Uppgraderingsmöjligheter för dator med 10 år på nacken?

Permalänk
Medlem

Uppgraderingsmöjligheter för dator med 10 år på nacken?

Tjena,

Sitter på ett gammalt rigg med många gamla godingar, d.v.s.:
- i5 3570k på ett Asrock Extreme4 Z77 med ett GTX 970
- Corsair Vengeance 8gb RAM
- PSUn tror jag är en be Quiet (630w?) – som har funkat fint och varit tyst

Nu vill jag uppgradera denna om det är möjligt (gissar jag kommer behöva byta typ allt). CPUn är klockad till 4.2 ghz och i dagsläget verkar det faktiskt vara GPUn som bottleneckar - men jag tänker att jag måste uppgradera hela paketet ifall jag vill få ut bra värde av ett ny GPU. Tänker jag rätt?

Jag spelar nästan uteslutande spel av Bethesda men då man har typ 300 mods till dessa samt att de inte är speciellt optimiserade så behöver man ändå ett saftigt rigg.

Vilka rekommendationer har forumets stjärnskott ifall jag vill punga ut säg 20 lakan?

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Inaktiv

Med eller utan skärm?
Vad vill du spela på? 1080p eller 1440p?
Någon minimum krav etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341449:

Med eller utan skärm?
Vad vill du spela på? 1080p eller 1440p?
Någon minimum krav etc?

Viktiga detaljer, missade dessa
1) Utan skärm
2) 1440p vore nice när man liks är igång och ska spendera pengar, faktiskt
3) Minimikrav: Jag vet inte hur jag ska tänka här, jag vill ha en rimlig balans i pengar lagda på CPU/GPU så att de någonstans är i linje med varandra och den ena inte bottleneckar den andra stenhårt (generellt).

Ifall jag gör en liknelse till mitt gamla datorköp. Istället för dagens motsvarighet till en i5 3570k, skulle jag nog vilja ha i7-varianten som kostar någon tusenlapp eller till extra. Förståeligt?

Hoppas detta förtydligar!

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk

Du kan få tag i en 3770K hyfsat billigt, vilket med lite överklock skulle kunna hålla fint i många spel. Men känner du för att spendera är det ju ett plattformsbyte son gäller

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sMASKARE:

Tjena,

Sitter på ett gammalt rigg med många gamla godingar, d.v.s.:
- i5 3570k på ett Asrock Extreme4 Z77 med ett GTX 970
- Corsair Vengeance 8gb RAM
- PSUn tror jag är en be Quiet (630w?) – som har funkat fint och varit tyst

Nu vill jag uppgradera denna om det är möjligt (gissar jag kommer behöva byta typ allt). CPUn är klockad till 4.2 ghz och i dagsläget verkar det faktiskt vara GPUn som bottleneckar - men jag tänker att jag måste uppgradera hela paketet ifall jag vill få ut bra värde av ett ny GPU. Tänker jag rätt?

Jag spelar nästan uteslutande spel av Bethesda men då man har typ 300 mods till dessa samt att de inte är speciellt optimiserade så behöver man ändå ett saftigt rigg.

Vilka rekommendationer har forumets stjärnskott ifall jag vill punga ut säg 20 lakan?

I 1440p tror jag GPU (helst nvidia) är viktigare än CPU, så kanske det räcker med en i5?:

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av babobafet:

Du kan få tag i en 3770K hyfsat billigt, vilket med lite överklock skulle kunna hålla fint i många spel. Men känner du för att spendera är det ju ett plattformsbyte son gäller

Funderar faktiskt på att haffa ett till 970 någonstans och komplimentera det med nämnd 3770k. Vet inte hur bottleneckad man kan bli av att bara ha 8gb ram dock? Om det också behöver köpas kanske det är lika bra att byta plattform.

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

I 1440p tror jag GPU (helst nvidia) är viktigare än CPU, så kanske det räcker med en i5?:
https://komponentkoll.se/bild/jHWGv.png

Bra SSD och chassi besitter jag (tacka gudarna för att det inte lyser med massa färger ). Pengar är jag även villig att spendera så att jag kan använda datorn till allt möjligt, och länge.

Känns som jag vill ha ett 3080 när jag tänker efter, och även en fin i7. Jag blir lite förvirrad av alla olika varianter av 3080s och i7or dock. Jag går gärna upp till 25-30 tusen om det skulle möjliggöra för premiumprodukter längs hela spektrumet (ingen 2 000 kr processor o.s.v.)

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sMASKARE:

Bra SSD och chassi besitter jag (tacka gudarna för att det inte lyser med massa färger ). Pengar är jag även villig att spendera så att jag kan använda datorn till allt möjligt, och länge.

Känns som jag vill ha ett 3080 när jag tänker efter, och även en fin i7. Jag blir lite förvirrad av alla olika varianter av 3080s och i7or dock. Jag går gärna upp till 25-30 tusen om det skulle möjliggöra för premiumprodukter längs hela spektrumet (ingen 2 000 kr processor o.s.v.)

Då kanske det här vore lite bättre, vet inte hur kylaren passar till ditt chassi dock:

Grafikkortet finns i lager för 13990:- men kanske vill du ha ett MSI med mindre regnbågar

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Då kanske det här vore lite bättre, vet inte hur kylaren passar till ditt chassi dock:
https://komponentkoll.se/bild/KoDBX.png
Grafikkortet finns i lager för 13990:- men kanske vill du ha ett MSI med mindre regnbågar

Fint - stort tack! Ska kika på dessa grejer och läsa runt lite!

Visa signatur

Tid och lag.