The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem

Att förklara Tom Bombadill för "den breda massan" som inte är särskilt insatta kan bli svårt och leda till mer förvirring än det är värt.

Jag hade mer än gärna sett honom i trilogin själv, men jag har full förståelse för varför man valde att inte ha med honom.

Problemet är väl även att där inte finns någon riktig "canon" på vem eller vad han egentligen är, inte ens bland oss insatta nördar. Gott om teorier, vissa bättre än andra, men vet inte om dom hade vågat "canonizera" Tom i en TV-serie. Hade varit kul och se dom försöka dock.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av MinscS2:

Att förklara Tom Bombadill för "den breda massan" som inte är särskilt insatta kan bli svårt och leda till mer förvirring än det är värt.

Jag hade mer än gärna sett honom i trilogin själv, men jag har full förståelse för varför man valde att inte ha med honom.

Problemet är väl även att där inte finns någon riktig "canon" på vem eller vad han egentligen är, inte ens bland oss insatta nördar. Gott om teorier, vissa bättre än andra, men vet inte om dom hade vågat "canonizera" Tom i en TV-serie. Hade varit kul och se dom försöka dock.

Håller med, men hade kunnat fega lite och bara ha honom som ”den första”. Men ja, det är nog lättare sagt än gjort och det hade varit svårt att förklara varför han inte gjorde mer än vad han gjorde under 3:e tidsåldern (återigen beroende på hur man tolkar allt).

Han (och Goldberry) är saknad(e) 😢

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Titta vad Peter Jackson gjorde innan LoTR.

Bad taste (budget 10-20k$) och Braindead är riktiga kultklassiker skapade med (extremt) låg budget.
Tycker båda dessa är fantastiska för vad de är.
The Frighteners är också riktigt bra. Menar du att det han gjorde innan Lotr var dåligt så håller jag inte med.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Bad taste (budget 10-20k$) och Braindead är riktiga kultklassiker skapade med (extremt) låg budget.
The Frighteners är också riktigt bra. Menar du att det han gjorde innan Lotr var dåligt så håller jag inte med.

Jag menar att bara för man har gjort lågbudget innan så betyder det inte att det inte finns potential i regissören.
Folk är kritiska att det är regissörer som inte gjort nått stort innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skrivet av HenrikM:

Jag menar att bara för man har gjort lågbudget innan så betyder det inte att det inte finns potential i regissören.

Jag tror ni två (typ) är på samma sida i denna diskussionen: "Okänd" regissör behöver inte nödvändigtvis vara dåligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ok,precis. Tror snarare det är en fördel faktiskt.
Titta bara på nyinspelade Mad Max där klippning gjordes av regissörens fru, för att få en annan tolkning än de vanliga actionklippningarna. Tyckte den var riktigt välklippt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD_PERA:

Svensk Regissör i några avsnitt: Charlotte Brändström...Jaja Född i Frankrike...men ändå
https://www.imdb.com/name/nm0104851/?ref_=ttfc_fc_dr3
Palmemordet & Estoniakatastrofen...Vad kan gå fel...

Skrivet av MinscS2:

Jag tror ni två (typ) är på samma sida i denna diskussionen: "Okänd" regissör behöver inte nödvändigtvis vara dåligt.

Skrivet av griid:

Ok,precis. Tror snarare det är en fördel faktiskt.
Titta bara på nyinspelade Mad Max där klippning gjordes av regissörens fru, för att få en annan tolkning än de vanliga actionklippningarna. Tyckte den var riktigt välklippt.

