerats av) era inlägg under en tid.

Yrke: IT-ansvarig/systemförvaltare, privat
Stad: Helsingborg
Utbildning: Gymnasieexamen Teknik
Erfarenhet: 7 år på företaget (började på lagret och var där i 3 månader innan jag fick börja som inköpsassistent)
Lön: 36 000
Ålder: 26
Förmåner: Friskvårdsbidrag på 2500kr och ett årligt bonussystem som baseras på lön och avgörs baserat på företagets resultat.
Har snittat cirka 1,4 ggr lön i bonus sedan start (2019 nådde vi 2ggr månadslön i bonus!).

I höstas tjänade jag 30tkr i månaden och blev i princip headhuntad av en konsultfirma som erbjöd 38tkr, jag skrev på och var glad men ångrade mig när nuvarande firma erbjöd 36tkr och en betald längre utbildning på arbetstid.

Jag har fått ett nytt erbjudande på samma arbetsplats och får gärna lite input på lönen som troligtvis inte är särskilt bra i hänsyn till titeln.

Yrke: IT-chef
Utbildning: Gymnasieexamen Teknik, IHM-utbildning inom projektledning
Erfarenhet: drygt 8 år på företaget
Lön: 39 000 (räknar man om genomsnittlig årsbonus(1,6ggr lön) till bruttolön/månad blir det närmre 44200kr)
Ålder: 27
Förmåner: Friskvårdsbidrag på 2500kr och ett årligt bonussystem som baseras på lön och avgörs baserat på företagets resultat.
Har snittat cirka 1,6 ggr lön i bonus sedan start (2019&2021 nådde vi 2ggr månadslön i bonus!).

I rollen håller jag fortfarande huvudsakligen på med utveckling och support av befintliga system som web, e-handel, ERP, PIM och alla andra system som finns på företaget. Skillnaden är att jag med rollen också får lite budget- och personal-ansvar (1 person) vilket jag anser kan vara bra erfarenhet.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Jag har fått ett nytt erbjudande på samma arbetsplats och får gärna lite input på lönen som troligtvis inte är särskilt bra i hänsyn till titeln.

Yrke: IT-chef
Utbildning: Gymnasieexamen Teknik, IHM-utbildning inom projektledning
Erfarenhet: drygt 8 år på företaget
Lön: 39 000 (räknar man om genomsnittlig årsbonus(1,6ggr lön) till bruttolön/månad blir det närmre 44200kr)
Ålder: 27
Har snittat cirka 1,6 ggr lön i bonus sedan start (2019&2021 nådde vi 2ggr månadslön i bonus!).

I rollen håller jag fortfarande huvudsakligen på med utveckling och support av befintliga system som web, e-handel, ERP, PIM och alla andra system som finns på företaget. Skillnaden är att jag med rollen också får lite budget- och personal-ansvar (1 person) vilket jag anser kan vara bra erfarenhet.

Vi har rätt så liknande roller

Yrke: System & IT-ansvarig
Stad: Norrköping
Utbildinng: Gymnasieexamen IT, och ett par strö kurser på högskolan, lite drygt 30HP (IT-relaterat)
Erfarenhet: 7år, Statligt anställd tekniker > Nätverk & System-konsult > Nuvarande tjänst (6mån~ på nuvarande arbetsplats)
Lön: 45 000:-
"Förmåner": 6veckor semester, ingen övertid

Ansvarar för IT, Telefoni, ERP samt ekonomin kring dessa områden, ensam internt. Lite drygt 200 anställda i koncernen.

Kan hålla med om att du inte sitter på någon superlön (troligtvis pga att du har varit på samma bolag rätt länge). Hade jag varit i din sits hade jag kört på ett par år för att sedan söka sig till en liknande tjänst på ett annat bolag. Kan du axla rollen på ett bra sätt så borde du kunna välja och vraka bland jobben i ett senare skede. Min upplevelse är att det är rätt ont om IT-chefer/ansvariga som även besitter djup teknisk kunskap.

Permalänk
Skrivet av wille61:

Vi har rätt så liknande roller

Yrke: System & IT-ansvarig
Stad: Norrköping
Utbildinng: Gymnasieexamen IT, och ett par strö kurser på högskolan, lite drygt 30HP (IT-relaterat)
Erfarenhet: 7år, Statligt anställd tekniker > Nätverk & System-konsult > Nuvarande tjänst (6mån~ på nuvarande arbetsplats)
Lön: 45 000:-
"Förmåner": 6veckor semester, ingen övertid

Ansvarar för IT, Telefoni, ERP samt ekonomin kring dessa områden, ensam internt. Lite drygt 200 anställda i koncernen.

Kan hålla med om att du inte sitter på någon superlön (troligtvis pga att du har varit på samma bolag rätt länge). Hade jag varit i din sits hade jag kört på ett par år för att sedan söka sig till en liknande tjänst på ett annat bolag. Kan du axla rollen på ett bra sätt så borde du kunna välja och vraka bland jobben i ett senare skede. Min upplevelse är att det är rätt ont om IT-chefer/ansvariga som även besitter djup teknisk kunskap.

Tack för ditt svar!
Jag tänker precis som du och jag kan nog tänka mig att man kan begära lite mer redan vid lönesamtalet 2023, förutsatt att man presterat i rollen. Också ser det ju inte dumt ut i CV:t

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Kommer gå från en ingenjörstjänst inom fordonsindustrin till en statlig ingenjörstjänst kopplat till försvaret. Går från 38,5k till 43k/mån och får en ytterligare veckas semester. Ska bli kul att prova på något nytt 5 års erfarenhet efter examen, 28 år gammal. Flextid och möjlighet att kunna jobba hemifrån då och då.