Nu pratar vi dock om en serie, och där är det ju inte direkt regisserören speciellt avgörande, dom har ju sällan speciellt mycket frihet eller inflytande över produktionen. Den övergripande produktionen står ju showrunners och producenterna för. Inga av dom annonserande regissörerna sticker ut nämnvärt när det kommer till serie-produktioner. Dock så är det väl noterbart att man inte gått på någon stjärnregissör eller att skaparna regisserar första avsnittet då det ändå brukar vara rätt vanligt för påkostade serier (t ex Jonathan Nolan i westworld, eller Martin Scorsese i Boardwalk empire). Nu är det väl lite annurlunda när man inte riktigt gör piloter på samma sätt längre, och avsnytten behöver inte ens spelas in i rätt ordning, men tidigare så satt man ju väldigt mycket av serierens DNA i första avsnitten.

Och angående Peter Jackson, min VHS av Bad Taste inehöll good taste made bad taste, och jag kände iaf att det var ett extremt intressant & bra val.

Skrivet av Gurrrra:

Fast allt som har med bildteknik att göra gör han riktigt uselt. Först gradingen o bloomingen i The Hobbit, interpoleringen o brusreduceringen i They Shall Not Grow Old o nu senast brusreduceringen o uppskalningen i Get Back. Ser skit ut alltihopa o går knappt att titta på för det är så illa.

Jag vill dock minnas att så var det en väldigt bra aspekt av Forgotten Silver (iaf för den tiden).

Get Back kan jag mycket väl tänka mig att det är lite av en vattendelare, den har väl ändå fått mycket uppmerksamhet över hur "modern" den ser ut? Jag ställer mig nog dock någonstans mittemellan, ändå rätt imporerande restaurering, men på tok för mycket dnr, speciellt hud är väldigt lidande och ser märklig ut rätt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Get Back kan jag mycket väl tänka mig att det är lite av en vattendelare, den har väl ändå fått mycket uppmerksamhet över hur "modern" den ser ut? Jag ställer mig nog dock någonstans mittemellan, ändå rätt imporerande restaurering, men på tok för mycket dnr, speciellt hud är väldigt lidande och ser märklig ut rätt ofta.

Att den ser modern ut kan vara både bra o dåligt. Hade det sett ut som den var filmad med en Arri Alexa 65 så hade jag inte klagat, men nu ser den mer ut som den är filmad med en mobilkamera i alldeles för dåligt ljus. Så som du säger så är det på tok för mycket dnr vilket gör att det är typ noll detaljer kvar. Sen har uppskalningen gjort att det är massa fula artefakter så som haloing lite överallt. Det ser verkligen inte bra ut. Hela introsekvensen såg mycket bättre ut eftersom det enbart var scannat o ingen direkt extra processing.

Sen är nog vattendelaren också att filmen i sig var rätt trög. Orkade bara med runt 40 min eller nåt innan jag var alldeles för uttråkad. Så som den var nu så känns det mest som den var för dom riktiga hardcorefansen, medans vi andra som bara är lagom nyfikna o intresserade så hade det räckt om han klippt ner allting till ett par timmar istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas dvärgarna ser bättre ut än i Hobbit-filmerna, har stora förväntningar på en bra serie i vart fall! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hoppas dvärgarna ser bättre ut än i Hobbit-filmerna, har stora förväntningar på en bra serie i vart fall! 👍

Bild 8 är ju en dvärg:

Ser väldigt mycket ut som Hobbit-dvärgar för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo jag såg den och det är svårt att dra för hårda slutsatser av den, men är som sagt inte imponerad av Hobbit-gänget… Vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oordning:

Men att börja döma ut och kritisera den redan baserat på rykten och en ”teaser” är väll knappast rimligt.

Är nog mest baserat på att samma företag som nyss släppte Wheel of Time.
Den serien kändes tyvärr långt ifrån så bra som den kunde ha varit.
Jag föreslog faktiskt att den bok serien borde filmatiseras någon gång i forntiden innan Amazon köpte upp IMDB och skrotade deras forum. IMDB känns lite dött utan ett forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Jag föreslog faktiskt att den bok serien borde filmatiseras någon gång i forntiden innan Amazon köpte upp IMDB och skrotade deras forum. IMDB känns lite dött utan ett forum.

Forumet var ju det bästa med IMDB, där kunde man alltid hitta lite kul kuriosa om filmer, serier, skådespelare och filmmakare.
Sen var det ett jättebra komplement till betyget, man fick reda på om filmen levde upp till betyget i kommentarerna.

Permalänk
Medlem

De har totalt sabbat Tolkiens värld! Extremt besviken. Hoppas skiten floppar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av harmacy:

Forumet var ju det bästa med IMDB, där kunde man alltid hitta lite kul kuriosa om filmer, serier, skådespelare och filmmakare.
Sen var det ett jättebra komplement till betyget, man fick reda på om filmen levde upp till betyget i kommentarerna.

Storgillade 100 things I've learned from watching X. Otroligt sköna observationer rätt så ofta.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Visst är det så, men samma företag har väll också reacher, Jack ryan, carnival row vilka alla jag tycker är bra iaf

Men håller helt med om att WOT inte var bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Där föll förväntningarna pladask Ser inte alls bra ut enligt mig. Att döma av trailern tycker jag att det vekar vara väldigt mycket politik bakom.. Hoppas jag har fel, älskar LOTR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Där föll förväntningarna pladask Ser inte alls bra ut enligt mig. Att döma av trailern tycker jag att det vekar vara väldigt mycket politik bakom.. Hoppas jag har fel, älskar LOTR

Vad för politik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Vet inte vad du menar med politik, men jag tycker det ser väldigt plastigt ut och (ser ut som) kass CGI från 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vet inte vad du menar med politik, men jag tycker det ser väldigt plastigt ut och (ser ut som) kass CGI från 90-talet

Håller med. Påminner om The Hobbit-trilogin. Uscha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hittade ingen tråd om denna konstigt nog, men till hösten smäller det!
Ska utspela sig ~1000 år innan Frodo och kompani. Kanske får vi se en "ung" Elrond

https://www.youtube.com/watch?v=uEepEyrHmtE&ab_channel=Amazon...

https://www.imdb.com/title/tt7631058/?ref_=vp_vi_tt

Du kan lita på att det är adderat och sammansatt med stänk av CGI, även om det mesta är på riktigt.
Aldrig att de tar det där på några enstaka tagningar.

Det ser juh ut som att de satte det på första i BTS-trailern

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tyckte det såg helt okey ut!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Du kan lita på att det är adderat och sammansatt med stänk av CGI, även om det mesta är på riktigt.
Aldrig att de tar det där på några enstaka tagningar.

Det ser juh ut som att de satte det på första i BTS-trailern

Svarade du verkligen på rätt inlägg nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag tyckte det såg helt okey ut!

Nu såg jag visserligen klippet på mobilen, så det kan vara mycket jag missar, men det är också fritt att tycka olika.

Jag tyckte allt såg för ’smooth’ ut och ljussättningen gjorde att saker kändes inklippta typ... svårt att sätta ord på det känner jag, men såg mer ut som en cinematic från ett spel

Permalänk
Medlem

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 5080 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Jag förstår vad du menar... kanske råkade lägga på något filter vid editeringen eller något?

Permalänk
Inaktiv

Instämmer i kören, såg inget vidare ut. Varken art direction, kostym, eller ihopsättningen av specialeffekterna såg speciellt lovande ut. Det syns verkligen hur mycket som är gjort i en studio... Sen visst det är en teaser, men var det något som kändes lockande? Fick ingen känsla för något egentligen. Vad var det egentligen som hade tänkt att fånga en? Det räcker liksom inte att bara säga att det utspelar sig innan lotr...

Skrivet av medbor:

Jag förstår vad du menar... kanske råkade lägga på något filter vid editeringen eller något?

Om ni syftar på hur miljöerna/scenerna ser så fejk ut så tycker jag det verkar vara ljussättningen framförallt som gör det (både den riktiga och den virtuella).

Permalänk
Medlem

Fasen ska man behöva skaffa ytterliga en streaming tjänst, sitter ju redan med disney+, Hbo max, netflix